Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Har Arriva fått ordning på trafiken tex. Åkersberga 628?

Det gick ju inte en dag utan man läste om det här?

mvh Stefan P

Olle

Nej, det har man inte, snarare tvärtom, igår var det tydligen en hel del personalbrist också

Se t.ex. på SL:s kundforum
http://kundo.se/org/sl-kundforum/?lang=sv&no_mobile=0

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Man kan tycka att Arriva borde lärt sig något efter problemen i Jönköping och Malmö   men det verkar inte så..  Klart man inte får det att fungera när man lägger så mycket lägre bud än övriga ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ResVille

Varför har Arriva dessa problem med att få sin trafik att fungera?

Citybus

Citat från: ResVille skrivet 26 januari 2013, 20:53:46 PM
Varför har Arriva dessa problem med att få sin trafik att fungera?

Because they are useless.

Vehicle quality today
7764 with broken door
http://citybus.piwigo.com/picture?/8188/category/64-stockholm_county_2013
7827 with broken window
http://citybus.piwigo.com/picture?/8198/category/64-stockholm_county_2013
8714 with missing bodywork
http://citybus.piwigo.com/picture?/8219/category/64-stockholm_county_2013

This all seen in a few hours. Still, maybe the service would have failed if these buses were in the garage where they belong.

The departures display inside Danderyd Sjukhus Terminal was full of departures listed with a "new time"

Paul
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Andreas91

I've experienced "a few interesting things" as well since Arriva took over Keolis's place as the bus entrepreneur in Täby, but I had a feeling that the issues were most temperary and would be, more or less, solved within a time period of, let us say - a couple of weeks time or so. Of course, broken wind-screens etc. never is a very pleasant sight for anyone really, but that probably happens to any bus company at some point, right? - not specifically to Arriva buses stationed in north-eastern Stockholm.

However, I've got a question: When Arriva first came to Stockholm as a bus operator, for Mälaröarna and Märsta (in 2009?) - did Arriva have "the same kind of issues" as they have in Norrort right now? I'm well aware of it's a few years back in time, but I'm just interested in if you perhaps could draw some sort of paralell within "today's issues" and something similar in 2009.

Ersa

Enligt SL:s störningsinformation har bara dessa tre störningar drabbat Danderyds sjukhus under hela lördagsdygnet 2013-01-26:

Buss 621: Försenad avgång. Försening upp till 7 minuter för buss 621 från Dammbro kl 17:30 mot Danderyds sjukhus på grund av framkomlighetsproblem.
Blåbuss 676: Försenad avgång. Försening upp till 10 minuter för blåbuss 676 från Brottby trafikplats kl 16:50 mot Tekniska högskolan på grund av hög belastning.
Buss 696: Försenad avgång. Försening upp till 5 minuter för buss 696 från Tekniska högskolan kl 3:25 mot Norrtälje busstation på grund av sen anslutning.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2013, 01:25:51 AM
Enligt SL:s störningsinformation har bara dessa tre störningar drabbat Danderyds sjukhus under hela lördagsdygnet 2013-01-26:

Buss 621: Försenad avgång. Försening upp till 7 minuter för buss 621 från Dammbro kl 17:30 mot Danderyds sjukhus på grund av framkomlighetsproblem.
Blåbuss 676: Försenad avgång. Försening upp till 10 minuter för blåbuss 676 från Brottby trafikplats kl 16:50 mot Tekniska högskolan på grund av hög belastning.
Buss 696: Försenad avgång. Försening upp till 5 minuter för buss 696 från Tekniska högskolan kl 3:25 mot Norrtälje busstation på grund av sen anslutning.


Dessa 3 är väl inte Arriva linjer? Det är väl respektive entreprenör som själva rapporterar in störningar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Citat från: Walter skrivet 27 januari 2013, 08:05:19 AM
Dessa 3 är väl inte Arriva linjer? Det är väl respektive entreprenör som själva rapporterar in störningar?
Nej, och det var väl det Ersa ville visa, ingen rapporterad störning från Arriva således.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 27 januari 2013, 10:11:16 AM
Nej, och det var väl det Ersa ville visa, ingen rapporterad störning från Arriva således.

Ur resenärernas synvinkel är det ju i stort sett bara SL:s störningsinformation de kan gå efter. Saknas rapporterade störningar/avvikelser helt från SL:s sida räknar de flesta kunder (rätt ordval?) med att bussen kommer i stort sett i tid.

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2013, 13:25:11 PM
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/arriva-kravs-pa-skadestand-for-busskaos/

CitatNär upphandlingen var klar talade SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm(M) om en fantastisk utveckling.

– De här trafikupphandlingarna är revolutionerande för vår bransch. Detta gör att trafikutövarna måste lyssna mer på resenärerna. Det är resenärerna som ska ha makten över resandet sa Wennerholm då.

Är de någon som förstår vad han menar???

Nico

Frågan är nog ibland om han själv alltid förstår vad han menar elelr vilka frågor som drivs. Inget ont om politiker på så vis, men tyvärr är de inte alltför sällan ganska dåligt insatta i de områden som de officiellt är ansvariga för. Samtidigt så verkar det sällan eller aldrig finnas några krav på egna kunskaper sedan tidigare.

Då är det kanske inte så konstigt att de förväntas kunna ratta vilken rotel eller dito departement som helst och gärna då byta under resans gång. I det här fallet handlar det sedan om en politiker som dessutom tidigare varit i hetluften för att han inte alltid verkar ha den ordning och reda på torpet som borde kunna krävas.


Se t.ex. följande artikel; »Överlevaren i storstadstrafiken« som publicerades i Fokus i november 2012.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Citat från: Andreas91 skrivet 27 januari 2013, 01:19:25 AM
However, I've got a question: When Arriva first came to Stockholm as a bus operator, for Mälaröarna and Märsta (in 2009?) - did Arriva have "the same kind of issues" as they have in Norrort right now? I'm well aware of it's a few years back in time, but I'm just interested in if you perhaps could draw some sort of paralell within "today's issues" and something similar in 2009.

Även här på Mälaröarna var det tämligen rörigt de första dagarna. Bland annat fick man se röd normalbuss på stomlinjer, blå ledbuss på 318 (där det egentligen inte borde vara ledbuss) eller att ingen buss alls kom, vilket jag också råkade ut för. Dessutom lånades ett antal normalbussar från Swebus under den första tiden, kanske för att man hade problem med de egna bussarna, men det vet jag inte. Hur som helst tycker jag mig minnas att bekymren var åtgärdade och trafiken gick som vanligt efter 1-2 veckor.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Jo, det var väl likadant i Märsta och Sigtuna i början? På sätt och vis hör det till med lite strul i början, men det får inte vara för mycket och för länge.  Skillnaden är väl dock att bägge dessa tidigare Arriva-områden (liksom även Bromma/Lunda) är tämligen små ur trafikhänseende och majoriteten av linjerna har inte så tätt mellan avgångarna. Detta då i jämförelse med mastodontområden som just Råsta och Norrort som har helt andra förutsättningar och tillsammans ligger på omkring 450 bussar och uppåt 90 linjer. Plussar man sedan på med lokalbanorna så är det onekligen en stor tugga av något som i Arriva Sveriges fall inte gjorts förut. 

I övrigt kan man spekulera privat och sannolikt ligger nog en av de större bristerna (och där är inte Arriva ensamma) just i det faktum att man inte hade någon direkt praktisk erfarenhet. Istället försökte man som genväg att använda sig av den kunskap man hade från annat håll. Problemet är att mycket av det som påverkar lokaltrafiken är områdesspecifik (m.a.o. lokal) kunskap. Bara för att man kanske kört viss trafik i t.ex. Malmö så betyder inte det att de specifika erfarenheterna därifrån går att applicera rakt av på annat håll. SL-trafiken är sedan så pass komplicerad att det inte heller alltid är möjligt att köra solo utan här måste man samspela.

Sedan verkar Arriva (som jag personligen uppfattar det) inte ha brytt sig så mycket om att tillvarata och utnyttja den kunskap som redan fanns på olika håll utan istället verkar man i vissa fall ha försökt att återuppfinna hjulet! Parar man sedan det med väldigt tajta tider i planeringen, udda lösningar samt en företagskultur som är ovan för många så blir det lite av ett recept på strul. Sannolikt får man nog rätsida även på detta, men frågan är hur långt tid det tar? 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman