Völvo bussar lägger ner i Säffle

Startat av Clabbe, 03 oktober 2012, 10:51:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe


Mats Karlsson

Således dags att skriva historien om karosseriverksamheten i Säffle. Först familjeägt ca 55 år. Sedan Volvo-ägt ca 30 år. Sedan plötsligt slut. Därmed är all busskarossering borta från Sverige.

homer

Trist, har alltid gillat de värmlänska kvalitetsmaskinerna

man kan ju fråga sig HUR länge de kommer att vara billigare att skeppa allt till polen? snart har dem samma löner som i sverige

reseguiden86

Vad är det Volvo Bussar i Viared (Borås) Gör då?

D_skalis

Citat från: reseguiden86 skrivet 03 oktober 2012, 14:24:37 PM
Vad är det Volvo Bussar i Viared (Borås) Gör då?

Chassin som sen blir bussar i Säffle.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Kim

Det var dog en grim nyhed!! Det havde jeg ikke troet ville ske.. Sverige bliver nu ligesom Danmark - uden busfabrikker.  :(

Staffan Sävenfjord

Pressinformation från Volvo Buses:

Volvo Bussar koncentrerar tillverkningen av kompletta bussar i Europa

En svag marknadsutveckling och hård konkurrens i Europa gör att Volvo Bussar nu planerar att koncentrera tillverkningen av kompletta bussar i Europa till företagets huvudanläggning i Wroclaw, Polen.

Den planerade strukturförändringen innebär att produktionen vid Volvo Bussars anläggning i Säffle upphör vid halvårsskiftet 2013, förutsatt att erforderliga förhandlingar med de fackliga organisationerna är avslutade. Totalt berörs cirka 330 tillsvidareanställda och ett 60-tal konsulter. Volvo Bussar bibehåller eftermarknadsfunktionen och teknisk support i Säffle för att säkerställa fortsatt god support till de nordiska kunderna och erbjuda lokala arbetstillfällen. Ambitionen är att utveckla denna verksamhet så att den omfattar ett 50-tal jobb.

"Efterfrågan på nya bussar i Europa har stadigt minskat under de senaste åren samtidigt som priserna pressats, särskilt i de nordiska marknaderna. Genom att koncentrera produktionen av kompletta bussar till en fabrik kan vi sänka kostnaderna och därmed vända den negativa lönsamhetsutvecklingen", säger Håkan Karlsson, vd Volvo Bussar AB.

Volvo Bussar har en betydande överkapacitet i Europa i sina komplettbussfabriker, även om marknadspositionen har stärkts under det senaste året. Företaget bedömer att volymtillväxten i Europa kommer att vara låg de närmaste åren och att prispressen fortsätter. Genom att koncentrera produktionen till den avsevärt större anläggningen i Polen räknar Volvo Bussar med att nå de skalfördelar som är nödvändiga för att möta den allt hårdare konkurrensen på marknaden. Anläggningen i Polen har fyra gånger så stor kapacitet som fabriken i Säffle.

"Vi har tillsammans med medarbetarna i Säffle och Polen investerat i nya citybussmodeller och förbättrat effektiviteten, men den negativa utvecklingen av den europeiska marknaden tvingar oss tyvärr till detta beslut för våra medarbetare i Säffle", säger Håkan Karlsson.
Volvo Bussar i Säffle kommer nu att påbörja förhandlingar med de fackliga organisationerna om en flytt av produktionen.
"Samtidigt kommer vi att titta på möjligheterna att hitta likvärdiga arbetstillfällen inom Volvokoncernen", säger Håkan Karlsson.

En eventuell flytt av produktionen beräknas belasta Volvokoncernens rörelseresultat i det fjärde kvartalet 2012 med cirka 100 miljoner kronor.



Det är alltså inget beslut taget än utan planer.

Kanske man kan ana ett samband med den här händelsen för ett par veckor sedan:
http://www.busstidningen.se/2012/09/19/volvo-bussars-vd-gar/

Volvo Bussars vd Per Carlsson avgick alltså efter mindre än ett år och den tidigare vd:n Håkan Karlsson hoppade alltså in på sitt gamla jobb igen om än tillfälligt.

Någon som hört hur det går för Carrus i samband med detta? Fabriken köptes ju för ett par år sedan av tidigare anställda men de har haft kontrakt på att karossera ett antal 9700.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Finns bara tre saker som kan stoppa denna typ av utflyttning av tillverkning:


  • Det blir dyrare att transportera gods från andra länder än att producera med lokal arbetskraft (exempelvis kraftig höjning av oljepriset eller straffskatter).
  • Löneskillnaderna mellan olika marknader jämnas ut, dvs lönerna sänks i traditionella i-länder och höjs i s.k. (f.d.) u-länder. Med andra ord vi får vara beredda att jobba för lägre ersättning än idag.
  • Vi är alla, privatpersoner som företag och offentliga verksamheter beredda att betala mer för lokalt producerade produkter, dvs acceptera ett högre pris för att fler av oss lokalt ska ha jobb.

Oavsett vilket alternativ vi väljer kommer vår köpkraft att minska, men det kanske blir fler som har ett jobb att gå till.

Ersa

Citat från: homer skrivet 03 oktober 2012, 11:49:48 AM
man kan ju fråga sig HUR länge de kommer att vara billigare att skeppa allt till polen? snart har dem samma löner som i sverige

Det beror på hur man ser det. Om man tittar från ett Europaperspektiv ligger ju Polen snarare bättre till än Sverige. Volvo vill väl försöka sälja mer i Europa, och inte bara i Sverige.

Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2012, 19:05:51 PM
Lönedumpare...

Nej, jag tror inte att det bara handlar om lönerna. Polen (och Baltikum) är sakta men säkert på väg upp till vår standard vad gäller samhället och lönerna. Som det står i pressmeddelandet kallas ju anläggningen i Wroclaw redan för "huvudanläggningen", och då Wroclaw har fyra gånger så stor kapacitet som Säffle gör ju den lilla fabriken i Värmland väldigt liten förändring, rent kapacitetsmässigt.
Volvo har ju redan avvecklat Aabenraa i Danmark och Drögmöller i Tyskland, samt sålt Carrus i Finland. Att lägga ner Säfflefabriken känns ju som en naturlig del av samma utveckling, som leder till en koncentration av tillverkningen till en enda stor fabrik.

Cyklisten

Trist, trist, men vad ska man göra när allt ska rationaliseras. Själv tyckte jag att det var bra att de hade någon form av busstillverkning kvar i landet, speciellt efter att Helmark gått i konkurs, men nu blir det slut efter 100 år. Polacker blir säkert glada med tanke på att MAN, Volvo, Scania och de egna märken Solaris och Autosan gör landet till den största (?) bussleverantör i Europa.

Fredde

Låter även som slutet att skicka iväg bussar till Volvo för att tex montera en extra bakdörr när fordon flyttas till andra uppdrag...

j-a

Citat från: Fredde skrivet 04 oktober 2012, 00:42:31 AM
Låter även som slutet att skicka iväg bussar till Volvo för att tex montera en extra bakdörr när fordon flyttas till andra uppdrag...
Sådana jobb har ju inte gjorts på fabriken,utan vid rekonden som ligger på ett annat ställe i Säffle.

Leyland

Tråkigt, men detta är delvis ett resultat också av moment 22. Med upphandlingarna i Sverige under de senast 20 åren så har det blivit billigare, och enklare utan offentliga upphandlingar med ramavtal, att köpa in standardbussar från främst Tyska märken. För 20 år sedan rullade det kanske en handfull stycken ej Scania och ej Volvo (Säffle kaross) i SL-trafiken i Stockholm, en marknad på 2000 bussar. Volvo och Scania stod efter början av 1980-talet för 50/50 på denna marknad. Idag så minskar Volvos andel i SL-trafiken hela tiden och är nu säkert nere i mindre än 25%. Och det är en sjunkande trend. Moment 22 blir således att det går inte att hålla en bussfabrik (kaross) i Sverige när marknaden på hemmaplan sjunker och ingen kan betala för kvalitén eller dessa små serier. Liknande var ju Scania utsatt för ca 10 år sedan i SL-trafiken, då de överlevde bl.a. med etanolen och att de höll fast vid en standard, men ett tag (flera år) köptes inga nya Scania till SL-trafiken - men nu är det mycket Scania då de helt enkelt är billigare än Volvo i kombination med motoralternativen. Priset avgör helt enkelt.

Sedan har Sverige generellt under 1990- och början av 2000-talet haft svårt att hålla fast vid en gemensam standard. Efter 1967 och hela 1970- pch 1980- talet, mycket tack vare SL, GL, ML, SJ, så var det standrad på inredning och dörrar med några få varianter som gjorde att serierna kunde vara långa och därmed kunde det hållas bra priser (låga). Med upphandlingarna och vare läns och storbolags exprimenternade utifrån ekonomi före kvalite, så blev serierna vid byggantion allt mindre och piserna gick upp.

I början av 2000-talet så minns jag från ett besök på Säfflefabriken, att den genomsnittliga serien exakt lika buss i deras löpande band byggnation var 2,6 bussar på en årsproduktion. Skulle det vara samma förhållande i Torslanda för V70, skulle bilen säkert kosta det dubbla och då hade fabriken varit stängd för många år sedan.

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 04 oktober 2012, 00:42:31 AM
Låter även som slutet att skicka iväg bussar till Volvo för att tex montera en extra bakdörr när fordon flyttas till andra uppdrag...

Nja, de senaste fem åren (kanske fler?) upplever jag att det varit lika enkelt, kanske enklare, att snabbt och enkelt få tag i reservdelar till en Mercedes eller Setra, än en Säffle. Trots att Volvo är svenskt så upplever då jag inte att det underlättat att snabbt få tag i nya Volvodelar, då lagren oftast är små. Då ligger de tyska, nederländska och belgiska tillverkarna på ungefär samma nivå när det gäller att lagerföra delar hos den svenske återförsäljaren, eller skicka upp från hemlandet. Om inte snäppet bättre.

Citat från: Leyland skrivet 04 oktober 2012, 06:47:52 AM
För 20 år sedan rullade det kanske en handfull stycken ej Scania och ej Volvo (Säffle kaross) i SL-trafiken i Stockholm, en marknad på 2000 bussar. Volvo och Scania stod efter början av 1980-talet för 50/50 på denna marknad. Idag så minskar Volvos andel i SL-trafiken hela tiden och är nu säkert nere i mindre än 25%. Och det är en sjunkande trend. Moment 22 blir således att det går inte att hålla en bussfabrik (kaross) i Sverige när marknaden på hemmaplan sjunker och ingen kan betala för kvalitén eller dessa små serier.

Dessutom kan Volvo inte fortsätta med en karossmodell från Värmland som bara sålts i Sverige samt i vissa av de andra nordiska länderna. Faktum kvarstår ju att de popnitade karosserna från Säffle aldrig blev någon exportsuccé söder om den lilla marknaden i Norden. Nu när 8500 gick i graven (med undantag av B9S) och ersattes med den nya mer "Carrusdesignade" 8900 försöker Volvo att koncentrera sig mer på andra marknader än bara Norden, och då passar det ju bra att tillverka så mycket som möjligt i det mer centralt placerade Polen.

Det är väldigt tråkigt för de anställda som sägs upp, men vad gäller karosserna rent kvalitetsmässigt vet jag inte om jag direkt sörjer Säffle och Helmark.