Kommunals strejk

Startat av Svemicke, 18 juni 2013, 23:53:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: stabby skrivet 23 juni 2013, 19:43:39 PM
Ett fackförbund som stödjer socialdemokraterna med pengar och inte gjort ett skit på många år ska de få ta flera hundra i månaden från mig tror inte det.
Dessutom anser jag kravet på övertagande av personal ska ställas mot trafikhuvudmännen inte bussarbetsgivarna.

Vad trist för dig. Det kommunal jag är med i har fixat kisspauser, löneökningar och annat som definitivt inte kommit utan deras hjälp.

Staffan Sävenfjord

#46
Kommunal har nu i alla fall kallat Bussarbetsgivarna för ett "resonemangsmöte". Så vi får väl se hur det går. Jag antar att BUA vill undvika den utökning av strejken som är varslad till att gälla från och med lördag, då bland annat expressbusstrafiken hos Swebus, Nettbuss och YBuss kommer att drabbas.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 10:47:11 AM
Kommunal har nu i alla fall kallat Bussarbetsgivarna till fortsatta förhandlingar. Så vi får väl se hur det går. Jag antar att BUA vill undvika den utökning av strejken som är varslad till att gälla från och med lördag, då bland annat expressbusstrafiken hos Swebus, Nettbuss och YBuss kommer att drabbas.

Fast frågan handlar nog snarast om hur förhandlingsvilliga facket är här. Den stora frågan gäller väl egentligen övertagandet av personalen. När det gäller vilotiden går den väl att "gömma" i någon gemensam arbetsgrupp. Där tror jag också man kan vara villig att acceptera en lösning i fall facket kan gå med på lokala avsteg (främst gäller ju detta viss regionaltrafik där det kan vara svårt att klara av nattvilan med dagens tjänster och där fackets linje snarast är till nackdel för de anställda - då det innebär färre heltidstjänster).

Men frågan om övertagande av personal kommer nog aldrig Bussarbetsgivarna att gå med på. Den kan nog inte heller facket gömma i någon arbetsgrupp då frågan är alldeles för konkret för att lösa på det sättet. Jag är nog inställd på att det blir en lång strejk. Kommunal har pengar att strejka för med alla miljarder i strejkkassa som man knappt vet vad man ska göra av på. Först när man hållit på ett längre tag och märkt att det inte går att lösa, kan man möjligen tänka sig att sluta strejka. I annat fall framstå det ju bara som ett misslyckande från facket sida.   


Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 24 juni 2013, 11:04:03 AM
Fast frågan handlar nog snarast om hur förhandlingsvilliga facket är här.

Enligt Text-TV:
I morse sade Annelie Nordström i TV4  Nyhetsmorgon att Kommunal verkligen vill komma till en lösning och att strejken "inte är ett självändamål".
(Annelie Nordström är Kommunals ordförande)

Så trots allt som i stridens hette sägs så vill nog Kommunal gärna ha ett avtal och börja förhandla. Fast dagens möte gällde - som jag ändrade i mitt inlägg sedan - inte förhandlingar utan är "ett resoneringsmöte". En strejk gynnar ju knappast någon. Medlemmarna kanske tycker det är skönt med lite extra semester men snart tröttnar man på att gå hemma och egentligen inte kunna göra något. Man måste ju vara beredd att med kort varsel kunna inställa sig på jobbet. Och även om det inte är någon större risk att strejkkassan tar slut i den här konflikten så är det ju ändå inte bra om den kraftigt reduceras.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BSB101

Att avbryta strejken utan att komma någonvärt gällande frågan om övertagande får, om det sker, ses som ett misslyckande. Å andra sidan har Kommunal vikt sig från påtryckningar uppifrån vid tidigare strejker.

Ersa

En annan vinkel mitt i denna strejk är när vissa mindre välskötta bolag som följer alla avtal med Kommunal till punkt och pricka sätts i blockad (mot nyanställningar/inhyrning), vilket medför att andra mindre nogräknade åkare som inte ens betalar ut avtalsenliga löner får mer körningar. Detta då de mindre nogräknade inte utsätts för några stridsåtgärder.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 24 juni 2013, 17:37:29 PM
En annan vinkel mitt i denna strejk är när vissa mindre välskötta bolag som följer alla avtal med Kommunal till punkt och pricka sätts i blockad (mot nyanställningar/inhyrning), vilket medför att andra mindre nogräknade åkare som inte ens betalar ut avtalsenliga löner får mer körningar. Detta då de mindre nogräknade inte utsätts för några stridsåtgärder.

Blir sedan övertid och mertidsblockaden verklighet i slutet på veckan så får många problem, både chaufförer som mister sin inkomst utan att få konfliktersättning och åkare som riskerar hela sitt företag när sommarens intäkter går förlorade.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 juni 2013, 17:40:42 PM
Blir sedan övertid och mertidsblockaden verklighet i slutet på veckan så får många problem, både chaufförer som mister sin inkomst utan att få konfliktersättning och åkare som riskerar hela sitt företag när sommarens intäkter går förlorade.

Något varsel om övertids- och mertidsblockad i slutet av veckan kan jag inte hitta i Kommunals varsel.

http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Avtalsrorelse/Avtalsnyheter/Kommunal-utokar-sitt-varsel-i-konflikten-med-Bussarbetsgivarna/#.Uch79NgqR_Y

Blockad mot nyanställning och inhyrning av personal gäller från och med i dag och omfattar alla företag inom Bussbranschavtalet, alltså inte bara de som är uttagna i strejk. Det kan slå hårt redan nu mot beställningstrafiken.

Nu finns det ju dock en del som talar för att det blir ett avtal ganska snart. Båda sidor har ju gått ut med att de hittat en öppning.
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/dialog-mellan-parterna-i-busskonflikten/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 19:06:25 PM
Något varsel om övertids- och mertidsblockad i slutet av veckan kan jag inte hitta i Kommunals varsel.

http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Avtalsrorelse/Avtalsnyheter/Kommunal-utokar-sitt-varsel-i-konflikten-med-Bussarbetsgivarna/#.Uch79NgqR_Y

Blockad mot nyanställning och inhyrning av personal gäller från och med i dag och omfattar alla företag inom Bussbranschavtalet, alltså inte bara de som är uttagna i strejk. Det kan slå hårt redan nu mot beställningstrafiken.

Nu finns det ju dock en del som talar för att det blir ett avtal ganska snart. Båda sidor har ju gått ut med att de hittat en öppning.
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/dialog-mellan-parterna-i-busskonflikten/

Det framgår dock på Transportgruppens hemsida

http://www.transportgruppen.se/ForbundContainer/Bussarbetaregivarna/Om-Bua/Nyheter/2013/Information-om-pgende-konflikt/

Omnilasse

#54
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 11:39:12 AM
Enligt Text-TV:
I morse sade Annelie Nordström i TV4  Nyhetsmorgon att Kommunal verkligen vill komma till en lösning och att strejken "inte är ett självändamål".
(Annelie Nordström är Kommunals ordförande)

Så trots allt som i stridens hette sägs så vill nog Kommunal gärna ha ett avtal och börja förhandla. Fast dagens möte gällde - som jag ändrade i mitt inlägg sedan - inte förhandlingar utan är "ett resoneringsmöte". En strejk gynnar ju knappast någon. Medlemmarna kanske tycker det är skönt med lite extra semester men snart tröttnar man på att gå hemma och egentligen inte kunna göra något. Man måste ju vara beredd att med kort varsel kunna inställa sig på jobbet. Och även om det inte är någon större risk att strejkkassan tar slut i den här konflikten så är det ju ändå inte bra om den kraftigt reduceras.

Båda är förstås måna om att inte förlora anseendet hos allmänheten och givetvis är det inte bra för någon med en längre strejk. Problemet är bara att frågan om övertagande av personal är alldeles för stor ideologisk för att man ska kunna komma till ett snabbt avslut. Det får ju också indirekt inverkan på andra branscher (har bussförarna de villkoren är det andra som vill "följa efter".)

Antagligen har man nog lämnat frågan om personalövertagande i dagens diskussioner. Vad man börjat med är nog frågan om dygnsvilan. Om bussarbetsgivarna är smarta har man väl förklarat för kommunal vad det innebär i minskade heltider och att det är viktigt med undantag, men att man inte är främmande för att hitta en lösning på ett mer generellt plan. Kommunal - som ju har som delmål att minska antalet deltidsanställda generellt inser då problemet kring detta. Därmed försöker man nog hitta någon form av arbetsgrupp som kan lösa frågan, utan alltför stora negativa effekter. Där verkar man inte heller vara ännu.

Om Kommunal nöjer sig med dygnsvilan och att detta är tillräckligt för att avsluta strejken är möjligt. Men det är tidsmässigt ändå för tidigt att acceptera ett sådan kompromiss - först i mitten av nästa vecka är mitt tips. Står man fast vid personalövertagandet och vägrar kompromissa om den frågan kommer dock strejken hålla på betydligt längre. Sedan är det förstås så att båda parter förlorar i anseende på en alltför lång strejk, Men som sagt - ingen kan heller tappa ansiktet i en sådan principiellt viktig fråga om det inte får ta sin tid. Den är nog också svår att hitta en kompromiss kring eftersom kravet är så tydligt formulerat.

Edit: Kan ju tillägga att frågan om 11-timmars dygnsvila ju i regel gäller idag. Det kommunal vill åt nu är ju undantagen. Detta gör nog den frågan kanske något mer svårlöst också - särskilt som ju även EU:s regelverk är rätt strikt (vad gäller reducerad dygnsvila).

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 24 juni 2013, 20:10:39 PM
Båda är förstås måna om att inte förlora anseendet hos allmänheten och givetvis är det inte bra för någon med en längre strejk. Problemet är bara att frågan om övertagande av personal är alldeles för stor ideologisk för att man ska kunna komma till ett snabbt avslut. Det får ju också indirekt inverkan på andra branscher (har bussförarna de villkoren är det andra som vill "följa efter".)

Antagligen har man nog lämnat frågan om personalövertagande i dagens diskussioner. Vad man börjat med är nog frågan om dygnsvilan. Om bussarbetsgivarna är smarta har man väl förklarat för kommunal vad det innebär i minskade heltider och att det är viktigt med undantag, men att man inte är främmande för att hitta en lösning på ett mer generellt plan. Kommunal - som ju har som delmål att minska antalet deltidsanställda generellt inser då problemet kring detta. Därmed försöker man nog hitta någon form av arbetsgrupp som kan lösa frågan, utan alltför stora negativa effekter. Där verkar man inte heller vara ännu.

Om Kommunal nöjer sig med dygnsvilan och att detta är tillräckligt för att avsluta strejken är möjligt. Men det är tidsmässigt ändå för tidigt att acceptera ett sådan kompromiss - först i mitten av nästa vecka är mitt tips. Står man fast vid personalövertagandet och vägrar kompromissa om den frågan kommer dock strejken hålla på betydligt längre. Sedan är det förstås så att båda parter förlorar i anseende på en alltför lång strejk, Men som sagt - ingen kan heller tappa ansiktet i en sådan principiellt viktig fråga om det inte får ta sin tid. Den är nog också svår att hitta en kompromiss kring eftersom kravet är så tydligt formulerat.

Varför skulle övertagande av personal innebära färre heltider?

MrH

Citat från: buskörare skrivet 24 juni 2013, 20:18:25 PM
Varför skulle övertagande av personal innebära färre heltider?

Tror det var dygnsvilan Omnilasse avsåg som innebär färre heltider, inte övertagande av personal...?
/MrH

Omnilasse

Citat från: MrH skrivet 24 juni 2013, 21:12:46 PM
Tror det var dygnsvilan Omnilasse avsåg som innebär färre heltider, inte övertagande av personal...?
/MrH

Just precis- undantagen för dygnsvilan används ju främst i regionaltrafik (skoltrafik) på landsbygd där man ofta har trafik 5-9 och 13-19 (ca). I övrigt är det ofta inte så mycket trafik - om ens någon som bedrivs. Alternativet där är ju alltså att ha två halvtidstjänster om man ska få det att gå ihop. Redan idag gäller ju ändå EU:s regelverk för 50+ körningar, där ju antalet tillfällen med lägst 9-timmars dygnsvila är begränsat och huvudregeln är 11 timmar.

buskörare

Citat från: MrH skrivet 24 juni 2013, 21:12:46 PM
Tror det var dygnsvilan Omnilasse avsåg som innebär färre heltider, inte övertagande av personal...?
/MrH

Aha  :-[

Jan

I branschen 37 år