Huvudmeny

Buss med släp

Startat av Jonas Sandqvist, 05 juli 2013, 00:38:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Att de som fick behörighet DE även fick TAXI betvivlar jag på då det ingick automatiskt i behörigheten D
(utför transport med fler än 9 passagerare i yrkesmässig trafik)

/Lennart
*BE C* DE
från -83

Björn Lövdahl

Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2013, 01:21:48 AM
Av vilken anledning och varför just i Kristianstad? Verkar som att våra 24-metersbussar i Göteborg är smidigare än den där.

Idén är väl snarare att under rusningstrafik få med sig passagerare som i en ledbuss eller dyilgt medan överiga tider räcker det med en kortbuss
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

S Svensson

Om vi frångår visad buss så kom jag att tänka på släpvagn med dragbuss hos Alfredssons, Gustafsson (Örebro) och Linjebuss.

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2013, 01:21:48 AM
Av vilken anledning och varför just i Kristianstad? Verkar som att våra 24-metersbussar i Göteborg är smidigare än den där.

Av vilken anledning ska vi svenskar låsa fast vårt tankesätt till enbart 18,75- samt 24-meters Volvo B9S? ;)
Mycket bra att man utreder olika alternativ!

Skånebussen

Apropå att bussen med släpbuss varit i Helsingborg: trevligt, HSS har ju kört trafik med släpbussar. Bl.a vill jag minnas att HSS 9 (Volvo B10 1938) har gått i trafik med släpbuss. Så det är ett återseende - förövrigt har även Ekeby Trafikförening kört med släp om jag nu inte minns alldeles galet (har bilder från Hamntorget med deras buss med släp).

I Malmö har jag däremot inget minne av att släpbuss har använts (i.a.f inte av MSS).

Personligen anser jag att släpbussen är optimal i många fall - man får hög kapacitet när det behövs och samtidigt kan man gå ner till vanlig 12-metersbuss i lågtrafiktid. Istället för att köpa fast sig med ledbussar har man här en ypperlig möjlighet att hela tiden ha rätt kapacitet efter behovet.

Förövrigt anser jag att även släpvagn till spårvagn är en bra lösning av samma skäl - alltid rätt kapacitet.

En annan fördel är att det går att släppa på kravet på 100% låggolv och istället köra höggolvat i regionaltrafik och uppfylla tillgänglighetskravet med släpbuss. T.ex att man istället för en ledvagn på regionallinjen köper en komfortabel höggolvad buss från t.ex Setra och hänger på ett släp.

Förövrigt är det värt att nämna att konceptet låggolv ju faktiskt dök upp i släpvagnar mycket tidigt, långt innan det egentligen blev ett begrepp och ett krav. :)

Svempa

#35
Detta inlägg lagt som ny tråd i bussar äldre än 30 år och kompletterat där.

r5m

Häftig grej. Men det känns ju som att det behöver finnas personal på släpet också. Om nån blir sjuk eller om det blir bråk eller stök.

Jonas Sandqvist

Intressant med alla kommentarer  ;D

Hört på depån igår: Årsmodell 2003. Har gått ca 10.000 mil. Kommer att kläs i grön folie.

Jonas

Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 13:55:11 PM
Jag har inte heller automatbegränsning, men strax innan 1999 ändrade dom ju till att man fick ta varje behörighet för sig och jag tror inte många satsade på DE då av kostnadsskäl.

Det var 1997 som de ändrade.
Jag var en av de första (iaf i Uppsala) som tog mitt D-kort utan E och det var på våren 1997.
Det var så nytt att de inte hade tagit fram nya teoriprov utan jag fick blanda frågorna från två pärmar och hoppa över de frågor som hade med släp att göra när jag skrev teoriprovet på vv.
Jag frågade hur man skulle göra för att ta DE och de var osäkra då det inte fanns någon buss med tungt släp att köra upp med...

Lars-Håkan_E

Citat från: Skånebussen skrivet 06 juli 2013, 04:01:27 AM


Personligen anser jag att släpbussen är optimal i många fall - man får hög kapacitet när det behövs och samtidigt kan man gå ner till vanlig 12-metersbuss i lågtrafiktid. Istället för att köpa fast sig med ledbussar har man här en ypperlig möjlighet att hela tiden ha rätt kapacitet efter behovet.

Förövrigt anser jag att även släpvagn till spårvagn är en bra lösning av samma skäl - alltid rätt kapacitet.

En annan fördel är att det går att släppa på kravet på 100% låggolv och istället köra höggolvat i regionaltrafik och uppfylla tillgänglighetskravet med släpbuss. T.ex att man istället för en ledvagn på regionallinjen köper en komfortabel höggolvad buss från t.ex Setra och hänger på ett släp.


Problemet är att då tappar man direkt möjligheten att reglera kapaciteten eftersom man alltid måste dra med släpet oavsett belastning

Att köra med släpvagn i regionaltrafik för att uppfylla tillgänglighetskravet är nog en väldigt dålig idé, det är betydligt enklare att montera en riktig lyft i mittdörren vilken gör tillgängligheten utmärkt oavsett hur det ser ut på platsen för på - eller avstigning, en lågentré- eller låggolvskonstruktion kan aldrig uppfylla dessa krav.

Skånebussen

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juli 2013, 13:22:53 PM
Problemet är att då tappar man direkt möjligheten att reglera kapaciteten eftersom man alltid måste dra med släpet oavsett belastning

Att köra med släpvagn i regionaltrafik för att uppfylla tillgänglighetskravet är nog en väldigt dålig idé, det är betydligt enklare att montera en riktig lyft i mittdörren vilken gör tillgängligheten utmärkt oavsett hur det ser ut på platsen för på - eller avstigning, en lågentré- eller låggolvskonstruktion kan aldrig uppfylla dessa krav.

Du har rätt, lyften är naturligtvis bättre. Min idé var mer en variant för huvudmän som är väldigt stingsliga med låggolv och låggolv även i regiontrafiken.

Lars-Håkan_E

Citat från: Skånebussen skrivet 06 juli 2013, 15:26:20 PM
Du har rätt, lyften är naturligtvis bättre. Min idé var mer en variant för huvudmän som är väldigt stingsliga med låggolv och låggolv även i regiontrafiken.

Eller så kör man både med lyft o släpvagn :)

Såsom här  ;D


Omnilasse

#42
Tja, det är väl alltid trevligt med nya idéer. Men om nu guppen är så dåliga för låggolvsledvagnar, är de säkert inte så bra heller för förarna av dem. Kanske man skulle talat med kommunen om den saken istället?

Sedan ser jag väl det som att det är få fall som behovet av den här typen av speciella lösningar skulle vara så förmånlig - det handlar ju om allt från särskild utbildning, nya tidskrävande rutiner och ev. sämre marknad vid försäljning efter kontraktstid. Dessutom är det väl så att i mellantrafiken är det sällan så stor vits att plocka från och till en släpvagn - det rör sig ju om en ganska kort tidsperiod. Särskilt i städer där skolungdom/ studerande är en stor del av resenärerna. Kräver väl också nästan att man har uppställningsplats i närhet av linjesträckningen.

De flesta depåer har ju dessutom nog med kortvagnar för att kunna klara trafiken på helger och kvällar när det skulle vara befogat att köra utan släp. Då verkar det ju nästan vara både enklare och billigare att disponera om kortvagnar till denna trafik istället och bara använda ledvagnar när de verkligen behövs. 

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2013, 23:00:57 PM
Av vilken anledning ska vi svenskar låsa fast vårt tankesätt till enbart 18,75- samt 24-meters Volvo B9S? ;)
Mycket bra att man utreder olika alternativ!

Hur är den framtida tillgången av förare? Det är ju redan nu brist på förare (påstås det). Hur ska det då gå att täcka upp behovet av DE-förare när Arbetsförmedlingen bara utbildar till D-behörighet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2013, 02:28:04 AM
Hur är den framtida tillgången av förare? Det är ju redan nu brist på förare (påstås det). Hur ska det då gå att täcka upp behovet av DE-förare när Arbetsförmedlingen bara utbildar till D-behörighet.

Det är väl ett av de minsta problemen om man nu bestämmer sig för att satsa storskaligt på släpbussar. Det går naturligtvis att utbilda förare på att köra släpbuss och ge dem E-behörighet om det behövs. Det kan ju inte vara besvärligare än att utbildade förare på dubbelledade bussarna som går i Göteborg även om den kompetensen inte syns på körkortet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)