Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg

Startat av Calle, 19 december 2013, 21:26:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 01:11:45 AM
Jag vill nog hävda att det är LÄTTARE att backa ut med en ledvagn på sådana ställen just för att den är LEDAD :-)

Man viker ju ekipaget en del och därför behöver man inte backa lika långt rakt bakåt som med en 15 meters buss.

I övrigt trodde jag att det bara var i SL området man inte fick/kunde/ville backa.

Problemet på NET är att du inte FÅR vika bussen utan skall backa rakt ut från gate samt att många förare är rent ut sakt rädda o backa ledbuss då dom är ovvana med det....o ledbuss behövs på ett antal turer i bergsjön.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Wetjo

Citat från: Ersa skrivet 21 december 2013, 00:03:47 AM
Dags att införa högre krav på att man med D-behörighet förväntas kunna backa ledvagn? Eller rentav införa krav på DE-behöringhet (inkl ny uppkörning med släp) för att kunna fortsätta få köra ledvagn? Eller leder alla slags förslag på högre krav på förarnas körkunskaper att det blir akut förarbrist direkt?

När jag tog busskort 1983 fick vi DE-behörighet med motivering att ledvagn räknades som buss med släp... När ändrades det? Jag vet att de "nya" bussförarna endast får D, trots att ledvagn ingår i tjänsten...

Lars-Håkan_E

Citat från: Wetjo skrivet 21 december 2013, 08:36:02 AM
När jag tog busskort 1983 fick vi DE-behörighet med motivering att ledvagn räknades som buss med släp... När ändrades det? Jag vet att de "nya" bussförarna endast får D, trots att ledvagn ingår i tjänsten...

Det var en skröna som vissa instruktörer på SL Bussförarskola gärna presenterade för eleverna :)

Det har aldrig varit så, fram till att man reformerade klasserna i början på -90 talet? kombinerades D alltid med E

Lars-Håkan_E

Citat från: Erling.L skrivet 21 december 2013, 06:59:43 AM
Problemet på NET är att du inte FÅR vika bussen utan skall backa rakt ut från gate samt att många förare är rent ut sakt rädda o backa ledbuss då dom är ovvana med det....o ledbuss behövs på ett antal turer i bergsjön.

FÅR?  är det som vanligt något som någon operatör tror sig ha bestämt? på liknande sätt som att man på vissa håll inte får backa utan hjälp av trafikledare?

En ledbuss är ju ledad av en bra anledning  ;D

Johan B

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 10:02:15 AM
FÅR?  är det som vanligt något som någon operatör tror sig ha bestämt? på liknande sätt som att man på vissa håll inte får backa utan hjälp av trafikledare?

En ledbuss är ju ledad av en bra anledning  ;D

Regeln är där för att undvika att bussar backar in i varandra när flera avgår samtidigt intill varandra. En annan regel är att du ska ha varningsblinkers när du backar. Det är trafikledningen på terminalen som bestämt detta. Visst kan det låta dumt men det behövs inte många stressade och ouppmärksamma förare på den begränsade ytan för att det ska uppstå skador för stora belopp.

igel

Citat från: Ersa skrivet 21 december 2013, 00:03:47 AM
Dags att införa högre krav på att man med D-behörighet förväntas kunna backa ledvagn? Eller rentav införa krav på DE-behöringhet (inkl ny uppkörning med släp) för att kunna fortsätta få köra ledvagn? Eller leder alla slags förslag på högre krav på förarnas körkunskaper att det blir akut förarbrist direkt?

Jag är inte så säker på det. Om man tittar på hur förarna kör i Norrort och samtidigt vet att bland de nya så har alla gått YKB utbildningen minst 180 timmar.  Ändå kör de betydligt sämre i dag än innan utbildningen förlängdes. Så lägger man på ytterligare en utbildningen så lär väl ingen komma ut genom grinden på garaget  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 21 december 2013, 10:18:20 AM
Regeln är där för att undvika att bussar backar in i varandra när flera avgår samtidigt intill varandra. En annan regel är att du ska ha varningsblinkers när du backar. Det är trafikledningen på terminalen som bestämt detta. Visst kan det låta dumt men det behövs inte många stressade och ouppmärksamma förare på den begränsade ytan för att det ska uppstå skador för stora belopp.

Det var något som bestämdes i samband med att terminalen togs i bruk. Terminalen byggdes också för detta med fria ytor bakåt så att en ledbuss har relativt gott om plats. Det är som jag skrev förut också strikt krav på att andra bussförare ger backande buss företräde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Wetjo skrivet 21 december 2013, 08:36:02 AM
När jag tog busskort 1983 fick vi DE-behörighet med motivering att ledvagn räknades som buss med släp... När ändrades det? Jag vet att de "nya" bussförarna endast får D, trots att ledvagn ingår i tjänsten...



När jag tog mitt busskort 1976 så ingick E  men det hette oxå det det bolag som använde skulle utbilda på körning med släp vilket än så länge inte hänt i mitt fall iaf  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 10:02:15 AM
FÅR?  är det som vanligt något som någon operatör tror sig ha bestämt? på liknande sätt som att man på vissa håll inte får backa utan hjälp av trafikledare?

En ledbuss är ju ledad av en bra anledning  ;D




FÅR är små söta djur som finns på Gotland  har jag fått lära mig   ::) ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Wetjo

Backande fordon har företräde på de flesta bussterminalerna i landet på grund av säkerheten. Svårare att se bakåt än att stanna o släppa fram en kollega.
Vad jag kommer ihåg gällde detta även på SL:s depåer när SL var SL...

Jag har varit med att tömma A-rampen på Råsta för att en Rookie hade svårt att backa ledbuss. Efter ett tag hade han "saxat" in sig, så att han stod väldigt nära grannbussen...

igel

Det finns väl ganska många depåer i SL-området där utrymmet bakom ledbussarna är för litet för att man bara ska kunna backa rakt bakåt, utan att man måste svänga innan man är ute ur parkerings fickan och då ser man inte om det kommer någon buss.   

JDS

Citat från: Wetjo skrivet 21 december 2013, 11:45:20 AM
Backande fordon har företräde på de flesta bussterminalerna i landet på grund av säkerheten. Svårare att se bakåt än att stanna o släppa fram en kollega.
Vad jag kommer ihåg gällde detta även på SL:s depåer när SL var SL...
Jovisst, men "gällde" betyder i detta fall att det har ungefär samma status som anslaget "Din mamma jobbar inte här, diska efter dig" i kafferummet. D v s man blir inte omtyckt om man bryter mot det men så mycket värre är det inte.

Knallhatt

Citat från: Calle skrivet 19 december 2013, 21:26:34 PM
Har nu åkt med Veolias B9S ledbuss från Nils Ericsonterminalen, och noterade ganska snabbt både positiva saker, och saker som är mindre bra.

Om vi ska börja med det som är bra, så är det att man slipper stå vid Centralstationens hållplats vid Hotel Post och frysa.

Det som är mindre bra, det är att det verkar inte helt lätt att backa en B9S ut från gaten. Det går väldigt sakta och känns nästan "kritiskt" med tanke på hur många bussar som är i omlopp på terminalen ifråga. Vore det inte bättra för Veolia att köra med boggie på L58, den går ju som sagt bara Bergsjön-NET-Bergsjön...  ???

Linje 58 upphandlades med ledbuss. Alltså skaffade Veolia ett antal ledbussar till linjen. Att nu linje 58 kortas av innebär inte att man blir av med ledbussarna. Dom måste köras någonstans. Linje 58 till Bergsjön är dessutom den bit av linjen som har stort resande i rusningen med mycket barnvagnar. Sittplatsmässigt är det ingen större skillnad mellan boggi- och ledbuss men barnvagnsmässigt är det bättreplats på en ledbuss.
Att sätta in boggibuss på linjen är ett problem, var får man dom ifrån och var gör man av med ledbussarna?
På linjerna i Frölundapaketet var det upphandlat med ledbuss på linje 58 och industribussar, (samt linje 16). Industribussarna är nedlagda så kvar är bara linje 58..

Det som kan diskuteras är lämpligheten att vända linje 58 på NET då den har ledvagn. Å andra sidan finns det inte gott om vändningsmöjligheter i centrala Göteborg som dessutom lhar lämpliga avlösningsmöjligheter. NET uppfyller båda dessa krav, det ligger nära depån på Frihamnen och det går att vända.

Heden är inte lämplig då det är en trång terminal med osäker framtid.

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:15:57 AM
 

FÅR är små söta djur som finns på Gotland  har jag fått lära mig   ::) ;D ;D

Vi har inga Får här, vi har bara Lamm.

Till skillnad från i övriga Sverige :) där bara småttingarna kallas lamm

AdmirT



Uploaded with ImageShack.us

Jag bjuder på en ledbuss på L.58 för någon dag sedan. Jag passar på eftersom temat är just ledbussar och linje 58 :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/