Bussförare ska betala för resan?

Startat av Christer K, 06 juni 2014, 14:01:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Traesk

Jag jobbar inom försäkring - ska jag ha gratis privata försäkringar då? Naturligtvis inte.

Jonas

Citat från: Traesk skrivet 01 juli 2014, 23:09:16 PM
Jag jobbar inom försäkring - ska jag ha gratis privata försäkringar då? Naturligtvis inte.

Men du kanske har rabatt på försäkringarna  ;)

Sedan är det ingen bra jämförelse...

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juni 2014, 10:05:36 AM
Grundorsaken är beskattningsreglerna, det är ju tillåtet att lämna en viss personalrabatt men det är inte tillämpligt i upphandlad trafik.

De som kör trafik i egen regi kan utan större bekymmer lämna 10-20% rabatt till anställda utan att det blir tal om förmånsbeskattning.

Skulle det vara väldigt omständigt att ändra på skattereglerna till det bättre ?  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 juli 2014, 08:44:33 AM
Skulle det vara väldigt omständigt att ändra på skattereglerna till det bättre ?  ???

Det är egentligen inget problem idag, om du får 50% rabatt på en månadsbiljett som vi säger kostar 1000:- i normalpris så påförs du 500:- i förmånsvärde, skatten typ 30%, i slutänden kostar biljetten dig 500:- + 150:- = 650:-.
Sedan får arbetsgivaren betala arbetsgivaravgift på 500:- + betala 1000:- för biljetten till huvudmannen, det blir en väldigt dålig affär för arbetsgivaren och en omfattande hantering.

Skillnad blir det när man bedriver trafik i egen regi, då bortfaller ju ett steg och då kan man även lämna 10-20% rabatt utan att det utgår förmånsvärde alls, sån rabatt hade vi t.ex på Swebus Express en gång i tiden.

Traesk

Citat från: Z skrivet 02 juli 2014, 00:43:57 AM
Men du kanske har rabatt på försäkringarna  ;)

Sedan är det ingen bra jämförelse...
Tyvärr inte.

Varför är det ingen bra jämförelse? Man kan dra parallellen med i princip alla yrken.

Lars-Håkan_E

Citat från: Traesk skrivet 02 juli 2014, 09:35:30 AM
Tyvärr inte.

Varför är det ingen bra jämförelse? Man kan dra parallellen med i princip alla yrken.

Jobbar du åt en försäkringsförmedlare så kan man ju inte tro att alla bolag vars försäkringar du säljer ska vilja lämna rabatt, däremot skulle jag gissa att dem som jobbar åt ett specifikt bolag har en viss rabatt på det egna bolagets produkter, typ 10-20%.

En chaufför som kör för en åkare som utför transporter enbart för t.ex ICA har ju ingen rabatt på ICA.

Jonas

Citat från: Traesk skrivet 02 juli 2014, 09:35:30 AM
Varför är det ingen bra jämförelse? Man kan dra parallellen med i princip alla yrken.

Nej, det kan man inte då persontransportbranschen är rätt speciell jämfört med de flesta andra branscher.
Dessutom var det relativt nyligen som denna förmån togs bort (även om det skiljer från ort till ort), så det är inte så konstigt att folk är irriterade.

Sedan kvarstår problemet som jag tog upp tidigare:
Om jag åker med i uniform men ändå bara betraktas som en "vanlig" resenär, vilka krav har jag då på mig att agera om något händer?

Traesk

Citat från: Z skrivet 02 juli 2014, 10:51:35 AM
Nej, det kan man inte då persontransportbranschen är rätt speciell jämfört med de flesta andra branscher.
Dessutom var det relativt nyligen som denna förmån togs bort (även om det skiljer från ort till ort), så det är inte så konstigt att folk är irriterade.

Sedan kvarstår problemet som jag tog upp tidigare:
Om jag åker med i uniform men ändå bara betraktas som en "vanlig" resenär, vilka krav har jag då på mig att agera om något händer?
Vad är det som gör persontransportbranschen speciell i detta fall? Jo, jag kan förstå att folk är irriterade av den anledningen, men det rättfärdigar ju ingenting.

Som nämnts tidigare har man själv valet att åka utan uniform på sig då man är på väg från/till jobbet.

Jonas

Citat från: Traesk skrivet 02 juli 2014, 16:42:29 PM
Som nämnts tidigare har man själv valet att åka utan uniform på sig då man är på väg från/till jobbet.

Om vi bortser från problemet med att det ofta inte finns någonstans att byta om (om man nu åker civilt) så är fortfarande problemet detsamma, även om jag själv valt att åka i uniform.
Folk som ser mig (kollegor/passagerare och troligen även uppdragsgivaren/arbetsgivaren) förväntar sig att man hjälper till om något händer.

Hos oss räknas t.ex. trafikledarna som om de ALLTID är i tjänst, just för att de har ett större krav på sig att hjälpa till om någon händer.

Stefan Isaksson

Citat från: Traesk skrivet 02 juli 2014, 16:42:29 PM
Som nämnts tidigare har man själv valet att åka utan uniform på sig då man är på väg från/till jobbet.

Nu förutsätter du väl att arbetsgivaren tillhandahåller omklädningsrum och klädskåp? Och det, kan jag upplysa, är inte alltid fallet.
Och att ha de civila kläderna i en kasse i förarbåset är knappast görligt så trånga som dessa är.

Andra praktiska överväganden såsom avlägset placerade avlösningshållplatser att förtiga.

SI

Taunusch

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 03 juli 2014, 12:10:50 PM
Nu förutsätter du väl att arbetsgivaren tillhandahåller omklädningsrum och klädskåp? Och det, kan jag upplysa, är inte alltid fallet.

Brukar det finnas på depån?

Stefan Isaksson

Citat från: Taunusch skrivet 03 juli 2014, 12:34:05 PM
Brukar det finnas på depån?

Inte på den depå jag tillhör, eller rättare sagt det finns ett begränsat antal skåp, och dessa var i alla fall när jag började i princip reserverade för dem som åkte MC till jobbet.  (Och på andra platser än depån finns inga klädskåp alls.) Det har för all del blivit fler skåp på senare år, men absolut inte så att de räcker för alla förare.

SI

ResVille

Förare i uniform som har sitt tjänstekort (biljettmaskinskort) med sig reser grattis i tjänsten. Förare som reser till och från arbetet eller andra resor på fritiden (oavsett om det sker i uniform eller inte) betalar efter samma taxa som andra resenärer. Detta är vad som gäller i Skaraborg / Västtrafik.
Vad som gällde för personalrabatter, för några år sedan, för att personalrabatten inte skulle förmånsbeskattas. Var att den inte fick vara högre än den högsta rabatt företaget gav till någon av sina kunder.

1896

Med tanke på att det mer och mer talas om gratis kollektivtrafik, så är kanske denna problematik snart ett minne blott.  :)

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 juli 2014, 12:49:56 PM
Med tanke på att det mer och mer talas om gratis kollektivtrafik, så är kanske denna problematik snart ett minne blott.  :)

Gratis kollektivtrafik finns det inget som heter. Det skulle betyda att bussar, reparationer och bränsle vore gratis att köpa, och att alla förare skulle köra ideellt.
Avgiftsfri (dvs helt skattefinansierad) kollektivtrafik däremot är något helt annat.

Men jag tycker inte att man hör speciellt mycket om att någon huvudman är på gång att införa utökad skattefinansierad del av totalkostnaden.