Völvo bussar lägger ner i Säffle

Startat av Clabbe, 03 oktober 2012, 10:51:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Andreas91

Efter att ha skummat igenom en stor del av kommentarerna i denna tråd, så kan jag bara dra slutsatsen att Volvo Säffle de senaste åren mer eller mindre har varit ett skräpföretag med undermåliga produkter och som länge har levt på belånad tid. Då kan jag ställa mig frågan hur ganska många av landets transportföretag kunde vara så "korkade" att man valde att satsa på dessa bussar? Vad kan orsaken vara? Handlar det bara om pengar? Enligt principen "snabbt och billigt?" Enligt flera av svaren i tråden så verkar det åtminstone inte ha kunnat vara för värmen m.m. Frågan skall kanske inte ställas till er, utan till exempelvis SL, UL, GS, Västtrafik, B-L, X-trafik m.fl. Lite spännande tycker jag iaf att det är.

Om jag skall passa på att vara lite mer kritisk i ämnet, så kan jag utan att tveka säga att de bussar jag ser och åker med i dagens Sverige (lokaltrafik) knappast heller är särskilt mycket att hänga i julgranen.. Och jag är hemskt ledsen, men rent generellt kvittar det om det är MAN, Scania, Mercedes eller annat märke.. Det smattrar, det rasslar, låter ibland som att man har hamnat i ett rymdskepp pga en massa märkliga ljud och läten..

Jag har nog sagt det förr och säger det isf återigen: Jag har lyckats luta mig tillbaka i en skön, vadderad stol och kunnat sova gott till en hyfsat tyst brummande motor medan bussen har susat fram på motorvägen. Och kan ni tänka er: det var en av Busslinks SL-lackade Säffle 2000-leder! En sådan lugn sömn har jag aldrig fått återuppleva sedan dess och jag är rädd för att det kommer att förbli så.

Mats Karlsson

Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Jag har nog sagt det förr och säger det isf återigen: Jag har lyckats luta mig tillbaka i en skön, vadderad stol och kunnat sova gott till en hyfsat tyst brummande motor medan bussen har susat fram på motorvägen. Och kan ni tänka er: det var en av Busslinks SL-lackade Säffle 2000-leder! En sådan lugn sömn har jag aldrig fått återuppleva sedan dess och jag är rädd för att det kommer att förbli så.
Bra väg, bra chassi, bra förare och bra stolar. Ja, då kan man åka skönt. Jag har flera kollegor som busspendlar. Den buss de tycker har varit allra behagligast att åka i är Scania/Irizar Intercentury. Eftersom denna busstyp är slopad numera så är det Setra S419UL som står högst i rang. Därefter kommer Scania OmniExpress. B12BLE/Säffle kommer längst ned på listan, trots att den har sköna säten. Det är den dåliga värmen och skramlet i karossen som stör dem.

1896

Vet inte om jag har så dåliga erfarenheter av Säffle karossen, men det är ju 20 år sedan jag körde, så jag ska kanske vara tyst.  ;D

S Svensson

Det är ju så att man i Säffle tillverkar bussar i löättmetall. Alltså en legering där det i huvudsak finns aluminium. Sådana karosser skramlar,har dålig värmeledningssförmåga men ofta är det tekniskt sett bra karosser.
Själv har jag åkt mycket Säffle. Har även åkt Neoplan,Irizar och K-Setra. I tätort har jag även åkt Man och Scania. Ent subjektivt har jag synpunkter på alla dessa fordon. Neoplan har mycket dåliga dörrar (linjevagn alltså) och mycket dåliga torkare. Det märktes att företaget inte fick köpa in bra material. Irizar har jag åkt med och de har dålig elutrustning. Komponenttillverkarna gör många sådana och de mäter upp. De med minst tolerans tar man betalt för och de med sämre tolerans säljer man billigt. Irizar har köpt billigt.
Jag tror att Säffle inte alls är så dålig egentligen. Äldre exemplar är oftast bra. Däremot är det något fel när det måste göra service för att de skall fungera.
Okey! Säffle har varit nedläggningshotat ett antal år. Kanske det är något annat företag som vill ta över verksamheten. Det borde nog finnas karosseriverksamhet kvar i Sverige. I Norge hade Vestkarosserna,i aluminium, delvis samma klagomål. Här övertogs verksamheten av andra.
Sedan så har stålplåtkarosserna blivit så mycket bättre.Rostskadorna har minskat. Det var dessa man ville undvika genom att tillverka karosser i aluminium. Ja karosser-dagens bussar har ju inte ens karosser längre. De är ihopbyggda -integrerade för att använda ett fint ord. Alltså borde Säffle "privatiseras" och tillverka något annat än i aluminium. Men  Alu-Swiss kanske inte blir glad.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Efter att ha skummat igenom en stor del av kommentarerna i denna tråd, så kan jag bara dra slutsatsen att Volvo Säffle de senaste åren mer eller mindre har varit ett skräpföretag med undermåliga produkter och som länge har levt på belönad tid.

Tja, om du med "de senaste åren" menar de senaste 35-40 åren så är du mera korrekt ute. Som sagt sålde ju aldrig Säffle utomlands, och detta måste man ju fråga sig varför det var så.

homer

Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2012, 10:28:43 AM
Tja, om du med "de senaste åren" menar de senaste 35-40 åren så är du mera korrekt ute. Som sagt sålde ju aldrig Säffle utomlands, och detta måste man ju fråga sig varför det var så.

Säffle är ju väldigt stora i flera fd Sovjetstater ;D där dem säkerligen efter att ha rullar 100000mil i sverige har 3 dubblat de miltalet, så inte kan de väl vara 100% skit

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Då kan jag ställa mig frågan hur ganska många av landets transportföretag kunde vara så "korkade" att man valde att satsa på dessa bussar? Vad kan orsaken vara? Handlar det bara om pengar? Enligt principen "snabbt och billigt?" Enligt flera av svaren i tråden så verkar det åtminstone inte ha kunnat vara för värmen m.m. Frågan skall kanske inte ställas till er, utan till exempelvis SL, UL, GS, Västtrafik, B-L, X-trafik m.fl. Lite spännande tycker jag iaf att det är.

För mig är det som sagt lite av en gåta att Volvo lade ner pengar på att ta fram 8500, då man hade en mycket bättre egen produkt i 8700. Gissningsvis var Volvo med Säfflekaross billigare än många konkurrenter (inkl det då Volvoägda Carrus), och pga upphandlingarna och kommunallagarna lär ju många större företag ha valt de allra billigaste bussarna. Men tittar man på medelstora och mindre privata företag var det ju sällan någon av dem som köpte Säffle. Se bara på Bergkvarabuss som idag i stort sett bara köper Mercedes Citaro, istället för Volvo 8900.

Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 00:31:30 AM
Om jag skall passa på att vara lite mer kritisk i ämnet, så kan jag utan att tveka säga att de bussar jag ser och åker med i dagens Sverige (lokaltrafik) knappast heller är särskilt mycket att hänga i julgranen.. Och jag är hemskt ledsen, men rent generellt kvittar det om det är MAN, Scania, Mercedes eller annat märke.. Det smattrar, det rasslar, låter ibland som att man har hamnat i ett rymdskepp pga en massa märkliga ljud och läten..

Jag har nog sagt det förr och säger det isf återigen: Jag har lyckats luta mig tillbaka i en skön, vadderad stol och kunnat sova gott till en hyfsat tyst brummande motor medan bussen har susat fram på motorvägen. Och kan ni tänka er: det var en av Busslinks SL-lackade Säffle 2000-leder! En sådan lugn sömn har jag aldrig fått återuppleva sedan dess och jag är rädd för att det kommer att förbli så.

På plan motorväg är väl alla bussar tysta? Du är välkommen att "susa fram" i äkta lågentré-Säffle på Roslagsgrusvägslinjerna när du vill, för en mer äkta bild av verkligheten. Gärna när det blivit kring 15-20 minusgrader. Sen jämföra det med en lågbyggd Setra (UL-klassen) eller en Mercedes Citaro.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2012, 22:40:58 PM
På plan motorväg är väl alla bussar tysta? Du är välkommen att "susa fram" i äkta lågentré-Säffle på Roslagsgrusvägslinjerna när du vill, för en mer äkta bild av verkligheten. Gärna när det blivit kring 15-20 minusgrader. Sen jämföra det med en lågbyggd Setra (UL-klassen) eller en Mercedes Citaro.
Jag skulle kunna skaka hand på detta mest för att testa för "skojs skull". Men min drygt par år gamla färd med en OmniLink-led på E18 är dessvärre fortfarande förhållandevis färsk i minne... Och nej, jag är ledsen, Ersa - men den färden var allt annat än tyst... Den uppfyllde kriteriet komfort hyfsat ok, men annars var det en rätt "snubbig" resa..

yngrot

Citat från: Andreas91 skrivet 08 oktober 2012, 22:51:11 PM
Jag skulle kunna skaka hand på detta mest för att testa för "skojs skull". Men min drygt par år gamla färd med en OmniLink-led på E18 är dessvärre fortfarande förhållandevis färsk i minne... Och nej, jag är ledsen, Ersa - men den färden var allt annat än tyst... Den uppfyllde kriteriet komfort hyfsat ok, men annars var det en rätt "snubbig" resa..




Var i allsin dar fick du in Omnilink i denna jämförelse ??  Den är väl heller inget under av fri från skrammel.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Att Säffle sålt som dom ändå gjort måste väl bero på lägre pris än ex Wiima/Carrus  ..   iaf var det så när vi på B-L lyckades få till Wiima att de kosta mer än Säffle men i det långa loppet löna det sig..


Och att de ännu rullar i öst kan väl bero på att visst det funkar och de har väl inget val heller  bara köra på så länge det går ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andreas91

Citat från: yngrot skrivet 09 oktober 2012, 12:53:00 PM
Var i allsin dar fick du in Omnilink i denna jämförelse ??  Den är väl heller inget under av fri från skrammel.
Här kommer förhoppningsvis svaret på dina fråga: Jag tog OmniLink som alternativ, då jag inte har behövt åka med någon annan lågentrévagn en längre sträcka på E18. (Inser att jag redan får rätta mig själv. Visst, jag har även åkt otaliga gånger med Carrus Vega och Volvo 8700 på SLs 676, men jag skulle nästan föredra att sluta mina läppar på det området.. Jag skulle kanske riskera att få "den varnande tummen" eller liknande från vissa håll och det tycker jag känns lite onödigt..  ;D) Sen håller jag helt och hållet med dig: Omnilink är sannerligen inte en särskilt skrammelfri modell. Nog att skrammelnivån i dessa kanske är unset lägre än i dess låggolvsläkting, men det smattrar och klonkar och har sig vissa gånger, så det står härliga till. Jag tog även OmniLinken från E18 som ett exempel på just en motorvägsresa som inte var särskilt tyst. Faktum var att förutom att motorn spann för fulla muggar, så tjöt.. nej, det var fel ord... vrålade det något.. ja, jag vet inte riktigt vad.. från bussens led - som om det hade varit helt öppet mellan bussens framdel och bakdel och endast en smal platta att gå på emellan dessa delar...



Andreas91

För att gå tillbaka till Säffle-vagnar igen, så kan jag absolut hålla med om att de inte är skrammel- och klonkfria (finns väl iofs inga bussar som är direkt skrammel- och klonkfria) osv - kan misstänka att det säkert finns en del vagnar som dessutom är betydligt värre än andra, av många olika möjliga orsaker. Vad jag däremot kan säga, är att jag aldrig har varit med om en ledvagn från säffle där det har kommit ihållande vrål från leden! ;)

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 09 oktober 2012, 16:12:51 PM
(finns väl iofs inga bussar som är direkt skrammel- och klonkfria)

Jag håller inte alls med det påståendet. Jag kan nämna många tillverkare av linjevagnar som har många modeller där flertalet är näst intill skrammelfria. Setra, Mercedes, VanHool och Carrus till en början. Och nästan skulle till och med Helmark kunna hamna på den listan. Med "linjevagnar" menar jag ej enbart lågentrémodeller, utan alla modeller av linjevagnar.

Däremot är det ju hugget som stucket att jämföra Säfflekarosser med Scania Omni, då det är bussmodeller som ytterst få yrkesverksamma svenska bussbranscharbetare känner någon nationell stolthet för.

Citybus

För mig verkar det väldigt konstigt att du anser Säffle bussar som dålig kvalitet. Du bör vara mycket glad du inte är i Storbritannien med läckerheter Alexander Dennis och Optare.

Du skulle då veta vad en dåligt byggd buss är som!
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/