Kommunals strejk

Startat av Svemicke, 18 juni 2013, 23:53:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2013, 17:09:08 PM

Eftersom strejken är varslad av Kommunal är det deras medlemmar som berörs. Andra fackförbund berörs dock av blockad vilket är att tolka som att den som tillhör ett sådant förbund inte får överta jobb som skulle utföras av strejkande. Turer i som planenligt körs av t ex trafikledare som är organiserad i annat förbund än Kommunal får dock köras. Sedan är det troligt att man t ex av logistiska problem ändå inte gör det.

Detta står på kommunal's hemsida:
Ska min kollega som inte är med i Kommunal gå till jobbet?
Svar: Nej, ett varsel innebär att arbetsuppgifterna på berörda arbetsplaster är försatta i blockad. Den som inte är medlem får inte heller utföra arbetsuppgifterna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 23 juni 2013, 17:43:57 PM
Detta står på kommunal's hemsida:
Ska min kollega som inte är med i Kommunal gå till jobbet?
Svar: Nej, ett varsel innebär att arbetsuppgifterna på berörda arbetsplaster är försatta i blockad. Den som inte är medlem får inte heller utföra arbetsuppgifterna.

Ja, det var väl ungefär det som jag skrev också. Blockaden gäller dock endast de arbetsuppgifter som skulle utförts av de medlemmar i Kommunal som nu tagits ut i strejk. Kommunal tyckte tydligen det var onödigt att berätta detta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

kimpan

Citat från: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?

NEJ, man får ingen lön.... man arbetar inte... alltså betalar inte arbetsgivaren ut någon lön eftersom företaget är utsatt i strejk/blockad.

Björn Ax

Citat från: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:00:48 PM
NEJ, man får ingen lön.... man arbetar inte... alltså betalar inte arbetsgivaren ut någon lön eftersom företaget är utsatt i strejk/blockad.

Tyvärr är det så. Man får ju heller ingen ersättning från kommunal eftersom man inte är medlem. Så man är i skiten om man blir uttagen i strejk.

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?

Får?  Man "får" inte för kommunal nej men är du oorganiserad eller medlem i Transport eller i ngt annat förbund kan ingen tvinga dig att stanna hemma från jobbet eftersom du inte får någon ersättning annars.

Ute i landet finns det ju många som inte är kommunalare utan sedan gammalt medlemmar i Transport och dessa förare kan utföra planerade arbetsuppgifter som vanligt, däremot bör man givetvis inte plocka in ersättare för strejkande kommunalare från andra förbund.

Ännu krångligare blir det med nyanställnings-mertids och övertidsblockad vad som ska gälla eller inte

kimpan

Citat från: Björn Ax skrivet 23 juni 2013, 19:02:04 PM
Tyvärr är det så. Man får ju heller ingen ersättning från kommunal eftersom man inte är medlem. Så man är i skiten om man blir uttagen i strejk.

Precis.. detta visar återigen vikten av att vara med i en facklig organisation... OM man nu inte har en massa sparade pengar.... A-kassan är också bara att glömma för man har en anställning i botten... och då pyntar inte A-kassan heller några pengar... och frågan är om det inte är lika illa med SOC också....

kimpan

Citat från: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?

Är man dock med i något annat förbund så brukar de betala ut ersättning vid strejk/blockad åt sina medlemmar.... men är man helt oorganiserad då sitter man med skägget i brevlådan....

Björn Ax

Citat från: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:05:13 PM
Precis.. detta visar återigen vikten av att vara med i en facklig organisation... OM man nu inte har en massa sparade pengar.... A-kassan är också bara att glömma för man har en anställning i botten... och då pyntar inte A-kassan heller några pengar... och frågan är om det inte är lika illa med SOC också....

Jag var med i facket på mitt första jobb och aldrig mer säger jag. Det enda dom gjorde medans jag var med var att förhandla fram sänkt OB för mig och sen indirekt ge mig sparken.

Lars-Håkan_E

Citat från: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:08:54 PM
Är man dock med i något annat förbund så brukar de betala ut ersättning vid strejk/blockad åt sina medlemmar.... men är man helt oorganiserad då sitter man med skägget i brevlådan....

Det verkar inte finnas någon sådan överenskommelse denna gång, inte ännu i a f, det verkar rörigt hur detta ska tillämpas.

stabby

Ett fackförbund som stödjer socialdemokraterna med pengar och inte gjort ett skit på många år ska de få ta flera hundra i månaden från mig tror inte det.
Dessutom anser jag kravet på övertagande av personal ska ställas mot trafikhuvudmännen inte bussarbetsgivarna.

MartinMartin

Citat från: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?

Keolis Söderhallens personal som inte är med i Kommunal ska ringa å pricka vid tjänstens början och får LÖN från Keolis i alla fall.

Ersa

Citat från: stabby skrivet 23 juni 2013, 19:43:39 PM
Ett fackförbund som stödjer socialdemokraterna med pengar och inte gjort ett skit på många år ska de få ta flera hundra i månaden från mig tror inte det.
Dessutom anser jag kravet på övertagande av personal ska ställas mot trafikhuvudmännen inte bussarbetsgivarna.

Men facket kan ju inte arbeta mot huvudmännen och kommunerna. Bara mot arbetsgivarna.

Nico

Citat från: MartinMartin skrivet 23 juni 2013, 20:37:34 PM
Keolis Söderhallens personal som inte är med i Kommunal ska ringa å pricka vid tjänstens början och får LÖN från Keolis i alla fall.

Detta gäller väl som allmänt påbud via BUA för de anslutna entreprenörerna. Det beror till stor del på att dels skulle det rent praktiskt ändå inte fungera med att köra enstaka uddaturer och dels ska man utan ont blod fortsatt kunna fungera som arbetsskamrater när konflikten är över.

Således lär även de övriga entreprenörerna avlöna de som inte tillhör Kommunal och inte omfattas av strejken. Den enda motprestationen är man får anmäla sig på något vis till de tjänster man skulle ha kört. Så fungerade det även när det begav sig senast om jag inte minns helt galet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 24 juni 2013, 02:11:30 AM
Men facket kan ju inte arbeta mot huvudmännen och kommunerna. Bara mot arbetsgivarna.

Nja, visst kan man göra det. Däremot har man förstås inga "vapen" att ta till gentemot trafikhuvudmän och kommuner. Eftersom upphandlingar dock innebär förändrade arbetsvillkor så har ju facket rätt att kräva MBL-förhandling i samband med upphandling gentemot landstinget, man har också yttranderätt i nämnder där de politiska besluten fattas.

Däremot är det ju som sagt oklart om det kan tolkas som verksamhetsövergång. När det gäller SL så ingår så pass många delar förutom själva driften att det nog skulle kunna hålla i domstol - men ute i landet, där det fortfarande på sina håll i princip bara är bussarna som körs av en annan entreprenör - skulle det definitivt inte hålla. Man kan ju knappast kräva att trafikhuvudmännen ska kräva något i avtalen som man vet inte håller juridiskt. Vi har ju både Swebusdomen i AD som visar att det inte ska betraktas som verksamhetsövergång och Göteborgsdomen i Kammarrätten som pekat på att man inte kan ställa ett sådant krav i samband med upphandling av linjetrafik.