Bussförare ska betala för resan?

Startat av Christer K, 06 juni 2014, 14:01:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

En stor biljettkontroll genomfördes i Örebro under två dagar. Det jag har uppmärksammat är att bussförare på väg till sitt arbete skulle betal som vanliga passagerare. Hur stämmer detta och vem bestämmer hur man får åka fritt i tjänsten. Nu är det över 20 år sedan jag körde buss i linjetrafik, då fick vi ett årskort för hela länet att åka på, är det inte så nu längre?

Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

HJP

#1
Citat från: Christer K skrivet 06 juni 2014, 14:01:27 PM
En stor biljettkontroll genomfördes i Örebro under två dagar. Det jag har uppmärksammat är att bussförare på väg till sitt arbete skulle betal som vanliga passagerare. Hur stämmer detta och vem bestämmer hur man får åka fritt i tjänsten. Nu är det över 20 år sedan jag körde buss i linjetrafik, då fick vi ett årskort för hela länet att åka på, är det inte så nu längre?

Christer K
****
När man åker till jobbet, är man inte i tjänst.
Det är många år sedan, som anställda hade fria resor på fritiden. Det blev en skattepliktig förmån. Man kan då välja om man vill ha ett skattefritt kort för tjänsteresor, eller ett beskattat kort för fritiden. Så var det när jag körde buss på SL, på 1990-talet, och när jag körde tåg för Stockholmståg, 2006 t.o.m. 2011.

HJP

Nico

I de flesta fall är även möjligheten till förmånsbeskattat kort borta numera. I alla fall inom SL-området.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 06 juni 2014, 18:47:11 PM
I de flesta fall är även möjligheten till förmånsbeskattat kort borta numera. I alla fall inom SL-området.
****
Ojdå! En klar försämring, alltså.
Finns det någon förklaring till den utvecklingen  ???

Lars-Håkan_E

Det kostar pengar för entreprenören att tillhandahålla detta + att själva hanteringen kostar.

Björn Ax

Är nog den allmänna avundsjukan som spelar in också. Får inte jag åka gratis så varför ska någon annan få det.

Jag brukade inte ta betalt av någon kollega när jag körde stadsbuss. Jag slutade dock precis innan dom tog bort tjänstekortet på GUB.

Merikarhu

Tjänstekorten är borta för anställda inom trafikföretagen i Göteborgsområdet med. Anställda på Spårvägen fått erbjudande att köpa årskort för fullpris, men delat på 12, alltså ingen rabatt, men väl en räntefri avbetalning.

/Merikarhu

Ersa

Citat från: HJP skrivet 06 juni 2014, 14:38:06 PM
När man åker till jobbet, är man inte i tjänst.

Precis. Det är en väldigt enkel grundregel. Först när du kommit till din arbetsplats och stämplat in har du rätt till gratis tjänsteresor. Dessa tjänsteresor kan vara att åka med en buss i linjetrafik för att hämta en parkerad buss på annan uppställningsort, eller för att åka ut och lösa av en annan förare. Samma omvänt givetvis, att man får åka i tjänsten hem till depån efter att man ställt upp en buss på annan ort eller blivit avlöst.
Men sedan man stämplat ut och avslutat sitt arbetspass är man inte i tjänst, och får därför betala för sin resa hem, då den sker på ens fritid.

Däremot är det ju väldigt svårt för kontrollanter från externa bolag att veta var den uniformsklädde föraren ska. Som förare kan man ju skickas ut på en massa konstiga uppdrag, t.ex som när jag som förare i Umeå stadsbusstrafik ombads åka kustbussen 13 mil ner till Bjästa för att där hämta hem en buss som havererat där dagen innan, men som nu var lagad. Sådana uppdrag kan ju vara svåra att förklara för kontrollanter, så man kan ju anta att de då hellre friar än fäller, och att de inte orkar ringa alla bussförares chefer för att dubbelkolla.

AL

Uniformsklädd kan man alltid hävda tjänsteärende om någon kontrollant mot all förmodan skulle fråga. Kontrollanter har inga juridiska möjligheter att kräva bevis för detta "tjänsteärende", och får heller inte fråga om vilket "tjänsteärende" det handlar om!

Erling.L

Citat från: AL skrivet 07 juni 2014, 21:05:11 PM
Uniformsklädd kan man alltid hävda tjänsteärende om någon kontrollant mot all förmodan skulle fråga. Kontrollanter har inga juridiska möjligheter att kräva bevis för detta "tjänsteärende", och får heller inte fråga om vilket "tjänsteärende" det handlar om!

I Götet kan dom skriva ut böter om du inte kan påvisa tjänsteärende så för trafikbolaget överklaga åt F om tjänsteärende föreligger... Så har jag fått det förklarat för mig iaf
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

buskörare

Citat från: AL skrivet 07 juni 2014, 21:05:11 PM
Uniformsklädd kan man alltid hävda tjänsteärende om någon kontrollant mot all förmodan skulle fråga. Kontrollanter har inga juridiska möjligheter att kräva bevis för detta "tjänsteärende", och får heller inte fråga om vilket "tjänsteärende" det handlar om!

Fast tjänsteärende är inte lika med gratis resa. Inom SL är inte föraruniformen godkänd "betalning", även vi måste ha kort och betala. På Arriva får vi hämta ut tjänstekort att använda tillfälligt när vi åker i tjänsten, årskorten är borta.

Lars-Håkan_E

Grundorsaken är beskattningsreglerna, det är ju tillåtet att lämna en viss personalrabatt men det är inte tillämpligt i upphandlad trafik.

De som kör trafik i egen regi kan utan större bekymmer lämna 10-20% rabatt till anställda utan att det blir tal om förmånsbeskattning.

HJP

Citat från: Erling.L skrivet 07 juni 2014, 23:35:45 PM
I Götet kan dom skriva ut böter om du inte kan påvisa tjänsteärende....
****
Böter är ett missbrukat ord. Det handlar väl om kontrollavgift?
Såvitt jag vet, kan endast polis utfärda böter.

danneh

Men hur är det om man skall byta förare på en plats som inte ligger "inom gångavstånd från lunchrummet" under arbetspasset? Måste föraren betala vanlig biljett för att ta sig till den platsen också?

Merikarhu

Citat från: danneh skrivet 08 juni 2014, 14:14:41 PM
Men hur är det om man skall byta förare på en plats som inte ligger "inom gångavstånd från lunchrummet" under arbetspasset? Måste föraren betala vanlig biljett för att ta sig till den platsen också?

Då har du en betald resa i din tjänst, och blir det kontroll så visar man upp sitt förarkort, skulle kontrollanterna ändå inte nöja sig så får de höra av sig till trafikföretaget för att dubbelkolla.

/Merikarhu