Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: krister.ekberg skrivet 08 november 2012, 21:11:43 PM
754X kommer bara gå på morgonrusningen. Den kommer gå från Klockarvägen till Södertälje Centrum. Linjen kommer inte köra genom Ronna.

Johodå, men inte via Köpmangatan. Turerna fick även på eftermiddagen men heter då 754 och kör via Köpmangatan. Herrn kanske skulle göra ett studiebesök på sl.se... ;) :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Har ingen koll på hur länge skolbussarna har gått (vilket dessa bussar är) har gått, men det är bra många år.
Citat från: P.Ek skrivet 17 november 2012, 19:25:15 PM
Står inget om det i tidtabellen, och om de har annonserat morgonturerna borde ju de eventuella eftermiddagsturerna också varit annonserade.
Har sett eftermiddagsturer, men är osäker på när dem går. Vet bara att den på 787 bara går till Lina Hage i motsatt riktning. Antar att dem är anpassade efter när Torekällgymnasiets och Wendela Hebbegymnasiets elever slutar.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Joakim Wahlberg

Citat från: Bussmicke skrivet 17 november 2012, 20:24:25 PM
Johodå, men inte via Köpmangatan. Turerna fick även på eftermiddagen men heter då 754 och kör via Köpmangatan. Herrn kanske skulle göra ett studiebesök på sl.se... ;) :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Fast jag tror inte bussen stannar någonstans utom vid Södertälje Centrum efter Ronna Skola, man sparar ju knappast inget på att köra från Centrifugen till Södertälje C utan att stanna vid Köpmangatan... (som dessutom måste passeras på vägen dit)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

P.Ek

Jag förstår inte hur Södertälje ska kunna klara sig utan normalgolvarna (Nobina 5398, 5399, 5862-5866) efter december, för enligt tidtabellerna ska linje 749 få lågentrékrav. Det kommer ju fyra nya boggievagnar till Södertälje men det kan inte räcka eftersom det sker en utökning på flertalet linjer, t.ex 753, 754, 755 m.fl.

MGA

Södertälje kommer behålla 5151,5152,5153,5155,5156,5158,5165,5170.
Blir av med 5147,5148,5149,5166,5169 till Tyresö.
5398,5399,5669,5672,5862,5863,5864,5865,5866 försvinner till okänt öde.
Från Kallhäll kommer 6537,6538.

Max W

Citat från: Nico skrivet 17 november 2012, 19:28:36 PM
Nu är inte Mälaröarna direkt mitt område, men på den tiden som 303 även hade turer på färjan och vände vid färjeläget i Slagsta (eller gick de även upp till Fittja C?) så körde man väl inte via Bryggavägen och den kanten?

Fanns det ens en direkt förbindelse då innan man byggde ut efter centrumet i Tappström? Vill minnas (vilket givetvis kan vara fel) att man då körde via Jungfrusundsvägen. I samband med det så kan ju säkert vissa turer ha vänt vid Träkvista.
När 303:an började gå via färjan till Fittja C hade jag fortfarande hand om linjemätningen och då gick 303:an via Bryggavägen. Linje 307 fanns kvar och den gick till färjeläget via Jungfrusundsvägen.
Vi hade ett för mig personligen delikat hpl-namnsproblem. Det var hpl Trädgården. När vi mätte linjen var hållplatsen namnlös. Den som då ansvarade för namnsättningar hade fastnat på bestämmelsen att hållplatser inte fick namnsättas efter företag och det enda objekt att "ta på" var Alverbäcks Handelsträdgård. Då föreslog jag att man skulle ge hållplatsen namnet Handelsträdgården eller Trädgården helt enkelt.
Lite "O.T"-info" kanske, men dåvarande ägaren till Alverbäcks (Sven) fyllde 81 år i år. Hans lillebror Lennart (79) hade jag kontakt med igår.
Max

DEB

Citat från: MGA skrivet 18 november 2012, 12:55:15 PM
Södertälje kommer behålla 5151,5152,5153,5155,5156,5158,5165,5170.
Blir av med 5147,5148,5149,5166,5169 till Tyresö.
5398,5399,5669,5672,5862,5863,5864,5865,5866 försvinner till okänt öde.
Från Kallhäll kommer 6537,6538.

Kommer 4920 och 4921 vara kvar?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

MGA


Nico

Citat från: Max W skrivet 18 november 2012, 12:57:11 PMNär 303:an började gå via färjan till Fittja C hade jag fortfarande hand om linjemätningen och då gick 303:an via Bryggavägen. Linje 307 fanns kvar och den gick till färjeläget via Jungfrusundsvägen.

Kan vara det som jag hakar mig på, men Mälaröarna är som sagt inte min hemmaplan och det jag relaterade till var att kom man som vanlig bilförare över med färjan så fick man åka via Jungfrusundsvägen ut till väg 261. Minnet är dimmigt, men så var det omkring femton år sedan jag senast tog färjan. Hade som sagt nämligen för mig att det inte gick att köra via Bryggavägen eller om det var så att den då bara var öppen för buss eller hur det nu var...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Citat från: Nico skrivet 19 november 2012, 07:40:53 AM
Kan vara det som jag hakar mig på, men Mälaröarna är som sagt inte min hemmaplan och det jag relaterade till var att kom man som vanlig bilförare över med färjan så fick man åka via Jungfrusundsvägen ut till väg 261. Minnet är dimmigt, men så var det omkring femton år sedan jag senast tog färjan. Hade som sagt nämligen för mig att det inte gick att köra via Bryggavägen eller om det var så att den då bara var öppen för buss eller hur det nu var...  ;)
När vi gjorde linjemätningen var Bryggavägen öppen för all trafik. Om detta ändrats senare känner jag inte till. Jag har inte varit därute sedan vi gjorde linjemätningen och jag minns inte exakt när det var heller. Bara att det måste ha varit före 1 mars 1990 då jag fick andra arbetsuppgifter och SL-Buss började videofilma alla linjer istället. Detta för att ha som utbildningsfilmer, men samtidigt fick man med avståndsuppgifter tillräckligt noggrant för att vi skulle kunna lägga ner mätningen med vår TRIPMASTER (samma typ av mätare som rallyförare använde (t.ex. Picko Troberg). Det som är roligt för "Ego-trippade Max" är att utrustningen och ett antal körscheman finns på Spårvägsmuseet.
/Max

P.Ek

Citat från: MGA skrivet 18 november 2012, 12:55:15 PM
Södertälje kommer behålla 5151,5152,5153,5155,5156,5158,5165,5170.
Blir av med 5147,5148,5149,5166,5169 till Tyresö.
5398,5399,5669,5672,5862,5863,5864,5865,5866 försvinner till okänt öde.
Från Kallhäll kommer 6537,6538.

Vet du vad som kommer istället för de vagnar som försvinner? 6537 och 6538 ersätter antagligen 5669 och 5672.

Jimmy

Citat från: Max W skrivet 19 november 2012, 10:21:43 AM
Jag har inte varit därute sedan vi gjorde linjemätningen och jag minns inte exakt när det var heller. Bara att det måste ha varit före 1 mars 1990 då jag fick andra arbetsuppgifter och SL-Buss började videofilma alla linjer istället.

Intressant uppgift angående videofilmning. Finns dessa filmer bevarade någonstans?

Jimmy

Nico

Om de finns så är det väl sannolikt sparade antingen på Keolis HK eller i Hornsberg hos Bussförarskolan/Busslinkskolan, f'låt menade ju det till nysvenska numera omdöpta Keolis Academy...   :P  ::)

Vill minnas att det i alla fall förr fanns en hel drös som man kunde låna hem. Kruxet är väl att det var VHS-kassetter som gällde och deras kvalité var ju diskutabel ganska så fort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 20 november 2012, 18:39:39 PM
Bussförarskolan/Busslinkskolan[/s], f'låt menade ju det till nysvenska numera omdöpta Keolis Academy...   :P  ::)

Verkar vara livsfarligt att använda svenska i Sverige....
//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P.Ek

Nu när det nya linjenätet i Södertälje kommit igång, är det någon som vet vilka fler vagnar som tillkommit?

Sammanställning (än så länge):

Till Nobina Södertälje, 6 st:
6537, 6538 från Kallhäll
7689-92 Nya 

Bort från Nobina Södertälje, 14 st:
5147-49, 5166, 5169 till Tyresö
5398, 5399
5669, 5672
5862-66