Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

För att återgå lite mer till det ursprungliga ämnet.. Tycker det låter spännande med ryktena om kommande bussar! Vet någon om när det kommer ett s.a.s. "klart besked"?  :) Såg de där testhybridbussarna vid något enstaka tillfälle och kan tycka att de såg rätt tuffa ut. Lite trevligt och kul att de stack ut en del, om inte annat. Lite mer.. vågad stil på fordonen, eller hur man skall uttrycka det.

Ted Selander

Klart besked kan komma första veckan i december.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 22 november 2013, 07:39:29 AM
Klart besked kan komma första veckan i december.

Det beskedet ser jag fram emot, under tiden döper jag om gamla bilder.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CW66

Hur har det gått med ev. beställningar tro?

Björn Forslund

Citat från: Ted S skrivet 12 november 2013, 17:43:11 PM
Jag tror vi ska följa exemplet från London, där Routemasters finns kvar på turistavsnitten av linjerna 9 och 15. (All jämförelse i övrigt bortsedd.)
Fram med förslag på linjeavsnitt där vi kan blanda hybrider med halvtidsrenoverade MaxCi!


Renovera upp ett antal MaxCi för nostalgitrafik på någon linje. Annars lär Buss-Micke inte ha någon anledning att komma till huvudstaden längre. ;D

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 december 2013, 22:41:14 PM
Renovera upp ett antal MaxCi för nostalgitrafik på någon linje. Annars lär Buss-Micke inte ha någon anledning att komma till huvudstaden längre. ;D

Montera trådar längs en specifik linje och konvertera ett gäng MaxCi till trådbussar! Då specialbyggda trådbussar med noll utsläpp, likt spårvagnar inte brukar ha samma strikta ålderskrav som vanliga bussar, lär det bara vara att brassa på med MaxCi i flera decennier framåt, till herr Bussmickes glädje! ;D

Ted Selander

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 december 2013, 22:20:03 PM
Hur har det gått med ev. beställningar tro?

Det är precis klart, men stora affärer kräver numera en pressinformation. Någon dag eller ett par dagar till, så blir det officiellt.

CW66

Citat från: Ted S skrivet 10 december 2013, 17:06:40 PM
Det är precis klart, men stora affärer kräver numera en pressinformation. Någon dag eller ett par dagar till, så blir det officiellt.

Åhå!
Skall bli intressant helt klart  :)

Fredrik Gelin

#53
I väntan på ett officiellt besked kan jag kanske säga att etanolens saga definitivt blir all inom de närmaste två åren för de bussar som stationeras i Citydepåerna.
I stället blir det som sagt en blandning av RME, biogas och hybrider.
Appropå arvet från Bränslecellsbussarna säger DN att det kommer laddhybrider till Stockholm.
Artikeln är inte precis dagsfärsk, så det kan ju hända att det blivit ändringar i planerna när det gäller var man skall prova bussarna, men numrären verkar kvarstå enligt uppgifter jag fått.
Edit: jag hittade precis en betydligt färskare artikel i Bussmagasinet också.

Det kommer sannolikt även att flyttas en hel del bussar mellan depåerna under 2014 då AGA-depån stängs och Lidingötrafiken kommer att utgå från Frihamnsdepån.
De bussar som idag rullar på Lidingö kommer under 2014 att få nya hem bland Keolis depåer i Stockholm.
//Fredrik

J0han

Alla söderhallens boggivagnar ska flyttas till Frihamnen och kommer användas på Lidingös linjer, 76an o 69an får därmed nya ledvagnar att köra med istället..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peter Rost

Hur ser slopningsplanen ut? MaxCi först - därefter OmniCity från 1998-99?

/Peter

CW66

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 december 2013, 15:30:15 PM
I väntan på ett officiellt besked kan jag kanske säga att etanolens saga definitivt blir all inom de närmaste två åren för de bussar som stationeras i Citydepåerna.
I stället blir det som sagt en blandning av RME, biogas och hybrider.
Appropå arvet från Bränslecellsbussarna säger DN att det kommer laddhybrider till Stockholm.
Artikeln är inte precis dagsfärsk, så det kan ju hända att det blivit ändringar i planerna när det gäller var man skall prova bussarna, men numrären verkar kvarstå enligt uppgifter jag fått.
Edit: jag hittade precis en betydligt färskare artikel i Bussmagasinet också.

//Fredrik

Dock skall väl förtydligas att inköpet till "upphandlingsresultatet" med hybrider och laddhybriderna som skall testas på linje 74 är två helt olika saker och inte direkt har med varandra att göra som vi inte skall blanda ihop- åtminstone som jag förstått saken.

Ted Selander

Citat från: Peter Rost skrivet 19 december 2013, 00:36:17 AM
Hur ser slopningsplanen ut? MaxCi först - därefter OmniCity från 1998-99?

/Peter
Den preliminära leveransplanen är att normalbussarna levereras före ledbussarna, så ditt antagande stämmer.

CW66

Egentligen är det väl Ted S som skulle få äran att skriva resultatet men eftersom han kanske är fullt upptagen med att äta tårta tar jag mig friheten  :)

52st MAN A37 hybridbussar
71st MAN A23 ledbussar som drivs av biogas
70st MAN A23 ledbussar som drivs av biodiesel
2st MAN A47 kortbussar som drivs av biodiesel

Inte illa alls illa!

Mer info hittar du här: http://www.bussmagasinet.se/2013/12/nastan-200-man-bussar-till-keolis-i-stockholm/
Och här: http://www.neoplan.se/sv/nyheter/storaffar

homer

#59
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 20 december 2013, 09:54:23 AM
Egentligen är det väl Ted S som skulle få äran att skriva resultatet men eftersom han kanske är fullt upptagen med att äta tårta tar jag mig friheten  :)

52st MAN A37 hybridbussar
71st MAN A23 ledbussar som drivs av biogas
70st MAN A23 ledbussar som drivs av biodiesel
2st MAN A47 kortbussar som drivs av biodiesel

Inte illa alls illa!

Mer info hittar du här: http://www.bussmagasinet.se/2013/12/nastan-200-man-bussar-till-keolis-i-stockholm/
Och här: http://www.neoplan.se/sv/nyheter/storaffar

Våra två svenska tillverkare får nog kasta in handduken och koncentrera sig på Lastbilar för de verkar ju inte som om någon (förutom förarna) vill ha deras produkter