Ny i bussbranschen... Och besviken...

Startat av MTD, 07 juli 2012, 16:37:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MTD

Hej vänner!

Jag är ny inom bussbranschen (hyffsat iaf, lite drygt 1 år). Jag har tidigare arbetat som lastbilschaufför i 10 år men kände att det blev för ensamt
och sökte mig vidare till bussidan. Jag kör extra för Nobina i Falun, Borlänge och Avesta vid behov.
Och jag måste säga det att jag är stum av förvåning över hur otroligt dåliga bussar dom har! Framför allt i Falun. Det är tamefanimig pinsamt alltså!
Jag måste bara höra med mina kamarater runt om i landet om detta är generellt på åkerier runt om i Sverige?

Förarmiljöerna är så otroligt dåliga.
Det skramlar, bullrar, låter, trångt, långt till knappar och reglage, ingen fjädring alls i stolarna, som för övrigt knappt går att ställa in, man sitter som på en parkbänk.
Stötdämpningen på stadsbussarna är inget att tala om! Man känner minsta lilla bula eller grop på vägen. Man känner tom om man kör över en gren som ligger på vägen.
Detta gör att man sitter och hoppar i förarstolen och som gammal lastbilschaufför med bra fjädring i stol så är detta någon som oroar mig.

Jag som ny i branschen, och hyffsat ung, blir väldigt förvånad. Dels över att bussarna är så otroligt dåliga och sen att arbetspassen är så otroligt långa.
Vissa förartjänster har en RAM tid på 13.5 timme.

Jag trodde att lastbilsyrket var slitsamt, men jag måste då säga det att köra buss är nog fan värre.
Man kan kliva upp kl 4 på mornarna för att börja 5:00 och ändå inte sluta förens 18:30p å kvällen. Sen att man måste sitta i detta skrammel och elende till buss (som inte ens borde få kallas buss) är åt h*****e, tycker jag!

När jag började köra buss för lite drygt 1 år sedan så såg jag fram emot att få köra mjukt och skönt. Men det går ju inte?
Att bromsa mjukt är nästan omöjligt med dom j***a bussarna dom har! Den enda buss som går att köra mjukt med är Scania Vega (det är tamefan i mig en riktig buss det!)
Att köra mjukt med en stadsbuss det går inte! Antingen så tar bromsarna väldigt lite eller tvärtom, väldigt mycket.
På vissa bussar (i falun) så går hjälpbromsen (retadern) i så fort man ens släpper gaspedalen.

Nigfunktionen funkar kanske på 4 av 10 bussar.
På vissa vissa bussar så niger hela sidan, bra när det tex är folk med barnvagn som ska på, medans det på andra bussar bara niger fram. De flesta bussar niger över huvud taget inte ens!

Är det så här det ska vara?
Ser det likadant ut över hela Sverige?
Är det verkligen så här illa att köra buss? Är bussarna så här otroligt dåliga?
Dom enda vettiga bussar som finns är 6400 vagnarna (volvo). Dom går ut på landsbygden eller till och från Borlänge.

Jag är väldigt besviken och såg verkligen fram emot att köra buss.
Men det är knappt så jag tycker det är roligt längre. Jag såg fram emot att få bromsa in mjukt och skönt, så passagerar inte ens skulle känna när man stanna, men det går inte.
Jag tycker det är rent av pinsamt när man ska stanna på hållplats och att man varenda gång får dom där "rycken". Det är inte behagligt! Varken för mig eller mina resenärer.

Vad tycker ni andra som kör buss?

Karsten

Dina erfarenheter stämmer rätt bra med mina från 08-området.

En annan sak som vissa trafikföretag är rätt bra på är att läsa detta forum vidta åtgärder mot de som kritiserar firman (eller branschen) på forumet.

1896

Jag tror att ett problem är avtalsperioder, en buss överlever i bästa fall två avtalsperioder, och när ett bolag vinner ett avtal köper man nya bussar till det avtalet, men sen vet ju bolaget ifråga aldrig om det får behålla trafiken även nästa avtalsperiod, därför finns det ingen som är rädd om bussarna.

Mittlinje

Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Ronald M. Jannesson

...man kan ju undra varför personalomsättningen är så hög i denna bransch, även i lågkonjunktur som nu...så en poäng idet du skriver finns det nog... ;)

Peter Elmheden

Citat från: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Fast varför ska han dra vidare? Varför ska busschaufförer ha dåliga arbetsmiljöer och dåliga redskap?
Detta är ju ett forum för att diskutera i, eller?
Varför ska chaufförer nöja sig med dåliga verktyg, mindre bra löner och otrevliga kolleger som du verkar vara.

Priserna på busstransporter har en negativ trend och de som blir lidande är ju ofta de som sitter bakom ratten.
Vi som kör måste ju kunna ställa krav på de fordon som byggs, jag kan ha helt fel här?

AL

Citat från: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Som den här branschen har utvecklats alltsedan upphandlingarna tilltog på allvar, skall man nog vara tacksam att någon alls söker yrket.  Precis som Ronald skriver så är personalomsättningen mycket hög - även i lågkonjunktur, och i princip kreti och pleti måste plockas in från gatan för att verksamheten överhuvudtaget skall kunna fungera alls...  Så jag måste nog också kommentera detta, men i samma andemening be dig Mittlinje att dra vidare, för med din inställning ser framtiden för yrket helt hopplöst ut...  ::)

Ronald M. Jannesson

...undrar hur det blir nu när tränselskatten här i Göteborg införlivas? Med alla nyinrättade busslinjer...fast å andra sidan är det ju en hel del linjer som skall indragas vad jag förstår??? Är nog uträknat av Västtrafik från början...så till slut är det väl plus minus noll eller som nu minus en del på förarsidan (ur samtliga synvinklar)  :D :D

AL

Nja, en del linjer i city får redan till hösten utökad trafik, och det lär sannolikt fortsätta även vid årsskiftet...  Tror inte trängselskatten får något omedelbart genomslag hos vanliga bilister förrän fakturorna dimper ned i brevlådan och man plötsligt ser vad det kostar...  ;)

Och det är redan nu förarbrist i Göteborg - och då räknar jag inte ens in förare med stort F där gedigen kvalitét är hörnstenen...   ;)

Lars-Håkan_E

Ett stort problem vilket gör yrket mindre attraktivt är att större delen av utlysta arbeten (och det finns inte många förutom i storstäderna) inte ger en tillsvidare anställning på heltid.

Det kommer inte gå att locka yngre förmågor att satsa på yrket om dem först måste jobba på timme eller 60-70% deltid i typ 10 år dessutom ofta med tidiga mornar och sena kvällar.

Detta måste de avtalsslutande parterna titta närmare på, 17% uppräkningen vid delade turer är ett steg på vägen men måste gälla all trafik som körs efter tidtabell inte som idag enbart linjetrafik som körs alla veckodagar året om. Den stora grupp förare som kör linjer som bara trafikeras under skoltid och ren skoltrafik har idag sämre villkor.

Vad gäller fordonen så finns det ju flera orsaker till detta, rent konstruktionsmässiga delvis beroende på olika beställarkrav och sedan bristen på underhåll beroende på fordonsbrist eller av ekonomiska skäl, när avtalet inte ens går jämnt upp finns det bara två saker man kan skära ned på, det är förartiderna och underhållet.

Sedan finns det ju företag, även stora sådana som har ett exemplariskt underhållsprogram.

Dörrbroms

Jag förstår Euforia. Är man ny och entusiastisk och sen upptäcker att man inte kan göra ett jobb man är stolt över så är det lätt att bli besviken. Sett det många gånger och varit där själv. Jag överlevde den svackan med inställningen att jag iaf känner att jag gör ett bra jobb under de förutsättningar som finns. Sånt jag inte kan påverka är faktiskt inte mitt fel.

Men det är stora pensionsavgångar på gång och blir det en skitbransch som ingen vill jobba i så blir det problem både för oss och samhället. För helt trivialt att köra buss säkert är det faktiskt inte.

1896

Citat från: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Precis sådär resonerade vår trafikledare när jag körde, "- passar det inte, så hittar du till dörren...." man måste väl vara öppen för att bearbeta problem på arbetsplatsen, annars är man väl inte seriös.  ::)

MTD

Tack alla ni som förstår vad jag menar!
Jag såg verkligen, verkligen fram emot att börja köra buss.
Jag har enda sedan jag var liten grabb varit fashinerad av bussar. Dom stora rattarna, det stora överhänget fram som man måste glida över vissa trotoarkanter för
att kunna ta ut svängar med osv, stanna vid hållplatser och öppna dörrarna, köra mjukt och behagligt. Allt detta försvann ganska fort när jag väl började köra buss, tyvärr.

Jag tycker att det är dåligt att det ska behöva vara så.
Det är framför allt illa för oss som kör men också väldigt illa för våra resenärer. En sur och grinig busschaufför gör varken resan roligare eller behagligare.
Har man rätt verktyg till att göra ett bra jobb så blir allt mycket roligare!

Visst ska man vara lojal mot sin arbetsgivare, men samtidigt så måste man få framföra kritik!
Det kanske blir som många redan sagt i tråden, att när man väl kommer över tröskeln så bryr man sig till slut inte längre utan man bara kör vidare.

Nu det senaste så har jag varit ganska mycket på depån i Avesta och kört en del då det är min närmsta stad. Dom senaste dagarna när värmen slog till så hade jag 42 grader i en buss och 44 i en annan. Det var så varmt så vissa resenärer var tvungna att kliva av (framför allt de äldre). Jag förstår dom. Framme vid förarplatsen kan man iaf öppna fönstret så det fläktar lite.
Det enda svar man får till de ansvariga när man påpekar fel är "det är mycket nu", "lägg en felrapport", "välkommen".

Pratade med en chaufför på Resecentrum i Borlänge för några veckor sedan som kört buss i 35 år och som nu kör för Nobina i Falun.
Hans kommentar var: "Jag har aldrig varit på ett garage, som har en egen verkstad, men där det ändå är 2-3 fel på varenda buss, allvarliga fel".
Han berättade även för mig att dom kör med bussar där dörrbromsen inte funkar. Det får man väl ändå inte göra? Det får inte polaren som kör buss i Stockholm göra?


KG

Jag håller helt och hållet med Euforia. Jag kan dock bara svara för mig själv på frågan om varför jag stannar kvar i branschen.

Jag har otroligt dåligt självförtroende. Ett självförtroende som min arbetsgivare gång på gång psykiskt bryter ner genom att tala om hur dåliga vi förare är. De behandlar oss som de idioter vi är och det med all rätt. Vi är helt värdelösa förare som inte gör annat än fel och krockar.
Varför är vi värda bra bussar? Hade jag varit chef hade inte jag premierat oss i alla fall.

Blue

Citat från: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Jag tycker det låter som en kille som man SKA anställa, ge honom en bra buss så att han kan göra jobbet på rätt sätt!

Euforia.
Vill du köra buss så sök dig till något företag som kör turist och beställning, fordonsmaterialet är oftast mycket bättre och din chef värdesätter oftast att du vill köra mjukt och  lugnt på ett helt annat sätt än trafikledarna på lokaltrafiken.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)