Upphandlingen och trafikstarten i Dalarna 2014

Startat av Wetjo, 19 december 2013, 15:15:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjorkm

"Dalatrafik: Vi har inte gjort fel"

http://dalademokraten.se/2014/01/21/vi-har-inte-gjort-fel/

Blir intressant att följa vad som händer, men det känns som Nobina får köra något år till.

Fikman

Citat från: Bjorkm skrivet 22 januari 2014, 21:08:42 PM
"Dalatrafik: Vi har inte gjort fel"

http://dalademokraten.se/2014/01/21/vi-har-inte-gjort-fel/

Blir intressant att följa vad som händer, men det känns som Nobina får köra något år till.

Hur ska nobina kunna få köra nått år till, det avtal nobina kör på tar ju slut sista juni, tiden för att eventuellt förlänga har passerats för länge sen, att låta nobina köra vidare lär väll jämställas med direktupphandling.

Bjorkm

Citat från: Fikman skrivet 22 januari 2014, 21:28:43 PM
Hur ska nobina kunna få köra nått år till, det avtal nobina kör på tar ju slut sista juni, tiden för att eventuellt förlänga har passerats för länge sen, att låta nobina köra vidare lär väll jämställas med direktupphandling.

Det känns som om du skriver så har man bara ett val. Att dra igång dalabuss igen då. Finns inte så mycket annat alternativ om man inte kommer kunna få till stånd en ny direktupphandling.

Ersa

Citat från: Fikman skrivet 22 januari 2014, 21:28:43 PM
Hur ska nobina kunna få köra nått år till, det avtal nobina kör på tar ju slut sista juni, tiden för att eventuellt förlänga har passerats för länge sen, att låta nobina köra vidare lär väll jämställas med direktupphandling.

Frågan är om det är juridiskt möjligt att förlänga avtalet, ja.
En annan fråga är om Nobina ens vill fortsätta ett år till, eller om de väljer att avsluta precis den tidpunkt som är planerad.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bjorkm skrivet 22 januari 2014, 21:45:27 PM
Det känns som om du skriver så har man bara ett val. Att dra igång dalabuss igen då. Finns inte så mycket annat alternativ om man inte kommer kunna få till stånd en ny direktupphandling.

Man direktupphandlar oavsett rättens synpunkt och betalar eventuella upphandlingsskadeavgifter, inte helt ovanligt även om det sällan förekommit i bussbranschen.

Kan ju bli lite spännande om Nobina vinner direktupphandlingen vilket väl ligger nära till hands eftersom Dallastrafik öppnat för div fordon som inte behöver uppfylla några krav.

Blir betydligt enklare o billigare än att försöka starta Dalabuss och upphandla en massa bussinköp som överklagas.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2014, 22:27:35 PM
Frågan är om det är juridiskt möjligt att förlänga avtalet, ja.
En annan fråga är om Nobina ens vill fortsätta ett år till, eller om de väljer att avsluta precis den tidpunkt som är planerad.


Nobina har meddelat att man kan tänka sig att köra trafiken i väntan på resultatet av en ny upphandling.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fikman

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 januari 2014, 22:35:09 PM
Man direktupphandlar oavsett rättens synpunkt och betalar eventuella upphandlingsskadeavgifter, inte helt ovanligt även om det sällan förekommit i bussbranschen.

Kan ju bli lite spännande om Nobina vinner direktupphandlingen vilket väl ligger nära till hands eftersom Dallastrafik öppnat för div fordon som inte behöver uppfylla några krav.

Blir betydligt enklare o billigare än att försöka starta Dalabuss och upphandla en massa bussinköp som överklagas.

Det är väll lite det nobina hoppas på att få köra 2 år till med diverse gamla bussar som blitt för gamla i områden dom går i osv

Sen är ju frågan vad ger lägsta böter, direktupphandla med nått bolag eller starta dalabuss å skita i upphandla i initialläget utan köpa/hyra in bussar i väntan på upphandling av nya bussar ??



Walter

Man talar från Dalabuss om att se brett och förutsättningslöst för vilka alternativ som står till buds. Om man inte upphandlar eller direktupphandlar, vad för alternativ finns kvar? Egen regi är ju knappast en realistisk lösning om man ska hålla sig på rätt sida lagen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fikman


Det verkar mer som frågan nu är hur mycket trafik kommer Dalabuss att ha från 1/7 och även sen från ca 15/8, frågan är ju om dom kan förlänga nuvarande kontrakt på färdtjänst/sjukresor till mitten av augusti för att få tid att upphandla å köpa in egna lämpliga fordon för att tillgodose lagkrav på färdtjänst å skolskjuts.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 29 januari 2014, 13:53:00 PM
Man talar från Dalabuss om att se brett och förutsättningslöst för vilka alternativ som står till buds. Om man inte upphandlar eller direktupphandlar, vad för alternativ finns kvar? Egen regi är ju knappast en realistisk lösning om man ska hålla sig på rätt sida lagen.

Men i grannlänet Västmanland är det lagligt?

Walter

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2014, 16:37:25 PM
Men i grannlänet Västmanland är det lagligt?

Vad syftar du på i värmland? De upphandlar väl all trafik i länet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Västmanland,  inte Värmland

Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Citat från: Walter skrivet 29 januari 2014, 13:53:00 PM
Man talar från Dalabuss om att se brett och förutsättningslöst för vilka alternativ som står till buds. Om man inte upphandlar eller direktupphandlar, vad för alternativ finns kvar? Egen regi är ju knappast en realistisk lösning om man ska hålla sig på rätt sida lagen.

Kollektivtrafik räknas som allmännyttig verksamhet så det finns inga lagliga hinder för kommuner/landsting att bedriva den i egen regi. Vilket som som Ersa påpekar också sker i grannlänet(Västmanland) sedan lång tid tillbaka.