Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss

Startat av Ersa, 10 september 2013, 16:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag ska till Slussen och vara yttre trafikledare idag. Ska bli kul!

Carl Eric

Listan som Anders gjort är i princip komplett skulle jag vilja påstå, jag har inte sett några övriga bussar än de som han tagit upp.

Annars börjar det nu märkas för oss "vanliga" bussresenärer att det är fler bussar i Slussen. Lång kö av bussar ute på Stadsgårdsleden... Dessutom fyra eller fem parkerade turistbussar inne i Slussenterminalen.


Citat från: buskörare skrivet 12 september 2013, 08:56:16 AM
Jag ska till Slussen och vara yttre trafikledare idag. Ska bli kul!

Vad roligt! Vilka tider är du där? :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: Carl Eric skrivet 12 september 2013, 09:14:01 AM
Listan som Anders gjort är i princip komplett skulle jag vilja påstå, jag har inte sett några övriga bussar än de som han tagit upp.

Annars börjar det nu märkas för oss "vanliga" bussresenärer att det är fler bussar i Slussen. Lång kö av bussar ute på Stadsgårdsleden... Dessutom fyra eller fem parkerade turistbussar inne i Slussenterminalen.


Vad roligt! Vilka tider är du där? :)

12-18 nånting tror jag.

Peter Rost

Citat från: Fredde skrivet 12 september 2013, 00:31:22 AM
Hur länge kan man tänka sig att SL går med på att ha alla dessa olika fordon i trafiken?

SL är ju ganska "envisa" på det där med tillgänglighet, skyltning, utrop, fungerande Access, färger på fordonen etc.

Undrar hur SL resonerar vid sådana här lägen? Att nu Saltsjöbanan inte funkar är väl att betrakta som "maximal otur" för Arriva, då flertalet bussar är upptagna med Lidingöersättningen. Därav den något spretiga, men rätt diggabla busstrafiken på "Saltis".

/Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 12 september 2013, 18:10:21 PM
Undrar hur SL resonerar vid sådana här lägen? Att nu Saltsjöbanan inte funkar är väl att betrakta som "maximal otur" för Arriva, då flertalet bussar är upptagna med Lidingöersättningen. Därav den något spretiga, men rätt diggabla busstrafiken på "Saltis".

/Peter

SL kan ju knappast reagera kraftigt, då de ju pga ekonomi knappast krävt i E20-upphandlingen att vinnaren var tvungen att kunna ersätta både Lidingöbanan och Saltsjöbanan samtidigt med en massa röda lågentrefordon.
Alltså är det nog bara att acceptera dagens verklighet.

Fredde

Måndagen den 16 september börjar tågen köra igen på Saltsjöbanan. Tågen kommer att gå i halvtimmestrafik och därför fortsätter även ersättningsbussarna via motorvägen till/från Saltsjöbaden och Fisksätra att gå.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Tagen-borjar-ga-igen-pa-Saltsjobanan/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde skrivet 13 september 2013, 20:50:28 PM
Måndagen den 16 september börjar tågen köra igen på Saltsjöbanan. Tågen kommer att gå i halvtimmestrafik och därför fortsätter även ersättningsbussarna via motorvägen till/från Saltsjöbaden och Fisksätra att gå.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Tagen-borjar-ga-igen-pa-Saltsjobanan/

Det blev alltså inte så illa som man sade från början och om det nu fortfarande finns de som tror på Hedenius så måste jag säga att det verkade väldigt konstigt med en månads totalavbrott. Att alla vagnhjul skulle vara nedslitna så att de måste svarvas om förefaller minst sagt otroligt och dessutom behöver man ju inte vänta på att alla tågsätt är klara innan man börjar köra trafiken.

Nu får vi väl dock se om man begriper vad man måste göra för att hjulslitaget inte skall fortsätta i tidigare utsträckning. Smörja rälsen, javisst, men det gäller att göra det "lagom" annars riskerar man att glida förbi stationerna med hjulplattor som följd.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

the0fiskis

hört från en bekant, slitet kommer från nya växlarna i Igelboda som gjordes om i sommars.
::)

Men  som sagt dem kommer ju behöva köra stött trafik undra hur länge dem håller på med det, för i vintras körde man stöttningstrafik(fisksätra </> slussen) när det var vangbrist men typ ingen åkte med den så helt plöstligt så försvann dem  ;D

Nico

En sak som kommit bort här är att det inte bara handlar om Saltsjöbanan och deras resenärer.

Ett följdproblem som uppstod av denna något cirkusbetonade ersättning var att det blev en väldigt stor påverkan på övrig busstrafik under peaktid. Tidvis stod ibland infartskön förbi fotografiska museet med dito förseningar sedan för avgående trafik. Bussar som stod huller om buller och spärrade för varandra skapade även i många fall oerhört farliga situationer för de resenärer som var tvungna att korsa bussarnas körväg.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 08:07:57 AM
En sak som kommit bort här är att det inte bara handlar om Saltsjöbanan och deras resenärer.

Ett följdproblem som uppstod av denna något cirkusbetonade ersättning var att det blev en väldigt stor påverkan på övrig busstrafik under peaktid. Tidvis stod ibland infartskön förbi fotografiska museet med dito förseningar sedan för avgående trafik. Bussar som stod huller om buller och spärrade för varandra skapade även i många fall oerhört farliga situationer för de resenärer som var tvungna att korsa bussarnas körväg.

Jo, givetvis finns det all anledning att försöka återuppta tågtrafiken så fort som möjligt. Men det blir ju inte bättre för att man först går ut med alldeles in i stoll felaktiga prognoser om hur lång tid det skall ta att få i gång åtminstone en del av trafiken igen. Visserligen brukar det inte fungera så bra att förstärka vissa avgångar med buss då folk i regel väljer tåget i alla fall. De står hellre som sardiner i ett överfullt tåg eftersom det normalt går betydligt fortare.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 08:07:57 AM
En sak som kommit bort här är att det inte bara handlar om Saltsjöbanan och deras resenärer.

Ett följdproblem som uppstod av denna något cirkusbetonade ersättning var att det blev en väldigt stor påverkan på övrig busstrafik under peaktid. Tidvis stod ibland infartskön förbi fotografiska museet med dito förseningar sedan för avgående trafik. Bussar som stod huller om buller och spärrade för varandra skapade även i många fall oerhört farliga situationer för de resenärer som var tvungna att korsa bussarnas körväg.

Ett bekymmer var viss brist på flexibilitet, och att vissa busschaufförer prompt skulle köra efter sin tilldelade körspec än att anpassa sig efter de yttre trafikledarnas önskemål. Ibland önskar man att några "yttre trafikbefäl" borde vara ute, och att alla ersättningsförare skall lyda deras körorder. Både igår och i förrgår var "befälsordningen" och vilket företag som hade ansvar för vad, rätt oklar.

Nico

Trafikledningen mm. var ett lite halvsorgligt kapitel. Arriva skulle hålla i det hela och Strömma/Interbus stod för att få fram fordon. Tyvärr verkar inte Arriva ha fått fram några direkta direktiv och den huvudsakliga trafikledningen verkar ha överlåtits åt SB:s personal (även om det tidvis fanns enstaka trafikledare från Täby och Lunda på plats) och de hade nollkoll på hur man genomför en sådan här övning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 09:36:52 AM
Trafikledningen mm. var ett lite halvsorgligt kapitel. Arriva skulle hålla i det hela och Strömma/Interbus stod för att få fram fordon. Tyvärr verkar inte Arriva ha fått fram några direkta direktiv och den huvudsakliga trafikledningen verkar ha överlåtits åt SB:s personal (även om det tidvis fanns enstaka trafikledare från Täby och Lunda på plats) och de hade nollkoll på hur man genomför en sådan här övning.

Jag jobbade ju som sagt i torsdags eftermiddag och jag tycker faktiskt vi hade rätt bra fart på bussarna. Problemet jag såg var att turistbussförarna inte riktigt insåg vikten av att flytta på sig snarast möjligt efter avlastning och ta ett varv runt, de kunde lugnt sätta sig och titta på papper trots låååång kö av linjebussar bakom.
Men vi jagade på dom och fick de flesta att flytta på sig.

the0fiskis

Citat från: buskörare skrivet 14 september 2013, 11:30:40 AM
Jag jobbade ju som sagt i torsdags eftermiddag och jag tycker faktiskt vi hade rätt bra fart på bussarna. Problemet jag såg var att turistbussförarna inte riktigt insåg vikten av att flytta på sig snarast möjligt efter avlastning och ta ett varv runt, de kunde lugnt sätta sig och titta på papper trots låååång kö av linjebussar bakom.
Men vi jagade på dom och fick de flesta att flytta på sig.
Man får ju tänka dem är inte vana köra linjetrafik heller.

Åkte buss igår både till och från slussen och dem är mycket trevligare än dem flesta "vanliga" sl förare, ropade ut alla stop och önskade trevlig helg och på återsände på måndag så glöm inte saker vid fisksätra stn där dem flesta gick av (bussen gick mot saltis)

Nico

Citat från: buskörare skrivet 14 september 2013, 11:30:40 AM
Jag jobbade ju som sagt i torsdags eftermiddag och jag tycker faktiskt vi hade rätt bra fart på bussarna. Problemet jag såg var att turistbussförarna inte riktigt insåg vikten av att flytta på sig snarast möjligt efter avlastning och ta ett varv runt, de kunde lugnt sätta sig och titta på papper trots låååång kö av linjebussar bakom.
Men vi jagade på dom och fick de flesta att flytta på sig.

Jo, ersättningsbussarna fungerade säkert någorlunda. Däremot drabbades tidvis övrig busstrafik, pga strulet i terminalen, av förseningar på uppåt 30 minuter i extremfallen. Då "mjölktågsbussarna" inte heller räckte till så spillde mycket över även på den vanliga trafiken i de områden som ligger i SB:s närhet.

Arriva borde redan från början ha gjort klart hur trafikledning skulle ske och vem som skulle ansvara för den, infovägar mellan berörda parter borde ha etablerats, info till förarna om körvägar, reglerplatser mm. borde ha getts ut. Man borde även ha tillsett att det fanns en adekvat bemanning som kunde busstrafik istället för att ställa dit i huvudsak järnvägsfolk. Samtidigt borde man ha inskärpt att förarna skulle åtlyda direktiv från yttre trafikledare (oavsett bolag) på plats. Som det var nu så visste man från övrigt entreprenörshåll knappt vem man skulle vända sig till för att få kontakt med någon som var operativt ansvarig från Arriva. Ingen sådan verkar heller ha funnits på plats ens under peaktid.

Att sedan envisas med att köra denna typ av trafik efter tidtabell fungerar inte heller under peak. Många trafikanter behövde åka "mjölktågslinjen" varför det bästa hade varit att koncentrera sig på den med en omlastningspunkt längre ut istället för att envisas med tre linjer på tid i en redan sedan tidigare knökfull terminal. Nu gick istället av och till en del av de två direktlinjerna med nästan tomma vagnar medan folket (majoriteten) som skulle av på mellanstationerna fick vänta eller som sagt tryckte sig på övriga bussar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman