Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kronobergarn

Citat från: Ted S skrivet 12 november 2013, 17:43:11 PM
Jag tror vi ska följa exemplet från London, där Routemasters finns kvar på turistavsnitten av linjerna 9 och 15. (All jämförelse i övrigt bortsedd.)
Fram med förslag på linjeavsnitt där vi kan blanda hybrider med halvtidsrenoverade MaxCi!

City - Djurgården.
City - Kaknästornet.

Eller varför inte en linje som kör en slinga i city med berättelse om kvarteren som man passera... typ här på nummer 43 bodde det en gång i tiden en skomakare som bla bla bla... men kanske jump on off kör med det konceptet.

Vill gärna åka Maxci i framtiden om sommrarna man är där uppe. =)

DEB

200 nya bussar... Kommer några av dem att komma till Lidingö eller får de fortsätta dras med samma vagnpark som nu?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

J0han

Citat från: DEB skrivet 12 november 2013, 22:04:12 PM
200 nya bussar... Kommer några av dem att komma till Lidingö eller får de fortsätta dras med samma vagnpark som nu?

Alla ska drivas av förnyelsebart drivmedel, så ca 20 dieselbussar som är stationerade i AGA kommer antingen konverteras till RME eller bytas ut mot nyare fordon.

Cero

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 november 2013, 19:00:35 PM
Grattis Keolis! Blir det 100% MAN i innerstaden nu?  ;)

Inte otroligt. Verkar vara det som föredras i Sverige nuförtiden. Skulle hellre se Scania Omnicity dubbeldäckare eller varför inte den nya Borismaster som rullar i London 8)

Kul att det blev Keolis. För en utomstående känns det som ett seriöst bolag.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 12 november 2013, 22:37:52 PM
Skulle hellre se Scania Omnicity dubbeldäckare eller varför inte den nya Borismaster som rullar i London 8)

Några OmniCity-dubbeldäckare vore kul att testa på någon specifik linje i Stockholm. Om denna ens finns i vänsterstyrt utförande vill säga. "Borismastern" lär dock knappast finnas i vänsterstyrd version idag.

igel

Har svårt att förstå denna vurm för scania
Citat från: Cero skrivet 12 november 2013, 22:37:52 PM
Inte otroligt. Verkar vara det som föredras i Sverige nuförtiden. Skulle hellre se Scania Omnicity dubbeldäckare eller varför inte den nya Borismaster som rullar i London 8)


Är det så stor skillnad  att köra scania, man, mercedes. eller åka dem för den delen. måste i så fall säga att innerstadens man bussar är trevligare att åka i än scania omnicity. 

J0han

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 november 2013, 19:00:35 PM
Grattis Keolis! Blir det 100% MAN i innerstaden nu?  ;)

70röda Hybrider antingen MAN eller Volvo o dom blåa blir MAN med RME sägs det

Bussmicke

Med  blåa Omnicity och Maxci försvinner den sista resten av gamla SL Buss AB...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Borismastern skulle kunna göras för högertrafik om tillverkaren spegelvänder ritningen ;D

/Lennart

Jacob med C

Får inte dom inte över en del bussar i Sundsvall? Dom kanske skickas tillbaka till Scania.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

DEB

Citat från: Bussmicke skrivet 12 november 2013, 23:50:55 PM
Med  blåa Omnicity och Maxci försvinner den sista resten av gamla SL Buss AB...

Inte om Keolis 4440 finns kvar då, den ägdes av SL Buss AB i hela 15 dagar innan den blev Busslink! :D
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

homer

Citat från: Johan Ek skrivet 12 november 2013, 22:48:58 PM
70röda Hybrider antingen MAN eller Volvo o dom blåa blir MAN med RME sägs det

Så Etanolsagan är slut i innerstaden?

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 13 november 2013, 11:51:27 AM
Så Etanolsagan är slut i innerstaden?

Tillhandahålls bussarna helt eller delvis av SLL i detta avtal eller finansierar Keolis alla fordon på egen hand?

Ersa

Det återstår att se om någon av de bägge andra anbudsgivarna kommer att överklaga beslutet inom de tio dagarna.

Ersa

Citat från: Johan Ek skrivet 12 november 2013, 22:25:43 PM
Alla ska drivas av förnyelsebart drivmedel, så ca 20 dieselbussar som är stationerade i AGA kommer antingen konverteras till RME eller bytas ut mot nyare fordon.

Eller så gör man som gjorts på andra håll. Dvs direkt vid avtalsstart börja tanka RME i alla fordon tillverkade från 2002 och framåt , utan någon form av konvertering innan.