Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Idag hittade nyligen detta mycket spännande dokumentet :).
Länk: http://sl.se/PageFiles/1857/Trafikforandringar_2012-2013.pdf

---
Kommentera mer än gärna SL:s förslag så att det blir lite intressanta diskussioner om innehållet i detta dokument :).
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Citat från: at1981 skrivet 20 oktober 2012, 21:37:03 PM



Idag hittade nyligen detta mycket spännande dokumentet :).
Länk: http://sl.se/PageFiles/1857/Trafikforandringar_2012-2013.pdf

---
Kommentera mer än gärna SL:s förslag så att det blir lite intressanta diskussioner om innehållet i detta dokument :).


Förändringarna som ska ske i Orminge blir jag inte klok på, 441, 448c, 447, va f'n är de frågan är de för nått???

1. när man numrerar om ett nummer brukar man väl inte "återanvända" de gamla numret direkt som man gör med 448?
2. 448c, varför i hela fridens namn tror man att just de boende i Gustavsvik, en liten lokallinje är i behov av att ha direktbussar till och från Cityterminalen istället för de stora bostadsområdet Västra orminge?
3 447 kommer vad jag förstå de gå på en väg som idag är belägrad med minst 5 STORA fartgupp, i gamla dokument har de setts som omöjligt att dra busstrafik där just på grund av dessa groteska fartgupp, dessutom står de att boende vill slippa köer på sockenvägen, boende som normalt åker med 442 borde väl också veta att Lännerstavägen norrut mot 222:an är en parkeringsplats runt 8 tiden.

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 20 oktober 2012, 23:10:34 PM

Förändringarna som ska ske i Orminge blir jag inte klok på, 441, 448c, 447, va f'n är de frågan är de för nått???

1. när man numrerar om ett nummer brukar man väl inte "återanvända" de gamla numret direkt som man gör med 448?
2. 448c, varför i hela fridens namn tror man att just de boende i Gustavsvik, en liten lokallinje är i behov av att ha direktbussar till och från Cityterminalen istället för de stora bostadsområdet Västra orminge?
3 447 kommer vad jag förstå de gå på en väg som idag är belägrad med minst 5 STORA fartgupp, i gamla dokument har de setts som omöjligt att dra busstrafik där just på grund av dessa groteska fartgupp, dessutom står de att boende vill slippa köer på sockenvägen, boende som normalt åker med 442 borde väl också veta att Lännerstavägen norrut mot 222:an är en parkeringsplats runt 8 tiden.

1. Man har ju valt ibland att återanvända nummer direkt. Tror nog man tänker som så att högtrafiklinjer mest har vanreresenärer. Då lär man sig det nya numret rätt omedelbart. Nuförtiden när destinationen alltid skyltas fram (till skillnad från äldre bussar), så kanske man inte heller tycker detta är lika känsligt.
2. Men det är väl inte istället för? Man drar in 8 avgångar. Som jag förstår blir det väl alltså ungefär samma turtäthet som idag till Orminge C för 446C+448C - men att 446C får ungefär halverad turtäthet mot dagens. Fast jag skulle nog snarare ha föredragit en "vanlig" 448 som direktbuss till Slussen.
För problemet är ju att resenärerna i morgonrusningen från Gustavsvik i princip fyller 446:orna till Slussen. Det är ju också orsaken till att det blir så mycket stående resenärer. Eftersom 446 och 446C går så tätt idag från Västra Orminge - så är det ju dock ganska få passagerare per tur fram till Orminge. Det är ju därför också ganska enkelt att byta till 448C om man skulle vilja det. Västra Orminge har ju avgångar under maxtid med i genomsnitt varannan minut.

Att förlänga framförallt då 418 (448) till Slussen i rusningen är ju viktigt också för att utnyttja resurserna väl. Här gör man det "gratis". Hade man förlängt till Slussen, hade det väl kostat ett par dimensionerande omlopp till under maxtid. Men inte minst - Slussen börjar ju verkligen bli full nu. Inte mycket ledig kapacitet kvar i morgonrusningen. Händer ju ibland redan att hela "röret" in till terminalen är fylld av bussar titt som tätt. Och det behövs ju inte mycket för att det skall bli kaos.
   
3. Tror ändå att Lännerstavägen är något bättre alternativ och det är väl bra att man testar. Angående guppen så finns ju riktlinjer från arbetsmiljöverket, så det får man väl förutsätta att kommunen åtgärdar. I annat fall lär det väl bli skyddstopp och då brukar det gå fort att åtgärda...

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 21 oktober 2012, 00:20:31 AM
2. Men det är väl inte istället för? Man drar in 8 avgångar. Som jag förstår blir det väl alltså ungefär samma turtäthet som idag till Orminge C för 446C+448C - men att 446C får ungefär halverad turtäthet mot dagens. Fast jag skulle nog snarare ha föredragit en "vanlig" 448 som direktbuss till Slussen.

Om man börjar köra den som 448 Slussen på morgonen kommer inte många som ska mot Björknäs reagera och hoppa på som vanligt. Misstaget kommer dom märka när föraren kör direkt ut på motorvägen. Att dra både 441 Slussen och 448 Slussen lokalvägen via Björknäs är ingen bra lösning, då de fastnar i köerna på Värmdövägen fram mot Skurubron.

Att köra 448 Gustavsvik från Slussen på eftermiddagen skulle bara röra ihop det, både för "vaneresenären" och den tillfällige besökaren. Då linjen ska gå motorvägen till Orminge C skulle många riskera att åka fel och tror att den fortfarande går lokalvägen mellan Björknäs och Orminge. Sen skulle säkert många riskera att åka fel som ska till Vikingshill om 441 Vikingshill och 448 Gustavsvik går från Slussen i anslutning till varandra.

Att ersätta några 446C med 448C samtidigt som man ger de i Gustavsvik möjlighet att resa utan byte är, i mitt tycke, en bra lösning.

Omnilasse

Citat från: Fredde skrivet 21 oktober 2012, 00:37:53 AM
Om man börjar köra den som 448 Slussen på morgonen kommer inte många som ska mot Björknäs reagera och hoppa på som vanligt. Misstaget kommer dom märka när föraren kör direkt ut på motorvägen. Att dra både 441 Slussen och 448 Slussen lokalvägen via Björknäs är ingen bra lösning, då de fastnar i köerna på Värmdövägen fram mot Skurubron.

Att köra 448 Gustavsvik från Slussen på eftermiddagen skulle bara röra ihop det, både för "vaneresenären" och den tillfällige besökaren. Då linjen ska gå motorvägen till Orminge C skulle många riskera att åka fel och tror att den fortfarande går lokalvägen mellan Björknäs och Orminge. Sen skulle säkert många riskera att åka fel som ska till Vikingshill om 441 Vikingshill och 448 Gustavsvik går från Slussen i anslutning till varandra.

Att ersätta några 446C med 448C samtidigt som man ger de i Gustavsvik möjlighet att resa utan byte är, i mitt tycke, en bra lösning.

Uttryckte mig något oklart - menade väl att jag föredragit att "nya" 448 gått som 446 till Slussen. Men menar väl att även "nya" 441 borde gå 446:s väg till Slussen. Men samtidigt skulle man väl då behövt minska trafiken på vanliga 446, vilket väl varit mindre omtyckt bland 446:ans resenärer.

Givetvis skulle man väl dock i sådana fall behövt har numren i "karantän" ett tag. Men som sagt, det här lösningen kostar ju inget och flertalet som åker 446C idag går ju på/av vid Orminge, så för flertalet blir det ju ingen skillnad. Så utifrån att denna lösning är kostnadseffektiv, så är det väl ett bra förslag. Det är ju svårt på 446 att få till en bra lösning om man skulle sätta in fler linjer som går direkt ut på motorvägen och inte via Björknäs. Samtidigt - särskilt i morgonrusningen så springer ju nästan alla resenärer över till 446 för att slippa åka över Björknäs - samtidigt som den delsträckan också har mycket trafikanter och behöver tät trafik....

Karsten

Är det bara jag som inte fullt förstod hur 447 är tänkt att gå? Går den Orminge-Lännerstavägen-Tollare-Slussen eller Orminge-Boo gård-Lännerstavägen-Slussen?

Marc

Inte direkt solklart, men om bakgrunden är köer på Sockenvägen som skall undvikas (vilket bör vara runt Tollare-Björknäs) så bör det vara ditt alternativ 2.  :)

Karsten

Så är det nog. Det blir lite rörigt med tre olika motorvägslinjer i Boo gård tycker jag nog, en borde kunna slopas för att få ett lite enklare linjenät. T.ex. kunde 442X slopas, men man är troligtvis lite rädd att dra in den något snabbare linjen från Tollare. Alternativt kör man bara 442X och 447 (via Skogalundsklippan), men då måste en lågtrafikslösning med 442 ändå finnas.

Karsten

Den akuta trängseln på 436 och 440 är intressant. Är det akut trångt på de yttre delarna av linjerna eller på sträckan Slussen-Hemmesta? Visst är det bra med lite mer trafik på de där linjerna, men jag saknar satsningen på direktbussar till Hemmesta utanför rusningstid. Jag tror många åker bil eftersom det inte går att ta sig hem på ett attraktivt sätt om man ska åka efter 19:00 från stan. Resurser till detta skulle nog gå att få fram genom att slopa en del av överutbudet på 422, 425 och 445.

Ett plus måste till för lösningen på 471 där varannan tur endast går väster om Skurubron, undrar hur hård den fajten var med stomnätsstrategiavdelningen?

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 21 oktober 2012, 09:54:10 AM
Den akuta trängseln på 436 och 440 är intressant. Är det akut trångt på de yttre delarna av linjerna eller på sträckan Slussen-Hemmesta? Visst är det bra med lite mer trafik på de där linjerna, men jag saknar satsningen på direktbussar till Hemmesta utanför rusningstid. Jag tror många åker bil eftersom det inte går att ta sig hem på ett attraktivt sätt om man ska åka efter 19:00 från stan. Resurser till detta skulle nog gå att få fram genom att slopa en del av överutbudet på 422, 425 och 445.

Ett plus måste till för lösningen på 471 där varannan tur endast går väster om Skurubron, undrar hur hård den fajten var med stomnätsstrategiavdelningen?

Nä, så värst många som fortsätter/ sitter på bussen bortom Hemmesta vägskäl är det ju inte. Brukar väl som mest vara ett femtontal. För SL och Keolis är det väl så att kostnaden blir rätt marginell om man har fler turer på 435, eller på de andra linjerna - sträckan är ändå för lång för att det skall göra någon skillnad i antal fordon. Däremot är ju tidtabellen lite ologisk med olika långt intervall mellan turerna och lite dålig service i högtrafik (vissa tider).

Det behövs nog en större översyn över trafiken i Nacka/Värmdö. Men sådant måste ju utredas ordentligt i samarbete med kommunen etc. Årets förändringar får väl ses som nödvarianter och sådant man hunnit fått med i planen. De är ju redan otillräckliga om man bara ser till dagens extrabussutbud (som ju är långt ifrån tillräckligt). För visst är det märkligt att Hemmesta inte har mer direkttrafik - sett till underlaget och hur man förändrar på annat håll. Problemet där är väl SL:s idé om stomlinjer - men vare sig 471 eller 474 är vidare bra "stomlinjer". De var rimliga när de infördes, men trafiutvecklingen har ju redan gjort dem lite för "kringelkrokiga".

Skogaholmsklippan är ett problem och även om det inte finns underlag för det, så borde väl en särskild linje trafikera den sträckan iaf i högtrafik på morgonen. Restiden via tar alldeles för lång tid extra (särskilt på morgonen) och ger en dålig service. Framförallt är det väldigt få som åker 442 när en 442X går det är 5-minuterstrafik - det är ju nästan så att X-turen då hinner köra om.

Men exempelvis 20:e minuterstrafik därifrån och låta alla 442 gå som X-turer, vore rimligt.   





Ersa

Citat från: at1981 skrivet 20 oktober 2012, 21:37:03 PM
Idag hittade nyligen detta mycket spännande dokumentet :).
Länk: http://sl.se/PageFiles/1857/Trafikforandringar_2012-2013.pdf

Där fanns det gott om intetsägande fakta. "Behov av standardhöjning" var en intressant formulering, som man verkar kunna åtgärda fullt ut enbart med att införa eller förlänga en enkelriktad avgång per vardag.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2012, 10:46:28 AM
Där fanns det gott om intetsägande fakta. "Behov av standardhöjning" var en intressant formulering, som man verkar kunna åtgärda fullt ut enbart med att införa eller förlänga en enkelriktad avgång per vardag.

Jag tycker nog man är ganska tydlig med vilka förändringar som genomförs, och varför. Standardhöjning kan det faktiskt bli med en ny tur som löser t.ex. ett ståplatsproblem på en linje. Jag skulle i alla fall se det som en standardhöjning om jag helt plötsligt slipper stå på bussen.

Sen är det klart att det i vissa fall kanske behövs fler turer än vad som införs nu i december, och visst kanske annan standard än sittplatskapacitet bör höjas på vissa håll.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2012, 10:46:28 AMDär fanns det gott om intetsägande fakta. "Behov av standardhöjning" var en intressant formulering, som man verkar kunna åtgärda fullt ut enbart med att införa eller förlänga en enkelriktad avgång per vardag.

Blir väl lätt så när det behövs en enkel standardfras och åtgärderna varierar nog mer än så.

För min del sedan är linje 502 en nygammal nyhet som jag nu fick bekräftad. Den ska tydligen gå via nya arenan, men jag förstår inte riktigt varför man även lägger om 505 samma väg då man nu tar bort möjligheten att på ett enkelt sätt nå bortre änden av Råsunda och Gränsen.

Med en enkel modifering hade 505 sedan kunnat gå kvar på Sjövägen, in snabbt via Evenemangsgatan (här tycker jag man kan tala om dålig fantasi vid namngivningen, vad var det för fel på områdets historiska gatunamn?!) snurra runt arenan om så vore och ut igen... alternativt att 502 kunde gjort det på något vis.

Alternativt kryssat sig förbi, linjerna kunde ha mötts på Vintervägen, så att 505 hade tagit över 505X linjesträckning efter Dalvägen mot Solna C medan 502 kunde ha gått via Trappgränd. Antar, även om det inte nämns alls, att det även är 502 som tar över på sträckan mot Polishögskolan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

Förutom förändringarna kring Orminge kommer det en del andra förändringar i Nacka-Värmdö.

Linje 71:

Linjen förkortas till Slussen och får förstärkt trafik mellan Båtbyggargatan och Slussen

Linje 422:

Alla turer går via Munkmora i fortsättningen.

Linje 474:

38 (!) nya avgångar under rusningstiderna.

Linje 496:

5 nya avgångar under helgnätter

Linje 497:

4 nya avgångar under helgnätter

Linje 840:

Söndagstrafik införs enligt samma tidtabell som på lördagar fast med start en timme senare.


Störst förändring får dock linje 408. Den linjen utökas med hela 100 meter! ;)


MVH Carl Eric



28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

Citat från: Carl Eric skrivet 21 oktober 2012, 13:16:08 PM
Förutom förändringarna kring Orminge kommer det en del andra förändringar i Nacka-Värmdö.

Linje 71:

Linjen förkortas till Slussen och får förstärkt trafik mellan Båtbyggargatan och Slussen
Det är säkert rätt tänkt. Sedan linjen förkortades till Karl XII torg tappades lite av funktionen eftersom många vill till Norrmalmstorg. Jag skulle vilja se en sammanslagning av 71 och 76E (kortturerna till/från Frihamnen), främst eftersom treminuterstrafik på 76 södra del känns som en överkapacitet.

Citat från: Carl Eric skrivet 21 oktober 2012, 13:16:08 PM
Linje 422:

Alla turer går via Munkmora i fortsättningen.

Linje 474:

38 (!) nya avgångar under rusningstiderna.

Linje 496:

5 nya avgångar under helgnätter

Linje 497:

4 nya avgångar under helgnätter

Linje 840:

Söndagstrafik införs enligt samma tidtabell som på lördagar fast med start en timme senare.


Störst förändring får dock linje 408. Den linjen utökas med hela 100 meter! ;)


MVH Carl Eric

Dessa förändringar känns också rätt, något beroende på hur de 38 turerna på 474 fördelas. Man behöver inte alls köra femminuterstrafik på sträckan Hemmesta-Mölnvik, men Mölnvik-Slussen kan det absolut behövas.