Ny i bussbranschen... Och besviken...

Startat av MTD, 07 juli 2012, 16:37:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Synd att en sån kille som vill,får jobba med så visset material

Det här är en del av baksidan av att avreglera en bransch.

Mittlinje
När du får den erfarenheten som många på detta fora sitter med då ska jag ta dina inlägg i beaktande.

/Lennart
Kört sedan -83 och dessutom det mesta inom denna bransch.

KG

Citat från: Blue skrivet 08 juli 2012, 02:22:11 AM
Vill du köra buss så sök dig till något företag som kör turist och beställning, fordonsmaterialet är oftast mycket bättre och din chef värdesätter oftast att du vill köra mjukt och  lugnt på ett helt annat sätt än trafikledarna på lokaltrafiken.

Du menar köra enbart fylleresor och sitta på bortaort i sex timmar osv? Aldrig veta hur morgondagen ser ut, aldrig kunna planera sitt liv? Hur konkurrerar man med turistchaffisar som gärna kör gratis mot traktamente? Finns ju såna dårar som kör resor i Europa gratis bara för att det är kul.

Björn Forslund

Fortsätt gärna diskussionen om bussbranschens problem, men peka inte ut enskilda företag och garage som klandervärda. Tyvärr måste vi rensa bort sådana inlägg då detta forum har en ansvarig utgivare som måste följa reglerna.
/Björn

Mittlinje

Drog i lite för hårt och ber om ursäkt. Det jag menar att bussbranschen inte är, har aldrig varit och kommer aldrig att bli någon arbetsplats för de som har så många besvikelser som huvudinlägget. Folk har kämpat för förändringar under alla år, inte ens när det på mindre arbetsplatser fanns passgubbar som satt och spelade kort en bit in på förmiddagen var det bra. Oavsett vilken arbetsplats i dagens samhälle, inte bara inom vår bransch, får man anpassa sig efter de förutsättningar som finns. dock finns möjligheter till förändringar och bättre sådana men det funkar inte att göra allt på en gång utan lite i taget. Under tiden kommen nya problem uppstå. Så besvikelser kommer alltid att gå hand i hand med yrket.

KG

Citat från: Mittlinje skrivet 08 juli 2012, 13:37:24 PM
Drog i lite för hårt och ber om ursäkt. Det jag menar att bussbranschen inte är, har aldrig varit och kommer aldrig att bli någon arbetsplats för de som har så många besvikelser som huvudinlägget. Folk har kämpat för förändringar under alla år, inte ens när det på mindre arbetsplatser fanns passgubbar som satt och spelade kort en bit in på förmiddagen var det bra. Oavsett vilken arbetsplats i dagens samhälle, inte bara inom vår bransch, får man anpassa sig efter de förutsättningar som finns. dock finns möjligheter till förändringar och bättre sådana men det funkar inte att göra allt på en gång utan lite i taget. Under tiden kommen nya problem uppstå. Så besvikelser kommer alltid att gå hand i hand med yrket.

Visst är det så! Men många andra branscher har något som lockar så pass mycket att folk faktiskt VILL HA jobbet.
Det kan t.ex. handla om en så pass attraktiv lön att man kan tänka sig tömma bajsbrunnar och bajamajor hela dagarna, eller en så pass bra arbetsgivare som verkligen älskar sina anställda, så att man kan ta att man har lägre lön, men man känner sig ändå uppskattad och mår bra på jobbet.

Problemet med bussbranschen och då menar jag främst de som kör upphandlad linjetrafik, det är att lönen är låg, arbetsgivaren är hemsk mot sina anställda och fordonen är misskötta. Vad har man då för positivt i vardagen? Det är ju därför arbetsgivarna måste tvinga folk in i yrket via arbetsförmedlingen, där man hotar med indraget levnadsstöd om man inte börjar köra buss.

Ersa

#20
Det är inte alls på samma nivå i hela Sverige överlag. Det kan i vissa specifika fall skilja mycket mellan länen/trafikhuvudmännen och hur de väljer att upphandla samt lägga upp trafiken. Samma stora företag kan trafikera två angränsande län, men ändå ha stora olikheter vad gäller uppläggen i de olika länen. Ett län kan upplevas i huvudsak som beskrivningen i startinlägget, medan grannlänet kan trafikeras av i princip helt nya bussar med jättenöjda förare och glada resenärer.
Jag vet att många blir otroligt upprörda när någon lägger in åsikten om att lastbilsförare och spårvagnsförare sedan länge fått arbetsmiljömässiga förbättringar som ett antal bussförare ännu väntar på. Men man kan inte blunda för sådan fakta. Än mindre bli upprörd över det.

Dessutom bör man skilja på två kategorier kritik.
1) Rent "fikarumsgnäll", där inget är bra. Men där några lösningar heller aldrig framkommer. Allt är dåligt. Jämt.
Dessvärre läcker denna slags kritik då och då in i detta forum.
2) Konstruktiv kritik där man diskuterar för att kunna arbetar för att höja kvaliteten i branschen för både förare och resenärer.
Dessvärre finns det vissa privatpersoner (ej chefer) som blir arga på de som tar upp konstruktiva förslag, och vill tysta dem. Enligt dem får absolut inget negativt nämnas om bussbranschen. Men hur ska man då kunna förbättra och fintrimma verksamheten i framtiden?

En bra sak som du Euforia lärt sig, är att du fått en ny bred insyn. Nu ser du helheten, och kommer inte att hålla med de arga skribenter som i tidningarna skriver saker som "ge arga bussförare sparken eller skicka dem på charmkurs", för du vet att en charmkurs inte löser problemen. Du tillhör längre inte de lastbilsförare som kan påstå att: "bussförare kan inte köra buss", för du vet nu hur svåra bussar är att köra jämfört med lastbilar. Lastbilar har ju t.ex varken sidmotorer eller motorer/drivning enbart i den enaxliga släpvagnen. Lastbilarna har heller inte diffspärren ersatt med ett usla datorstyrda antispinnsystem sedan 10 år tillbaka.

Björn Forslund

Citat från: Mittlinje skrivet 08 juli 2012, 13:37:24 PM
Drog i lite för hårt och ber om ursäkt. Det jag menar att bussbranschen inte är, har aldrig varit och kommer aldrig att bli någon arbetsplats för de som har så många besvikelser som huvudinlägget. Folk har kämpat för förändringar under alla år, inte ens när det på mindre arbetsplatser fanns passgubbar som satt och spelade kort en bit in på förmiddagen var det bra. Oavsett vilken arbetsplats i dagens samhälle, inte bara inom vår bransch, får man anpassa sig efter de förutsättningar som finns. dock finns möjligheter till förändringar och bättre sådana men det funkar inte att göra allt på en gång utan lite i taget. Under tiden kommen nya problem uppstå. Så besvikelser kommer alltid att gå hand i hand med yrket.

No problemos, du tar upp saker som är aktuella och det är helt OK. Vi känner väl till att detta yrke har sina problem, precis som många andra. Det är bra att problemen tas upp. Men vi kan inte peka ut enskilda företag.

Bussnissen

Citat från: Euforia skrivet 07 juli 2012, 16:37:22 PM
Hej vänner!

Jag är ny inom bussbranschen (hyffsat iaf, lite drygt 1 år). Jag har tidigare arbetat som lastbilschaufför i 10 år men kände att det blev för ensamt
och sökte mig vidare till bussidan. Jag kör extra för Nobina i Falun, Borlänge och Avesta vid behov.
Och jag måste säga det att jag är stum av förvåning över hur otroligt dåliga bussar dom har! Framför allt i Falun. Det är tamefanimig pinsamt alltså!
Jag måste bara höra med mina kamarater runt om i landet om detta är generellt på åkerier runt om i Sverige?

Förarmiljöerna är så otroligt dåliga.
Det skramlar, bullrar, låter, trångt, långt till knappar och reglage, ingen fjädring alls i stolarna, som för övrigt knappt går att ställa in, man sitter som på en parkbänk.
Stötdämpningen på stadsbussarna är inget att tala om! Man känner minsta lilla bula eller grop på vägen. Man känner tom om man kör över en gren som ligger på vägen.
Detta gör att man sitter och hoppar i förarstolen och som gammal lastbilschaufför med bra fjädring i stol så är detta någon som oroar mig.

Jag som ny i branschen, och hyffsat ung, blir väldigt förvånad. Dels över att bussarna är så otroligt dåliga och sen att arbetspassen är så otroligt långa.
Vissa förartjänster har en RAM tid på 13.5 timme.

Jag trodde att lastbilsyrket var slitsamt, men jag måste då säga det att köra buss är nog fan värre.
Man kan kliva upp kl 4 på mornarna för att börja 5:00 och ändå inte sluta förens 18:30p å kvällen. Sen att man måste sitta i detta skrammel och elende till buss (som inte ens borde få kallas buss) är åt h*****e, tycker jag!

När jag började köra buss för lite drygt 1 år sedan så såg jag fram emot att få köra mjukt och skönt. Men det går ju inte?
Att bromsa mjukt är nästan omöjligt med dom j***a bussarna dom har! Den enda buss som går att köra mjukt med är Scania Vega (det är tamefan i mig en riktig buss det!)
Att köra mjukt med en stadsbuss det går inte! Antingen så tar bromsarna väldigt lite eller tvärtom, väldigt mycket.
På vissa bussar (i falun) så går hjälpbromsen (retadern) i så fort man ens släpper gaspedalen.

Nigfunktionen funkar kanske på 4 av 10 bussar.
På vissa vissa bussar så niger hela sidan, bra när det tex är folk med barnvagn som ska på, medans det på andra bussar bara niger fram. De flesta bussar niger över huvud taget inte ens!

Är det så här det ska vara?
Ser det likadant ut över hela Sverige?
Är det verkligen så här illa att köra buss? Är bussarna så här otroligt dåliga?
Dom enda vettiga bussar som finns är 6400 vagnarna (volvo). Dom går ut på landsbygden eller till och från Borlänge.

Jag är väldigt besviken och såg verkligen fram emot att köra buss.
Men det är knappt så jag tycker det är roligt längre. Jag såg fram emot att få bromsa in mjukt och skönt, så passagerar inte ens skulle känna när man stanna, men det går inte.
Jag tycker det är rent av pinsamt när man ska stanna på hållplats och att man varenda gång får dom där "rycken". Det är inte behagligt! Varken för mig eller mina resenärer.

Vad tycker ni andra som kör buss?

Jag kan bara hålla med. Allt du skriver om bussar och busskörning stämmer på pricken med situationen i Umeå.
Vi jobbar för samma företag. Det är väldigt få i Umeå som trivs med sin arbetssituation.
Underhållet på bussarna är högst bristfälligt. Förarstolar som inte går att ställa in. AC ur funktion. Obalans och vibrationer i däck och
framvagn. Bromsar som drar snett osv osv osv.

Problemet i branschen är att det finns folk som Mittlinje som tycks vara nöjd med vilken situation som helst.
Som gärna bagatelliserar i något syfte. Som gärna säger saker i stil med - skaffa ett annat jobb om det inte passar -
det är sådana uttalanden som gör att branschen bara går bakåt kvalitetsmässigt.
Givetvis också ett svagt och frånvarande fackförbund - Kommunal.

MTD

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2012, 14:31:51 PM


En bra sak som du Euforia lärt sig, är att du fått en ny bred insyn. Nu ser du helheten, och kommer inte att hålla med de arga skribenter som i tidningarna skriver saker som "ge arga bussförare sparken eller skicka dem på charmkurs", för du vet att en charmkurs inte löser problemen. Du tillhör längre inte de lastbilsförare som kan påstå att: "bussförare kan inte köra buss", för du vet nu hur svåra bussar är att köra jämfört med lastbilar. Lastbilar har ju t.ex varken sidmotorer eller motorer/drivning enbart i den enaxliga släpvagnen. Lastbilarna har heller inte diffspärren ersatt med ett usla datorstyrda antispinnsystem sedan 10 år tillbaka.

Bra inlägg!

Jag kan med helhjärta säga att det är svårare att köra buss än vad det är att köra lastbil.
Men har mer att tänka mig. Även om man kör lastbil med släp så följer ekipaget med mycket bättre och är lättare hanterbart än vad en buss är, även en ledvagn.
Sen att man sitter mycket bättre in en lastbil gör saken mycket bättre också. Dels sitter man högre, men också bättre med bra förarmiljö och bra stolar.

Jag tycker det är så synd att det ska behöva vara så. Vart vänder man sig om man verkligen vill framför sin kritik? För cheferna på garagerna verkar i sig inte bry sig.
i Falun får bussarna gå i 14 år innan dom tas ur trafik. Det är väl ändå ganska länge för en buss?

Jag tycker att köra och åka buss ska vara bekvämt! Det ska vara mjukt och skönt, oavsett om man åker i stadstrafik eller långtrafik.
Resenärerna ska sitta bra och slippa allt skrammel och buller och framför allt hård stötdämpning. Är inte hela tanken att det ska vara bekvämt?
Ett bussföretags (säger ej namn efter som det fick man inte?) är: "Alla vill resa med oss". Nej, alla vill inte resa med er. Man sitter dåligt, hög ljudvolym, ryckig och hård buss.
Resenärerna i Dalarna och klagat flera ggr på linjetrafiken i städerna på att det är dåliga bussar med mycket ljudvolym och hård dämpning.

Jag känner att jag egentligen bara klagar, men det är inte min mening. Jag har bara kört i lite drygt 1 år och jag imponeras av er som kört längre än så!
Jag vill verkligen köra buss då jag älskar allt som har med bussar att göra och är väldigt social av mig och älskar träffa nya människor.
Att köra buss var ett av mina drömyrken som barn (och fortfarande är), men det är svårt att tycka att man gör ett bra jobb när man inte får rätt redskap att utföra detta med.

Varför har det blivit så här för? Är det pga all upphandling?

MTD

Citat från: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 16:30:31 PM
Jag kan bara hålla med. Allt du skriver om bussar och busskörning stämmer på pricken med situationen i Umeå.
Vi jobbar för samma företag. Det är väldigt få i Umeå som trivs med sin arbetssituation.
Underhållet på bussarna är högst bristfälligt. Förarstolar som inte går att ställa in. AC ur funktion. Obalans och vibrationer i däck och
framvagn. Bromsar som drar snett osv osv osv.

Problemet i branschen är att det finns folk som Mittlinje som tycks vara nöjd med vilken situation som helst.
Som gärna bagatelliserar i något syfte. Som gärna säger saker i stil med - skaffa ett annat jobb om det inte passar -
det är sådana uttalanden som gör att branschen bara går bakåt kvalitetsmässigt.
Givetvis också ett svagt och frånvarande fackförbund - Kommunal.

Egentligen borde vi strejka och kräva rätt redskap!
Alla andra yrken strejkar så fort det är nånting som är dåligt - varför kan inte vi?
Utan oss stannar Sverige.

Tänk hur mycket en busschaufför egentligen betyder?
Folk generellt brukar glömma av det. Men utan oss så stannar faktiskt Sverige.
Tänk på alla de som ska till jobbet varje dag som måste åka buss. Dom kanske inte har något körkort? Ingen bil? Kanske bara en bil i familjen?
Tänk på alla skolbarn som ska till skolan, alla sjuka som ska till sjukhusen och vårdcentralerna.

Jag tycker rent ut sagt det är bedrövligt att vi som gör ett sånt stort, bra och ansvarsfullt jobb ska behöva arbeta med så dåliga redskap!
Varför ska vi slita ut våra ryggar, axlar och nacke för pga lilla Lisa ska till skolan?
Vi får inte den creed vi egentligen förtjänar! Varken för resenärer (av förstårliga själ) eller från våra arbetsgivare!

Edit: Det finns många yrkesgrupper som inte får den creed dom förjänar, så missförstå mig inte.
Men man blir självklart mest upprörd över sitt eget yrke.

Bussnissen

Citat från: Euforia skrivet 08 juli 2012, 16:31:49 PM
Bra inlägg!

Jag kan med helhjärta säga att det är svårare att köra buss än vad det är att köra lastbil.
Men har mer att tänka mig. Även om man kör lastbil med släp så följer ekipaget med mycket bättre och är lättare hanterbart än vad en buss är, även en ledvagn.
Sen att man sitter mycket bättre in en lastbil gör saken mycket bättre också. Dels sitter man högre, men också bättre med bra förarmiljö och bra stolar.

Jag tycker det är så synd att det ska behöva vara så. Vart vänder man sig om man verkligen vill framför sin kritik? För cheferna på garagerna verkar i sig inte bry sig.
i Falun får bussarna gå i 14 år innan dom tas ur trafik. Det är väl ändå ganska länge för en buss?

Jag tycker att köra och åka buss ska vara bekvämt! Det ska vara mjukt och skönt, oavsett om man åker i stadstrafik eller långtrafik.
Resenärerna ska sitta bra och slippa allt skrammel och buller och framför allt hård stötdämpning. Är inte hela tanken att det ska vara bekvämt?
Ett bussföretags (säger ej namn efter som det fick man inte?) är: "Alla vill resa med oss". Nej, alla vill inte resa med er. Man sitter dåligt, hög ljudvolym, ryckig och hård buss.
Resenärerna i Dalarna och klagat flera ggr på linjetrafiken i städerna på att det är dåliga bussar med mycket ljudvolym och hård dämpning.

Jag känner att jag egentligen bara klagar, men det är inte min mening. Jag har bara kört i lite drygt 1 år och jag imponeras av er som kört längre än så!
Jag vill verkligen köra buss då jag älskar allt som har med bussar att göra och är väldigt social av mig och älskar träffa nya människor.
Att köra buss var ett av mina drömyrken som barn (och fortfarande är), men det är svårt att tycka att man gör ett bra jobb när man inte får rätt redskap att utföra detta med.

Varför har det blivit så här för? Är det pga all upphandling?
Jag tycker du har alldeles rätt. Det finns många i Umeå som vill dra ut i strejk. Men än så länge tror jag inte att uppslutningen
är tillräckligt stor. Folk som sitter på huslån och liknande är rädda om sina jobb. Det kan man ha förståelse för.
I Umeå börjar nog smärtgränsen närma sig. Vi sitter och åker omkring i många gamla uttjänta bussar från södra Sverige,
dessutom dåligt underhållna. Det jäser på en del håll.
Det som är så tråkigt är att många av oss som kört länge tycker om att köra buss. Men är man en professionell yrkesutövare så
vill man ha bra verktyg att arbeta med. Det har vi tyvärr inte idag. En snickare skulle knappast nöja sig med Rusta-verktyg.
Så varför ska vi behöva göra det?
Arbetstider, körtider och ramtider är ett annat tråkigt kapitel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Euforia skrivet 08 juli 2012, 16:33:56 PM
Egentligen borde vi strejka och kräva rätt redskap!
Alla andra yrken strejkar så fort det är nånting som är dåligt - varför kan inte vi?
Utan oss stannar Sverige.


Det är väl ändå inte sant att alla andra yrken strejkar så fort det är någonting som är dåligt. I Sverige är strejker rent generellt ovanliga och när det förekommer är det nästan alltid lönenivån och andra ekonomiska förmåner det strejkas för. Finns det avtal så är det dessutom ett avtalsbrott - och därmed olagligt - att strejka. Alltså får man inga sympatier av de som drabbas av strejkens konserkvenser om man går ut i en sådan strejk.

Mitt förslag till förbättring låter tråkigt eller omöjligt för många men det är att man engagerar sig i det fackliga arbetet. Det är den väg som de anställda har att påverka företagen. Om man sedan också inte ser upphandlingarna som enda orsaken till allt ont orsak har man förutsättning att komma en bra bit på vägen till bättre arbetsförhållanden. Även de fackliga organisationerna har låst sig för mycket i detta tänkesätt. Men vad händer den dag man slutar upphandla. Skall bussbolagen gå runt på egen kraft genom vad de tjänar på biljetterna så lär det bli minst lika stora besparingar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Sen måste jag poängtera att politiker och tjänstemän har en stor del av helhetsansvaret för den upphandlade linjetrafiken. Tyvärr är många i Sverige (både i och utanför bussbranschen) benägna att främst kritisera trafikföretagen. Men dessa personer måste börja ta till sig det faktum att huvudmannen har det övergripande ansvaret för sin trafik. Det är ju huvudmannen som ställt alla krav, upphandlat och tilldelat trafiken, och som därefter ska hålla ordning. Därefter måste svensken i gemen börja bli bättre på att som skattebetalare ställa hårdare krav på de institutioner som spenderar deras skattemedel på t.ex den upphandlade busstrafiken i varje län.

Det spelar faktiskt inte så stor roll om det är utlandsägda Great Bus Sverige AB eller medlemsföretaget Paraplybuss AB med 10-15 st smååkare som kör i ett län. I varje fall inte på hur bussarna ser ut och utrustats, samt maxåldern. Detta då det är huvudmannen som ställt detaljerade krav på hur bussarna ska utrustas samt hur gamla de får bli. Tillåter en huvudman 13-14 år gamla bussar utan bälten och AC så kommer varken små eller stora bolag heller att köpa in en massa nya fina bussar till trafiken - om de vinner anbudet.

Den helt avreglerade trafiken som t.ex expressbusstrafiken i Svea- och Götaland ser ju dock lite annorlunda ut. Bussföretagen köper exakt de bussar de vill ha, och specificerar dem exakt med den utrustning de vill ha. Samt väljer bort sånt de inte vill ha. Håller inte tidtabellen kan bussföretaget själva justera den utan att behöva blanda in tjänstemän och landstingspolitiker. Å andra sidan är man helt beroende av biljettintäkterna. Börjar resenärerna falla bort trots 100% kundnöjdhet, så måste man dra ner på trafiken för att inte gå i förlust.

MTD

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2012, 16:54:00 PM
Det är väl ändå inte sant att alla andra yrken strejkar så fort det är någonting som är dåligt. I Sverige är strejker rent generellt ovanliga och när det förekommer är det nästan alltid lönenivån och andra ekonomiska förmåner det strejkas för. Finns det avtal så är det dessutom ett avtalsbrott - och därmed olagligt - att strejka. Alltså får man inga sympatier av de som drabbas av strejkens konserkvenser om man går ut i en sådan strejk.

Det är sant, jag blir lite "ifrån ämnet" när jag blir upprörd bara.
Men du har helt rätt!

Ersa

Citat från: KG skrivet 08 juli 2012, 11:35:27 AM
Du menar köra enbart fylleresor och sitta på bortaort i sex timmar osv? Aldrig veta hur morgondagen ser ut, aldrig kunna planera sitt liv? Hur konkurrerar man med turistchaffisar som gärna kör gratis mot traktamente? Finns ju såna dårar som kör resor i Europa gratis bara för att det är kul.

Nja, visst kan det vara lite av ett pusslande att hitta en arbetsgivare som har bra beställningskörningar, men jag delar inte den bilden du har av beställningstrafik. Man behöver ju inte leta sig till körningar från Ålandsbåtarna samt andra körningar med berusade resenärer. Visst kan viss beställningstrafik innebära att man är borta flera dagar i sträck, men de flesta resor tror jag är kortare dagsresor.

Utöver det finns även rena skolbussar i många län, dvs kommunalt upphandlad skoltrafik som inte har något med länshuvudmannen att göra. Vilket är en typ av trafik jag personligen anser är så trevlig att enbart det kan hålla mig kvar i branschen. En bra personlig buss hos en mindre åkare att köra glada låg- och mellanstadiebarn i till och från socknens byskolor är nog det allra trevligaste arbete jag någonsin haft. Vilket naturligtvis måste varvas med olika beställningar för att få ihop det till heltid.