Bussförare ska betala för resan?

Startat av Christer K, 06 juni 2014, 14:01:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Nico skrivet 12 juli 2014, 00:32:19 AM
Nja, minns bara hur illa det gick för bara ett par år sedan med den s.k. 10-kronan... och då var det inte ens gratis men det kostade mindre att åka buss än att köpa en glasspinne. Följden blev bl.a. att vi hade massa människor ombord som egentligen inte var vår direkta målgrupp, men som nyttjade lokaltrafiken på ett sådant sätt som den inte var anpassad för. T.ex. då nästan som värmestuga och fritidslokal.
****
Störde dessa? På vilket sätt var de oönskade?

Björn Ax

Citat från: HJP skrivet 12 juli 2014, 09:07:39 AM
****
Störde dessa? På vilket sätt var de oönskade?

De var oönskade eftersom dom använde bussen som en värmestuga och endast åkte fram och tillbaka hela tiden. Bussen är tänkt som ett transportmedel som ska ta folk från A till B så folk inte behöver ta bilen. Den är inte tänkt som ett transportmedel för folk som inte orkar gå 100 meter eller bara sitter i bussen och åker runt.

Ungdomar har ju en tendens att stöka ner och störa folk när dom är i grupp. Talar av egen erfarenhet och skulle bussen vara avgiftsfri så skulle troligtvis flera bussar bli ockuperade av ungdomsgäng. Är dessa stökiga så kan dom skrämma bort folk till bilen igen.

Avgiftsfri kollektivtrafik kommer aldrig bli bra.

Nico

Citat från: HJP skrivet 12 juli 2014, 09:07:39 AM
****
Störde dessa? På vilket sätt var de oönskade?

Björn har ovan gett ett kortare och mer koncist svar, men jag fyller på... När personer som normalt sett inte åker buss ändå hoppade på/av lite här och där bara för att de inte orkade promenera så blev det ibland lite tajt med körtid. Visst klarar tidtabellerna av en å annan som bara åker en kortare sträcka, men när man i vissa lägen började bli tvungen att stanna på varenda hållplats på en linje för att folk skulle åka en hållplats eller två, ja då blev det ett problem som då även påverkade övriga resenärer.

Vad gäller detta med värmestuga så var det kanske ett större problem för spårtrafiken då det är svårt att få fatt på folk när de väl är inne och åker i systemet. Det förekom dock även ganska ofta på bussarna på vissa håll och vissa tider, men där kom man ju snabbare fram till en punkt där resan inte gick att förlänga. Största problemet på den punkten var att jag som förare inte kunde använda mig av pengar som styrmedel då i princip alla, från de mera utslagna till stökiga tonårsgäng, kunde flippa upp varsin tia och sedan hade de i princip rätt att åka. Visst var det fortfarande förarens uppgift att försöka att bestämma ombord, men i dagens tuffa verklighet gav de flesta upp det här ganska snabbt... med påföljd att vanliga resenärer undvek vissa linjer vid vissa tider på dygnet. Vid flera tillfällen på några linjer så hade jag mera ungdomsgård ombord med tillfälliga resenärer än vad där fanns vanliga  betalande resenärer. Samtidigt så ställdes det ofta oproportionerliga krav från dessa (mer eller mindre) gratisåkare än vad de ordinarie kunderna krävde. Har ibland stött på samma fenomen inom taxi, dvs. fullbetalande kunder är det aldrig några problem med medan de som åker rabatterat eller blir bjudna på något vis beter sig om de ägde bilen... eller i detta fall bussen. 

Vi har ju haft frågan uppe flera gånger tidigare, men en ytterligare aspekt av detta är att det som är kostnadsfritt på detta vis även blir svårt att ställa krav på som nyttjare. Att fordonen skulle smutsas ned och slitas hårdare samt att det skulle bli trängre skulle folk antagligen klaga på... men sannolikt så skulle de i retur bara få höra att det ju är kostnadsfritt och då finns det ju inget att klaga på. Alltså lite moment 22. Det har redan konstaterats ett flertal gånger att det inte är priset som är avgörande för att få flera att och åka kollektivt utan sådant som tillgänglighet, säkerhet osv. Skulle man genomföra en modell med ren skattefinansiering så skulle sannolikt detta försämras än mer och man skulle (vilket då märktes med tio-kronan) snarare skrämma bort de huvudsakliga kunderna än att få fler.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman