Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg

Startat av Calle, 19 december 2013, 21:26:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Vore intressant om nån kunde fota lite när en ledvagn står vid hplficka och backar ut..   Men om jag fattar rätt är hplficka inte lika lång som en ledvagn och då har bakdelen ute där andra bussar kör ?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 december 2013, 08:54:17 AM
Vore intressant om nån kunde fota lite när en ledvagn står vid hplficka och backar ut..   Men om jag fattar rätt är hplficka inte lika lång som en ledvagn och då har bakdelen ute där andra bussar kör ?

Jo, den måste ju backa ut hela sin längd så att den går fri från refugerna när den sedan skall svänga. Men det finns alltså plats tilltagen för detta och som sagt: det skall inte köra några andra bussar där när någon håller på att backa ut. Men självklart kan man naturligtvis inte helt reservera sig för trafik som trots förbud kör in på området och föraren av sådana fordon har förmodligen inte utbildning i att köra på terminalområdet.

Vad jag vet har aldrig någon sådan olycka dock inträffat och trafikledningen brukar vara rätt duktig på att "skrika bort" obehörig trafik via högtalarsystemet. Det har dock hänt en och annan olycka när bussförare, som skall ha utbildning, nonchalerat bestämmelserna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Är det verkligen så trångt på NET? Då jag besökt terminalen tycker jag att den verkar rätt tilltagen. Den känns då i varje fall större än Umeå busstation där det backats ledvagnar (varav en var en 20-meters f.d. UL-vagn) från gatesystemet utan bekymmer genom åren.

igel

Citat från: AdmirT skrivet 22 december 2013, 05:42:30 AM


Uploaded with ImageShack.us

Jag bjuder på en ledbuss på L.58 för någon dag sedan. Jag passar på eftersom temat är just ledbussar och linje 58 :)

Ser ut att vara oceaner av plats om man jämför med den nya terminalen i täby c. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60568.0

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2013, 10:38:40 AM
Är det verkligen så trångt på NET? Då jag besökt terminalen tycker jag att den verkar rätt tilltagen. Den känns då i varje fall större än Umeå busstation där det backats ledvagnar (varav en var en 20-meters f.d. UL-vagn) från gatesystemet utan bekymmer genom åren.

Vem har skrivit att det skulle vara särskilt trångt på NET? Jag har skrivit i flera inlägg att det är plats tilltagen så att det inte skall vara några problem att backa en ledbuss rakt ut och det krävs inte meterprecision för att göra det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2013, 09:01:18 AM
Jo, den måste ju backa ut hela sin längd så att den går fri från refugerna när den sedan skall svänga. Men det finns alltså plats tilltagen för detta och som sagt: det skall inte köra några andra bussar där när någon håller på att backa ut. Men självklart kan man naturligtvis inte helt reservera sig för trafik som trots förbud kör in på området och föraren av sådana fordon har förmodligen inte utbildning i att köra på terminalområdet.

Vad jag vet har aldrig någon sådan olycka dock inträffat och trafikledningen brukar vara rätt duktig på att "skrika bort" obehörig trafik via högtalarsystemet. Det har dock hänt en och annan olycka när bussförare, som skall ha utbildning, nonchalerat bestämmelserna.

Var står dessa bestämmelser?

Var finns kravet på utbildning?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 22 december 2013, 12:02:24 PM
Var står dessa bestämmelser?

Var finns kravet på utbildning?

Bestämmelserna delges alla bussföretag - och numera också tågföretag som kör ersättningstrafik - som har avtal med terminalen om att få använda denna. I samband med detta åläggs berörda företag att se till att alla bussförare som kör på terminalen får utbildning. Oftast sker väl denna genom att förarna delges bestämmelserna.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)