Ny i bussbranschen... Och besviken...

Startat av MTD, 07 juli 2012, 16:37:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronald M. Jannesson

...men det kan väl ändå inte vara så att fackliga representanter och arbetsgivare INTE VET eller FÖRSTÅR hur det "funkar" på sta´n, eller?? Jo, så kan det nog vara, tyvärr. Som tidigare någon sagt om kombinationen låggolv kontra farthinder, eller för höga hållplatskanter. DET är DEFINITIVT en kombination som INTE fungerar. Bussarna körs obevekligen sönder i både kaross och leder och växellådor m.m. Sedan har vi ju då detta med nya förare. De utbildas här i Göteborg oftast på Bräckegymnasiet/Lindholmen. En nyanställd förare på Nettbuss träffade jag förra sommaren och han sa..."Det är ju konstigt att de inte nämner någonting om tjänster eller arbetstider som heltidsanställd bussförare på utbildningen. Det är bara en massa prat om bussens funktioner och arbetstidslagar och förarcertifiering m.m. men ALDRIG om hur långa mina dagar är eller just hur tjänster ser ut. " Han kör numera bara timmar och ibland p.g.a. tjänsternas utformning. "...Jag har familj, sa han, kan väl inte vara borta från 4.30 och komma hem cirka 18 på kvällen, det är ju slaveri..." Tyvärr är situationen så här för många i denna bransch. Hur tror "de bestämmande" att de ska få unga tjejer och killar att söka detta yrke med sådana arbetspass??? Finns inte. Det är bara att se er omkring, hur många unga tjejer ex. ser ni bakom ratten??? :( >:(

MTD

Du har helt rätt Ronald!
Det behövs en förändring och "förnyning" inom buss branschen.
Jag har hört flera st säga så där som den nya killen sa till dig.
Jag själv känner likadant, tyvärr
Jag har själv små barn och att vara borta hela dagarna känns inte bra.
Sen har jag aldrig varit på ett yrke där dom kallar ens lediga dag för "fridag"?

Omnilasse

Citat från: Euforia skrivet 09 juli 2012, 16:28:53 PM
Du har helt rätt Ronald!
Det behövs en förändring och "förnyning" inom buss branschen.
Jag har hört flera st säga så där som den nya killen sa till dig.
Jag själv känner likadant, tyvärr
Jag har själv små barn och att vara borta hela dagarna känns inte bra.
Sen har jag aldrig varit på ett yrke där dom kallar ens lediga dag för "fridag"?

Alla är nog medvetna om problemet med arbetstider i branschen. Tyvärr är det - som väl diskuterats i det oändliga - inte lätt att göra någonting åt. Iaf inte om man vill köra buss. Ingen kommer någonsin betala för att man sitter och bara rullar tummarna. Även om man får viss ersättning idag för delade tjänster, kommer den ju knappast att bli 100 procent.

I vissa fall skulle det förstås gå att öka turtätheten utanför högtrafiktid. Men det är en kostnad som huvudmannen måste vara beredd att ta i sådana fall. Det andra alternativet är ju att man bara erbjuder timanställningar (och det är ju i sig ett problem i branschen att det är svårt att få heltid - så det är knappast någon lösning). Har man någon enstaka delad tjänst går det väl att plocka ihop med städning etc, men det går knappast att lösa alla tjänster på det sättet.

Det är väldigt lätt att klaga (och inget fel med det), men det svåra är det mer konstruktiva att försöka hitta en lösning på problemet - och det måste vara en annan lösning än att man får betalt för heltid, med en tjänst som bara motsvarar halvtid i utfört arbete.


yngrot

Ja  inte är det nån lätt nöt att lösa detta med dels våra tider och dels låggolv och ovanpå det gupp och rondeller..  Jag har kört över 25 år i stadstrafik men nuförtiden är det inget att önska sig med  alla gupp och rondeller  .. . och även en allmänt hårdare klimat i samhället  med mer v¨åld och elände..   

en sak man inte heller ska glömma är att när anbudscirkusen satte i gång hade vi flera olika avtal för oss förare med Transport som låg i botten och S-L  med sina specialavtal ..  tyvärr kunde ju inte facken enas då och därför till stor del är det som det är nu förtiden ..

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Erling.L

Tror tyvärr ej vi kommer o se förändring i branshcen innan man fått en rejäl kollektivtrafiks infarkt, frågan e om den kommer inom kort eller när man fått ner snitt åldern en hel del. För tror tyvärr att som det e nu så e det många som inte vågar säga ifrån dels av kultur skillnader o del av att man e såpass gammal så man vet det e svårt o få nått annat jobb.

För att branschen e sjuk tror jag de flesta kan hålla med om.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Omnilasse

Några saker går ju dock att lösa. Gupp och annat finns det ju regler från arbetsmiljöverket om bland annat. Men när det gäller just detta tror jag att det faktiskt är ett problem att kommuner och trafikhuvudmännen har varit rätt dåliga med att prata med varandra (när trafikhuvudmannen varit länet). Just gupp är ju något där bussbranschen och fack dock skulle kunna stå ganska eniga. Det ligger knappast i bussföretagens  intresse att förarna blir sjukskrivna eller förtidspensionerade; och det är ju ingen kostnad förknippad med att ta bort gruppen från entreprenörens sida. Men att trafikhuvudmännen varit så  långt ifrån den faktiska trafiken har nog bidragit till att ingen tar upp dessa frågor. Att facket mot kommunen driver att man tar bort gupp (eller minskar dem) är knappast något som torde behöva vara en konflikt på arbetsplatsen, där borde faktiskt entreprenör och fack kunna arbeta gemensamt.

Faktiskt har ju kommunal lyckats få bort de flesta guppen i Stockholmsområdet på sträckor där bussar går i linjetrafik. Så det är väl som sagts tidigare; man kan inte bara vänta på att andra skall göra något. Skyddsombudet har en otroligt viktig uppgift på en arbetsplats. Och om han/hon inte gör det som skall göras, så får man väl rösta fram ett annat skyddsombud. 

preacher

Förstår att det ser olika ut runt om i landet. Tyvärr håller jag inte med om allt som skrivs. Har kört sen 86 o nästan trivts varje dag. Oregelbundna tider passar mej. Har vi problem med förarstolar eller andra tekniska problem brukar verkstaden fixa dom. Givetvis får man skriva en felrapport. AC fungerar i samtliga linjevagnar. Som max står dom trasiga några dagar. Vi har ont om reservbussar. Det mesta löser vi med kommunikation med verkstaden. Facket blandar vi mycket sällan in när det gäller dessa frågor. Nej jag måste säga att jag är nöjd med min arbetsplats Blekinge Karlskrona. Det är fortfarande roligt att gå till jobbet.. Och ibland om man vill ha omväxling tar jag en sväng ut i Europa. Gratis?? Nej jag har månadslön. Hoppas ni som har det värre på era arbetsplatser lyckas med att få en trivsam arbetsmiljö ni också.

Finns ju mörka moln här också förståss. Vägbulor och åter vägbulor. Som dessutom är miserabelt underhållna av kommunen. Pang bom..
Nåja Här kommer en solig hälsning från Mallorca. Hoppas ni får en trevlig sommar
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

1896

"- Ingen är oumbärlig" körde också vår trafikledare hårt med i sitt resonemang. " -Jag är väldigt intresserad av det här," förklarade jag en gång, "-dom andra är också intresserade," fick jag till svar, herregud tänkte jag, det är väl ingen av dom andra som sitter hemma och ritar grafer på sin fritid.

Jag gick aldrig på fackmöten eftersom jag var rädd för att bli trackad av vår trafikledare för det, en gång när jag gjort om tjänsterna, skickade han mig till Falun, där jag fick köra ett finskift med en sprillans ny buss, vad hade han gjort om jag gått på fackmöte ? Gett mig garagetjänst ?

Lösningen på Arbetstiden heter 6 timmars arbetsdag, om industrin som idag har 7-16 tider ökar arbetstiden till kl 6-18 med två skift, alltså med avlösning kl 12, då får vi ett jämnare flöde över dagen med passagerare. Tycker att det är viktigt att komma ihåg att folk jobbar för att kunna leva och inte tvärtom, därför ska man ha mycket fritid.  8)

Omnilasse

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 juli 2012, 22:22:21 PM

Jag gick aldrig på fackmöten eftersom jag var rädd för att bli trackad av vår trafikledare för det, en gång när jag gjort om tjänsterna, skickade han mig till Falun, där jag fick köra ett finskift med en sprillans ny buss, vad hade han gjort om jag gått på fackmöte ? Gett mig garagetjänst ?

Lösningen på Arbetstiden heter 6 timmars arbetsdag, om industrin som idag har 7-16 tider ökar arbetstiden till kl 6-18 med två skift, alltså med avlösning kl 12, då får vi ett jämnare flöde över dagen med passagerare. Tycker att det är viktigt att komma ihåg att folk jobbar för att kunna leva och inte tvärtom, därför ska man ha mycket fritid.  8)

Det är ju mycket illa om det finns arbetsledare som ser det som något negativt att man går på fackmöten, men då kanske man också kan undra just över vilken dialog facket på plats försöker ha med arbetsgivaren. Ett fack - som tyvärr en del i alla fall i retoriken försöker ägna sig åt - att bara försöka spä ett slags vi/dem känsla på arbetsplatsen är knappast konstruktivt. Däremot är ett fack det som försöker hitta gemensamma lösningar på gemensamma problem. Många saker kan ofta förbättras utan att det behöver handla om någa större kostnader, även om givetvis ett fack ibland också måste ta konflikt.

6-timmars arbetsdag löser knappast några problem generellt. Du glömmer att det ser väldigt olika ut med trafiken, beroende på var man arbetar någonstans (förutom då den stora frågan vem som skall betala för minskad arbetstid). Det stora problemet med delade tjänster ligger ju i att det finns ett väldigt stort utbud på många håll under högtrafiken, jämfört med under mellantrafikstid. Ofta drar man ju ner trafiken till 30 procent av högtrafikens, eller mer under mellantiden. Och då löser ju sextimmarsdag inte någonting alls. Däremot skulle det väl lösa något i städer som har samma trafikutbud mellan 6-18 - men där kan man göra rätt bra tjänstepaket (om man vill) även med 8-timmars arbetsdag. (Givetvis måste man alltid laborera lite med tjänsternas längd mellan olika dagar).

Det enda sättet (skulle jag säga) för att få till bra tjänster är att ha mer trafik under mellantrafiktid. Man kan ju ändå (genom raster och pausar) minska trafiken till omkring 70-75 procent av högtrafikens utan att behöva ha delade tjänster. Även kvällstrafiken skulle på motsvarande sätt kunna ökas något mot dagens på sina håll. Ett problem är väl egentligen ofta regionalbussar med högt trafikunderlag. Där brukar ju jobbpendlingen vara den stora andelen och krav på sittplats gör att det lätt blir alltför stor överkapacitet om man ökar turtätheten under mellantrafik. Å andra sidan kan detta ibland kompenseras av linjer med mindre underlag som kan ha (skulle kunna ha) en mer jämnt fördelad turtäthet över dagen.







Bussnissen

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 juli 2012, 22:22:21 PM


Lösningen på Arbetstiden heter 6 timmars arbetsdag, om industrin som idag har 7-16 tider ökar arbetstiden till kl 6-18 med två skift, alltså med avlösning kl 12, då får vi ett jämnare flöde över dagen med passagerare. Tycker att det är viktigt att komma ihåg att folk jobbar för att kunna leva och inte tvärtom, därför ska man ha mycket fritid.  8)
Jag håller med dig helt och hållet i detta.
Med sextimmars arbetsdag skulle vi få piggare, säkrare och gladare bussförare.
Som läget är i dag så tenderar dagarna bli längre.
Man sitter ofta och gäspar sig igenom ett arbetspass.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussnissen skrivet 16 juli 2012, 16:44:38 PM
Jag håller med dig helt och hållet i detta.
Med sextimmars arbetsdag skulle vi få piggare, säkrare och gladare bussförare.
Som läget är i dag så tenderar dagarna bli längre.
Man sitter ofta och gäspar sig igenom ett arbetspass.

Sex timmars arbetsdag innebär ju en återgång till det gamla SS/SL systemet med sjättedagledigt för att få ut arbetstiden, annars blir det en deltidstjänst på 30 tim/v.

Att just bussförarna skulle komma ifråga för 30 timmars arbetsvecka rakt av måste nog tyvärr anses som ett aprilskämt.

Kortare arbetsdagar = färre fridagar
Längre arbetsdagar = fler fridagar

Alltså reell arbetstid inte omloppstid


1896

Du får väl inte färre fridagar om du kortar den totala arbetstiden ?  ???

Jag menar att industrin kan öka dagsarbetstiden med 4 timmar och införa 2 skift, därmed kan produktionen utökas och fler arbetstillfällen skapas.

Att man skulle införa 6 timmars arbetsdag enbart för bussförare tror inte jag heller på.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 juli 2012, 21:44:46 PM
Du får väl inte färre fridagar om du kortar den totala arbetstiden ?  ???

Jag menar att industrin kan öka dagsarbetstiden med 4 timmar och införa 2 skift, därmed kan produktionen utökas och fler arbetstillfällen skapas.

Att man skulle införa 6 timmars arbetsdag enbart för bussförare tror inte jag heller på.

Det lär ju aldrig bli verklighet under vår livstid, dessutom är det ett fåtal industrier idag som har behov av detta, det är ju snarare så att man i många fall vill minska arbetstiden i brist på sysselsättning.
De som redan kör två o tre skift drabbas på annat sätt.

Huvudproblemet är vem som vill gå ner i lön för att få kortare dagar, annars innebär kosrtare dagar den scenariot jag beskrev eftersom knappast någon kommer att vilja betala för 8 timmar och få 6 timmars jobb utfört.

1896

Ja, det där med lönen är ett problem om vi ska ha 6 timmars arbetsdag, men som jag skrev tidigare, vill man verkligen genomföra något, då kliver man över alla hinder.  :)

Bussnissen

Om bara viljan finns brukar mycket gå att genomföra.
Det finns exempelvis bilverkstäder i dag med sex timmars arbetsdag i  tvåskift.
Det har blivit lyckat på flera håll med bla lägre sjukskrivningstal och större effektivitet än med åtta timmarsdag.
Problemet med bussbrsnschen är trögheten och konservatismen.
Ingen verkar våga eller vilja pröva något nytt.
I Umeå har det tidigare funnit förslag på 3+3 varianten. Ingen vågade ta steget och testa.