Bussförare ska betala för resan?

Startat av Christer K, 06 juni 2014, 14:01:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2014, 13:40:23 PM
Gratis kollektivtrafik finns det inget som heter. Det skulle betyda att bussar, reparationer och bränsle vore gratis att köpa, och att alla förare skulle köra ideellt.
Avgiftsfri (dvs helt skattefinansierad) kollektivtrafik däremot är något helt annat.

Men jag tycker inte att man hör speciellt mycket om att någon huvudman är på gång att införa utökad skattefinansierad del av totalkostnaden.


Ordmärkare där, du förstod ju vad jag menade ändå.  ;D

Det talas mer och mer om detta på riksdags nivå, och säger riksdagen att det ska vara så i en framtid, då har väl inget landsting, kommun, eller länsbolag något att säga till om.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 juli 2014, 14:17:24 PM
Ordmärkare där, du förstod ju vad jag menade ändå.  ;D

Det talas mer och mer om detta på riksdags nivå, och säger riksdagen att det ska vara så i en framtid, då har väl inget landsting, kommun, eller länsbolag något att säga till om.

Nja, ordmärkeri försöker jag hålla mig ifrån (om det inte leder till ordlekar och ordvitsar) ;) Men när det gäller ordet "gratis" är jag allergisk mot detta ord i debatter om kollektivtrafiken. Inget påhopp på dig, utan det är andra debattartiklar och inlägg genom åren som gjort att jag utvecklat en viss intolerans.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2014, 16:40:10 PM
Nja, ordmärkeri försöker jag hålla mig ifrån (om det inte leder till ordlekar och ordvitsar) ;) Men när det gäller ordet "gratis" är jag allergisk mot detta ord i debatter om kollektivtrafiken. Inget påhopp på dig, utan det är andra debattartiklar och inlägg genom åren som gjort att jag utvecklat en viss intolerans.
****
Håller med Ersa. "Gratis" leder tankarna fel, och det uppstår lätt en sned debatt om att inget är gratis. "Man kan t.ex. inte handla mat gratis, så varför skulle kollektivtrafiken vara gratis?", är ett sådant argument som har dykt upp i detta forum.
"Nolltaxa" är ett etablerat uttryck för avgiftsfri kollektivtrafik. Låt oss använda det.

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 juli 2014, 12:49:56 PM
Med tanke på att det mer och mer talas om gratis kollektivtrafik, så är kanske denna problematik snart ett minne blott.  :)

För att komma förbi vilka ord som ska användas...

Var talas det mer om mer om nolltaxa i kollektivtrafiken?! Mig veterligt är det inte ett stort diskussionsämne någonstans och de erfarenheter som tidigare gjorts, från Kristinehamn till Toronto, har nästan samtliga varit negativa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Citat från: Nico skrivet 11 juli 2014, 17:47:24 PM
För att komma förbi vilka ord som ska användas...

Var talas det mer om mer om nolltaxa i kollektivtrafiken?! Mig veterligt är det inte ett stort diskussionsämne någonstans och de erfarenheter som tidigare gjorts, från Kristinehamn till Toronto, har nästan samtliga varit negativa.

Precis som jag skrev: I Svensk Riksdags Politik. Och jag skrev inte att det är ett stort ämne, men ämnet växer.  :)


Lars-Håkan_E

Tyvärr skulle nolltaxa kunna leda till att många linjer läggs ner då pengarna behövs för att utöka trafiken på tätortslinjer där belastningen kommer att öka tiofalt.

Ett annat problem är om bara viss huvudmannatrafik skall ha nolltaxa eller om man i princip ska kunna åka gratis ex vis Sundsvall-Stockholm också, eller t.om Stockholm-Luleå om man undviker SJ AB:s tåg

1896

När politiker idag talar om kollektivtrafik, tycks de ju i stort mena Tåg, så ska det införas rikstäckande nolltaxa, så bör det väl rimligtvis inkludera resor med spårbunden trafik.

HJP

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 juli 2014, 18:32:31 PM
Tyvärr skulle nolltaxa kunna leda till att många linjer läggs ner då pengarna behövs för att utöka trafiken på tätortslinjer där belastningen kommer att öka tiofalt.
****
Nja, de pengar man idag får in på färdbevisen, tar man istället in via skatten. Allt måste ju finansieras. Men man spar stora belopp, genom att taxesystemets kostnader försvinner.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 juli 2014, 18:32:31 PM
Ett annat problem är om bara viss huvudmannatrafik skall ha nolltaxa eller om man i princip ska kunna åka gratis ex vis Sundsvall-Stockholm också, eller t.om Stockholm-Luleå om man undviker SJ AB:s tåg
****
När man talar om nolltaxa, brukar man mena lokaltrafik. Vissa gränsdragningsproblem uppstår förstås, men det gör det ju genom andra lösningar också. Och, som sagt, gratis är det inte.



Nico

Citat från: HJP skrivet 11 juli 2014, 18:53:00 PM
****
Nja, de pengar man idag får in på färdbevisen, tar man istället in via skatten. Allt måste ju finansieras. Men man spar stora belopp, genom att taxesystemets kostnader försvinner.

Men istället får man ofta ännu högre kostnader för det merutnyttjande (både fordonen som personalen slits hårdare) som hitintills alltid verkar ha blivit följden.

Inget är som sagt gratis, men i de fallen där man inte betalar direkt (och således även kan sätta detta i relation till kostnaden) så blir det ofta så att man missbrukar saker och ting. Detta är ett så allmänt att det inom samhällsforskningen har ett eget begrepp som kallas för »Tragedy of the Commons« eller »Allmänningens dilemma« om man så vill... och där detta med kostnadsfri kollektivtrafik kan ses som en variant. Det brukar nämligen sägas att olika gemensamma resurser kan överutnyttjas om de kan tillhandahålls kostnadsfritt eller där den faktiska kostnaden inte syns...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 11 juli 2014, 19:19:40 PM
Men istället får man ofta ännu högre kostnader för det merutnyttjande (både fordonen som personalen slits hårdare) som hitintills alltid verkar ha blivit följden.
****
Ett merutnyttjande är ju hela vitsen, som jag ser det. Det betyder bl.a. färre bilar. Personalen har ju sin reglerade arbetstid, så jag ser inte hur de skulle kunna mer användas mer. Fler fordon är en nödvändighet, men bilismen bör minska kraftigt.

Citat från: Nico skrivet 11 juli 2014, 19:19:40 PM
Inget är som sagt gratis, men i de fallen där man inte betalar direkt (och således även kan sätta detta i relation till kostnaden) så blir det ofta så att man missbrukar saker och ting. Detta är ett så allmänt att det inom samhällsforskningen har ett eget begrepp som kallas för »Tragedy of the Commons« eller »Allmänningens dilemma« om man så vill... och där detta med kostnadsfri kollektivtrafik kan ses som en variant. Det brukar nämligen sägas att olika gemensamma resurser kan överutnyttjas om de kan tillhandahålls kostnadsfritt eller där den faktiska kostnaden inte syns...
****
Alla de som idag har månads-, eller årskort - och det är många - sitter väl inte och okynnesåker, bara för att betalningen redan är gjord?
En annan "gratistillgång", är våra vägar. Om vi redan hade haft nolltaxa, kanske inte förbifart Stockholm, skulle behöva byggas. Vi skulle troligen aldrig ha infört trängselskatt. Det öppnas stora möjligheter, inte minst samhällsekonomiska och stora vinster för miljön.

Taunusch

Citat från: HJP skrivet 11 juli 2014, 21:12:56 PM
****
Ett merutnyttjande är ju hela vitsen, som jag ser det. Det betyder bl.a. färre bilar. Personalen har ju sin reglerade arbetstid, så jag ser inte hur de skulle kunna mer användas mer. Fler fordon är en nödvändighet, men bilismen bör minska kraftigt.
****
Alla de som idag har månads-, eller årskort - och det är många - sitter väl inte och okynnesåker, bara för att betalningen redan är gjord?
En annan "gratistillgång", är våra vägar. Om vi redan hade haft nolltaxa, kanske inte förbifart Stockholm, skulle behöva byggas. Vi skulle troligen aldrig ha infört trängselskatt. Det öppnas stora möjligheter, inte minst samhällsekonomiska och stora vinster för miljön.

Många kommuner arbetar idag med mobility management men ingen tycks vilja införa avgiftsfri kollektivtrafik, mycket tråkigt för jag ser det som du gör. Jag skulle kunna tänka mig att åka buss i större utsträckning, åtminstone till/från arbetet om jag inte behövde betala ett månadskort - som kostar så pass mycket mer att det blir billigare att åka bil för mig.

Jonas

Diskussionen börjar visst hamna utanför ämnet lite (finns redan trådar om nolltaxa), men om det nu ska tas upp igen så är ju problemen med detta redan kända bl.a.

Att det i första hand INTE är priset som är avgörande om folk åker kollektivt eller inte.
Tillgänglighet, pålitlighet etc. är viktigare, framförallt för de som idag inte åker kollektivt, vilka är de man vill åt om det ska vara någon vits med det hela.

När man inte behöver betala (på plats) så kan det bli en tillströmning av passagerare som man egentligen "inte vill åt", t.ex. folk som tar bussen 1 hållplats istället för att gå
(det är ju "gratis").
Detta kan då få till följd att bussarna blir sena/överbelastade och på så sätt skrämma bort de som man vill ska åka kollektivt.
Det kan även betyda att fler bussar måste sättas in vilket då kostar mer för skattebetalarna.

Bussarna kan bli värmestugor/uppehållsplatser för t.ex. ungdomar, vilket kan leda ordningsproblem och att man skrämmer bort andra passagerare.

Nico

Alltså det merutnyttjande som jag talade om, men som herrar HJP och Taunucsh inte riktigt verkar vilja kännas vid...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Z skrivet 11 juli 2014, 21:42:45 PM
Diskussionen börjar visst hamna utanför ämnet lite (finns redan trådar om nolltaxa), men om det nu ska tas upp igen så är ju problemen med detta redan kända bl.a.

Att det i första hand INTE är priset som är avgörande om folk åker kollektivt eller inte.
Tillgänglighet, pålitlighet etc. är viktigare, framförallt för de som idag inte åker kollektivt, vilka är de man vill åt om det ska vara någon vits med det hela.

När man inte behöver betala (på plats) så kan det bli en tillströmning av passagerare som man egentligen "inte vill åt", t.ex. folk som tar bussen 1 hållplats istället för att gå
(det är ju "gratis").

Detta kan då få till följd att bussarna blir sena/överbelastade och på så sätt skrämma bort de som man vill ska åka kollektivt.
Det kan även betyda att fler bussar måste sättas in vilket då kostar mer för skattebetalarna.

Bussarna kan bli värmestugor/uppehållsplatser för t.ex. ungdomar, vilket kan leda ordningsproblem och att man skrämmer bort andra passagerare.
****
Självklart måste man investera, för att bygga ut kollektivtrafiken. Det innebär att tillgängligheten ökar.
Det är inte billigt att ha ett taxesystem som det SL har. Jag har inga färska siffror, men det går åt ganska mycket pengar, som skulle kunna användas till annat.
Jag tror att dina farhågor är överdrivna. Det går massor av människor med månadskort, utefter busslinjerna idag. Hur många av dessa "snålåker" en hållplats?


Citat från: Nico skrivet 11 juli 2014, 23:51:51 PM
Alltså det merutnyttjande som jag talade om, men som herrar HJP och Taunucsh inte riktigt verkar vilja kännas vid...  ;)
****
Vad säger att jag inte vill kännas vid det? Jag tror dock att problemet är överdrivet.
Alla system har för-, och nackdelar, så även nolltaxa. Men jag tror att fördelarna överväger i längden.

Nico

Nja, minns bara hur illa det gick för bara ett par år sedan med den s.k. 10-kronan... och då var det inte ens gratis men det kostade mindre att åka buss än att köpa en glasspinne. Följden blev bl.a. att vi hade massa människor ombord som egentligen inte var vår direkta målgrupp, men som nyttjade lokaltrafiken på ett sådant sätt som den inte var anpassad för. T.ex. då nästan som värmestuga och fritidslokal. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman