Bussförare ska betala för resan?

Startat av Christer K, 06 juni 2014, 14:01:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Citat från: HJP skrivet 08 juni 2014, 13:59:07 PM
****
Böter är ett missbrukat ord. Det handlar väl om kontrollavgift?
Såvitt jag vet, kan endast polis utfärda böter.
Fast är ju inte så stor skillnad egentligen annat än namnet på avgiften och vem som delar ut den?

HJP

Citat från: Jonas1968 skrivet 08 juni 2014, 15:05:48 PM
Fast är ju inte så stor skillnad egentligen annat än namnet på avgiften och vem som delar ut den?
****
Visst är det skillnad.
Böter är ett straff, i juridisk mening. Det är inte en kontrollavgift.
Jag vill minnas att man gjorde om P-böter till kontrollavgift, för att man skulle kunna ta ut den av fordonsägaren, oavsett vem som felparkerat fordonet. Man kan däremot inte straffa någon annan än den som begått brottet.

Ersa

Vite är ett annat ord som ofta benämns felaktigt som "böter".

Jonas1968

Citat från: HJP skrivet 08 juni 2014, 17:47:05 PM
****
Visst är det skillnad.
Böter är ett straff, i juridisk mening. Det är inte en kontrollavgift.
Jag vill minnas att man gjorde om P-böter till kontrollavgift, för att man skulle kunna ta ut den av fordonsägaren, oavsett vem som felparkerat fordonet. Man kan däremot inte straffa någon annan än den som begått brottet.
Rent juridisk skiljer det sig kanske men för den som tvingas betala så spelar det nog inte så stor roll att kontrollavgiften i rent juridisk mening inte är ett straff.

Wetjo

Citat från: Jonas1968 skrivet 10 juni 2014, 22:57:47 PM
Rent juridisk skiljer det sig kanske men för den som tvingas betala så spelar det nog inte så stor roll att kontrollavgiften i rent juridisk mening inte är ett straff.

Jo, för om du får böter kommer du i belastningsregistret eftersom du begått ett brott.
En kontrollavgift utfärdas på plats och du hamnar inte i något register.
Vad gäller fria resor är det som sagt skatteregler som gör att fria resor försvunnit från bussar och tåg.
Hört "spökhistorier" om att förare på linjeutbildning får betala biljett. Stämmer det?

buskörare

Citat från: Wetjo skrivet 11 juni 2014, 05:21:49 AM
Jo, för om du får böter kommer du i belastningsregistret eftersom du begått ett brott.
En kontrollavgift utfärdas på plats och du hamnar inte i något register.
Vad gäller fria resor är det som sagt skatteregler som gör att fria resor försvunnit från bussar och tåg.
Hört "spökhistorier" om att förare på linjeutbildning får betala biljett. Stämmer det?

Vad menas med linjer bildning? Dom som väljer att repetera efter "skoltid" får betala det själva här.

Björn Ax

Citat från: Wetjo skrivet 11 juni 2014, 05:21:49 AM
Jo, för om du får böter kommer du i belastningsregistret eftersom du begått ett brott.
En kontrollavgift utfärdas på plats och du hamnar inte i något register.
Vad gäller fria resor är det som sagt skatteregler som gör att fria resor försvunnit från bussar och tåg.
Hört "spökhistorier" om att förare på linjeutbildning får betala biljett. Stämmer det?

Tror knappast något företag begär att deras anställda ska betala för att lära sig linjerna. Däremot om dom som buskörare skriver, väljer att plugga på lite extra efter sin arbetstid då lär dom få betala för det.

Ersa

På stadstrafiken i Umeå ville de gärna att man skulle ut och åka linjerna på "fritiden" efter avslutad linjeutbildning, om man fortfarande kände sig osäker. Givetvis fick man ett tjänstekort för ändamålet, samt lön för tiden man var ute och åkte. Förutsatt att man skrev ner all arbetstid och vilka linjer man åkte.

Jo

Sen är det ju inte upp till arbetsgivaren att avgöra biljettreglerna utan den som beställer och betalar för trafiken. Det kan ju innebära att huvudmannen alltid vill ha betalt oavsett hur mycket det är i tjänsten eller inte. Om sen arbetsgivaren vill lösa detta genom att dela ut månadskort, enkelbiljetter eller betala personalens utgifter i tjänsten är ju upp till denne.

Jonas

En fråga som inställer sig om man åker till/från jobbet i uniform (om detta nu inte räknas som om man är i tjänst), är ju vilket krav man har på sig att agera om något händer?

Om kollegan som kör råkar i problem kan det ju bli en lite "tråkig stämning" i lunchrummet dagen efter om man inte hjälper till.
Lika så om det sker en olycka så lär ju passagerarna förvänta sig att man hjälper till.

Blir lite absurt att i dessa lägen inte göra någonting utan hävda att man är som vilken passagerare som helst...

S Svensson

Samma situation kunde hända på tågen förr i tiden då personal passåkte. Dvs de hade inte någon arbetstid när de passåkte. Ett specialfall hos SJ är personal,buss, lokf, tågpersonal som hade tjänstefritt uppehåll på sk kvartstid. Dvs då tiden var 4 tim och hade ingen tjänst så var arbetstiden 1 timma.

I verkligheten så ger sig väl det mesta. (låter som Kurt Olsson)Trots allt har personal" skyldighet "att ingripa om det händer något ... Det klart. Vi har hört talas om personal som inte svarar i telefon om arbetsgivaren ringer osv.

När jag arbetspendlade så minns jag mycket väl att en del personer som körde lok hade tjänstebiljett. Jag minns även att vissa politiker har tjänstebiljett. Detta borde inte vara problem. Men när det gällde tågpersonal så blev det problem eftersom arbetsgivarna tilll berörd personal rekvirerade alldeles för många tjänstekort.  När det gäller politiker så är de alltid politiker,dvs i tjänst.
Så personal som klär sig i uniform. Jag minns flera personer som hade Swebus rock och emblem och text. Men de hade slutat sin anställning sedan flera år tillbaka. En gång såg jar GS gamla vinterrock på en förare av "bräd" bilen (kör skal av instrumentbrädor).



HJP

Citat från: S Svensson skrivet 27 juni 2014, 22:17:35 PM
Samma situation kunde hända på tågen förr i tiden då personal passåkte. Dvs de hade inte någon arbetstid när de passåkte.
****
Då är det ingen passåkning. Passåkning är nämligen tjänsteresa, och är betald arbetstid.
Uniformspliktig personal vid SJ och Stockholmståg, har klädskåp. Om de sedan väljer att åka i uniform, till/från jobbet, så är det deras eget val.
Sannolikt har andra operatörer också klädskåp, men jag uttalar mig endast för dem jag känner till.

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 28 juni 2014, 00:31:33 AM
****
Då är det ingen passåkning. Passåkning är nämligen tjänsteresa, och är betald arbetstid.

Åtminstone förut var det så att passåkning också med kort varsel kunde bytas ut mot tjänstgöring. Om ordinarie lokföraren blev akut sjuk får alltså en passresande lokförare, som åker med tåget, få hoppa in.

Passresande personal hade (har?) också rätt till samma rabatt som i tåget tjänstgörande personal i serveringsvagnarna.

Jag tror att Sören förväxlar med privatresande personal, det vill säga de som åker på sitt privatresekort (det som förr brukade kallas "fribiljett" men som man numera får betala en del för att få ut). För sådan finns ingen skyldighet att träda i tjänst eller hjälpa till om något händer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2014, 07:47:37 AM
Åtminstone förut var det så att passåkning också med kort varsel kunde bytas ut mot tjänstgöring. Om ordinarie lokföraren blev akut sjuk får alltså en passresande lokförare, som åker med tåget, få hoppa in.

Passresande personal hade (har?) också rätt till samma rabatt som i tåget tjänstgörande personal i serveringsvagnarna.
****
Det stämmer. Den passåkande kan också få bli behjälplig med arbetsuppgifter, om så behövs. Intill dess, kan man säga att han/hon är tjänsgörande, utan arbetsuppgift.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2014, 07:47:37 AM
Jag tror att Sören förväxlar med privatresande personal, det vill säga de som åker på sitt privatresekort (det som förr brukade kallas "fribiljett" men som man numera får betala en del för att få ut). För sådan finns ingen skyldighet att träda i tjänst eller hjälpa till om något händer.
****
Men om man åker på privatresekort, är man knappast uniformerad. Privatresekortet är till för privata resor, dock ej resor till/från arbetet. Det förekommer nog ändå, att tågmästare ser mellan fingrarna, kollegor emellan.

Clabbe

I Solstan delas det ut tjänstekort, för resor på lokaltrafiken. Sedan kan det finnas filbunkeöverenskommelser  8)