Huvudmeny

Buss med släp

Startat av Jonas Sandqvist, 05 juli 2013, 00:38:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juli 2013, 01:50:58 AM
Själva "motorvagnen", vad är den för någon konstig OmniCity-variant? Har jag aldrig sett förut.

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:53:28 AM
När du säger det så.. Kan det vara en Mercedes eller MAN-kaross? Eller nej.. Scania CN är väl helbyggda.

Det står "Hess" i Scaniaemblemet i fronten. Jag skulle gissa på att både buss och släp kommer från dem.

http://www.hess-ag.ch/en/busse/linienbusse/buszuege.php
https://de.wikipedia.org/wiki/Carrosserie_Hess

Jan

Sverige är ett underbart land när det gäller dispenser. Veolia kommer säkert kunna ge en lokal utbildning som ger alla rätt att köra just detta fordon. Just detta fordon var inom depån i Helsingborg i veckan passade på att titta på det då.
I branschen 37 år

Svempa

Buss med släp för resande förekom i sverige på 1930-60 talet .  Jag har läst att det sista stället det förekom, förutom Kebbes underbara veteranfordon, var skolbussar i Blekinge 1965. Har det förekommit efter det ? Finns det fler äldre släpbussar kvar?  Finns det några fördelar med dessa jämfört med Ledbussar . det verkar för mig mer logiskt att ändra på det farthindret än skaffa  denna unika buss .

Jan

På detta forum visades för ca 1 år sedan bilder på gamla bussar som fortfarande kör då och då
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 05 juli 2013, 05:10:29 AM
Buss med släp för resande förekom i sverige på 1930-60 talet .  Jag har läst att det sista stället det förekom, förutom Kebbes underbara veteranfordon, var skolbussar i Blekinge 1965. Har det förekommit efter det ? Finns det fler äldre släpbussar kvar?  Finns det några fördelar med dessa jämfört med Ledbussar . det verkar för mig mer logiskt att ändra på det farthindret än skaffa  denna unika buss .

Kebbes Kässbohrer-släp skall ha varit den enda i landet som var godkänd som släpbuss med resenärer för 6-7 år sedan. Denna släpbuss är registrerad för trafik fortfarande. Det fanns ytterligare ett par släp men de fick inte användas för resenärer och fick framföras som specialtransport. Huruvida dessa finns kvar vet jag inte.

På 1950-talet användes släpbussar också i Halmstad sommartid på linjerna till Östra stranden och Tylösand. Den senare var delad mellan SJ och det kommunala bolaget och båda använde släpbussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter L

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:47:06 AM
Så är det nog.. Jag tog kortet 1984 och då ingick det.

Även 1993 ingick det.  :)

Ted Selander

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 00:38:14 AM
Då har den äntligen anlänt till Veolia i Kristianstad, ett år försenad. Den kommer trafikera linje 4 med start i augusti och gå på prov fram till december.

Den anlände från Berlin i måndags. Vet ej något om årsmodell eller typ. Troligen en CN94 eller114. Längd 24 m. Observera att den sista axeln på släpet är styrbar.



Inte bara sista axeln! Trevligt att se, kul att någon vågar testa här. Det är en inte helt ovanlig kombination i t.ex. Schweiz (gärna bakom trådbuss), och nyligen i München som satsar på "busståg". I lågtrafik avser man där att låta släpen stå kvar i garaget.

Björn Forslund

Även äldre tiders släpbussar hade ofta två styrbara axlar och var dessutom tvåriktnings för att underlätta vid vändning där det inte fanns vändslinga. Man kopplade helt enkelt loss bussen, vände denna och kopplade till den i släpets andra ända.

Hasse L

I München blir det 10 ekipage från Solaris.

Jonas Sandqvist

Citat från: Peter L skrivet 05 juli 2013, 09:16:31 AM
Även 1993 ingick det.  :)

Stod det "TAXI" skrivit på ditt också 1993?

Jonas Sandqvist

Citat från: Jan skrivet 05 juli 2013, 04:32:20 AM
Sverige är ett underbart land när det gäller dispenser. Veolia kommer säkert kunna ge en lokal utbildning som ger alla rätt att köra just detta fordon. Just detta fordon var inom depån i Helsingborg i veckan passade på att titta på det då.

Jaså, den var i Hbg också? Hos oss har man tagit ut 4-5 förare med DE-behörighet efter en intresseanmälan. Den kommer att gå "kontorstid" på linje 4, Högskolan - Jvg - Wendesgymnasiet.

Kul att det är så många som skriver i tråden  ;D

Ersa

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 10:46:53 AM
Kul att det är så många som skriver i tråden  ;D

Kul att någon vågar sig på lite nytänkande i detta annars så låsta land! :D

Björn Forslund

Är det tänkt att släpet ska gå obemannat? Finns ju viss risk för busliv iaf vissa tider på dygnet.

Peter L


buskörare

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2013, 02:39:48 AM
Jag kanske arbetar på en ovanlig arbetsplats, men jag själv och uppåt fem-sex st kollegor har DE-behörighet. Som jag vet om. Och det är fortfarande en minoritet som har automatlådebegränsning. Inte helt illa för ett företag som har SL-trafik som största verksamhet. ;)

Rent allmänt är det väl inga problem. Se bara till att utbilda förarna i rätt körkortsbehörigheter och höj därmed kvalitetsnivån rent generellt bland förarkåren, så ordnar det mesta nog sig.

Jag har inte heller automatbegränsning, men strax innan 1999 ändrade dom ju till att man fick ta varje behörighet för sig och jag tror inte många satsade på DE då av kostnadsskäl.