Förare med slöja, turban, niqab, burka

Startat av en_dalmas, 20 april 2013, 19:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

Har inte sett henne själv än men hörde en kollega imorse innan vi skulle börja dagens pass som sett en ev. kommande kollega som lär sig linjer m.m.
Och hon ska tydligen ha haft slöja på sig.

Och då började en liten diskussion om att,
"Ingår det verkligen i uniformen, för det brukar vara så noga med vad man får och inte får ha. Och om hon får ha den, får vi också då byta ut nåt i uniformen som t.ex. ha på oss vanliga svarta jeans och liknande istället för dom byxor vi får"
Men uttrycktes även att det är att ta ett steg tillbaka när det gäller jämställdheten.

Själv känner jag att slöja kan vara ok, även fez, kippa eller nåt annat som inte utmärker sig så himla mycket.
Men nåt "stort" som burka, niqab eller liknande kan jag tycka blir för mycket.

Och nån nämnde att ett liknande fall fanns i Stockholm för nåt/några år sen där nån ville ha turban på sig om jag minns rätt

Hur går tankegångarna här?

yngrot

Min åsikt  är att som förare får man helt enkelt anpassa sig och använde den uniform företaget har .. Det blir ju lite tokigt och inte religionsneutralt om vissa får lov att börja använda  sån saker som du nämner..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

igel

I slutet av 90-talet var det en förare i SL-björknäs som efter en hel del diskutioner fick bära turban. Han var visst Sikh. I december 97 åkte jag med 439 från Stenslätten och då var det en förare som körde med en SL-blå turban.

Men rent principiellt är det problematiskt att man tillåter olika privata klädvarianter, även om det sker i religionens namn. Den dag någon har en privat religion och hävdar att under det ljusaste månaderna måste han bära shorts, då blir det jobbigt att hävda att det är bara de största religionerna som man måste tillåta en avvikande klädsel för. 
  Dessutom finns det en annan aspekt. Genom att man tillåter en förare att bära religiösa symboler, visar man som företag att man tar aktiv ställning för en religion. Tänk om företaget skulle tillåta att man bar olika slipsar beroende på vilket lag man hejade på, till exempel en Hammarby slips.

Förutom turban har jag aldrig sätt några religiösa kläder, vilket kan bero på att de flesta bussbolag har kepsar som duger som huvudbonad för de flesta judar. Och antalet muslimska kvinnor som kör buss är nog väldigt begränsat. Har själv aldrig sätt en somalisk kvinna köra buss, däremot en hel del somaliska män.   

Ersa

En ung kvinna i Umeå körde buss med vanlig slöja för några år sedan. Det var inga problem från arbetsgivaren Nobinas sida, bara slöjan var i rätt mörkblå kulör, så den matchade den övriga uniformens färgschema. Några negativa åsikter om detta från kollegor och resenärer förekom inte heller vad jag minns.

Erling.L

Vill minnas att det finns slöja i GS uniform för de som behöver det.

Sen tvivlar jag på att polisen skulle gå med på att nån kör i Niqab då den stör sikten för mycket.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Björn Forslund

Vad gäller judiska trosbekännare är det väl väldigt få som bär kippa annat än till högtider?
Klädesplagget  niqab lär man nog inte se på någon kvinna bakom en bussratt. Dessa kvinnor får nog inte ens köra bil enligt sin kultur.
Sikher får inte klippa håret och har därför turban. En keps håller nog inte håret på plats och en två m lång hästsvans är nog inte trafiksäkert.

Nico

Turban i SL-blått förekom även hos en del spärrexpeditörer. Vid busskörning eller liknande så är det i grund som Erling.L påpekade en säkerhetsfråga. Främst kanske ur trafiksäkerhetshänseende, men även ur ett personsäkerhetsperspektiv då man helt enkelt hamnar direkt i fokus då man med sin klädedräkt tydligt visar en ståndpunkt. De flesta religioner brukar även vara ganska förlåtande om det handlar om sådant som är svårt för individen att påverka eller att man kanske inte ens vet om det. Nu var det länge sedan jag läste Koranen, men vill minnas en passage som jag diskuterade med några muslimska kollegor. Där framgick det att sådant man gjort (som t.ex. att missa bönen p.g.a. jobb, inta alkohol då den är inblandad i något annat födoämne osv.) utan egen förskyllan inte är ett brott om man visar ånger. Andra religioner har liknande exempel på detta.

På det stora hela så tror jag dock inte att just detta med slöja eller niqab kommer att bli något större problem. Har stött på ett fåtal somaliska kvinnor i SL-trafiken, men de har då kört med vanlig uniform. Även andra kvinnliga förare som har haft muslimsk bakgrund kör i vanlig uniform. En slöja skulle kanske sedan fungera då den bara täcker huvudet, men man ser hela ansiktet. I sak nästan lite som att sitta med sjalett som en del äldre kvinnor fortfarande gör. Niqab som då täcker hela huvudet med en smal springa för ögonen blir däremot värre och frågan är (som Björn säger) ens om man får köra bil på det viset i Sverige och än mindre då i de länder som dessa personer då ursprungligen kommer ifrån? Burqa är sedan en helkroppsvariant på niqab och den går ju helt bort då det innebär att man inte har en uniform alls.

Oavsett religion eller kön på den religiöse/religiösa så blir det svårt för de som är bokstravstrogna troende att verka i ett yrke som detta. Vet att det gnisslat med de muslimer som vill förrätta bön fem gånger per dag. Dels då för att t.ex. SL och resenärerna inte accepterar att bussen blir sen därför och sedan har det även uppstått bråk mellan kollegor då andra som har andra religioner t.ex. har svårt för någon som ska kräver att få vara ostörd i kanske ett ganska minimalt pausrum. Har själv fått åka ut och mäkla fred vid ett par sådana tillfällen och det är sällan lämpligt när privata åtaganden får påverka det yrkesmässiga i den grad det ibland gör. Det är även lite därför man egentligen ska undvika allt som rör ekonomi, politik, religiös inriktning, sexuell läggning osv. då det är ämnen som ofta är väldigt brännbara.

Detta är sen min helt personliga åsikt, men summa summarum... kläder och annan utrustning (t.ex. hörlurar) som riskerar att påverka säkerheten negativt bör inte förekomma inom yrkestrafik. Lite samma sak som att man inte ska ha bylsiga kläder med massa löst svepande tyg i närheten av maskiner med öppna rörliga delar, inte gå runt med Foppatofflor om skyddskor är anbefallt mm. Har man problem med det här så bör man nog fundera på om det inte finns någon annan yrkesverksamhet man istället kan sikta in sig på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Har sett en kvinna med slöja som kör för Keolis innestan (tror söderhallen) samt en man med turban som kör för Arriva Märsta. Jag tycker det ska vara okej att bära slöja eller turban OM det ingår i uniformen. Ungefär som MAX Hamburgare, där MAX har tagit fram en vit/grå slöja med MAX-logga. Liknande borde t.ex Keolis kunna ta fram, om det inte redan finns.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Carl Eric

Citat från: Jacob skrivet 21 april 2013, 15:36:47 PM
Har sett en kvinna med slöja som kör för Keolis innestan (tror söderhallen) samt en man med turban som kör för Arriva Märsta. Jag tycker det ska vara okej att bära slöja eller turban OM det ingår i uniformen. Ungefär som MAX Hamburgare, där MAX har tagit fram en vit/grå slöja med MAX-logga. Liknande borde t.ex Keolis kunna ta fram, om det inte redan finns.

//Jacob

Jo jag har också sett henne, har för mig att hon jobbar i Söderhallen.


Jag ser inga som helst problem med att man använder slöja när man arbetar, det stör varken föraren själv eller passagerarna...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

1896

Kan nog tycka att om man flyttar till ett annat land, så får man ta seden dit man kommer. Förstå mig rätt, om du flyttar till ett annat land, så är det väl för att du vill ha någon sorts förändring i ditt liv, men ibland verkar det som att man väldigt gärna vill ta med sig sitt lands kultur hit, och då tycker jag att man är fel ute.

Carl Eric

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 april 2013, 19:35:57 PM
Kan nog tycka att om man flyttar till ett annat land, så får man ta seden dit man kommer. Förstå mig rätt, om du flyttar till ett annat land, så är det väl för att du vill ha någon sorts förändring i ditt liv, men ibland verkar det som att man väldigt gärna vill ta med sig sitt lands kultur hit, och då tycker jag att man är fel ute.

Jo, men det är många som flyttar hit för att få den förändringen att slippa krig, och då har man egentligen inte så mycket val än att flytta...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

1896

Citat från: Carl Eric skrivet 21 april 2013, 19:42:40 PM
Jo, men det är många som flyttar hit för att få den förändringen att slippa krig, och då har man egentligen inte så mycket val än att flytta...

Kommer motsättningarna och kulturen hit, så får vi ju samma problem här förr eller senare, flyttar man till ett annat land får man nya förutsättningar och nya möjligheter, men man måste lämna allt annat bakom sig.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 april 2013, 20:11:43 PM
Kommer motsättningarna och kulturen hit, så får vi ju samma problem här förr eller senare, flyttar man till ett annat land får man nya förutsättningar och nya möjligheter, men man måste lämna allt annat bakom sig.

Alla samhällen förändras med åren. För knappt hundra år sedan var väl "föushuckle" (ytterligare ett ord jag inte kan på rikssvenska. Torde bli "ladugårds-huvudduk"?) fortfarande väldigt vanligt överallt i Sverige, och samtidigt var det inte riktigt fint för vuxna män att gå ut på stan utan att ha hatt.
Även våra uniformer förändras. För c:a hundra år sedan blev en svensk poliskonstapel avskedad på plats om en överordnad såg att denne konstapel tog av sig sin hjälm utomhus. För ett tiotals år sedan var det helt otänkbart för en heltidsanställd busschaufför att ha keps istället för en rejäl skärmmössa. Kortbyxor samt benfickor på långbyxor var det inte tal om.

Idag är det 2013. Inte 1913. Samhället utvecklas.

igel

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2013, 20:26:16 PM
Idag är det 2013. Inte 1913. Samhället utvecklas.

Att köra med slöja skulle inte jag kalla för en samhällsutveckling snarare en samhällsförändring. För att det ska vara en utveckling måste det bli bättre än det var innan.

Björn Forslund

OBS. Detta forum är inte avsett för allmänna diskussioner om invandring.
Respektera det, annars låser vi tråden.