Buss körde vilse – flera gånger

Startat av roggek, 02 maj 2014, 13:05:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Olle skrivet 03 maj 2014, 07:53:31 AM
Men ska det vara så svårt att som passagerare att gå fram och hjälpa till att komma tillbaaka till rätt körväg ? Eller vara man upptagnaa med att filma det ?

Beror mångt och mycket på trafikområde. Ju längre bort från stan, och mera alla-känner-alla-känsla, ju större villighet att hjälpa till.
Jag fick assistans av en äldre resenär direkt när det var totalstopp förbi Galoppfältet på E18 och denne resenär ville visa mig körvägen runt, via Täby Centrum. Snällt av denne, men ett antal svängar på bl.a gamla 604V hade redan gett mig den kunskapen.

Nico

Ett tillkommande problem är även (vilket jag märkte när jag körde taxi) att folk i gemen  ofta hittar väldigt dåligt, t.o.m. i sitt eget närområde. Det är därför det ofta blir kaos vid t.ex. olyckor när trafik måste ledas om... då folk inte känner till alternativa vägar (utom kanske ett litet fåtal i direkt anslutning) utan ofta blir sittande och bygger på köerna.

Sedan är det alltid bra med hjälpsamma passagerare, men det finns en risk med det med. Visst är det flesta passagerare schyssta, men det är inte alltid samma sak som att de är kunniga på var tunga fordon kan och får köra. Det är knappast ett okänt fenomen att det ibland har hänt att 'sådan hjälpsamhet' har lett vissa bussar in på än värre avvägar där de ibland även till slut fått bärgats loss.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kurra-Gurra

Hela äventyret (sightseeingturen ;) ) var nog ett välkommet tillskott av spänning i en del av resenärernas trista vardagspendlande  :P

igel

Det här hände en kompis till mig i våras också på 670 mot Vaxholm.
Han var på väg ut från stan och så svänger 670 av motorvägen vid Viggbyholms tafikplats, detta misstag hade varit enkelt att rätta till genom att svänga på motorvägen igen vid påfarten. Men det gör föraren inte utom kör över bron och svänger på södergående tillbaka mot Stockholm. Vid Roslags-Näsby trafikplats svänger han av och stannar vid hållplatsen, flera resenärer säger till han att han ska köra över bron och sedan köra mot Vaxholm. Efter en viss tvekan väljer han att i stället svänga ut på motorvägen den väg 670 normalt kör mot stan. Vid Danderyds kyrka svänger han av igen, den här gången väljer han inte att köra under motorvägen för att köra norrut mot Vaxholm utom svänger mot Sollentna  :o . När han har kommit till Sätra äng svänger han av Sollentunavägen och kör 697:ans väg till Mörby centrum för att där äntligen svänga ut på motorvägen Norrut mot Vaxholm.

Jo

Citat från: Nico skrivet 03 maj 2014, 10:01:58 AM


Sedan är det alltid bra med hjälpsamma passagerare, men det finns en risk med det med. Visst är det flesta passagerare schyssta, men det är inte alltid samma sak som att de är kunniga på var tunga fordon kan och får köra. Det är knappast ett okänt fenomen att det ibland har hänt att 'sådan hjälpsamhet' har lett vissa bussar in på än värre avvägar där de ibland även till slut fått bärgats loss.

Ytterligare en risk är ju att det stressar upp föraren än mer att ha någon hängande över sig som ska visa vägen, så vill man vara på den säkra sidan ska man nog vänta tills trafiksituationen lugnar ner sig innan man börjar distrahera föraren med råd om nya körvägar. Sen finns det nog även de som inte vill att andra ska lägga sig i deras jobb utan kan bäst själv i alla situationer.


Citat från: buskörare skrivet 02 maj 2014, 17:21:46 PM
Att man kör fel ibland är inte alls ovanligt och händer alla som kör buss.


Med tanke på att det renderar en artikel i tidningen när det händer enstaka gånger är det nog inte så jättevanligt i alla fall. Det är nog inte så att allmänheten upplever det som ett stor problem. Inställda, havererade eller försenade bussar pga av andra orsaker är nog betydligt vanligare.

roggek

Citat från: buskörare skrivet 02 maj 2014, 17:21:46 PM
Att man kör fel ibland är inte alls ovanligt och händer alla som kör buss.
Vad skulle det vara för hund begraven? Jag gissar att du tror på fylla med tanke på inlägget du tog bort, men det faller ju på att vi har alkolås i alla bussar.
Stress kan göra mycket med en mänsklig hjärna, det vet alla med lite koll på hjärnans funktion.

Tyvärr finns det inte "bara" alkohol som berusningsmedel i samhället idag, och det jag syftar på hjälper inte ens ett alkolås emot. Inte heller polisens utrustning, förutom "penntestet"...
Att "nästan köra mot rött", att köra "fyra varv" i en rondell och att svänga vänster istället för höger stärker min teori...

Och det beror kanske på stress, att man tar till något för att "bedöva" stressen...
Ett urinprov hade avgjort saken...

Kurra-Gurra

Citat från: roggek skrivet 03 maj 2014, 23:42:08 PM
Tyvärr finns det inte "bara" alkohol som berusningsmedel i samhället idag, och det jag syftar på hjälper inte ens ett alkolås emot. Inte heller polisens utrustning, förutom "penntestet"...
Att "nästan köra mot rött", att köra "fyra varv" i en rondell och att svänga vänster istället för höger stärker min teori...

Och det beror kanske på stress, att man tar till något för att "bedöva" stressen...
Ett urinprov hade avgjort saken...

Ja, fast innan vi börjar spekulera i om busschauffören knarkade eller inte, så ska man minnas att det där med "nästan[min kursivering] köra mot rött" samt "fyra varv i en rondell" är någonting som en passagerare har berättat för en lokaltidning. Det kan mycket väl vara så att vederbörande kände sig osäker när bussen började ta andra vägar, och därmed omedvetet förstorade upp situationen för sig själv...

buskörare

Citat från: roggek skrivet 03 maj 2014, 23:42:08 PM
Tyvärr finns det inte "bara" alkohol som berusningsmedel i samhället idag, och det jag syftar på hjälper inte ens ett alkolås emot. Inte heller polisens utrustning, förutom "penntestet"...
Att "nästan köra mot rött", att köra "fyra varv" i en rondell och att svänga vänster istället för höger stärker min teori...

Och det beror kanske på stress, att man tar till något för att "bedöva" stressen...
Ett urinprov hade avgjort saken...

Jag tycker du har en läskig inställning. Som tur är, är du nog nästan ensam om din "teori".

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 04 maj 2014, 14:17:53 PM
Jag tycker du har en läskig inställning. Som tur är, är du nog nästan ensam om din "teori".

Redan för tio år sedan räckte det med att en förare hade bekymmer med en Volvo "G8-låda" (manuell pneumatisk växellåda) på en 600-linje för att en passagerare skulle ringa ut polisen.
Skulle denne förare även kört rejält fel hade det nog blivit ännu starkare reaktioner.

Så på vissa håll verkar toleransen vara högre idag. Eller börjar resenärerna i Norrort bli för luttrade och vana med krångel att de inte ens reagerar längre?

igel

Citat från: Jo skrivet 03 maj 2014, 23:03:02 PM
Med tanke på att det renderar en artikel i tidningen när det händer enstaka gånger är det nog inte så jättevanligt i alla fall. Det är nog inte så att allmänheten upplever det som ett stor problem. Inställda, havererade eller försenade bussar pga av andra orsaker är nog betydligt vanligare.

Det som står i Mitt i är bara toppen av ett isberg. Om man lägger till alla andra händelser, som bussar som har försökt att vända på de mest konstiga platser så blir nog listan rätt lång.

Om man ser alla händelser över en femårs period kan man lugnt säga att de har ökat kraftigt det senaste året. Ja felkörningar har alltid hänt men felkörningar där man tvingat resenärer till en ofrivillig sightseeing i Norrort var för bara anekdoter i dag händer de på riktigt.

Det är väl ingen hemlighet att dagens förares lokalkännedom, linjekännedom och förmåga att hantera fordonen de kör är betydligt sämre än de var för fem år sedan.   

Nico

Citat från: igel skrivet 04 maj 2014, 16:27:40 PM
Det som står i Mitt i är bara toppen av ett isberg. Om man lägger till alla andra händelser, som bussar som har försökt att vända på de mest konstiga platser så blir nog listan rätt lång.

Om man ser alla händelser över en femårs period kan man lugnt säga att de har ökat kraftigt det senaste året. Ja felkörningar har alltid hänt men felkörningar där man tvingat resenärer till en ofrivillig sightseeing i Norrort var för bara anekdoter i dag händer de på riktigt.

Det är väl ingen hemlighet att dagens förares lokalkännedom, linjekännedom och förmåga att hantera fordonen de kör är betydligt sämre än de var för fem år sedan.   

Sannolikt är det så då man i många fall sparat in på mycket i utbildningsväg. Sedan tycker jag även att egenintresset verkar ha försvunnit. Själv tog jag ofta min egen bil och körde igenom en ny linje för att vara säker liksom att man i många fall var ute och snurrade runt i största allmänhet och på så vis lärde sig hitta. Idag har man många som inte ids göra något alls, inte ens kolla bussens egna funktioner vid ändhållplats... och följaktligen så kan man sedan inte så mycket när det väl kniper. Det är därför man i dagsläget stöter på förare som inte ens kan slå av dörrkretsbrytarna när t.ex. sådana behov uppstår.

Felkörningar förekommer sedan vid enstaka tillfällen, mest då av den sorten där man tänker på något annat och glömmer bort vilken linje man kör. Speciellt vanligt om man har flera linjer i ett område och kanske händelsevis kör något som man inte brukar köra fast. Brukar man ju lösa på egen hand genom en kvävd svordom, en snabb korrigering samt en rodnande ursäkt över internhögtalarna samt en dito viskning till sin TL om debaclet påverkar på något vis. Däremot hör de grövre missarna som tur är ändå fortfarande till ovanligheterna även om det samtidigt finns en mycket liten grupp individer som ofta lyckas utmärka sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Citat från: buskörare skrivet 04 maj 2014, 14:17:53 PM
Jag tycker du har en läskig inställning. Som tur är, är du nog nästan ensam om din "teori".
Tror jag knappast...
Jag har nog en mycket sund inställning som förbises av de flesta...
Jag vill helst inte tro att så verkligen är fallet, men man skall inte utesluta möjligheten...
Idag finns det så mycket "kemiskt framställda" centralstimulerande preparat, som dessutom inte syns i ett urinprov...29 stycken närmare bestämt!

igel

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2014, 17:34:54 PM
Sedan tycker jag även att egenintresset verkar ha försvunnit. Själv tog jag ofta min egen bil och körde igenom en ny linje för att vara säker liksom att man i många fall var ute och snurrade runt i största allmänhet och på så vis lärde sig hitta. Idag har man många som inte ids göra något alls, inte ens kolla bussens egna funktioner vid ändhållplats... och följaktligen så kan man sedan inte så mycket när det väl kniper. Det är därför man i dagsläget stöter på förare som inte ens kan slå av dörrkretsbrytarna när t.ex. sådana behov uppstår.
Det kan ju bero på att rekryteringsprocessen har förändrats, från att bolagen sökte förare och personer sökte sig aktivt till bolagens utbildning för att få ett jobb. Till att arbetsförmedlingen nu skickar folk på utbildning.

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2014, 17:34:54 PM
Felkörningar förekommer sedan vid enstaka tillfällen, mest då av den sorten där man tänker på något annat och glömmer bort vilken linje man kör. Speciellt vanligt om man har flera linjer i ett område och kanske händelsevis kör något som man inte brukar köra fast. Brukar man ju lösa på egen hand genom en kvävd svordom, en snabb korrigering samt en rodnande ursäkt över internhögtalarna samt en dito viskning till sin TL om debaclet påverkar på något vis. Däremot hör de grövre missarna som tur är ändå fortfarande till ovanligheterna även om det samtidigt finns en mycket liten grupp individer som ofta lyckas utmärka sig.
Förra tisdagen gick 670:an jag åkte med sönder redan vid Danderyds kyrka. Bussen stannade jag trodde då eftersom klockan var 17:04 att föraren skulle ropa på en annan 670 som skulle stanna och ta upp oss resenärer men icke. Först efter 37minuter kom en ersättningsbuss som tog upp oss. Under denna dryga halvtimme sa föraren inte ett ord.

Adrian Langemar

Värst vad det verkar vara svårt att driva busstrafik norr om innerstan. Tur att man bor på södra sidan.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 04 maj 2014, 17:34:54 PM
Sannolikt är det så då man i många fall sparat in på mycket i utbildningsväg. Sedan tycker jag även att egenintresset verkar ha försvunnit. Själv tog jag ofta min egen bil och körde igenom en ny linje för att vara säker liksom att man i många fall var ute och snurrade runt i största allmänhet och på så vis lärde sig hitta. Idag har man många som inte ids göra något alls, inte ens kolla bussens egna funktioner vid ändhållplats... och följaktligen så kan man sedan inte så mycket när det väl kniper. Det är därför man i dagsläget stöter på förare som inte ens kan slå av dörrkretsbrytarna när t.ex. sådana behov uppstår.

Felkörningar förekommer sedan vid enstaka tillfällen, mest då av den sorten där man tänker på något annat och glömmer bort vilken linje man kör. Speciellt vanligt om man har flera linjer i ett område och kanske händelsevis kör något som man inte brukar köra fast. Brukar man ju lösa på egen hand genom en kvävd svordom, en snabb korrigering samt en rodnande ursäkt över internhögtalarna samt en dito viskning till sin TL om debaclet påverkar på något vis. Däremot hör de grövre missarna som tur är ändå fortfarande till ovanligheterna även om det samtidigt finns en mycket liten grupp individer som ofta lyckas utmärka sig.

Arrivas utbildning sker på samma sätt som Keolis gjorde, dvs man kör igenom alla linjer 1 gång. Så utbildningen är inte sämre nu än tidigare. Däremot tar Arriva in mycket mer folk samt att de man tar in i många fall inte ens bor i Stockholm.