Buss kör med bakdörr öppen

Startat av Bussmupp, 10 juni 2012, 20:43:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: HB skrivet 10 juni 2012, 23:51:41 PM
Nej grabbar, nu får ni hejda er. Snart ska det väl inte ens finnas servo och växellådan ska dubbeltrampas och ha raka drev, för man ska få köra upp? /Henrik/

Nja, nog kan mitt förslag vara en gnutta över gränsen. Och själv är jag oerhört nöjd när jag får slippa köra med split+range i en lastbil (trots att jag kört upp med sådan växellåda både för C och CE). Då är I-shift eller motsvarande helt klart att föredra. Men det jag menade med mitt inlägg är att man på något vis måste få förarkåren att bli lite mer engagerad samt klara av att köra utan att vara helt beroende av tekniska lösningar redan från första övningskörningsdagen. När hjälpmedlen då faller bort står ju föraren då där helt handfallen.

Å andra sidan skulle nog många äldre fordons (både privatbilars och manuella bussars) växellådor kunna må rätt bra om förarna i alla fall kände till principerna för dubbeltrampning, (hur dreven uppför sig) för att då kunna peta i växlarna enklare. Speciellt om lådan börjar bli lite sliten på äldre dagar. Lite dubbeltramp underlättar faktiskt oerhört mycket när man ska växla i en äldre Saab 99/900 med dess underdimensionerade halvdåliga växellåda. ;)

Lars-Håkan_E

Det blev en väldig debatt för att någon missat att stänga dörren innan avfärd, något som säkert händer dagligen överallt i vårt avlånga land.

Då är det mycket allvarligare när man stannar vid en hållplats van vid fungerande dörrbroms, vrider stolen för att expiera och bussen rullar iväg medans kunderna kliver på, här kan man tala om risker för svårt skadade och döda.

Dem som varit ute för detta vet vad jag talar om :-(

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 11:55:19 AM
Det blev en väldig debatt för att någon missat att stänga dörren innan avfärd, något som säkert händer dagligen överallt i vårt avlånga land.

Då är det mycket allvarligare när man stannar vid en hållplats van vid fungerande dörrbroms, vrider stolen för att expiera och bussen rullar iväg medans kunderna kliver på, här kan man tala om risker för svårt skadade och döda.

Dem som varit ute för detta vet vad jag talar om :-(

Jag tänker inte utge mig för att vara perfekt. Just detta har hänt mig någon gång tidigt i karriären just pga ovana... eller snarare denna tråkiga inövade vanan med dörrbroms. Dock utan något tillbud. Men nog blir man rädd.

Men gällande trådens startinlägg är det bussar som rullar iväg med en öppen bakdörr som "vanligt folk" får mest panik över. Jämför andra debatter där mikrofon jämförts med mobiltelefon.
- Föraren pratar i bussens eller komradions sladdförsedda mikrofon: Ingen reagerar.
- Föraren svarar i en vanlig lös mobiltelefon: Folk blir rädda och upplever osäkerhet.

Lars-Håkan_E

Det har hänt mig när dörrbromsen falerat.... inte kul.

Sladdförsedda mic:ar kan vara väldigt trafikfarliga, har själv hamnat i diket efter Bromsskärsvägen under ett samtal med Tx Norrtälje.

yngrot

Citat från: Håkan_E skrivet 11 juni 2012, 11:55:19 AM
Det blev en väldig debatt för att någon missat att stänga dörren innan avfärd, något som säkert händer dagligen överallt i vårt avlånga land.

Då är det mycket allvarligare när man stannar vid en hållplats van vid fungerande dörrbroms, vrider stolen för att expiera och bussen rullar iväg medans kunderna kliver på, här kan man tala om risker för svårt skadade och döda.

Dem som varit ute för detta vet vad jag talar om :-(


Precis detta har väl mångaav oss varit med om inte alls trevligt  .. Därför är det ju väldigt dumt att ha några bussar utan dörrbroms . Personligen tycker jag dörrbroms är en väldigty bra sak som underlättar för oss som kör . Ska man köra utan dörrbroms och lasta folk med foten på bromspedal är dte lätt hänt att man slinter av . inte många som drar p-broms vid hpl  tro mig jag vet .. därför är dörrbroms att föredra .. sen självklart ska man kunna hantera bussen den dagen dörrbromsen inte fungerara  men detta händer väldigt sällan
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andy

Citat från: yngrot skrivet 12 juni 2012, 06:40:25 AM
Precis detta har väl mångaav oss varit med om inte alls trevligt  .. Därför är det ju väldigt dumt att ha några bussar utan dörrbroms . Personligen tycker jag dörrbroms är en väldigty bra sak som underlättar för oss som kör . Ska man köra utan dörrbroms och lasta folk med foten på bromspedal är dte lätt hänt att man slinter av . inte många som drar p-broms vid hpl  tro mig jag vet .. därför är dörrbroms att föredra .. sen självklart ska man kunna hantera bussen den dagen dörrbromsen inte fungerara  men detta händer väldigt sällan
Instämmer! Dörrbromsen är väldigt smidig och har sparat många liv genom åren. Det som är störst risk annars är att man glömt att stänga bakdörren. Dörrbromsen hindrar att man åker iväg i tron att man stängt den.  Självklart är det viktigt att se till att den inte går sönder och nästan ännu viktigare att kunna hantera en buss som inte har en fungerande dörrbroms. Det är också viktigt att man tillfälligt kan koppla ur dörrbromsen för att hantera dörrfel, så länge man är fullt medveten om vad som händer med bussen och att man har rutiner för att kunna köra med den urkopplad.

Problemet med många förare, kanske särskilt i Stockholm, är att det är få som har kompetens att utföra saker som faller utanför den normala dagsrutinen. Kanske i linje med företagens policies att inte låta vanliga förare utföra något annat än de absolut normala rutinerna.

Patrik

Vi har inte dörrbroms på någon av våra bussar, inte ens stadsbussarna.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ted Selander

Repriserar en anekdot, senast från ett inlägg här på Bussnack 2008:

Jag har varit med om några incidenter i ämnet.

Den mest överraskande för mig inträffade när jag var relativt färsk förare på linje 50 i Stockholm. Det är tidigt 70-tal och bussen var en H23, Scania Capitol av den smala sorten. Tomgången kunde vara litet hur som helst på dessa bussar, oftast något hög och pulserande.

Hursomhelst stod jag vid hållplats Runebergsplan på Karlavägen och hade bara avstigande. Jag frigjorde bakdörrarna och vred stolen för att flytta enkronor från myntväxlaren till väskan.

När siste man gått av slog bakdörrarna igen och bussen avgick med hygglig fart! I sista stund fick jag fatt i ratten och lyckades på något sätt få iväg en fot mot brompedalen innan något kom i vägen. Där lärde jag mig en läxa. Tomgången var alltså tillräckligt hög för att lossa dörrbromsen utan att gaspedalen behövde tryckas ned.

Bakdörrarna hade trampkontakter på Capitolerna, det var ett härligt klapper när det var många avstigande, ett ljud man skulle haft inspelat.

Carl Eric

Citat från: Setra Tok skrivet 10 juni 2012, 23:32:27 PM

Ja detta vore utmärkt! Kanske skulle göra att yrkesstoltheten skulle öka! Men det skulle bli akut förarbrist! Undrar hur många som skulle klara av det? O dessutom testa kunskaperna på hur en buss fungerar! Med tanke på hur många chaufförer (läs ratthållare) som jag träffat som inte ens vet/förstår att man behöver luft i bussen för att park bromsen ska släppa o för att dörrarna ska funka!

Det är ju väldigt intressant att ett företag som kör SL-trafik har den inställningen om förare som kör SL-trafik. Kallar ni era egna förare så också?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andy

Citat från: Ted S skrivet 12 juni 2012, 15:16:37 PM
När siste man gått av slog bakdörrarna igen och bussen avgick med hygglig fart! I sista stund fick jag fatt i ratten och lyckades på något sätt få iväg en fot mot brompedalen innan något kom i vägen. Där lärde jag mig en läxa. Tomgången var alltså tillräckligt hög för att lossa dörrbromsen utan att gaspedalen behövde tryckas ned.
Min teori att det var något liknande som hände i Slussen i fjol. Fast inte med tomgång utan med smått defekt elgas, och med manuell stängning av framdörr.

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 12 juni 2012, 16:34:16 PM
Det är ju väldigt intressant att ett företag som kör SL-trafik har den inställningen om förare som kör SL-trafik. Kallar ni era egna förare så också?

Nu tolkar du ändå lite väl fritt. Var står "SL-trafik" ordagrant nämnt? Ingenstans var jag kan se.
Personligen har jag en stark tro på mänskligheten i stort, men då och då möter man ju folk som man undrar hur de egentligen klarade inträdesproven till sina respektive arbeten som de idag arbetar med på heltid. Vissa finns inom bussbranschen, men många andra finns även inom andra branscher.

bjorn_k

För att löst citera:

Folk är idioter

Dörrbroms

Citat från: Andy skrivet 12 juni 2012, 10:45:46 AM
Problemet med många förare, kanske särskilt i Stockholm, är att det är få som har kompetens att utföra saker som faller utanför den normala dagsrutinen. Kanske i linje med företagens policies att inte låta vanliga förare utföra något annat än de absolut normala rutinerna.

Det tog mig flera år innan jag förstod att det inte var lag på dörrbroms på alla bussar. Nåt jag tycker det borde vara.

Under min utbildning (busslink sthlm) ingick prov av dörrbromsen i dagliga rutinen (klämskydd, klubba på däcken etc), och jag undrar om vi inte drog ett dörrbromsprov under uppkörningen av bara farten också. Och praxis är att så fort dörrbromsen inte funkar så blir det bussbyte och handbroms vid varje hpl tills dess. På mitt garage har vi många olika modeller av 3 olika fabrikat och dörrkretsknappen sitter på olika ställen (ibland t.o.m dold under en lucka nånstans) och är inget man vanligtvis rör så jag tycker inte det är så konstigt om många lokala "ratthållare" här lever i villfarelse.

Och apropå kompetens: Jag har kört bussar där jag inte hittat tutan. Vad sägs om det av en som kört ett decennium?
När Volvos digitalbussar kom visade det sig att trycker man där tutknappen sitter på vanliga bussar så hamnar man i en datormeny. Tutan är två små knappar längst ner på ratten.
Och när jag höll på att bli påbackad av en lastbil i en MAN så fick jag dan efter reda på att tutan sitter på ytterkanten av blinkerspaken.

Kör man på nåt smågarage med 2-3 modeller och lite folk så hinner man få mer koll. Här ändrar sig allt hela tiden.

Setra Tok

Ja du Carl-Eric du får ursäkta om jag föga bryr mig om en 17 årings åsikt som inte ens har körkort för bil än midre för buss i just denna fråga. Kom tillbaka när du har körkort för buss och är kunnig inom branschen så kan vi diskutera.

Det jag med bestämdhet vet och skrev om har jag sett och upplevt med egna ögon ute på fältet. Gäller inte bara SL trafiken utan busstrafik över lag. Finns många duktiga kunniga förare i detta land men tyvärr lika många dåliga som inte har några kunskaper om sitt fordon dom framför. Har man körkort för buss ska man f¤n kunna sin sak.

Jag tycker hela branschen ska jobba för att höja statusen på yrket. O då kan man inte stoppa okunskapen under mattan hela tiden. Försök jobba bort den med utbildning o verkligen fånga upp dom som är intresserade.

Andy

Citat från: Dörrbroms skrivet 12 juni 2012, 18:28:13 PM
Det tog mig flera år innan jag förstod att det inte var lag på dörrbroms på alla bussar. Nåt jag tycker det borde vara.

Under min utbildning (busslink sthlm) ingick prov av dörrbromsen i dagliga rutinen (klämskydd, klubba på däcken etc), och jag undrar om vi inte drog ett dörrbromsprov under uppkörningen av bara farten också. Och praxis är att så fort dörrbromsen inte funkar så blir det bussbyte och handbroms vid varje hpl tills dess. På mitt garage har vi många olika modeller av 3 olika fabrikat och dörrkretsknappen sitter på olika ställen (ibland t.o.m dold under en lucka nånstans) och är inget man vanligtvis rör så jag tycker inte det är så konstigt om många lokala "ratthållare" här lever i villfarelse.

Och apropå kompetens: Jag har kört bussar där jag inte hittat tutan. Vad sägs om det av en som kört ett decennium?
När Volvos digitalbussar kom visade det sig att trycker man där tutknappen sitter på vanliga bussar så hamnar man i en datormeny. Tutan är två små knappar längst ner på ratten.
Och när jag höll på att bli påbackad av en lastbil i en MAN så fick jag dan efter reda på att tutan sitter på ytterkanten av blinkerspaken.

Kör man på nåt smågarage med 2-3 modeller och lite folk så hinner man få mer koll. Här ändrar sig allt hela tiden.
Vet inte riktigt vad du vill säga, men mångas verkliga dagliga rutiner innefattar varken särskilda dörrbroms-, klämskydds- eller däckprov. Sen behöver man visserligen en viss inkörningsperiod på nya vagntyper, men det bör i alla fall finnas en ambition att lära sig mer om bussen än det man måste kunna för att klara en vanlig arbetsdag.