Buss körde vilse – flera gånger

Startat av roggek, 02 maj 2014, 13:05:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2014, 10:38:49 AM
Det finns kanske ingen direkt förarbrist, men nog tycks det för tillfället förekomma viss brist på välutbildad personal. Men förstod inte ansvariga landstingspolitiker och tjänstemän att det skulle komma att bli på detta vis, när de valde det rekordlåga budet?

Det jag har hört är att SL har haft budgetunderskott pga sms krånglet m.m (under 2011), vilket har kostat mycket pengar. Så man var nog då "tvungna" att välja de billigaste anbudet.
Men det blev värre, folk började ta bilen när busskaoset bröt ut, vilket gjorde att SL förlorade fler intäkter.

Det sägs iallafall på denna länk:

http://www.bussmagasinet.se/2013/11/resenarerna-sviker-sl-fordubblingen-allt-langre-bort/
Software Developer

Ersa

Fusk med sms-biljetter och därtill ett rejält inkomstbortfall var det ju ingen överraskning att det skulle bli. Det varnades det ju för innan sms-biljetterna infördes.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2014, 10:38:49 AM
Det finns kanske ingen direkt förarbrist, men nog tycks det för tillfället förekomma viss brist på välutbildad personal. Men förstod inte ansvariga landstingspolitiker och tjänstemän att det skulle komma att bli på detta vis, när de valde det rekordlåga budet?

Vet alltså inte om det stämmer, men det rykte som jag hört (...och som var orsaken till att jag i mitt första inlägg i denna tråd bl.a. skrev att "frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet...") är just att man för Råstas och Norrorts del aktivt letat efter förare med D-kort på olika håll runt om i landet. I princip verkar man ha dammsugit efter förare och tagit det mesta som man fått fatt på för snabbutbildning.

Att det tillkommit många nya förare är ingen hemlighet och tyvärr är många av mina gamla bekanta inte direkt nådiga i sina åsikter. Av de förare som tillkommit har då många utländsk bakgrund (vilket jag f.ö. har själv liksom många andra kollegor så det är inte det som är problemet), men kombinationen av begränsade kunskaper i svenska, nollkoll på Storstockholm samt vad som i många fall verkar vara en begränsad snabbutbildning förefaller inte direkt vara ett framgångsrecept av allt att döma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 16 maj 2014, 21:21:12 PM
Vet alltså inte om det stämmer, men det rykte som jag hört (...och som var orsaken till att jag i mitt första inlägg i denna tråd bl.a. skrev att "frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet...") är just att man för Råstas och Norrorts del aktivt letat efter förare med D-kort på olika håll runt om i landet. I princip verkar man ha dammsugit efter förare och tagit det mesta som man fått fatt på för snabbutbildning.

Att det tillkommit många nya förare är ingen hemlighet och tyvärr är många av mina gamla bekanta inte direkt nådiga i sina åsikter. Av de förare som tillkommit har då många utländsk bakgrund (vilket jag f.ö. har själv liksom många andra kollegor så det är inte det som är problemet), men kombinationen av begränsade kunskaper i svenska, nollkoll på Storstockholm samt vad som i många fall verkar vara en begränsad snabbutbildning förefaller inte direkt vara ett framgångsrecept av allt att döma.

Som utbildare i norrort kan jag dementera att det förekommer nån snabbutbildning. Eller jo, det blev en i våras för ersättningen på 28:an (och dom kör bara där nu), men alla som utbildats efter mars har fått utbildning på alla 72 linjerna. Däremot har i många från andra städer, vilket är det som finns. Af utbildar i princip bara folk med utländsk härkomst och finns det inte tillräckligt med utbildade i Stockholm får man ju ta folk utifrån. Sen ska man inte glömma att vi troligen är det området/ett av de områden som har flest linjer att utbilda på.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 17 maj 2014, 10:08:18 AM
Som utbildare i norrort kan jag dementera att det förekommer nån snabbutbildning. Eller jo, det blev en i våras för ersättningen på 28:an (och dom kör bara där nu), men alla som utbildats efter mars har fått utbildning på alla 72 linjerna. Däremot har i många från andra städer, vilket är det som finns. Af utbildar i princip bara folk med utländsk härkomst och finns det inte tillräckligt med utbildade i Stockholm får man ju ta folk utifrån. Sen ska man inte glömma att vi troligen är det området/ett av de områden som har flest linjer att utbilda på.

Det verkar ju onödigt avancerat att utbilda alla förare på precis alla linjer. Måste alla förare i Åkersberga, på Ljusterö och i Täby verkligen känna till varenda smålinje t.ex runtom Kårsta?
Detta förekommer ju inte ens i trafikområde Norrtälje, som i princip är indelat i flera personalområden (Hallstavik, Älmsta, Rimbo och Norrtälje), där personalen kan sina närliggande linjer bättre än de andra.

Jan

Jag blir inte ledsen om denna tråd avslutas.
I branschen 37 år

igel

Citat från: Jan skrivet 17 maj 2014, 14:15:18 PM
Jag blir inte ledsen om denna tråd avslutas.
Jag tror att invånarna i Norrort skulle vara mer än glada om denna tråd kunde avslutas  ;) , så de slapp åka ofrivillig sightseeing.

Ersa

Försvinner alla problem om man slutar diskutera dem, och låtsas att allt är bra?

Jan

Det är upp till bussföretagen att utbilda sin personal.
I branschen 37 år

Ersa

Det är fullt tillåtet för allmänheten och kollektivtrafikens finansiärer (skattebetalarna och resenärerna) att debattera och diskutera hur deras kollektivtrafik fungerar. Även i detta forum.
Trafiken finns för resenärernas skull. Inte för operatörernas egen skull.

Det finns ingen anledning att låsa/rensa denna tråd.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2014, 13:45:44 PM
Fusk med sms-biljetter och därtill ett rejält inkomstbortfall var det ju ingen överraskning att det skulle bli. Det varnades det ju för innan sms-biljetterna infördes.
Oavsett varningarna så fanns väl inte så mycket alternativ när arbetsmiljöverket inte längre tillät kontanter. Automater på varenda hållplats hade ju inte fungerat och kontokortsbetalning ombord skulle ta för lång tid.

Jan

Ersa, nu har jag inte haft som någon avsikt att låsa eller rensa denna tråd. Det är helt din uppfattning. Att mena att man inte blir ledsen om tråden avslutas kan bara menas med en sak.
Med detta avslutar jag min medverkar i denna tråd.
I branschen 37 år

Ersa

Jag kan inte komma på en enda anledning att önska att en tråd med en seriös debatt ska avslutas.

roggek

Citat från: Nico skrivet 16 maj 2014, 21:21:12 PM
Vet alltså inte om det stämmer, men det rykte som jag hört (...och som var orsaken till att jag i mitt första inlägg i denna tråd bl.a. skrev att "frågan är väl som sagt därför om föraren ens hade någon annan utbildning än 670 och/eller någon annan kunskap alls om närområdet...") är just att man för Råstas och Norrorts del aktivt letat efter förare med D-kort på olika håll runt om i landet. I princip verkar man ha dammsugit efter förare och tagit det mesta som man fått fatt på för snabbutbildning.

Att det tillkommit många nya förare är ingen hemlighet och tyvärr är många av mina gamla bekanta inte direkt nådiga i sina åsikter. Av de förare som tillkommit har då många utländsk bakgrund (vilket jag f.ö. har själv liksom många andra kollegor så det är inte det som är problemet), men kombinationen av begränsade kunskaper i svenska, nollkoll på Storstockholm samt vad som i många fall verkar vara en begränsad snabbutbildning förefaller inte direkt vara ett framgångsrecept av allt att döma.

Finns bara ett ord: Skrämmande...

igel

När det gäller Svenskan kanske man skulle överväga att ge förarna ett antal användbara bussfraser. Om en förare ropar ut "backa" är det kanske inte alla passagerare som uppfattar det som att man ska försöka gå längre bak i bussen, för att alla ska med.