Völvo bussar lägger ner i Säffle

Startat av Clabbe, 03 oktober 2012, 10:51:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Inte ett dugg förvånad att detta händer med tanke på dels Säffles makalöst dåliga kvalité på sina byggen genom åren ..  den bästa årgången är väl de sista 8500 vi fick 2010 sen vart utför med 8500 med nya fronten och nya förarplatsen som var fiasko vad avser kvalité  alla dessa har ju vart uppe för ombyggnation för att minska skrammel men inte blivit bra ändå.. dels finns ju inte heller utrymme där fabriken ligger idag för att bygga större mängder bussar. 

Med  tanke på hur bra 8700 är med bra gener från Wiima/Carrus så lär nog detta kunna bli bra till slut  för dessa polskbyggen har högre kvalitet  både verklig och upplevd ..  än Säffle någonsin varit i närheten av..  tyvärr är det så   jag är mer förvånad att detta inte hände för flera år sen ..

Visst är det tragiskt för dem blir utan jobb i denna del av landet där nyligen SAAB försvann ..

Inte mycket att sörja tycker jag när man tänker på allt skrammel i Säffle och kalla bussar genom åren .. och alla felmeddelande som ständigt dyker upp i dem 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Tyvärr har volvo lite fel produkter, Man försöker "uppfostra" köparna vad dem ska ha för bränsle och typ av buss, (vilket iof är rätt då dem vet bättre vad som fungerar och har bäst ekomomi) men så länge köparna är politiker (som vill ha Biogas och etanol på landsbygden)och stora koncerner som bara ser till plånboken blir de nog inte mycket volvo i framtiden..

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 04 oktober 2012, 18:16:33 PM
Inte ett dugg förvånad att detta händer med tanke på dels Säffles makalöst dåliga kvalité på sina byggen genom åren ..  den bästa årgången är väl de sista 8500 vi fick 2010 sen vart utför med 8500 med nya fronten och nya förarplatsen som var fiasko vad avser kvalité  alla dessa har ju vart uppe för ombyggnation för att minska skrammel men inte blivit bra ändå.. dels finns ju inte heller utrymme där fabriken ligger idag för att bygga större mängder bussar. 

Med  tanke på hur bra 8700 är med bra gener från Wiima/Carrus så lär nog detta kunna bli bra till slut  för dessa polskbyggen har högre kvalitet  både verklig och upplevd ..  än Säffle någonsin varit i närheten av..  tyvärr är det så   jag är mer förvånad att detta inte hände för flera år sen ..

Visst är det tragiskt för dem blir utan jobb i denna del av landet där nyligen SAAB försvann ..

Inte mycket att sörja tycker jag när man tänker på allt skrammel i Säffle och kalla bussar genom åren .. och alla felmeddelande som ständigt dyker upp i dem

Produkterna och tillika kvaliten dippade redan i början på -80 talet/slutet på -70 talet, leveranskontrollerna ska vi inte tala om.

Det man har klarat sig på är att det funnits ett par stora beställare inkl kommunala företag medans mindre företag oftast köpt andra karosser, Finska eller Belgiska, när då dessa företag försvunnit har marknaden för produkterna gjort likaså.

Och fler transporter blir det knappast då man nog producerar en komplett buss i Polen något man inte gjort/gör i Säffle.

yngrot

Citat från: Håkan_E skrivet 04 oktober 2012, 22:06:33 PM
Produkterna och tillika kvaliten dippade redan i början på -80 talet/slutet på -70 talet, leveranskontrollerna ska vi inte tala om.

Det man har klarat sig på är att det funnits ett par stora beställare inkl kommunala företag medans mindre företag oftast köpt andra karosser, Finska eller Belgiska, när då dessa företag försvunnit har marknaden för produkterna gjort likaså.

Och fler transporter blir det knappast då man nog producerar en komplett buss i Polen något man inte gjort/gör i Säffle.



Du har helt rätt   det börja förfalla redan på 70 talet  de bussar vi hade i Borås  var kalla och dragiga  och att de kunde sälja nåt överhuvudtaget är ju enbart som du skriver  att S-L och några fler köpte nästan allt de byggde medans små bolag köpte ex Wiima vilket de hade börjat göra i Kållered där de verkligen ledsnat på Säffle och tack var det blev det Wiima även i Borås .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

saurer

""Efterfrågan på nya bussar i Europa har stadigt minskat under de senaste åren samtidigt som priserna pressats, särskilt i de nordiska marknaderna. "

Är lite fascinerad över hur man kan uttala sig så ,när halva norden har upphandlingsdille och ska ha nya bussar
hela tiden

Det är väl så att det är för dåliga produkter från säffle

Mats Karlsson

#20
Det har nämnts att Säffle Karosseri fyller 100 år nästa år. Det stämmer så tillvida att Karl Gunnar Höglund den 15 oktober 1913 ropade in en vagnsrörelse på auktion och därmed bildade företaget Höglunds Hjul- & Vagnfabrik. Under 1920-talet började karosserier att byggas, bl.a. lastbilshytter. Jag har en obekräftad uppgift att första busskarossen inte byggdes förrän ca 1927. Det var därför jag skrev inledningsvis i denna tråd att busstillverkningen var familjeägd ca 55 år innan Volvo tog över i slutet av 1981, eller vid skiftet 1981/82. År 1936 dog Höglund varvid hans son Helge Höglund tog över firman, därav namnet Höglunds Vagnfabrik, H. Höglund & Co. Senare blev det Karosseri AB H. Höglund & Co.

Någon som kan historien om Säffle karosseri mer i detalj än jag?

Cero

Citat från: saurer skrivet 05 oktober 2012, 19:20:06 PM
""Efterfrågan på nya bussar i Europa har stadigt minskat under de senaste åren samtidigt som priserna pressats, särskilt i de nordiska marknaderna. "

Är lite fascinerad över hur man kan uttala sig så ,när halva norden har upphandlingsdille och ska ha nya bussar
hela tiden

Det är väl så att det är för dåliga produkter från säffle

Eller också är det så att VW håller på att ta över bussmarknaden (också). Volvo orkar kanske inte konkurrera längre.

S Svensson

När jag pratade med KE Sandstedt(tidigare prod chef i Säffke) berättade han om en auktion där en hästvagn såldes och denna antogs vara byggd av "Säffle",dvs föregångare.

Minns en dödsannons där Gunnar Höglund avlidit. Någon tid efteråt berättade en bekant att företaget skulle övertas av AB Volvo.Tror detta var 1981.

Det är mycket svårt att spå om något,speciellt framtiden. Detta påstods en gång i TV i Kvitt eller Dubbelt. När busskarosserna är nya så är det en del fel och när de är till åren så finns det inte något bättre.
Som sagt när något köper något så vill köparen att det skall vara billigt. Vara toppkvalitet och fungera perfekt.
Jag har litet svårt ha en uppfattning om kvalite på karosser.

Samtidigt finns det teorier om hur företag skall bedrivas. Under åren för cirka 40 år sedan,alltså före okt 1973, förekom teorin att staten skulle betala företagen en del pengar om det behövdes för att vara samhällsekonomisk. Det förekom bidrag till fordonsindustrin för att denna skulle lokaliseras till mindre orter t ex Tanum,Färgelanda,Ed,Bengtsfors och även Säffle. Ändrade produktionsmetoder gör att produktionen måste läggas närmare huvudproduktionen. Det finns åtskilliga uppfattningar om detta. Uppenbart var nedläggningen av prod-enhet i Hallifax ett resultat av att den låg långt bort. Däremot finns det en motorfabrik i Cardiff(Wales) som lever på bidrag och slår ut produktion som inte får bidrag. Däremot tror jag att transportstöd för transport emellan Göteborg/Skövde och Umeå är borttagit. Det fanns tidigare en transportstödsnämnd där Sten Hjalmarsson var chef (tidigare trafikinspektör för 25 trafiksektion i Borås). Det finns alltså många bottnar att ta hänsyn till. Under 1800 talet existerade debatt emellan frihandelsvänner och tullvänner. Ett parti sprack pga detta. I dag rasar debatt om för eller emot EU. Ofta är alltså frihandel bra men inte om det drabbar en själv (??).

Niklas Bygdestam

Jag undrar när Säffle senast verkligen hade ett gott rykte om att bygga bussar med hög kvalitet? Som redan framkommit så var det städer redan på 1970- och 1980-talen som t ex Borås som övergav Säffle och gick över till Wiima för att de ansåg att Säffle var dåliga och Wiima var bättre. Därefter har det känts som om Säffle levt lite på gamla större kunder som alltid köpt Säffle. Efter en tid blev Säffle och Aabenraa mer och mer lika. Till slut såg ju alla Aabenraa ut som Säffle. När sedan Aabenraa lades ned hänvisades kunderna till Säffle. Kanske förlängde detta livet på Säffle en aning? Men sedan har Säffle i princip mest levt på svenska och danska kunder.

Är det verkligen tidsenligt idag att bara leva på nordiska kunder? I Säffles fall verkar det i alla fall ha varit det man försökt med. Men jag tror att marknaden är annorlunda idag och då håller det nog inte längre. Konkurrenter kommer in och tar över Säffles kunder som t ex MAN. Ska Säffle då kompensera detta måste de hitta nya kunder i t ex Tyskland, Polen, Frankrike eller Storbritannien. Men finns det Säffle i dessa länder? Nej, dessvärre inte.

Dessvärre tror jag att den här nedläggningen har varit på gång rätt länge och att det är konstigt att man har hållit liv så länge som man gjort.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Nedläggning var ju på g för över 2 år sen men sköts upp ..   

För övrigt blir man mörkrädd när man hör från möten med folk från Säffle som säger att i Polen måste de börja bygga sämre .. = Säffle .. istället för att Säffle börjar bygga bättre..

Lite ot i detta men nu slipper vi köra 8500 nere i Tranemo där vi har 5 st 8700 och en 8500 som vår tankgubbe kör med på 2 turer.. Skönt slippa frysa i Säffle och framförallt slippa höra fläkten tjuta och blåsa kallt
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 oktober 2012, 15:52:03 PM
Jag undrar när Säffle senast verkligen hade ett gott rykte om att bygga bussar med hög kvalitet? Som redan framkommit så var det städer redan på 1970- och 1980-talen som t ex Borås som övergav Säffle och gick över till Wiima för att de ansåg att Säffle var dåliga och Wiima var bättre. Därefter har det känts som om Säffle levt lite på gamla större kunder som alltid köpt Säffle. Efter en tid blev Säffle och Aabenraa mer och mer lika. Till slut såg ju alla Aabenraa ut som Säffle. När sedan Aabenraa lades ned hänvisades kunderna till Säffle. Kanske förlängde detta livet på Säffle en aning? Men sedan har Säffle i princip mest levt på svenska och danska kunder.

Är det verkligen tidsenligt idag att bara leva på nordiska kunder? I Säffles fall verkar det i alla fall ha varit det man försökt med. Men jag tror att marknaden är annorlunda idag och då håller det nog inte längre. Konkurrenter kommer in och tar över Säffles kunder som t ex MAN. Ska Säffle då kompensera detta måste de hitta nya kunder i t ex Tyskland, Polen, Frankrike eller Storbritannien. Men finns det Säffle i dessa länder? Nej, dessvärre inte.

Dessvärre tror jag att den här nedläggningen har varit på gång rätt länge och att det är konstigt att man har hållit liv så länge som man gjort.

I Åbenrå monterades packningssatser från Sverige. Det är alltså samma karosstyp som monteras(monterades) i Åbenrå,Säffle och troligen också i fd Breslau.I varje  fall påstås det att Al karosser också monteras i Polen.
Sedan finns det andra problem med bussar och karosser. Det tar alldeles för lång tid att montera nuvarande karosser. På mig verkar det som om MAN har kortare ledtid när man karosserar. Jag tror inte att själva lönestorleken har så stor betydelse. Andelen av denna är inte så stor som man kan tro.

Ersa

Är det någon som vet varför man ens bemödade sig att ta fram modellen 8500 när man parallellt tog fram och tillverkade den mycket mer lyckade 8700 på andra sidan Bottenhavet? Och för vilka kunder var i så fall 8500 tänkt för? Hade det inte blivit billigare att tillverka en enda karossmodell för tätort och förort (8700 såklart) i alla fabriker? Dvs att låta 8700 ersätta både Säffle 2000NL och Carrus Fifty.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2012, 21:46:40 PM
Är det någon som vet varför man ens bemödade sig att ta fram modellen 8500 när man parallellt tog fram och tillverkade den mycket mer lyckade 8700 på andra sidan Bottenhavet? Och för vilka kunder var i så fall 8500 tänkt för? Hade det inte blivit billigare att tillverka en enda karossmodell för tätort och förort (8700 såklart) i alla fabriker? Dvs att låta 8700 ersätta både Säffle 2000NL och Carrus Fifty.


Det här är en ren spekulation:

Troligen tog man fram en ny modell som skulle vara anpassad efter Säffles verktyg och tillverkningsmetoder. 8700 har inget släktskap med Säffles tidigare karosser medan 8500 faktiskt trots sitt ändrade utseende faktiskt ändå har ett klart släktskap med Säffle 2000NL och tidigare generationer Säffle. Så det kanske är en tillverkningsteknisk orsak?

Och kanske trodde man fortfarande på den tiden att man kunde klara sig med svensk marknad ihop med den danska marknaden som Aabenraa tog hand om.

Kanske ville man också i huvudsak hänvisa svenska och danska kunder till 8500 istället för 8700?

Men jag tror inte att felet ligger i att vissa ville ha 8700 istället. Man tog nog inte med i beräkningarna att många tänkbara kunder som tidigare köpt Säffle i flera fall övergav Volvo och sökte andra alternativ, som MAN, Solaris, Mercedes och en hel del annat.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mats Karlsson

Tyvärr är det så att Säffle-karosserade bussar inte har tillhört de varmare och bäst byggda. Kalla på vintrarna, läckande tak, knirk och knark i karosserna osv. Jag har åkt så mycket buss i mina dagar att detta inte är endast ett slumpartat omdöme, utan en lång och välgrundad erfarenhet.

yngrot

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 oktober 2012, 17:40:42 PM
Tyvärr är det så att Säffle-karosserade bussar inte har tillhört de varmare och bäst byggda. Kalla på vintrarna, läckande tak, knirk och knark i karosserna osv. Jag har åkt så mycket buss i mina dagar att detta inte är endast ett slumpartat omdöme, utan en lång och välgrundad erfarenhet.


Tråkigt nog har du helt rätt   det har visats bilder här på Säffle av typ S-L H1  där karossen förstärkts då den inte håll vid dörröppningen .. Under mina år som förare har jag inte träffat på nån som vart jätteförtjust i Säffle särskilt inte vi som haft förmånen köra annat som ex Wiima Van Hool mfl ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina