Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HobAnton

Idag vid ca tretiden förväntas anbudsbeskedet för innerstan och Lidingö presenteras. Det ryktas att enbart Keolis och Nobina är de bolagen som står kvar som alternativ för beslutsfattarna. Då undrar jag naturligtvis på hur ni forumkollegor ser på saken. Har ni någon som ni vill ska ta hem det här i eftermiddag?

Ersa

Rent kvalitets- och stabilitetsmässigt är det oftast smidigast när den nuvarande operatören får fortsätta. Förutsatt att denne redan har en stabil verksamhet som huvudmannen är nöjd med.

J0han

Jag hoppas på Nobina, för då skulle dela alla Norrtälje förarna få det mycket bättre och slippa ha delade tjänster i City och kan istället köra en 676 till tekniska och sen köra lite i City några varv för att den köra bussen hem!

Ted Selander

Jag håller med Ersa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


Optimal

Vi har idag fått det glädjande beskedet att Keolis fortsätter att köra busstrafiken i Stockholm City/Lidingö. Mer information ges på APT och via KeoNet, TV-skärmar osv. Hälsningar Stockholm Citys ledningsgrupp.

Kronobergarn

Yes... ett glädjande besked.

Keolis Sverige behåller kontraktet av busstrafiken på Lidingö och i Stockholms city. Genom anbudsvinsten kommer Keolis göra en satsning på en mer miljövänlig bussflotta och arbeta tillsammans med SL för att få fler och nöjdare resenärer. Avtalet gäller i åtta år med möjlighet till fyra års förlängning.

CR

Följande bolag lämnade anbud:

Keolis 979,4 milj/år
Arriva 1 204,5 milj/år (+23% jmf med vinnare)
Nobina 1 256,5 milj/år (+28%)

Med andra ord stora skillnader precis som i E20 upphandlingen, dock med ett annat bolag som "dippar" priset denna gång.

Ersa

Jag skulle vilja uppmuntra ökad användning av kursiv text och/eller citattecken när man citerar nyheter. Det blir så otydligt annars. Och framförallt behövs länkar till källan för att öka trovärdigheten. T.ex:
http://sll.se/SLL/Templates/NewsPage.aspx?id=66458
http://www.keolis.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2013-11-12-keolis-vann-upphandlingen-av-busstrafik-i-stockholm-och-pa-lidingo.html

Angående tilldelningen av operatör blir detta nog bra. Helhetsmässigt fortsätter fördelningen att vara någorlunda jämn mellan de tre stora, och innerstan behöver dessutom stabilitet utan utdragna störningar flera månader efter ett operatörsbyte. Tyvärr har ju varken Arriva och Nobina än idag lyckats ta sig upp till den helhetskvalitetsnivå som Keolis hade i Norrtälje, Norrort och Råsta.

Majoriteten av Norrtälje- Rimbo- och Hallstaviksförarna verkar ändå inte ha något vidare intresse av att köra innerstadslinjer. Däremot verkar många av dem sakna de Norrortslinjer de ofta körde med sina egna Roslagsbussar mitt på dagarna fram till midsommar 2011. T.ex linjerna 601, 604, 607 och 611.

Bussmicke

HURRRAAAA,  Grattis Keolis

Kan tänka mig att en del Maxci kommer att vara på övertid i nya avtalet
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kronobergarn

Citat från: Bussmicke skrivet 12 november 2013, 17:23:42 PM
HURRRAAAA,  Grattis Keolis

Kan tänka mig att en del Maxci kommer att vara på övertid i nya avtalet

Jag hoppas också på det Micke!

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 12 november 2013, 17:23:42 PM
HURRRAAAA,  Grattis Keolis

Kan tänka mig att en del Maxci kommer att vara på övertid i nya avtalet

Jag tror vi ska följa exemplet från London, där Routemasters finns kvar på turistavsnitten av linjerna 9 och 15. (All jämförelse i övrigt bortsedd.)
Fram med förslag på linjeavsnitt där vi kan blanda hybrider med halvtidsrenoverade MaxCi!

Joakim Wahlberg

Citat från: Ersa skrivet 12 november 2013, 17:21:12 PM
Angående tilldelningen av operatör blir detta nog bra. Helhetsmässigt fortsätter fördelningen att vara någorlunda jämn mellan de tre stora, och innerstan behöver dessutom stabilitet utan utdragna störningar flera månader efter ett operatörsbyte. Tyvärr har ju varken Arriva och Nobina än idag lyckats ta sig upp till den helhetskvalitetsnivå som Keolis hade i Norrtälje, Norrort och Råsta.
Varför då ens ha upphandlingar....???? Själv är jag kanonnöjd med Nobina här i Södertälje som resenär, så visst kan nog dem också.

Grattis Keolis, bara att hoppas dem inte lagt för lågt bud! Får hoppas det blir många nya fina bussar nu också, och att äldre bussar nu försvinner. Är det bara att beställa nya bussar och sätta i trafik när dem är klara, eller måste man vänta till trafikstarten för den nya upphandlingen?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

bisquit

Kan det nu vara så att anledning till att Keolis kunde lägga ett lägre anbud. Har att göra med att dem kan använda en del av den befintliga flottan och att dem i och med detta behåller trafiken. Även lyckas kapa en del administrativa kostnader!?
Men hur blev det med Spårvägcity? Upphandlas den separat?

//Birger.


Citat från: CR skrivet 12 november 2013, 16:46:16 PM
Följande bolag lämnade anbud:

Keolis 979,4 milj/år
Arriva 1 204,5 milj/år (+23% jmf med vinnare)
Nobina 1 256,5 milj/år (+28%)

Med andra ord stora skillnader precis som i E20 upphandlingen, dock med ett annat bolag som "dippar" priset denna gång.

Fredrik Klint

Grattis Keolis! Blir det 100% MAN i innerstaden nu?  ;)