Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss

Startat av Ersa, 10 september 2013, 16:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Många turistbussförare fick ju heller inget telefonnummer till den ansvariga trafikledningen. Varken från sina arbetsgivare, eller av yttre trafikledare på plats vid starthållplatserna. Att omgående få ett journummer till ansvarig trafikledning (då Busslink/Keolis) var det första man försåg sig då man körde RB-ersättning på Roslagstågs tid. Och vid tunnelbane- och tvärbaneersättningen 2005 fanns ett flertal oerhört duktiga vana yttre trafikbefäl (med betoning på "befäl") på plats. Busslinkanställda givetvis.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 13:38:26 PM
Jo, ersättningsbussarna fungerade säkert någorlunda. Däremot drabbades tidvis övrig busstrafik, pga strulet i terminalen, av förseningar på uppåt 30 minuter i extremfallen. Då "mjölktågsbussarna" inte heller räckte till så spillde mycket över även på den vanliga trafiken i de områden som ligger i SB:s närhet.

Arriva borde redan från början ha gjort klart hur trafikledning skulle ske och vem som skulle ansvara för den, infovägar mellan berörda parter borde ha etablerats, info till förarna om körvägar, reglerplatser mm. borde ha getts ut. Man borde även ha tillsett att det fanns en adekvat bemanning som kunde busstrafik istället för att ställa dit i huvudsak järnvägsfolk. Samtidigt borde man ha inskärpt att förarna skulle åtlyda direktiv från yttre trafikledare (oavsett bolag) på plats. Som det var nu så visste man från övrigt entreprenörshåll knappt vem man skulle vända sig till för att få kontakt med någon som var operativt ansvarig från Arriva. Ingen sådan verkar heller ha funnits på plats ens under peaktid.

Att sedan envisas med att köra denna typ av trafik efter tidtabell fungerar inte heller under peak. Många trafikanter behövde åka "mjölktågslinjen" varför det bästa hade varit att koncentrera sig på den med en omlastningspunkt längre ut istället för att envisas med tre linjer på tid i en redan sedan tidigare knökfull terminal. Nu gick istället av och till en del av de två direktlinjerna med nästan tomma vagnar medan folket (majoriteten) som skulle av på mellanstationerna fick vänta eller som sagt tryckte sig på övriga bussar.

Problemet där var ju att förarna hade sina körspecar och att deras raster var lagda efter dom. Jag hade hellre sett att vi kunde köra direkt, men då sket sig ju förarnas raster osv. Ingen av förarna frågade oss om vilka dom skulle fråga, lite trist att dom vänder sig till andra bolags personal med sådana frågor istället för att fråga oss?
Sen kan jag hålla med om att det var lite dåligt skött både från Arrivas och SL's sida, men vi gjorde så gott vi kunde. Och torsdag eftermiddag kan det åtminstone knappast varit linjebussar som blev 30 min sena pga oss. På mornarna däremot var det tydligen inte nån rolig situation ute på Stadsgårdsleden.
Jag tittade på en förarspec och där stod i alla fall var han skulle stanna. Sen såg jag att åtminstone Igelbodas hpl hade försvunnit, vilket tydligen orsakat problem. Likaså hade några förare fått för sig att dom inte skulle stanna vid Henriksdals hpl, vilket åtminstone stod klart och tydligt på den specen jag fick se.

Att övrig linjetrafik drabbades är inte alls konstigt, trots planerad avstängning på Roslagsbanan förra sommaren och med Keolis som operatör, så blev det påverkan även på 610:an.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 15 september 2013, 10:38:57 AM
Problemet där var ju att förarna hade sina körspecar och att deras raster var lagda efter dom. Jag hade hellre sett att vi kunde köra direkt, men då sket sig ju förarnas raster osv. Ingen av förarna frågade oss om vilka dom skulle fråga, lite trist att dom vänder sig till andra bolags personal med sådana frågor istället för att fråga oss?

Precis vad jag menade! Rutinerna hos min arbetsgivare är att man åker till platsen för ersättningstrafiken och tar kontakt med uppdragsgivarens trafikledning (yttre eller via mobiltelefon) och då ställer frågan: "Vart vill ni ha oss, och vad ska vi köra?"
Men inte ens våra förare fick ju ett nummer till Arrivas trafikledning, och att anropa annan TL via PC:n på "Nobina" 301-9025 blir ju heller inte alltid rätt.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 15 september 2013, 10:38:57 AM
Problemet där var ju att förarna hade sina körspecar och att deras raster var lagda efter dom. Jag hade hellre sett att vi kunde köra direkt, men då sket sig ju förarnas raster osv. Ingen av förarna frågade oss om vilka dom skulle fråga, lite trist att dom vänder sig till andra bolags personal med sådana frågor istället för att fråga oss?
Sen kan jag hålla med om att det var lite dåligt skött både från Arrivas och SL's sida, men vi gjorde så gott vi kunde. Och torsdag eftermiddag kan det åtminstone knappast varit linjebussar som blev 30 min sena pga oss. På mornarna däremot var det tydligen inte nån rolig situation ute på Stadsgårdsleden.
Jag tittade på en förarspec och där stod i alla fall var han skulle stanna. Sen såg jag att åtminstone Igelbodas hpl hade försvunnit, vilket tydligen orsakat problem. Likaså hade några förare fått för sig att dom inte skulle stanna vid Henriksdals hpl, vilket åtminstone stod klart och tydligt på den specen jag fick se.

Att övrig linjetrafik drabbades är inte alls konstigt, trots planerad avstängning på Roslagsbanan förra sommaren och med Keolis som operatör, så blev det påverkan även på 610:an.

Mitt inlägg var inte avsett som kritik mot er som stod på plats. Att ni gjorde det bästa i en dålig situation är jag övertygad om. Däremot tycker jag att den/de som ansvarade för detta högre upp hos Arriva kunde ha gjort ett betydligt bättre jobb enligt de kriterier jag tidigare angav.

Visst är det sedan så att det nästan alltid blir så att övrig trafik påverkas vid ersättningstrafik och liknande. Poängen är dock att med bra planering, arbetsledning mm. försöka att minimera denna påverkan i så stor utsträckning som möjligt.



Citat från: Ersa skrivet 15 september 2013, 15:19:42 PM
Men inte ens våra förare fick ju ett nummer till Arrivas trafikledning, och att anropa annan TL via PC:n på "Nobina" 301-9025 blir ju heller inte alltid rätt.

Tror inte du hade lyckats nå Arriva ändå. Detta då det vad jag vet inte är någon av deras respektive busstrafikledningar som håller i detta utan att all trafikledning sköts av Saltsjöbanans tågtrafikledning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Marc

Efter att ha varit ute och kört helgen, så kan jag bara säga att helgtrafiken har fungerat mycket väl. Trafiken har gått på tid, med undantag för något litet lejbolag vars förare inte kunnat tyda sin körspec och koppla ihop med vilken veckodag det var. Bussarna har gått på tid, inte varit fullsatta och Arrivas personal har kunnat koncentrera sig på att ta hand om resenärerna.
Däremot...hur svårt kan det vara att på 7 dagar skapa ett gäng skyltar som tydligt visar vars bussen är på väg!?

Ersa

Utan att låta gnällig eller kritisk saknar jag verkligen Busslink/Keolis trafikledning i många fall nuförtiden. På något vis var det nästan alltid ordning på dem. Vana, kunniga och oerhört trevliga mot både ovana inlejda förare och sina resenärer.
Är man van med detta arbetssätt kan man bli riktigt frustrerad och uppgiven av att möta det man (i jämförelse) uppfattar som okunnighet, ovilja, snobbism/elitism och härskartekniker på olika håll i landet, där man råkat tillsätta "fel individer på fel stolar".

Även jag instämmer med vad Nico tycker; att flertalet planeringsmissar och brister på just Saltsjöbaneersättningen säkerligen uppkom pga bristande rutiner längre upp i kedjan, och inte bland "fotfolket" ute på fältet. Men med lite vilja att ta in nya/nygamla idéer längre upp i befälskedjan, och några fler års erfarenhet, så kan det nog bli lite mer ordning på Arriva.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 15 september 2013, 21:44:37 PM
Utan att låta gnällig eller kritisk saknar jag verkligen Busslink/Keolis trafikledning i många fall nuförtiden. På något vis var det nästan alltid ordning på dem. Vana, kunniga och oerhört trevliga mot både ovana inlejda förare och sina resenärer.
Är man van med detta arbetssätt kan man bli riktigt frustrerad och uppgiven av att möta det man (i jämförelse) uppfattar som okunnighet, ovilja, snobbism/elitism och härskartekniker på olika håll i landet, där man råkat tillsätta "fel individer på fel stolar".

Även jag instämmer med vad Nico tycker; att flertalet planeringsmissar och brister på just Saltsjöbaneersättningen säkerligen uppkom pga bristande rutiner längre upp i kedjan, och inte bland "fotfolket" ute på fältet. Men med lite vilja att ta in nya/nygamla idéer längre upp i befälskedjan, och några fler års erfarenhet, så kan det nog bli lite mer ordning på Arriva.

Jag personligen slogs av att jag för första gången mötte 2 riktigt otrevliga trafikledare från Keolis. Knappt ett hej fick jag när jag hejade och sen passade dom på att gnälla ordentligt så vi hörde.
Menmen. Jag hoppas alla parter tar lärdom av sånt här.
Vi stod förövrigt och pratade med nån tjej från Interbus som kom dit med papper till sina förare och inte heller hon sa nått om telefonnr osv,

Nico

Tråkigt om du uppfattade dem som otrevliga. Jag känner bägge två sedan länge och hade kontakt med dem samma eftermiddag som du och jag träffades. Kruxet i detta fall var snarare att de var väldigt frustrerade och stressade då de fick ta hand om allt det övriga som spillde över samtidigt som det som sagt inte fanns någonstans att vända sig för att kunna begära lite uppstyrning.

Inte för att vara elak eller så, men jag tror inte ni från Arriva märkte så mycket av de övriga skeendena runtomkring. Även Keolis trafikledare är sedan människor och de ledsnar till slut. Speciellt när de t.ex. för femtioelfte gången försöker få någon att cirkulera ett varv extra för att inte blockera och bara får till svar (av en hel del förare) att de inte behöver följa direktiv från trafikledare utan att specen gäller. Undrar egentligen vem det var som skrev ihop direktiven till förarna?! Tror inte att det var någon som hade någon praktisk erfarenhet av busstrafik i alla fall. Ni på plats hade sedan vare sig mandat eller information att ge ut samtidigt som det som påpekat var mer än luddigt vem som höll i den övergripande busstrafikledningen.

Det är i situationer som dessa som det behövs en samordnare på en trafikledning någonstans som bara har till uppgift att hålla koll på ersättningstrafiken och då få den att samspela med övriga resurser samt annan trafik. Det är även så att vid inlejningar av detta slag så brukar lejbussarna ändå (om än indirekt) styras av en trafikledning från det bolag som lejer in dem och som ansvarar för trafiken. I detta fall borde alltså någon av Arrivas busstrafikledningar i SL-området ha tagit på sig det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 16 september 2013, 07:56:10 AM
Tråkigt om du uppfattade dem som otrevliga. Jag känner bägge två sedan länge och hade kontakt med dem samma eftermiddag som du och jag träffades. Kruxet i detta fall var snarare att de var väldigt frustrerade och stressade då de fick ta hand om allt det övriga som spillde över samtidigt som det som sagt inte fanns någonstans att vända sig för att kunna begära lite uppstyrning.

Inte för att vara elak eller så, men jag tror inte ni från Arriva märkte så mycket av de övriga skeendena runtomkring. Även Keolis trafikledare är sedan människor och de ledsnar till slut. Speciellt när de t.ex. för femtioelfte gången försöker få någon att cirkulera ett varv extra för att inte blockera och bara får till svar (av en hel del förare) att de inte behöver följa direktiv från trafikledare utan att specen gäller. Undrar egentligen vem det var som skrev ihop direktiven till förarna?! Tror inte att det var någon som hade någon praktisk erfarenhet av busstrafik i alla fall. Ni på plats hade sedan vare sig mandat eller information att ge ut samtidigt som det som påpekat var mer än luddigt vem som höll i den övergripande busstrafikledningen.

Det är i situationer som dessa som det behövs en samordnare på en trafikledning någonstans som bara har till uppgift att hålla koll på ersättningstrafiken och då få den att samspela med övriga resurser samt annan trafik. Det är även så att vid inlejningar av detta slag så brukar lejbussarna ändå (om än indirekt) styras av en trafikledning från det bolag som lejer in dem och som ansvarar för trafiken. I detta fall borde alltså någon av Arrivas busstrafikledningar i SL-området ha tagit på sig det.

Fast just då VAR det inte så. Det stod ju inga turistare i vägen, vi flyttade på dom hela tiden. Jag stod nämligen där och sa åt dom att flytta på sig, vilket dom gjorde. Så dom stod inte i vägen mer än ordinarie linjebussar gjorde.

Nico

Det handlar inte bara om det givna ögonblicket nere vid ersättningshållplatsen utan totalt sett. Alltså även om hur situation var och hade varit rent övergripande vid uppställningen, på Södermalmstorg/Slussen övre, vid Londonviadukten osv. Det hände ju t.o.m. att vissa som körde ersättning ställde av sina bussar redan vid 17:00 och då gjorde det i röret vilket medförde att det blev brist på regleringsplatser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

Idag när jag skulle åka hem från slussen så blev det lite kaos.
Följande händer under en tisperiod på max 20min när jag väntade på buss till Fisksätra

Buss #1 skulle åka direkt till Fisksätra och istället åker dirr till Saltsjöbaden

Buss #2 skulle åka direkt till Fisksätra och istället åker dirr till Saltsjöbaden (med motstånd från folksamlingen som samlades och 99% skulle till Fisksätra)

Buss #3 skulle åka direkt till Saltsjöbaden och istället åker dirr till Fisksätra sen Saltsjöbaden, efter tillsägelse av "trafikvärd" (tror jag hen var) med motstånd av någon i kostym (höll i en del papper så troligen någon från bussbolaget) till slut skapades fred att busschauffören säger att han åker dirr Fisksätra och sen Saltsjöbaden.


Sen det här med information, bussarna hade inte ens lappar! utan trafikvärden kollade med busschauffören om vart bussen skulle sen ropade ut det. Förut hade dem lappar ifall men inte längre...

Ersa

Citat från: Nico skrivet 16 september 2013, 07:56:10 AM
Det är i situationer som dessa som det behövs en samordnare på en trafikledning någonstans som bara har till uppgift att hålla koll på ersättningstrafiken och då få den att samspela med övriga resurser samt annan trafik. Det är även så att vid inlejningar av detta slag så brukar lejbussarna ändå (om än indirekt) styras av en trafikledning från det bolag som lejer in dem och som ansvarar för trafiken. I detta fall borde alltså någon av Arrivas busstrafikledningar i SL-området ha tagit på sig det.

I dagens tider där allt ansvar ska flyttas ut till olika privata operatörer blir ansvarsfrågan lätt rörig, speciellt på sådana här tillfälliga arrangemang där operatören (i detta fall Arriva) lejer ut ersätningstrafiken till ett annat bolag (i detta fall Interbus) som i sin tur lejer in 10-15 st olika underentreprenörer.

I framtiden behövs nog en återgång till ett tydligt ledarskap med klara direktiv.
- Det behövs yttre trafikbefäl med tydliga SL-uniformer, ungefär som de röda uniformerna som SL-ordningsvakterna fick 2007. Huruvida de är anställda av någon av trafikoperatörerna, direkt av SL eller direkt av Landstinget är totalt irrelevant, då det enbart är SL:s logga som bör finnas på uniformerna.
- All personal som lejts in för att köra ersättningstrafiken ska lyda dessa trafikbefäl (oavsett om det rör sig om anställda på en av de största trafikoperatörerna eller om de arbetar för dennes drängs drängs dräng). Den storbolagsförare eller underentreprenör som inte vill samarbeta kan gott få åka hem och därefter inte behöva komma tillbaka mera.

Hur många olika små bussföretag var det inte som snurrade runt mellan Sergels torg och Farsta strand sommaren 2005? Gladö, Midbuss, Fridström och Ekman var några av dem. Alla följde de trafikledarna från Busslink till punkt och pricka. Sommaren innan körde PTS och Flygbussarna kors och tvärs med varandras bussar och varandras personal på Roslagsbaneersättningen Roslags Näsby-Lindholmen i stort sett helt utan störningar, medan dåvarande Swebus körde Lindholmen-Kårsta.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 16 september 2013, 09:45:28 AM
Det handlar inte bara om det givna ögonblicket nere vid ersättningshållplatsen utan totalt sett. Alltså även om hur situation var och hade varit rent övergripande vid uppställningen, på Södermalmstorg/Slussen övre, vid Londonviadukten osv. Det hände ju t.o.m. att vissa som körde ersättning ställde av sina bussar redan vid 17:00 och då gjorde det i röret vilket medförde att det blev brist på regleringsplatser.

Precis som Nobina gjorde i Danderyd under Obamabesöket?

Nico

Citat från: buskörare skrivet 18 september 2013, 10:40:41 AMPrecis som Nobina gjorde i Danderyd under Obamabesöket?

Trots att jag tidigare påpekade att jag inte riktade någon kritik mot er som var på plats så får jag ändå en känsla av att du tar detta lite personligt.

Att några bussar på 639 och 676 sedan fick vända och ställa upp vid Danderyds sjukhus under första dagen av Obamas besök är en annan sak som jag ser det. Ni gjorde för övrigt även samma sak mer era 670:or. Vid Danderyd handlade det sedan om ett fåtal bussar i taget (de som primärt behövdes för att täcka avgångarna) medan resten fanns på annan plats under tiden. Det fanns även personal tillgänglig liksom att det på intet vis var oklart vem som skötte trafikledningen kring detta eller vilka kontaktvägar som fanns vid behov osv.

Att jämföra denna ganska unika händelse med det som rått och delvis fortfarande råder vid Slussen är i mitt tycke att jämföra äpplen med päron.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman