Upphandlingen och trafikstarten i Dalarna 2014

Startat av Wetjo, 19 december 2013, 15:15:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Det är sex avtalsområden o sista dag för inlämning är 10/1.
Allt jag vet...  :-\

Lars-Håkan_E

Citat från: Wetjo skrivet 30 december 2013, 04:19:08 AM
Det blir en upphandling på två år från 140701.
Må bästa bolag vinna...  ;)

Då har man övergett tanken på direktupphandling ma o

Inga fordonskrav alls vad gäller ålder, bränsle och design antar jag.

DEB

Mycket spännande, vagnparken kan nästan se ut hur som helst då... Tråkigt för resenärerna och Dalatrafik som inte kan sköta en upphandling, men ack så diggabelt för oss bussdiggare. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Jan

Det positiva med detta är att man nu kan jämföra om det blir flera aktörer samtidigt. Lokala mindre företag kommer nog att vara med.
I branschen 37 år

CR

Skulle det vara en traditionell upphandling måste den anmälas ett år i förväg och anbudsgivarna måste få 2 månader på sig att räkna, vilket inte är fallet om anbud ska lämnas senast den 10 januari.

Med andra ord är detta en s.k. direktupphandling.

Den stora skillnaden mot "vanlig" upphandling är att upphandlaren (Dalatrafik) får mycket större utrymme att förhandla med respektive anbudslämnare och inte behöver utvärdera och jämföra olika anbud lika noggrant och rättvist. Att märka är att det sker till en sannolikt mycket högre kostnad än vad en traditionell upphandling ligger på.

Lars-Håkan_E

Det är väl ett förhandlat upphandlingsförfarande förfarande utan föregående annonsering (4 kap. 5, och 8 §§ LOU) men det kan man väl kanske kalla en form av direktupphandling om man så vill.

En hederlig direktupphandling har jag tolkat som att den upphandlande parten direkt vänder sig till en eller två leverantörer direkt och ber om en offert.

CR

Det är nog en hårfin skillnad. Dalatrafik hade nog mer än gärna valt att vända sig direkt till en eller två leverantörer, men med tanke på ståhejet som varit är de nog livrädda för att göra bort sig en vända till. Samtidigt är det väl inte alltför konspiratoriskt att tro att Dalatrafik kommer göra allt för att inte Nobina ska köra vidare...?!?

Fikman


Utifrån denna artickel http://www.bussmagasinet.se/2013/11/ledare-tiden-gar-for-dalatrafik/ kan man fundera på om inte Dalatrafik gör bäst i att skita i upphandling å blåsa liv i Dalabuss och driva allt i egen regi.
Eller kommer även det att räknas som en direktupphandling??

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fikman skrivet 01 januari 2014, 15:18:48 PM
Utifrån denna artickel http://www.bussmagasinet.se/2013/11/ledare-tiden-gar-for-dalatrafik/ kan man fundera på om inte Dalatrafik gör bäst i att skita i upphandling å blåsa liv i Dalabuss och driva allt i egen regi.
Eller kommer även det att räknas som en direktupphandling??

Dalatrafik har full rätt att köra trafiken i egen regi utan upphandling. Men att blåsa liv i Dalabuss med allt vad det innebär av nyanskaffning av bussar, nyanställning av personal, uppbyggnad av organisation och allt vad det nu är är knappast ett bra alternativ. I varje fall inte om man vill ha trafiken att fungera även när nuvarande avtal går ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fikman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2014, 15:41:58 PM
Dalatrafik har full rätt att köra trafiken i egen regi utan upphandling. Men att blåsa liv i Dalabuss med allt vad det innebär av nyanskaffning av bussar, nyanställning av personal, uppbyggnad av organisation och allt vad det nu är är knappast ett bra alternativ. I varje fall inte om man vill ha trafiken att fungera även när nuvarande avtal går ut.

Att bygga en organisation osv är väll nått de nya bolaget får göra oavsett, sen att vissa är bättre än andra på det är ju en annan sak, införskaffande av fordon lär hamna på Dalatrafik om dom ska direktupphandla på ca2 år, eller i alla fall ett övertagande krav.
Blir ju mer lugn å ro för Dalatrafik om dom startar Dalabuss å kör det dom kommande 10 åren i egen regi, för uppstarten av det nya 1/7-14 kommer att vara allt annat än problemfri oavsett vad det strå på uniformen

Lars-Håkan_E

Citat från: Fikman skrivet 01 januari 2014, 16:00:11 PM
Att bygga en organisation osv är väll nått de nya bolaget får göra oavsett, sen att vissa är bättre än andra på det är ju en annan sak, införskaffande av fordon lär hamna på Dalatrafik om dom ska direktupphandla på ca2 år, eller i alla fall ett övertagande krav.
Blir ju mer lugn å ro för Dalatrafik om dom startar Dalabuss å kör det dom kommande 10 åren i egen regi, för uppstarten av det nya 1/7-14 kommer att vara allt annat än problemfri oavsett vad det strå på uniformen

Det finns inget som helst behov att anskaffa några fordon, det blir som i Uppland, låga fordonskrav under dessa två år, något annat är ju otänkbart eftersom leveranstiden för nya bussar vida överstiger de månader som man kommer att ha tillgodo.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2014, 16:31:02 PM
Det finns inget som helst behov att anskaffa några fordon, det blir som i Uppland, låga fordonskrav under dessa två år, något annat är ju otänkbart eftersom leveranstiden för nya bussar vida överstiger de månader som man kommer att ha tillgodo.

Yesssss, hoppas Nobina kör vidare :)
Om inlämnadet är 10/1, när sker då beslut?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob med C

Citat från: Wetjo skrivet 30 december 2013, 10:59:28 AM
Det är sex avtalsområden o sista dag för inlämning är 10/1.
Allt jag vet...  :-\
Vilka är dom 6 avtalsområde?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Fikman

Citat från: Jacob med C skrivet 02 januari 2014, 19:13:19 PM
Vilka är dom 6 avtalsområde?

Avesta Falun Borlänge/ludvika Rättvik/Leksand Mora Malung

Om jag kommer ihåg rätt

Wetjo

Citat från: Fikman skrivet 04 januari 2014, 19:37:22 PM
Avesta Falun Borlänge/ludvika Rättvik/Leksand Mora Malung

Om jag kommer ihåg rätt

1 Avesta/Hedemora/Säter
2 Ludvika
3 Falun/Borlänge
4 Rättvik/Leksand
5 Mora/Orsa
6 Malung/Vansbro/Gagnef