Huvudmeny

Buss med släp

Startat av Jonas Sandqvist, 05 juli 2013, 00:38:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Jag kommer ju gå en yrkesutbildning för att ta D-körkort. Hur går man tillväga för att komplettera det med DE sen?

Björn Ax

Citat från: moenia skrivet 08 juli 2013, 09:10:31 AM
Jag kommer ju gå en yrkesutbildning för att ta D-körkort. Hur går man tillväga för att komplettera det med DE sen?

Antingen jobba hos någon som är villig att betala för det eller det mest troliga att du tar det privat via körskola.

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2


Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 08 juli 2013, 09:48:47 AM
Antingen jobba hos någon som är villig att betala för det eller det mest troliga att du tar det privat via körskola.


Om släpbussar mot förmodan blir vanliga så utgår jag ifrån att arbetsgivaren kommer att ordna utbildning så att det finns de som kan köra dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 09:58:48 AM
Om släpbussar mot förmodan blir vanliga så utgår jag ifrån att arbetsgivaren kommer att ordna utbildning så att det finns de som kan köra dem.

Jo dom arbetsgivare som har fordon som kräver E lär ju utbilda dom som inte har det. Men jobbar man hos någon som inte har något släp fordon så får man nog stå för det själv.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 07:24:29 AM
Det är väl ett av de minsta problemen om man nu bestämmer sig för att satsa storskaligt på släpbussar. Det går naturligtvis att utbilda förare på att köra släpbuss och ge dem E-behörighet om det behövs. Det kan ju inte vara besvärligare än att utbildade förare på dubbelledade bussarna som går i Göteborg även om den kompetensen inte syns på körkortet.

Den utbildningen är nog lite billigare än att sätta förare i körskola. Ett varv på linje 16 med tom buss, sedan är det klart. Med körskola skall prov göras (omprov dessutom, kanske), teori ska läras ut och det kan nog bli kostnader.

Släpbuss har jag aldrig kört, men den ser otympligare ut än en dubbelledbuss. Dubbelledbuss har jag kört, och kör än lite då och då, och den är väldigt smidig.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

"Som Bussmagasinet tidigare rapporterat kommer Skånetrafiken den 19 augusti att sätta in buss med släpvagn på de mest belastade turerna i stadsbusstrafiken i Kristianstad. Nu kan vi visa hur det kommer att se ut. Bussläpet är det första i Sverige på många årtionden."
www.bussmagasinet.se/2013/08/sa-ser-skanetrafikens-slapiga-satsning-ut

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Harald Nordius

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2013, 11:54:21 AM
Är det tänkt att släpet ska gå obemannat? Finns ju viss risk för busliv iaf vissa tider på dygnet.
Släpet ska väl bara gå i högtrafik. Det är ju en del av vitsen med att ha ett släp, att man inte behöver dra på det när det är få resande. Man annars har ju spårvagnarna i Göteborg haft obemannade andravagnar i cirka 45 år, så det är inte oprövat.

BSB101

Citat från: r5m skrivet 06 juli 2013, 11:33:01 AM
Häftig grej. Men det känns ju som att det behöver finnas personal på släpet också. Om nån blir sjuk eller om det blir bråk eller stök.

Då man klarar av att köra spårvagnar, tunnelbannor och pendeltåg etc utan bemanning i alla vagnar ska man nog klara av att köra denna buss med släpp också.

Lars-Håkan_E

Citat från: BSB101 skrivet 13 augusti 2013, 15:39:09 PM
Då man klarar av att köra spårvagnar, tunnelbannor och pendeltåg etc utan bemanning i alla vagnar ska man nog klara av att köra denna buss med släpp också.

Det har ju tidigare varit ett lagkrav för att få medföra passagerare i släpfordon

Björn Forslund

Har man kameraövervakning av dörrarna i släpet? Står det i vinkel kan ju annars inte föraren se vad som händer vid dörrarna om det är obemannat.

Jonas1968

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2013, 11:54:21 AM
Är det tänkt att släpet ska gå obemannat? Finns ju viss risk för busliv iaf vissa tider på dygnet.
Dom tider på dygnet det är stor risk för busliv kan man nog anta att man inte kör med släpet, i allafall inte i en stad som Kristianstad. Släpvagnen kopplar man nog bara till i rusningstid då många vill åka. Sena kvällar finns nog inget behov av att köra med släpvagn.

Nico

Det här känns som en kul parentes, men frågan är dock om detta är smidigare än en vanlig ledvagn eller inte samt hur mycket billigare det blir med en i sig ganska udda fordonstyp? Visst kan man minska ned kapaciteten såtillvida att man bara kör med tillkopplat släp under peaktid och ställer av det i övrigt.

Som Omnilasse var inne på så är dock kruxet då huruvida man antingen ska ta sig tillbaka till depå för att koppla av/på eller hitta någonstans att ställa upp släpet under tiden. Det senare kanske fungerar på andra håll, men i SL-land (och sannolikt även på andra håll där behov finns av mer kapacitet under peaken) är det numera så pass trångt på terminaler och i anslutande områden att det i realiteten inte är en hållbar lösning. Likaså tillkommer risk för skadegörelse.

Ska man istället ta sig tillbaka till depå och vice versa så försvinner å andra sidan en del av flexibiliteten i det hela samtidigt som kostnaderna blir högre. Själv har jag nog lite svårt att se några större fördelar med detta. Snarare känns det som en lösning från anno dazumal som var praktisk innan ledvagnstekniken fungerade optimalt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman