Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss

Startat av Ersa, 10 september 2013, 16:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Under hela september kommer hela Saltsjöbanan att ersättas med bussar.
Det blir sannolikt inte enbart bussar från Arriva, då de knappast har den mängden bussar att rada upp (med tanke på det senaste Roslagsbanestoppet), utan enligt uppgift lär det kunna bli både Interbus och andra mindre åkare som de i sin tur lejt in. Inkl en buss från Rimbo.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/slitna-hjul-stoppar-saltsjobanan_8502892.svd
http://www.mynewsdesk.com/se/arriva_sverige/news/taagtrafiken-paa-saltsjoebanan-ersaetts-med-buss-65936

Nico

Problemet är inte bara bussar utan även att det befintliga utrymmet vid terminalen i Slussen redan i nuläget de facto tangerat bristningsgränsen i peaktid. Bara det är en marig fråga i sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Som jag har förstått det så reglerar tågbussarna tiden vid Henriksdalsviadukten idag och rullar mot Slussen ca 10 min innan avgångstid.
Återstår att se hur det blir i det långa loppet då, precis som sagts, Slussen har passerat bäst-före-datum för länge sen när det gäller slukandet av antalet fordon...

Mikey

Saxade en liten del av SL's störningsinfo på Arrivas Märstalinjer i morse:

Buss 581: Inställd avgång 8:17 pga vagnbrist
Buss 531: Inställd avgång 5:24 pga vagnbrist
Buss 576: Inställd avgång 8:04 pga vagnbrist
Buss 589: Inställd avgång 6:59 pga vagnbrist
Buss 580: Inställd avgång 6:32 pga vagnbrist
Buss 538: Inställd avgång 4:51 pga vagnbrist
Buss 565: Inställd avgång 7:07 pga vagnbrist
Buss 531: Inställd avgång 6:54 pga vagnbrist
Buss 533: Inställd avgång 6:10 pga vagnbrist
Buss 533: Inställd avgång 5:34 pga vagnbrist
Buss 565: Inställd avgång 7:15 pga vagnbrist
Buss 581: Trafiken åter igång från 7:57 efter tidigare indragning (6:04) pga vagnbrist

Hänger detta ihop med Saltsjöbanan? Hur säger i så fall reglerna, ska man verkligen ställa in ordinarie trafik för att skicka iväg bussarna 5 mil söderut och ersätta tåg? Vi här uppe "på vishan" måste ju faktiskt också kunna åka dit vi ska, men det är kanske inte lika viktigt... ::)

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 10 september 2013, 17:50:21 PM
Saxade en liten del av SL's störningsinfo på Arrivas Märstalinjer i morse:

Buss 581: Inställd avgång 8:17 pga vagnbrist
Buss 531: Inställd avgång 5:24 pga vagnbrist
Buss 576: Inställd avgång 8:04 pga vagnbrist
Buss 589: Inställd avgång 6:59 pga vagnbrist
Buss 580: Inställd avgång 6:32 pga vagnbrist
Buss 538: Inställd avgång 4:51 pga vagnbrist
Buss 565: Inställd avgång 7:07 pga vagnbrist
Buss 531: Inställd avgång 6:54 pga vagnbrist
Buss 533: Inställd avgång 6:10 pga vagnbrist
Buss 533: Inställd avgång 5:34 pga vagnbrist
Buss 565: Inställd avgång 7:15 pga vagnbrist
Buss 576: Inställd avgång 8:04 pga vagnbrist
Buss 576: Inställd avgång 8:04 pga vagnbrist
Buss 581: Trafiken åter igång från 7:57 efter tidigare indragning (6:04) pga vagnbrist

Hänger detta ihop med Saltsjöbanan? Hur säger i så fall reglerna, ska man verkligen ställa in ordinarie trafik för att skicka iväg bussarna 5 mil söderut och ersätta tåg? Vi här uppe "på vishan" måste ju faktiskt också kunna åka dit vi ska, men det är kanske inte lika viktigt... ::)

Visst borde de göra det. Detta har även givit spår på Mälaröarnas 300-linjer under dagen.

Det är väl sagt att spårtrafik väger tyngre än "vanlig" busstrafik, så jag är inte så speciellt förvånad egentligen. Dock alltid tråkigt när resenärer/kunder på helt andra håll drabbas.

Nico

Frågan är väl vad som står i kontrakten? Det behöver per automatik inte vara så att rälstrafiken har företräde. Sedan har väl Arriva dragits med vagnbrist sedan återgången till normaltid.

Inte för att man kanske ska spekulera, men man kan undra om de verkligen beräknat fordonsåtgången rätt för t.ex. ersättningen på Lidingöbanan eller om den kräver mer fordon än vad man har? Plussar man sedan på ett u grund taskigt vagnläge med akuta ersättningar av det slag som nu uppstått, ja då skulle nog vilken entreprenör som helst sitta på pottan. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bussvictor

Det blir väll Arriva Täby som får skicka lite folk problemet är att då måste en buss gå precis innan annars kör de vilse


Bussvictor

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 10 september 2013, 17:50:21 PM
Hänger detta ihop med Saltsjöbanan? Hur säger i så fall reglerna, ska man verkligen ställa in ordinarie trafik för att skicka iväg bussarna 5 mil söderut och ersätta tåg? Vi här uppe "på vishan" måste ju faktiskt också kunna åka dit vi ska, men det är kanske inte lika viktigt... ::)

Som resenär och SL-kund tycker de flesta nog att ingen operatör ska kunna få slippa undan kraftiga viten för inställda "vanliga" avgångar, även om bussarna sägs ska användas till ett annat uppdrag för SL. Ett bindande kontrakt borde ju vara just ett bindande kontrakt, och det bör kosta operatörerna en hel del pengar om dessa valt att krympa ner antalet reserv- jour/flex- och ersättningsbussar till ett minimum. Om operatörerna rent ekonomiskt sparar pengar på att hålla nere antalet bussar, så kommer ekonomerna på huvudkontoren givetvis att insistera på att det skall vara så.
Eller så tycker ansvariga på SL allt ovanstående är acceptabelt med tanke på anbudspriset, då de ju torde ha godkänt Arrivas trafikupplägg för E20 innan de tilldelade dem som vinnare.

Man undrar ju om Arriva även tillfrågat Keolis i bl.a Björknäs för ersättningsbussar. Det lär väl visa sig.

Fredde

Ikväll gick bla. 7043 från Märsta och 7023 från Ekerö på ersättningen, så det finns lite från många håll...

Leif D

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2013, 18:16:36 PM
Som resenär och SL-kund tycker de flesta nog att ingen operatör ska kunna få slippa undan kraftiga viten för inställda "vanliga" avgångar, även om bussarna sägs ska användas till ett annat uppdrag för SL. Ett bindande kontrakt borde ju vara just ett bindande kontrakt, och det bör kosta operatörerna en hel del pengar om dessa valt att krympa ner antalet reserv- jour/flex- och ersättningsbussar till ett minimum. Om operatörerna rent ekonomiskt sparar pengar på att hålla nere antalet bussar, så kommer ekonomerna på huvudkontoren givetvis att insistera på att det skall vara så.
Eller så tycker ansvariga på SL allt ovanstående är acceptabelt med tanke på anbudspriset, då de ju torde ha godkänt Arrivas trafikupplägg för E20 innan de tilldelade dem som vinnare.

Man undrar ju om Arriva även tillfrågat Keolis i bl.a Björknäs för ersättningsbussar. Det lär väl visa sig.

Frågan är väl om de ens är intressant för någon att ha en stor mängd bussar med förare stående i reserv, vilket ju skulle vara nödvändigt, om man inte fick rycka vagnar och förare från andra delar av länet. Bedömt, skulle det ju för SL-området totalt handla om kanske 40-50 vagnar (om man nu ska kunna ersätta en pendeltågslinje i högtrafik med hyfsad trafik), vilket då med ca 3 förare per fordon och dygn, skulle innebära ca 150 man (årsarbetare). Detta blir ju i såfall en rätt häftig nota, som ju måste betalas av skattebetalare och/eller resenärer. Vill ni det i Storstockholm ??
Tror faktiskt de är bättre att man solidariskt tunnar ut utbudet  på tättrafikerade linjer och skickar dessa frigjorda resurser till problemområdet.
;-)

Carl Eric

Oavsett vad man tycker om Arriva så är det svårt att inte tycka lite synd om dem idag då de nu har två lokalbanor som totalersätts med bussar.

Själv skulle jag ut till Fisksätra idag, och tog det säkra före det osäkra och åkte med 414 och 465 ut, men av vad jag såg i Slussen och längs med linjen så var det enbart vagnar från Arriva ute idag, och i princip bara ledvagnar (såg en kortvagn och en boggivagn ur 76xx-serien). Enligt vad de sa på trafikrapporten i P4 i morse så tas vagnarna från Råsta och Lunda, vilket kan innebära "att vissa linjer i västerort från minskad turtäthet".

Det körs både någon form av direktbussar, samt "snigelbussar" men det som jag som resenär upplever som det största problemet är att det inte finns någon tidtabell att tillgå. Man får helt enkelt gå och ställa sig och hoppas på att det kommer någon form av buss.

Dock ska Arriva ha credd för att de har lyckats få fram så många trafikvärdar, när jag lämnade Fisksätra strax efter klockan 19 så satt det en kille med Arrivaväst och komradio kvar i busshållplatsen.

Hoppas att det löser sig snabbt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bussvictor


Citat från: Leif D skrivet 10 september 2013, 20:16:14 PM
Frågan är väl om de ens är intressant för någon att ha en stor mängd bussar med förare stående i reserv, vilket ju skulle vara nödvändigt, om man inte fick rycka vagnar och förare från andra delar av länet. Bedömt, skulle det ju för SL-området totalt handla om kanske 40-50 vagnar (om man nu ska kunna ersätta en pendeltågslinje i högtrafik med hyfsad trafik), vilket då med ca 3 förare per fordon och dygn, skulle innebära ca 150 man (årsarbetare). Detta blir ju i såfall en rätt häftig nota, som ju måste betalas av skattebetalare och/eller resenärer. Vill ni det i Storstockholm ??
Tror faktiskt de är bättre att man solidariskt tunnar ut utbudet  på tättrafikerade linjer och skickar dessa frigjorda resurser till problemområdet.
Men arriva i Täby i alla fall har två man och bussar sittande i reserv från klockan 5-21 men de e ju prioriterat för roslagsbanan enbart


Bussvictor

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 10 september 2013, 20:16:14 PM
Frågan är väl om de ens är intressant för någon att ha en stor mängd bussar med förare stående i reserv, vilket ju skulle vara nödvändigt, om man inte fick rycka vagnar och förare från andra delar av länet. Bedömt, skulle det ju för SL-området totalt handla om kanske 40-50 vagnar (om man nu ska kunna ersätta en pendeltågslinje i högtrafik med hyfsad trafik), vilket då med ca 3 förare per fordon och dygn, skulle innebära ca 150 man (årsarbetare). Detta blir ju i såfall en rätt häftig nota, som ju måste betalas av skattebetalare och/eller resenärer. Vill ni det i Storstockholm ??
Tror faktiskt de är bättre att man solidariskt tunnar ut utbudet  på tättrafikerade linjer och skickar dessa frigjorda resurser till problemområdet.

Just nu sköts ju trafiken enligt principen: Så tät trafik som det bara går, men till allra lägsta möjliga utgifter. Kanske man inte behöver 40-50 st bussar med förare stående, men något tal mellan dagens 0-2 och dina 40-50 torde kanske gå att få fram utan att landstinget börjar blöda.
Frågan är om det är okej för operatören att tunna ut utbudet på tättrafikerade linjer till förmån för ersättningstrafiken. Detta borde operatören (i detta fall Arriva) fått klartecken från SL att göra, i så fall.

I ett annat trafikområde tillämpade man samma idé förr, dvs att dra in avgångar på en viss lång tung röd linje för att flytta över resurser till en viss blå linje, då man levde i villfarelsen att allt blått är viktigare än allt rött. Visst gick det, men vitena för inställda avgångar var ju exakt desamma för båda linjerna, så ekonomiskt och intäktsmässigt vanns inte en krona. Så numera tillämpas inte detta förfarande längre.

buskörare

Citat från: bussvictor skrivet 10 september 2013, 21:18:08 PM
Men arriva i Täby i alla fall har två man och bussar sittande i reserv från klockan 5-21 men de e ju prioriterat för roslagsbanan enbart


Bussvictor

Dessa används som ersättare i vår egen trafik så länge inte Roslagsbanan behöver dom, så det stämmer inte helt. Tidigare fick de inte användas för vanlig linjetrafik, men det är nu ändrat. Däremot ska de vid samtal från Roslagsbanan mer eller mindre släppa sina dåvarande resenärer och dra direkt. Och jag vet inte om de är 2 längre?

Carl Eric

Idag hade standarden höjts lite för resenärerna.

Ett par någon turistbuss från Junior & Company, en oidentifierbar grå Setra, och en gul Scania Vest (kanske från Danielssons?). Inte väldigt mycket mer trängsel i Slussen men om de ska hålla på och parkera sina bussar där (som Junior & Company gjorde) så lär det bli trångt...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!