Förare med slöja, turban, niqab, burka

Startat av en_dalmas, 20 april 2013, 19:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896



Idag är det 2013. Inte 1913. Samhället utvecklas.
[/quote]

Inte till det bättre, tyvärr.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 april 2013, 22:46:57 PM
Inte till det bättre, tyvärr.

Så du tycker att vi ska gå tillbaka till det gammelsvenska, dvs obligatoriskt huckle för alla svenska kvinnor och obligatorisk hatt för alla svenska män?

AO

Vet att Nobina (då Swebus) tog fram en slöja som ingick i uniformen för ett antal år sedan när den första kvinnan med slöja började köra buss i Gävle. Den var i rätt kulör samt att den var gjord på det viset att den inte skymde sikten osv.

Jonas1968

Citat från: en_dalmas skrivet 20 april 2013, 19:23:40 PM
Har inte sett henne själv än men hörde en kollega imorse innan vi skulle börja dagens pass som sett en ev. kommande kollega som lär sig linjer m.m.
Och hon ska tydligen ha haft slöja på sig.

Och då började en liten diskussion om att,
"Ingår det verkligen i uniformen, för det brukar vara så noga med vad man får och inte får ha. Och om hon får ha den, får vi också då byta ut nåt i uniformen som t.ex. ha på oss vanliga svarta jeans och liknande istället för dom byxor vi får"
Men uttrycktes även att det är att ta ett steg tillbaka när det gäller jämställdheten.

Själv känner jag att slöja kan vara ok, även fez, kippa eller nåt annat som inte utmärker sig så himla mycket.
Men nåt "stort" som burka, niqab eller liknande kan jag tycka blir för mycket.

Och nån nämnde att ett liknande fall fanns i Stockholm för nåt/några år sen där nån ville ha turban på sig om jag minns rätt

Hur går tankegångarna här?
Finns nog risk att DO skulle lägga sig i om man förbjöd slöja utan att lämna en mycket stark motivering. Jag tror inte att dom skulle godta motiveringen "Det ingår inte i uniformen" utan det krävs garanterat starkare motiv än så t ex om ett klädesplagg skulle vara en fara för trafiksäkerheten så jag skulle inte tro att det skulle vara acceptabelt att köra i t ex burka men jag har svårt att se att ett förbud mot en vanlig slöja eller en turban skulle godtas av DO.

moenia

Citat från: igel skrivet 20 april 2013, 19:58:57 PM
Dessutom finns det en annan aspekt. Genom att man tillåter en förare att bära religiösa symboler, visar man som företag att man tar aktiv ställning för en religion. Tänk om företaget skulle tillåta att man bar olika slipsar beroende på vilket lag man hejade på, till exempel en Hammarby slips.

Jag ser inte alls det problemet. Det visar väl inte att företaget är ett i grunden kristet om en chaufför råkar ha ett kors om halsen? Det visar väl bara på företagets acceptans för olika personligheter? Jag menar, om en kvinnlig förare bär slöja, betyder det att företaget är muslimskt? Självklart inte!

Tycker bara det är skönt med företag som inte tvingar sina anställda att slava under företagspolicy. Det visar på mänsklighet och att deras anställda inte är några slags robotar.

Nico

Det handlar nog inte så mycket om det aktuella företaget som den enskilde föraren. Ett kors, en Davidsstjärna osv. märks oftast inte (genom att det normalt bärs på en halskedja och döljs under kläderna) till skillnad mot vissa andra religiösa atttribut som syns på långt håll. I ett mer olyckligt scenario kan en förare därigenom utskilja sig och i värsta fall råka illa ut. Personligen tror jag dock inte heller att slöja eller turban i uniformsfärg skulle få så många att rycka till numera utan folk har alltmer vant sig vid att det förekommer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Jonas1968 skrivet 22 april 2013, 14:07:45 PM
Finns nog risk att DO skulle lägga sig i om man förbjöd slöja utan att lämna en mycket stark motivering. Jag tror inte att dom skulle godta motiveringen "Det ingår inte i uniformen" utan det krävs garanterat starkare motiv än så t ex om ett klädesplagg skulle vara en fara för trafiksäkerheten så jag skulle inte tro att det skulle vara acceptabelt att köra i t ex burka men jag har svårt att se att ett förbud mot en vanlig slöja eller en turban skulle godtas av DO.
****
Såvitt jag förstår, så finns det inget stöd i koranen, för att en kvinna måste bära slöja.
Jag tycker att det är viktigt att skilja religion från mänskliga påhitt, som blivit tradition. Detta är många gånger är uttryck för makt och förtryck.
För övrigt kan jag inte förstå varför just religion, ska åtnjuta särskilld hänsyn. Sin världsåskådning har man inombords, den behöver inte visas med olika klädesplagg.
Efter att bussföretagen har tagit fram en ändamålsenlig uniform, bör varje bussförare använda den.

HJP

moenia

Citat från: Nico skrivet 23 april 2013, 07:37:21 AM
Ett kors, en Davidsstjärna osv. märks oftast inte (genom att det normalt bärs på en halskedja och döljs under kläderna) till skillnad mot vissa andra religiösa atttribut som syns på långt håll. I ett mer olyckligt scenario kan en förare därigenom utskilja sig och i värsta fall råka illa ut.
Visst, men det är väl ändå upp till personen ifråga att göra den bedömningen? Ska man förbjuda religiösa attribut för att man eventuellt, kanske, kan råka illa ut?

Citat från: HJP skrivet 23 april 2013, 09:35:42 AM
För övrigt kan jag inte förstå varför just religion, ska åtnjuta särskilld hänsyn. Sin världsåskådning har man inombords, den behöver inte visas med olika klädesplagg.
Det beror väl på vad det är för världsåskådning man har? Visst är det något som är rotat i sitt inre, men det kan ju ändå ha en inverkan i hur man beter sig och klär sig. En sikh tror i sitt hjärta att han inte ska klippa håret eller skägget, eftersom det symboliserar andlighet. För en jude är det fult att blotta hjässan för Gud; därför behövs en kippa eller liknande för att skyla den. Det här gäller inte bara klädesplagg heller. Ens världsåskådning/övertygelse har i högsta grad inverkan på hur man beter sig. Jag som kristen försöker exempelvis så långt det är möjligt att älska mina medmänniskor och visa omsorg för utsatta. Det blir ju svårt att försöka hålla sin tro "för sig själv" när det så uppenbart handlar om hur man bör förhålla sig till sina medmänniskor.

Det behöver finnas en respekt för folks olika religiösa eller icke-religiösa övertygelser, så även i yrkesvärlden.

HJP

Citat från: moenia skrivet 25 april 2013, 09:45:56 AM
Det beror väl på vad det är för världsåskådning man har? Visst är det något som är rotat i sitt inre, men det kan ju ändå ha en inverkan i hur man beter sig och klär sig. En sikh tror i sitt hjärta att han inte ska klippa håret eller skägget, eftersom det symboliserar andlighet. För en jude är det fult att blotta hjässan för Gud; därför behövs en kippa eller liknande för att skyla den. Det här gäller inte bara klädesplagg heller. Ens världsåskådning/övertygelse har i högsta grad inverkan på hur man beter sig. Jag som kristen försöker exempelvis så långt det är möjligt att älska mina medmänniskor och visa omsorg för utsatta. Det blir ju svårt att försöka hålla sin tro "för sig själv" när det så uppenbart handlar om hur man bör förhålla sig till sina medmänniskor.
****
Visst påverkar världsåskådningen beteendet. Men det innebär inte att det är självklart att det ska sätta sin prägel på en uniform. Jag menar inte, att man ska behöva behålla religionen för sig själv, men ifrågasätter varför den ska ha sin plats i bussförarens uniform.
Jag kan inte göra mig till tolk för alla existerande religioner, men undrar lite försynt, hur en sikh bar sig åt innan någon hade kommit på att knyta en turban. Alltså den tidiga tid i mänskligheten, då ingen religion fanns. Är hårets andlighet ett påbud kommet från Gud, eller är det ett mänskligt påhitt, att det är så? Det, menar jag, får man ägna sig åt på sin fritid.
Måste man absolut ha turban, så kan man förmodligen inte bli brandman, eller byggnadsarbetare, där man bär hjälm.
Religion, menar jag, är en privatsak. I religionsfrihetens namn, får man tro vad man vill, men frågan är vad som är religion, och påhittade traditioner. Frågan är också varför man ska visa särskilld hänsyn till just religion.
När jag körde buss, tog jag betalt av samtliga, som inte hade kort. En gång blev jag misshandlad för att jag krävde betalt. Jag stod dock på mig, och polis kom till platsen. Detta gjorde jag trots att det är min övertygelse att nolltaxa är det mest rättvisa, samhällsekonomiskt mest fördelaktiga och mest människotillvända systemet. Det tar ingen hänsyn till, och jag forsatte att ta betalt, så som reglementet föreskrev. Varför ska just religiösa visas särskilld hänsyn?

Citat från: moenia skrivet 25 april 2013, 09:45:56 AMDet behöver finnas en respekt för folks olika religiösa eller icke-religiösa övertygelser, så även i yrkesvärlden.
****
I många fall, ja. Men det finns ett otal avarter, som inte förtjänar någon respekt. Det bör inte vara dig helt obekant att det mördas och misshandlas i religionens namn. Ibland kallas det hedersmord, ibland omskärelse och ibland kravet att kvinnor ska ha burka eller niqab. Sådant bör förkastas, inte respekteras.

HJP

Björn Forslund

Nu är det så att vi faktiskt har religionsfrihet här i Sverige.
Hedersmord har väl inget direkt med religion att göra, snarare är det något kulturellt betingat.

Som jag tidigare påpekat, vi ska inte diskutera detta i vårt forum.

Däremot kan vi diskutera om man ska köra buss i kulturellt betingad klädsel, typ slöja, fez, turban, basebollkeps osv...  Om man sedan är omskuren eller inte lär knappast passagerarna ha synpunkter på.

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 april 2013, 15:06:29 PM
Nu är det så att vi faktiskt har religionsfrihet här i Sverige.
Hedersmord har väl inget direkt med religion att göra, snarare är det något kulturellt betingat.
****
Alldeles riktigt. Det var därför jag skrev: "....i religionens namn". Ofta hävdar dock dessa utövare, att det är religion.
Jag skrev det, för att visa att det inte är självklart, att i alla lägen respektera det som sägs vara religion.

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 april 2013, 15:06:29 PMSom jag tidigare påpekat, vi ska inte diskutera detta i vårt forum.
****
Nej, men du gjorde just ett inlägg i frågan....  ;)

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 april 2013, 15:06:29 PMDäremot kan vi diskutera om man ska köra buss i kulturellt betingad klädsel, typ slöja, fez, turban, basebollkeps osv...  Om man sedan är omskuren eller inte lär knappast passagerarna ha synpunkter på.
****
Det är just vad jag försöker göra. Denna "kulturella" fråga, är för många en religionsfråga, eftersom man ofta hänvisar till religionsfriheten. Det är också min uppfattning, att flera arbetsgivare ger efter, för att inte riskera att fällas för diskriminering.
Ibland är det svårt att diskutera en fråga, och hålla den mycket strikt som en bussfråga. Några små utvikningar kan bli nödvändiga, även om jag i princip håller med dig.
Min uppfattning är alltså, att man håller religionen borta från jobbet som bussförare, och utarbetar ändamålsenliga - religiöst neutrala - uniformer, som alla bär.

HJP

Björn Forslund

Att jag svarade berodde på att valet stod mellan det och att radera hela inlägget, vilket jag inte ville göra eftersom dina inlägg normalt inte är kontroversiella. Hedersmord och omskärningar har inget med bussförares huvudbonader att göra.

Vi vill som sagt inte ha någon diskussion som berör religioner här, eftersom det kan leda till snabba dikeskörningar.

Nico

Citat från: moenia skrivet 25 april 2013, 09:45:56 AMVisst, men det är väl ändå upp till personen ifråga att göra den bedömningen? Ska man förbjuda religiösa attribut för att man eventuellt, kanske, kan råka illa ut?

Nej, inte ska man det och det har jag heller inte skrivit. Det jag ville få fram var att vissa attribut (religiösa, värdsliga eller what ever) är mer synliga än andra. Att vara iögonenfallande  på fel plats vid fel tidpunkt kan dock vara vanskligt. Beslutet om att se annorlunda ut är givetvis upp till individerna själva i den mån det ges möjlighet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 april 2013, 16:13:45 PM
Att jag svarade berodde på att valet stod mellan det och att radera hela inlägget, vilket jag inte ville göra eftersom dina inlägg normalt inte är kontroversiella. Hedersmord och omskärningar har inget med bussförares huvudbonader att göra.

Vi vill som sagt inte ha någon diskussion som berör religioner här, eftersom det kan leda till snabba dikeskörningar.
****
Jag ska sluta diskutera detta, men tycker att jag har försökt koppla det till bussföraryrket. Det handlar ju om deras uniformer.
Att jag nämnde hedersmord och omskärelse, var för att svara "moenia" på detta: "Det behöver finnas en respekt för folks olika religiösa eller icke-religiösa övertygelser, så även i yrkesvärlden". Det finns det som inte bör respekteras, och många anser att dessa företeelser är religiösa, även om du och jag vet att det inte förhåller sig så.

Tack för ordet.

HJP

the0fiskis

#29
Citat från: Erling.L skrivet 21 april 2013, 08:52:32 AM
Sen tvivlar jag på att polisen skulle gå med på att nån kör i Niqab då den stör sikten för mycket.
det finns tydligen...
sen finns det i grännspolisen (inte riktiga poliser med polis utbildning)
http://1.bp.blogspot.com/_Eg-RBlL54XI/Rvn-Xg37LrI/AAAAAAAAAV4/7WrDc_5uXFo/s320/sjal339.jpg
bild källa:  http://tankar-i-trappen.blogspot.se/2007_09_01_archive.html


Moderators edit: bilden ändrad till länk då det är oklart om upphovsrätten och tillstånd att publicera den fanns.