Trafikförändringar SL december 2014

Startat av Karsten, 26 oktober 2014, 12:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Citat från: ichessy skrivet 05 november 2014, 11:28:04 AM
På första sidan i Mitt i Sollentuna stod det att linje 516 får halverad trafik, sämre trafik en det var innan Arriva tog över. Men Thomas Hedenius säger till tidningen att det är forfarande fler turer efter Arrivas övertagande. Det stämmer ju verkligen ::)

Hittade en länk här, men handlar inte lika mycket specificerat om det som sker i Sollentuna.
http://www.mitti.se/varannan-busslinje-skars-ner/

och här är länken till Södra Roslagen
http://epaper.mitti.se/epaper_misr/20141104/index.html#
dröjer kanske ytterligare någon dag innan mitt i Sollentuna kommer upp

Fredrik Gelin

Även Mitt i Vallentuna skriver om neddragningarna som påverkar många där då just 608 och 610 är de tyngsta linjerna, men de få som pendlar till och från Sollentuna och Kista blir säkert glada över utökningen på 687.
Vi får hoppas att Roslagsbanans Kårstagren kommer igång i december som utlovat, då blir neddragningen på 608 kanske inte fullt så kännbar och 610:an blir nog mer "normaliserad" efter att Arriva utökade den kraftigt vid förra tidtabellsskiftet.
Dock blir det mer sårbart om Roslagsbanan får bekymmer eftersom det brukar ta sin tid att få igång akut ersättningstrafik.
//Fredrik

Robert Brink

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 04 november 2014, 20:54:01 PM
516/526 har ju fått ett stort trafikuppdrag i och med Silverdal som har usla kommunikationer i övrigt.
Dessutom så har ju 516/526/561/565 en nog så viktig uppgift att att förse norra Stockholm bra resmöjligheter till Karolinska sjh - Norrtull - Sveaplan - Sveavägen.
Ja, det ska bli intressant att se hur den nya turtätheten på 516 mottages här i Helenelund - Fågelsången
/J

Visst är det så, Silverdal har ju egentligen extremt dåliga "bra" förbindelser även om det passerar en del bussar där. Och 516/526 blev kvar långt efter det att pendeln stabiliserats sedan 80 talets vintrar pga kapacitetsbrist på tågen. Om jag inte minns fel då jag bodde i Helenelund så var det knökfulla pendlar om man inte valde en av dom "lyxiga" insatstågen som låg precis bakom ett ordinarietåg...

//R

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 november 2014, 10:50:28 AM
Vi får hoppas att Roslagsbanans Kårstagren kommer igång i december som utlovat, då blir neddragningen på 608 kanske inte fullt så kännbar och 610:an blir nog mer "normaliserad" efter att Arriva utökade den kraftigt vid förra tidtabellsskiftet.
Dock blir det mer sårbart om Roslagsbanan får bekymmer eftersom det brukar ta sin tid att få igång akut ersättningstrafik.
//Fredrik

Nja, en hel del kunskaper och resurser finns kvar, och de har funnits i många år. Men efter senaste operatörsbytet har det ju inte funnits någon större vilja (läs: pengar) att ta hjälp från de externa företag som gladeligen hjälpte Roslagståg och Keolis.

Olle

Och Kårstalinjen kommer igång först i februari, och till Täby kyrkby i januari

Delfinen76

Som sagt är jag inte förvånad! Arriva dras med ekonomiska problem efter dom tog över E20! Det stora strulet i början med många inställda turer har resulterat i stora viten! Någon stans måste pengarna tas tyvärr!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Ersa


at1981

Hejsan!


*
När jag kollar i SL:s reseplanerare för t.ex. måndag 15/12-14 så kan jag se en avgång på 434 från "Sollenkroka brygga" kl. 15:59 som har slutdestination "Djurö skola" (ankl. 16:09) och anslutande 434 avgår kl. 16:29 från "Djurö skola" (avg. "Överby brygga" kl. 16:13) med ankomsttid till Slussen kl. 17:34.
Undrar vad passagerarna från "Sollenkroka brygga" tycker om bytestiden på hela 20 min. vid "Djurö skola"?

*
En positiv sak gentemot nutid (ser Mån 15/12-14) är att bytestiden endast är 3 minuter vid "Byns gård" då man åker med 434 (mot "Överby brygga") från Slussen kl. 6:06. Den är vid "Byns gård" kl. 7:02 och kl. 7:05 avgår buss 434 mot "Sollenkroka brygga" därifrån med ankomsttiden kl. 7:16.

*
Fann en tur från "Byns gård" till "Överby brygga" kl. 14:33 med ankomsttid kl. 14:48 (endast skoldagar). Undrar nyfiken om denna turen kommer att redovisas i den tryckta tidtabellen då den trots allt redovisas i SL:s reseplanerare (kollar upp Mån 15/12-14). Anslutande 433 avgår från "Slussen" kl. 13:16 och ankommer till "Byns gård" kl. 14:18 vilket genererar en bytestid på 15 min.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 08 november 2014, 08:37:02 AM
Tyvärr ännu mera tråkig läsning. Det börjar bli rätt länge sedan man hörde ordet "fördubblingsmålet" nämnas.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6010594
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6011805

Ja - förvisso en tråkig läsning, men jag kan inte påstå att jag blir förvånad när en stor del av en regions kollektivtrafik försvinner vid ett knäpp med fingrarna. Jag har också svårt att tro att utökning av kollektivtrafikresenärer kan skapas genom en minskning av kollektivtrafikutbudet.

Vi får också hoppas på att alla de punkter Tomas tar upp uppfylls i och med reduceringen, annars dalar nog resenärers förtroende för trafiken ytterligare. Man kan inte bara ta, utan man får se till att ge också. Kraven på Arriva kan jag tänka mig är särskilt höga, med tanke på att trafiken man bedriver knappast har fungerat felfritt hittills.

Ulf Berlin

Citat från: at1981 skrivet 08 november 2014, 09:39:42 AM
Hejsan!


*
När jag kollar i SL:s reseplanerare för t.ex. måndag 15/12-14 så kan jag se en avgång på 434 från "Sollenkroka brygga" kl. 15:59 som har slutdestination "Djurö skola" (ankl. 16:09) och anslutande 434 avgår kl. 16:29 från "Djurö skola" (avg. "Överby brygga" kl. 16:13) med ankomsttid till Slussen kl. 17:34.
Undrar vad passagerarna från "Sollenkroka brygga" tycker om bytestiden på hela 20 min. vid "Djurö skola"?

*
Denna avgång har säkerligen anslutning med Waxholmsbåt från Möjaskärgården och dessa kan vara lite sena särskilt vid isläggning,så detta kan vara bra
att ha lite"bufferttid"på vägen mot Stockholm för de övriga resenärerna och dom för dom få som åker från Sollenkroka normalt kan nog ta detta.(bara bussen kommer fram i tid...)/Ulf

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 08 november 2014, 09:59:27 AM
Vi får också hoppas på att alla de punkter Tomas tar upp uppfylls i och med reduceringen, annars dalar nog resenärers förtroende för trafiken ytterligare. Man kan inte bara ta, utan man får se till att ge också. Kraven på Arriva kan jag tänka mig är särskilt höga, med tanke på att trafiken man bedriver knappast har fungerat felfritt hittills.

Visst kan man ta - hur mycket man vill, ända tills man kommer ner till den lägstanivå som SL ställt i kontraktet. Utöka (eller behålla) trafiken behöver man bara göra där resandet alltid är stort, för att där kunna tjäna pengar på VBP-ersättningen. Tyvärr är det ju så SL utformat sin "revolutionerande" upphandling E20.

Nu är det ju alltför tidigt att uttala sig om landsbygdstrafiken nere på Södertörn som 100% VBP, men man kan alltid hålla tummarna för att det inte kommer att gå på samma vis där. Inte pga operatören, utan pga hur kontraktet är skrivet, och hur alla operatörer måste ställa sig till verkligheten om VBP-inkomsterna tryter.

rengmark

Citat från: igel skrivet 05 november 2014, 19:52:08 PM
och här är länken till Södra Roslagen
http://epaper.mitti.se/epaper_misr/20141104/index.html#
dröjer kanske ytterligare någon dag innan mitt i Sollentuna kommer upp
Jag har hittat artiklar i Täby, Vallentuna, Sollentuna, Södra Roslagen och Danderyd.
Via denna länk når du alla tidningarna  http://www.mitti.se/tidningar/

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 08 november 2014, 16:15:39 PM
Visst kan man ta - hur mycket man vill, ända tills man kommer ner till den lägstanivå som SL ställt i kontraktet. Utöka (eller behålla) trafiken behöver man bara göra där resandet alltid är stort, för att där kunna tjäna pengar på VBP-ersättningen. Tyvärr är det ju så SL utformat sin "revolutionerande" upphandling E20.

Nu är det ju alltför tidigt att uttala sig om landsbygdstrafiken nere på Södertörn som 100% VBP, men man kan alltid hålla tummarna för att det inte kommer att gå på samma vis där. Inte pga operatören, utan pga hur kontraktet är skrivet, och hur alla operatörer måste ställa sig till verkligheten om VBP-inkomsterna tryter.

Men miniminivån är inte helt kontraktsbunden (iaf inte i E20). Det är en del av den kalkylerade risken att SL kan ändra nivåerna. Men det är ju "smart" att Arriva nu får ta skulden för indragningar som SL antagligen hade förslagit om det var ett rent produktionsavtal. Hindrar dock inte att några indragningar ändå kan vara tveksamma. Och om inte resenärerna upplever att det finns överkapacitet själva, eller att turtätheten blir för dålig,  brukar det bli problem (vilket i sådana fall kommer visa sig i kundmätningarna genom lägre kundnöjdhet - vilket i sin tur kan leda till vitesbelopp).

Det är ju däremot delvis tvärtom som du skriver angående effekterna av VBP. På linjer med lågt resande, uppfyller man i princip i regel bara miniminivån. Det är ju linjer där turtätheten är hög men med viss överkapacitet, som det oftast finns möjlighet att dra ner på turtätheten. Miniminivån bygger ju inte huvudsakligen på passagerarantal, utan på en lägsta acceptabel utbudsnivå. Samtidigt är den största vinsten i ökat resande egentligen när det är motiverat att erbjuda 30-minuterstrafik istället för timmestrafik (och ännu större förstås från 120-minuters till timmestrafik). Därefter avtar resandeökningen ganska drastiskt med fördubblad turtäthet. Det ser givetvis annorlunda ut i stadstrafik eller i närförort där apostlahästarna, eller cykling, ofta är ett mer attraktivt alternativ istället för att vänta på bussen. Arrivas neddragningar i Västerort lär alltså få större effekter i minskat resande än i Norrort. 

Problemet med landsbygdslinjer är väl snarast att det ofta är så pass lång linjesträcka och när VBP:n ligger på samma nivå oavsett körsträcka, blir givetvis effekten att dessa linjer i sig själva är en förlustaffär i avtalen. De får ju alltså i huvudsak styras genom minimiutbudet, oftast i form av specificerade turer som ska köras.

Detta hindrar givetvis inte att detta är fel väg att gå, om man ska öka resandet. Samtidigt är det nog svårt, särskilt i Norrort, att öka resandet märkbart enkom genom bättre turtäthet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Andreas91

Min bild av VBP-systemet är att kollektivtrafiken har utvecklats till att dess ansvariga skall tjäna så mycket pengar som möjligt. Inget annat! Det är endast resenärer på "VBP-linjerna" som egentligen är av intresse. Det kanske är elakt formulerat av mig, men ju längre tiden går, desto mer känns det som att det är så här som situationen ser ut.

Tänk om alla SLs bussresenärer skulle skippa sina bussresor under en veckas tid. Skulle SL och entreprenörerna ta och vakna upp då? Jag tänker f*n inte "lockas" att åka vissa linjer, bara för att de kollektivtrafikansvariga sedan skall kunna bada i pengar. Då kan inte heller kollektivtrafikansvariga klaga på att det finns för lite ekonomiska medel.

Fler VBP-linjer = färre reduceringar av kollektivtrafiken = en förberedelse inför en växande stad?

rengmark

Arriva kör en ny kvällsavgång på 338 från Björkvik för att täppa till en 150-minuterslucka på denna linje. Man talar inte om att denna linje samverkar med 315 och 317 som går mitt i denna lucka. Som jag förstår finns bara bussen vid Björkvik om man haft resande dit på utgående tur, annars kör man bara till Ilända. Från Björkvik avgår man 14 minuter före buss 317 och från Kungsberga bara 7 minuter före 315. Därefter har man en lucka på nästan 1½ timme till nästa avgång. Undrar var man hittar nya resande till denna nya tur men här gäller väl inte E20. Och hur kan trafikförvaltningen godkänna denna nya tur?