Upphandlingen och trafikstarten i Dalarna 2014

Startat av Wetjo, 19 december 2013, 15:15:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Walter

Det en säkra är väl att även detta beslut överklagas.

Vem mer än Nobina har kapaciteten att köra för Dalatrafik vid plan b?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CR

För plan B så är nog både Sambus och Arriva redo, för ingen tror väl på fullt allvar att dessa två och Dalatrafik har suttit overksamma hela hösten i väntan på att rättsystemets kvarnar ska mala.

Undrar om inte den här domen är en pyrrhusseger för Nobina, för jag ger mig f-n på att Dalatrafik åtminstone muntligt redan har gjort upp med Sambus och Arriva om plan B (läs direktupphandling) och att dessa båda redan har jobbat med att säkra möjligheten till nyleverans av fordon till trafikstart 1/7-2014 av VDL (?) respektive Scania (?). Kanske de inte ordnar hundra procent nya bussar, men bortåt halva vagnparken går nog att lösa. Detta under garanti från Dalatrafik att i en ny permanent upphandling ser till att lägga in övertagandekrav på fordon rätt upp och ner från den direktupphandlade verksamheten enligt "plan B".

Och vips så skiter sig Nobinas ursprungliga planer på att köra billigt i Dalarna med all sköns gamla bussar, som förvisso är diggabla men tyvärr i kundernas/ resenärernas ögon inte är annat än gammalt skramligt skräp.

CR

Dalatrafik kommer överklaga domen till Kammarrätten.

Jo

#4
Citat från: Walter skrivet 19 december 2013, 16:28:27 PM
Det en säkra är väl att även detta beslut överklagas.

Vem mer än Nobina har kapaciteten att köra för Dalatrafik vid plan b?

Arriva?
Hur stor del av de övertaliga bussarna från Söderslätt är redan sysselsatta för annars finns där kanske en stor fordonsreserv?
Sedan har man väl diverse bussar sysselsatta för tågersättning i Stockholmsområdet.

Sedan är ju frågan alltid om man vill bygga upp en organisation för att bara köra en kortare tid.

Sedan är det väl en del andra som byter bussar strax innan tiden för avtalsstart så fordon går nog att skrapa ihop på fler håll att köra med eller hyra ut.

Walter

Citat från: Jo skrivet 19 december 2013, 19:50:37 PM
Arriva?
Hur stor del av de övertaliga bussarna från Söderslätt är redan sysselsatta för annars finns där kanske en stor fordonsreserv?
Sedan har man väl diverse bussar sysselsatta för tågersättning i Stockholmsområdet.

Sedan är ju frågan alltid om man vill bygga upp en organisation för att bara köra en kortare tia Iggy
Sedan är det väl en del andra som byter bussar strax innan tiden för avtalsstart så fordon går nog att skrapa ihop på fler håll att köra med eller hyra ut.


Finns väl ca 30-40 bussar hos Scania och busmarket från Söderslätt, men dessa är ju ännu mer sönderkörda än Nobinas. Och får man direktupphandlingen kanske Nobina säljer en del fordon för att rädda lite pengar på fordon man inte kan omplacera internt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa


bowlingjocke

Kan ju också finnas en risk att Dalatrafik skakar igång Dalabuss igen för direktupphandlingen.

Mycket tissel och tassel hit och dit om detta.

Lars-Håkan_E

Citat från: bowlingjocke skrivet 26 december 2013, 20:34:55 PM
Kan ju också finnas en risk att Dalatrafik skakar igång Dalabuss igen för direktupphandlingen.

Mycket tissel och tassel hit och dit om detta.

Det finns knappast någon möjlighet ekonomiskt sätt att investera i ett par 100 bussar för landstinget.

Sannolikt går väl budet att köra vidare till dagens pris och med dagens fordon till Nobina, först om den inviten misslyckas blir det övrigas tur.

Jan

men det finns läge för att flera kommer att köra efter en direktupphandling.
I branschen 37 år

Fikman


Frågan är om Dalatrafik får göra en direktupphandling enligt lagen, kanske blir några som överklagare en dirketupphandlings beslut med, om man nu kan det

Nobina verkar ju inte göra nått för att vara kvar, verkar vara rätt klart vart bussarna ska gå 1-7/14.

Sen är ju frågan med färdtjänst/sjukresor, ska dom försöka förlänga kontrakt med alla som kör i dag.

Kanske bäst köra allt i egen regi i form av Dalabuss å skita i upphandling

Jan

Citat från: Fikman skrivet 27 december 2013, 12:39:55 PM
Frågan är om Dalatrafik får göra en direktupphandling enligt lagen, kanske blir några som överklagare en dirketupphandlings beslut med, om man nu kan det

Nobina verkar ju inte göra nått för att vara kvar, verkar vara rätt klart vart bussarna ska gå 1-7/14.

Sen är ju frågan med färdtjänst/sjukresor, ska dom försöka förlänga kontrakt med alla som kör i dag.

Kanske bäst köra allt i egen regi i form av Dalabuss å skita i upphandling
Du Nobina hade inte överklagat om de inte ville vara kvar. Anledningen till att de bara var dåligt med intressenter, är för att ingen visste vad som gällde.
I branschen 37 år

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 27 december 2013, 09:48:59 AM
men det finns läge för att flera kommer att köra efter en direktupphandling.

Det är nog mindre sannolikt, man kommer ju att vända sig till Nobina vad gäller linjetrafiken och till nuvarande taxiåkare vad gäller övrig trafik och föreslå en förlängning av nuvarande avtal till dess en ny upphandling har slutförts, det finns ingen anledning att vända sig till några andra med risk för stora störningar i verksamheten.

Enbart om Nobina nu tackar nej eller kontrar med ett oacceptabelt pris kan det bli andra leverantörer.

En direktupphandling innebär kort att man vänder sig till en leverantör direkt och avropar en viss tjänst

Wetjo

Det blir en upphandling på två år från 140701.
Må bästa bolag vinna...  ;)

Jan

Citat från: Wetjo skrivet 30 december 2013, 04:19:08 AM
Det blir en upphandling på två år från 140701.
Må bästa bolag vinna...  ;)
Allt i samma paket eller flera?
I branschen 37 år