Buss kör med bakdörr öppen

Startat av Bussmupp, 10 juni 2012, 20:43:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dörrbroms

Citat från: Andy skrivet 12 juni 2012, 18:58:09 PM
Vet inte riktigt vad du vill säga

Det är att situationen man behöver kunna behärska ser olika ut på olika platser. Vissa tycker att alla som inte klarar att lägga på snökedjor är käringar t.ex. Själv blev jag omdragen på insidan av en rondell häromveckan av två dubbeldäckare som det stod Vilhelmina Taxi och Norbergs Buss på och de var inga kompetenta stadsförare direkt. Jag fick se till att de inte körde på mig.

Citat
men det bör i alla fall finnas en ambition att lära sig mer om bussen än det man måste kunna för att klara en vanlig arbetsdag.

Jobbet innebär mer än bara fordonet, men ja - att kunna hantera så många situationer som möjligt är ungefär hur jag definerar kompetens. Men folk har olika ambition; en del vill få sin lön och gå hem medan andra vill kunna klara allt perfekt.

Och i stora bolag, som det mest är i Sthlm, finns det oftast fler specialister som tar hand om sin del av trafiken (mekar, planerare, tvätt) än i små, så vi som vrider på ratten ;) slipper engagera oss i så mycket annat.


Ersa

#46
Citat från: Dörrbroms skrivet 12 juni 2012, 18:28:13 PM
Det tog mig flera år innan jag förstod att det inte var lag på dörrbroms på alla bussar. Nåt jag tycker det borde vara.

Under min utbildning (busslink sthlm) ingick prov av dörrbromsen i dagliga rutinen (klämskydd, klubba på däcken etc), och jag undrar om vi inte drog ett dörrbromsprov under uppkörningen av bara farten också. Och praxis är att så fort dörrbromsen inte funkar så blir det bussbyte och handbroms vid varje hpl tills dess. På mitt garage har vi många olika modeller av 3 olika fabrikat och dörrkretsknappen sitter på olika ställen (ibland t.o.m dold under en lucka nånstans) och är inget man vanligtvis rör så jag tycker inte det är så konstigt om många lokala "ratthållare" här lever i villfarelse.

Och apropå kompetens: Jag har kört bussar där jag inte hittat tutan. Vad sägs om det av en som kört ett decennium?
När Volvos digitalbussar kom visade det sig att trycker man där tutknappen sitter på vanliga bussar så hamnar man i en datormeny. Tutan är två små knappar längst ner på ratten.
Och när jag höll på att bli påbackad av en lastbil i en MAN så fick jag dan efter reda på att tutan sitter på ytterkanten av blinkerspaken.

Jag ser det inte som brist på kompetens, utan mera att det i många år brustit i kommunikation och/eller utbildning. I övriga Sverige samt hela övriga EU har det ju länge varit standard med t.ex dörrknappar på höger sida samt knappen för signalhornet på blinkersspakens gavel. Men här i Sverige har vi ju bevarat vår gamla norm för hur en buss "ska" se ut, och då blir det ju en kulturkrock när det tas in bussar från omvärlden.
Jämför Solarisbussarna som det i Stockholms innerstad inte gick att köra med vanliga hängande pedaler, utan där var man tvungna att montera nån "antik" stående bromspedal modell Scania CN113. Men bara man gick till Söderortsdepåerna i samma stad kunde man där utan bekymmer köra Scania OmniLink II och Mercedes Citaro med hängande pedaler utan problem. Länge var det ju helt otänkbart att en SL-buss kunde ha något annat reglage till framdörren än ett vred på vänster sida, men idag fungerar det med knappar på höger sida panelen utan att det utlyses ett skyddsstopp.

I Västerbottens län samt Umeå tätort har man inte hört talas om rampkoppling där glykol pumpas in. Man har pluggat in en luftslang i stadsbussarna som mest. Även de gula bussarna på UL:s ytterdepåer klarar sig utan rampkopplingar, och har bara grön kabel till batteriladdaren. Bussarna är ju isolerade och har webasto som förarna har fått utbildning i. (Se bild)
Men om man kör SL-trafik förväntas alla små ytterdepåer ha en dyr ineffektiv lösning med en ramp där glykol ska pumpas runt i bussarna. Märkligt med alla dessa stora kulturskillnader som trafikhuvudmännen tvingat in sina olika län i.


Ronald M. Jannesson

Dörrbroms ja...Började på Göteborgs Spårvägar trafikområde Väst (Garaget Majorna) 1986, numera övertaget av Veolia Transport. Då var samtliga bussar utrustade med dörrbroms. Göteborgs Spårvägar var då det enda bussbolaget i regionen som hade dörrbroms på sina bussar, med några få undantag typ SJ:s ledbussar VanHool B 58:or, tror jag. Efter några år ville jag vidga mina vyer och började på GDG i Kungälv (Garaget Ängegärde). Där var det ALPUS-vagnar utan dörrbroms och med manuella växellådor i stads- och landsbygdstrafik som gällde och backvändning mitt ute i skogen vid ett flertal platser i mörker. Det där har gett mig den erfarenhet jag har idag. Förare på GDG Biltrafik AB på den tiden, DET var förare det...Då var man ju tvungen att ställa in bl.a. dörrspegeln ovan bakdörr. Numera står dem ju mest åt andra hållet så att passagerarna kan spegla sig... ;D ;D ::)

lil-sis

Citat från: Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 11:55:19 AM
Det blev en väldig debatt för att någon missat att stänga dörren innan avfärd, något som säkert händer dagligen överallt i vårt avlånga land.

Då är det mycket allvarligare när man stannar vid en hållplats van vid fungerande dörrbroms, vrider stolen för att expiera och bussen rullar iväg medans kunderna kliver på, här kan man tala om risker för svårt skadade och döda.

Dem som varit ute för detta vet vad jag talar om :-(

Släpper man fotbromsen så lägger man i handbromsen. Så slipper man att bussen oplanerat rullar iväg.

Camilla

Jag kom och tänka på en sak.
Jag var ute och åkte med en B9S för några år sen och då var det en grabb som var rätt så full på bussen och han fick för sig att gå av bussen i farten så han vred på nödöppnaren och ramlade ut är bussen och bussen åker ju vidare med bakdörren öppen

Dörrbroms

När du vrider på nödöppningsvredet vid dörren så kopplar du bort tryckluften som håller dörren stängd. Det är bara att vrida tillbaka det så stängs dörren igen (med en smäll). Att hoppa av i farten kan ha sina sidor: jag har träffat en som gjorde det men missade att det kom en buss från andra hållet...

Det är maffigt att köra med alla dörrar öppna. Det är ett vanligt sätt att snabbkyla en buss som stått i solen och blivit bastuhet på sommaren, att tomköra så en bit vill säga.

Krille

Dörrbroms är ju framförallt oerhört praktiskt, att bara öppna dörren och kunna ta emot kunderna.
Men många som är van att köra utan tycks klaga över att man tappar sekunder när man måste sitta och vänta på att dörren ska gå igen helt :P

/K

Camilla

#52
Citat från: Dörrbroms skrivet 22 juni 2012, 12:34:21 PM
När du vrider på nödöppningsvredet vid dörren så kopplar du bort tryckluften som håller dörren stängd. Det är bara att vrida tillbaka det så stängs dörren igen (med en smäll). Att hoppa av i farten kan ha sina sidor: jag har träffat en som gjorde det men missade att det kom en buss från andra hållet...

Det är maffigt att köra med alla dörrar öppna. Det är ett vanligt sätt att snabbkyla en buss som stått i solen och blivit bastuhet på sommaren, att tomköra så en bit vill säga.

Tack för svaret.
Det gick bra för killen för han hoppade av i ganska låg fart

Mr H

Kommer ihåg ett tillfälle för en del år sedan på SL linje 704. Åkte en normalbuss med dörrställningen 1-1-1. På den här tiden så lämnade underhållet en del att önska. Den bakersta dörren var öppen till ungefär halvvägs när föraren körde, visserligen så hängde många bussdörrar på både ena och andra sättet i läge stängt vid den här tiden, men det här var extremt.

Jag gick fram till föraren och påpekade detta som svarade att han hade (givetvis) sett detta och sa att han hade begärt vagnbyte men det fanns inget att byta med. Verkstaden i Eriksberg visste om felet men väntade på reservdelar för att fixa det! Då frågade jag honom hur det gick att köra med tanke på dörrbromsen. Han svarade: "Den kopplade verkstaden ur på den dörren när de konstaterade det andra felet så att bussen kan gå i trafik!"

Mr H

Carl Eric

Citat från: Mr H skrivet 23 juni 2012, 11:28:15 AM
Kommer ihåg ett tillfälle för en del år sedan på SL linje 704. Åkte en normalbuss med dörrställningen 1-1-1. På den här tiden så lämnade underhållet en del att önska. Den bakersta dörren var öppen till ungefär halvvägs när föraren körde, visserligen så hängde många bussdörrar på både ena och andra sättet i läge stängt vid den här tiden, men det här var extremt.

Jag gick fram till föraren och påpekade detta som svarade att han hade (givetvis) sett detta och sa att han hade begärt vagnbyte men det fanns inget att byta med. Verkstaden i Eriksberg visste om felet men väntade på reservdelar för att fixa det! Då frågade jag honom hur det gick att köra med tanke på dörrbromsen. Han svarade: "Den kopplade verkstaden ur på den dörren när de konstaterade det andra felet så att bussen kan gå i trafik!"

Mr H

Det var bättre förr! ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Krille skrivet 22 juni 2012, 20:17:17 PM
Dörrbroms är ju framförallt oerhört praktiskt, att bara öppna dörren och kunna ta emot kunderna.
Men många som är van att köra utan tycks klaga över att man tappar sekunder när man måste sitta och vänta på att dörren ska gå igen helt :P

Det är ju även så att nya bussar med dörrbroms är ohyggligt mer långsamma på att "släppa taget" än gamla bussar med dörrbroms. På äldre bussar släppte bromsen när dörren nästan gått igen helt, med bara nån cm kvar. På nya bussar går dörren ioen saaakta, för att sedan låsa... och 2-3 sek därefter får man röra gaspedalen. Gasar man för tidigt får man släppa gasen, vänta och börja om igen.

Påminner om vissa tvättmaskiner som i extremfall har luckan låst i uppåt 2-3 minuter efter att trumman slutat snurra.

Dörrbroms

För att inte tala om de som larmar högt och ljudligt om man trycker på gasen för tidigt, eller - favoriten! - de som stänger framdörren lååångsamt för att, precis innan den nått fram, plötsligt studsa upp och bli stående i öppet läge.

Ja Volvo, jag tittar på dig!

(gissa var idén till det här nicket kom från!?)

Ersa

Volvo 8500 - Made in Säffle.
Det var för väl att Volvo Säffle äntligen återgick till inåtgående framdörr för några år sedan.

Buss-Anders



Dörrbröms är ju inte påhittat bara för sin höga nöjesskull.
Självklart vill jag ha dörrbroms när jag kör linjetrafik eller rättade sagt speciellt just då.

Jag blev vid ett tillfälle hotad av en passagerare som måttade ett slag mot mig.
Nu träffade han inte för jag duckade bakåt och  i nästa sekund reste  jag mig upp.
Passageraren i fråga tränade boxning och vi " träffades " i rätten ett år senare.

Det hade ju inte blivit ett dugg bättre om jag hade suttit med foten på bromsen och förlorat kontrollen över bussen.
Nu kommer väl inlägget att man kan bli angripen under färd med och det är helt riktigt.

Dörrbroms är bra!

Mvh
Buss-Anders

KG

Citat från: Buss-Anders skrivet 11 juli 2012, 12:38:25 PM

Det hade ju inte blivit ett dugg bättre om jag hade suttit med foten på bromsen och förlorat kontrollen över bussen.
Nu kommer väl inlägget att man kan bli angripen under färd med och det är helt riktigt.

Dörrbroms är bra!

Mvh
Buss-Anders


Fördelen med att vara under färd är att man kan tvärnita och på så sätt få förövaren ur spel en stund. Tyvärr på bekostnad av de andra passagerarna.