Buss kör med bakdörr öppen

Startat av Bussmupp, 10 juni 2012, 20:43:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

Har det någonsin köpts in någon serie bussar till SL-trafiken efter högertrafikomläggningen utan dörrbroms, om man undantar en och annan specialbuss? HUr var det med Ikarus-bussarna i Roslagen, hade dom dörrbroms? /Henrik/

Lars-Håkan_E

H45:orna? det är väl tveksamt, dessa hade ju ingen dörrautomatik, detsamma gälde ju H47 orna (Säffle)

De senare ikarusbussarna hade det ju däremot

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 22:58:19 PM
Varför då? Alla kanske inte vet om detta.

Vad gäller passagerare som är ointresserade av bussar så kan jag ha viss förståelse för vissa Stockholmare som levt helt isolerat inne i sin innerstadsbubbla och aldrig åkt buss på landsbygden. Som t.ex aldrig sett en buss utan förargrind. Men alla som jobbat/jobbar i branschen eller är intresserade av branschen borde väl ändå känna till vissa grundläggande kunskaper.

bjorn_k

Som sagt, Nobinas övningsbussar i Sthlmsområdet har inte dörrbroms. Inte dom fyra jag har provat iaf...

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 23:03:49 PM
Som sagt, Nobinas övningsbussar i Sthlmsområdet har inte dörrbroms. Inte dom fyra jag har provat iaf...

Dessa har väl inte dörrautomatik? däremot antar jag att de nyare av dem faktiskt har valbar dörrbromsfunktion.

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 10 juni 2012, 23:03:49 PM
Som sagt, Nobinas övningsbussar i Sthlmsområdet har inte dörrbroms. Inte dom fyra jag har provat iaf...

Nej, inga gamla Gotlänningar från Swebus/Nobina hade väl fotoceller eller dörrbromsar vad jag vet. Ändå gick de att köra i linjetrafik... ::)
Men vad gäller UL (som bilden i startinlägget är från) kom dörrbromsar betydligt senare än till SL-trafiken. Både vad gäller SJ/Swebus, men även den stora andelen smååkare som väl får obligatoriska dörrbromsar i sina nya bussar först nu imorgon den 11 juni 2012.

bjorn_k

Nix, ingen dörrbroms så långt ögat kan nå

3387, 3441, 4298, samt en från Södertälje som jag inte vet numret på *slarv*

Däremot en dymotejp med texten "Glöm inte bakdörren" samt kännande kant (för annars är det inte tillåtet att köra upp med bussen, måste finnas fungerande kännande kant att säkerhetskontrollera)

Setra Tok

CitatSkrivet av: Ersa
« skrivet: Idag kl. 22:55:58 »
Ta bort automatvillkoret för D-behörigheten, och inför krav på att alla uppkörningar skall ske med en buss som har en riktig manuell låda med koppling och lång spak, samt saknar dörrbroms. Därefter skall uppkörningen ske både i tätort samt på smala grusvägar i skogen.
Undantag från den manuella lådan skulle man kunna få om man har läkarintyg. Men dörrbroms bör alltid vara förbjudet vid övningskörning och uppkörning.

Men då går väl hela branschen omkull i storstadsregionerna


Ja detta vore utmärkt! Kanske skulle göra att yrkesstoltheten skulle öka! Men det skulle bli akut förarbrist! Undrar hur många som skulle klara av det? O dessutom testa kunskaperna på hur en buss fungerar! Med tanke på hur många chaufförer (läs ratthållare) som jag träffat som inte ens vet/förstår att man behöver luft i bussen för att park bromsen ska släppa o för att dörrarna ska funka!

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:56:31 PM
Ja, förfallet började tidigt... :(

Började det inte med Metropolerna hos Spårvägen 1953, om det nu var ett förfall...?
Hur var det med de andra storstädernas stadstrafik?

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 10 juni 2012, 23:37:57 PM
Började det inte med Metropolerna hos Spårvägen 1953, om det nu var ett förfall...?
Hur var det med de andra storstädernas stadstrafik?

I ren stadstrafik har jag inget emot dörrbromsar. Men att tvinga till sig dörrbromsar långt nere mot Nynäshamn samt i all UL-trafik i hela Uppsala län... då börjar man ju bli orolig för att "latheten" ska sprida sig rejält med åren. Och de tillbud som sker med den. Och det var just latheten jag menade med "förfallet".

danneh

Enligt en chaufför på Veolia (körde förut för GS) så kunde man stänga av dörrbromsen på en del av GS bussar.

Camilla

Swebus 4300-4303 i Nacka Värmdö saknade väl också dörrbroms under sin korta karriär i sl trafiken

HB

Nej grabbar, nu får ni hejda er. Snart ska det väl inte ens finnas servo och växellådan ska dubbeltrampas och ha raka drev, för man ska få köra upp? /Henrik/

bjorn_k

Nja, raka drev är dumt... Redan Citroën på sin tid hade ju fattat det. Däremot håller jag med om att det borde vara manuell låda på övnings/uppkörningsbussar...

bjorn_k

Ratthållare är steget strax under rattvridare...