Huvudmeny

Kommunals strejk

Startat av Svemicke, 18 juni 2013, 23:53:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Citat från: MrH skrivet 17 juli 2013, 00:08:05 AM
Jag kan svara för affärsresebranschen där jag arbetat under många år. Resebyrå A förlorar en kund (t.ex ett större läkemedelsföretag, som upphandlat leverantör av resetjänster, till Resebyrå B vilken redan har personal. Man kanske i sin tur har förlorat en annan kund och har således personal så det räcker. I detta läge väljer kanske Resebyrå A att stänga kontoret och säga upp personalen (eller delar av den) om det var en stor kund. Inget ovanligt alls. Konkurrens.

/MrH

Kan inte direkt tycka att det skulle vara samma sak.
Hur många företag har HELA sin verksamhet beroende av en ända kund, och isf hur troligt är det att man blir av med den kunden.
Visst det händer säkert, men knappast speciellt frekvent.

MrH

#106
Citat från: Z skrivet 17 juli 2013, 02:04:54 AM
Kan inte direkt tycka att det skulle vara samma sak.
Hur många företag har HELA sin verksamhet beroende av en ända kund, och isf hur troligt är det att man blir av med den kunden.
Visst det händer säkert, men knappast speciellt frekvent.

Där har du fel, det är ständiga upphandlingar och längre respektive kortare avtal. Nuförtiden är det inte lika vanligt med små resebyråenheter (kontor) men jag jobbade t.ex en period på en s.k outplant, dvs ett kontor inom en stor global koncern men där vi på "vår" byrå hade hand om en enda kund (storkund) och sydde ihop hela deras ganska komplexa resande. När vi tog över det kontot blev andra övertaliga hos konkurrenten som tappat kontraktet. Sedan finns ju allt däremellan, många stora och mindre kunder blandat, men där inget konto är för evigt utan alltså upphandlas med jämna mellanrum.

Detta var bara ett exempel. Jag är bussförare som har svårt att förstå det där övertagandekravet och om man nu blir provanställd så går sex månader ganska fort. Inte som Kommunaljönsarna påstod "kört samma linjer i 15 år och fortfarande provanställd".

Vi må tycka olika, det är helt okej. Detta inlägg avslutar debatten från min sida i denna tråd.

:)

/MrH

Lars-Håkan_E

Citat från: Z skrivet 17 juli 2013, 02:04:54 AM
Kan inte direkt tycka att det skulle vara samma sak.
Hur många företag har HELA sin verksamhet beroende av en ända kund, och isf hur troligt är det att man blir av med den kunden.
Visst det händer säkert, men knappast speciellt frekvent.

Det är väl inte vanligt i bussbranschen heller då sådana åkerier blir färre o färre däremot kan man ju mista ortens enda kund om man har sin verksamhet koncentrerad på ett enda avtal och inte utspritt men ofta har man ju verksamhet i grannorten.

Sophämtning, renhållning, ambulans, vägunderhåll är fyra områden där man upphandlar med väldigt korta kontrakt jämfört med bussbranschen och personalen får söka jobb på vanligt sätt hos den "vinnande" entreprenören, i flera fall finns det då kanske jobb åt hälften av den tidigare personalen då man har befintlig personal som vill gå upp i arbetstid eller p.ga effektivisering behöver mindre personal, väldigt vanligt när mindre lokala åkare tar över efter stora aktörer.