Huvudmeny

Buss med släp

Startat av Jonas Sandqvist, 05 juli 2013, 00:38:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

Då har den äntligen anlänt till Veolia i Kristianstad, ett år försenad. Den kommer trafikera linje 4 med start i augusti och gå på prov fram till december.

Den anlände från Berlin i måndags. Vet ej något om årsmodell eller typ. Troligen en CN94 eller114. Längd 24 m. Observera att den sista axeln på släpet är styrbar.

Är detta Sveriges enda"släpabuss"?

Samtliga bilder är tagna med iPhone 5  ;D  Bilden på ekipaget kopplat har min kollega Eva Ryhle tagit.








Svemicke

Av vilken anledning och varför just i Kristianstad? Verkar som att våra 24-metersbussar i Göteborg är smidigare än den där.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Sandqvist

Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2013, 01:21:48 AM
Av vilken anledning och varför just i Kristianstad? Verkar som att våra 24-metersbussar i Göteborg är smidigare än den där.

Vet faktiskt inte riktigt.. Vi hade 12 ledvagnar tidigare men de slopades pga. att de for illa av alla farthinder i stan. Konstigt.. De borde vara byggda för det men de fick en onaturlig vridning på en del hinder. Jag tycker också att ledvagnar verkar smidigare men jag får se vad jag känner efter att ha provkört den.

moenia

Oj! Aldrig sett något liknande! Är detta en vanlig konfiguration på andra ställen?

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta


Jonas Sandqvist

Citat från: moenia skrivet 05 juli 2013, 01:36:49 AM
Oj! Aldrig sett något liknande! Är detta en vanlig konfiguration på andra ställen?

Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta

Ja, det undrar jag också  ;)  Enligt uppgift skall den inte lackeras om utan bara stripas av och få Skånetrafikens logga.

buskörare

Intressant! Vad är det för körkort på en sådan skapelse?

Jonas Sandqvist

Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:40:12 AM
Intressant! Vad är det för körkort på en sådan skapelse?

DE. Det är inte många nya förare som innehar den behörigheten idag.

buskörare

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:41:19 AM
DE. Det är inte många nya förare som innehar den behörigheten idag.

Inte sen många år skulle jag säga. Jag tog busskörkort 1999 och inte tog jag DE då heller.

Svemicke

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:28:11 AM
Vet faktiskt inte riktigt.. Vi hade 12 ledvagnar tidigare men de slopades pga. att de for illa av alla farthinder i stan. Konstigt.. De borde vara byggda för det men de fick en onaturlig vridning på en del hinder. Jag tycker också att ledvagnar verkar smidigare men jag får se vad jag känner efter att ha provkört den.

Behövs det så stora bussar där? Kristianstad är mindre än Borås och här rullar inga ledvagnar, även om det varit på tal för linje 1. Dessutom finns det ju farthinder både i Göteborg och Malmö, och där rullar det ju ledbussar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Sandqvist

Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:44:34 AM
Inte sen många år skulle jag säga. Jag tog busskörkort 1999 och inte tog jag DE då heller.

Så är det nog.. Jag tog kortet 1984 och då ingick det.

Jonas Sandqvist

Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2013, 01:45:09 AM
Behövs det så stora bussar där? Kristianstad är mindre än Borås och här rullar inga ledvagnar, även om det varit på tal för linje 1. Dessutom finns det ju farthinder både i Göteborg och Malmö, och där rullar det ju ledbussar.

Så sant. Vi är mindre men har en ganska stor stadstrafik, därav alla ledvagnar vi hade förr. Jag tror att det berodde på att flera farthinder låg i anslutning till en korsning så bussen vred sig på alla håll. Sen körde inte alla så nätt heller. De flesta fick leden utbytt. Alla våra tidigare ledvagnar rullar idag i Malmö.

Adrian Langemar

Själva "motorvagnen", vad är den för någon konstig OmniCity-variant? Har jag aldrig sett förut.

Jonas Sandqvist

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juli 2013, 01:50:58 AM
Själva "motorvagnen", vad är den för någon konstig OmniCity-variant? Har jag aldrig sett förut.

När du säger det så.. Kan det vara en Mercedes eller MAN-kaross? Eller nej.. Scania CN är väl helbyggda.

Ersa

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 00:38:14 AM
Är detta Sveriges enda"släpabuss"?

Det enda av detta ekipage i Sverige som är tillverkat efter år 2000, ja. Men någon ny idé i Sverige är detta inte. Flera bussbolag i Sverige har kört med denna kombination på 1950-talet, bl.a SLO i Roslagen. Ett av SLO:s passagerarsläp (tillverkat i Tyskland av Kässbohrer 1952) har överlevt och rullar numera bakom en veteranbuss i Örnsköldsvik.

http://kebbesbuss.ornskoldsvik.foretagsmagazinet.se/
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=51428

Ersa

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:41:19 AM
DE. Det är inte många nya förare som innehar den behörigheten idag.

Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:44:34 AM
Inte sen många år skulle jag säga. Jag tog busskörkort 1999 och inte tog jag DE då heller.

Jag kanske arbetar på en ovanlig arbetsplats, men jag själv och uppåt fem-sex st kollegor har DE-behörighet. Som jag vet om. Och det är fortfarande en minoritet som har automatlådebegränsning. Inte helt illa för ett företag som har SL-trafik som största verksamhet. ;)

Rent allmänt är det väl inga problem. Se bara till att utbilda förarna i rätt körkortsbehörigheter och höj därmed kvalitetsnivån rent generellt bland förarkåren, så ordnar det mesta nog sig.