Buss kör med bakdörr öppen

Startat av Bussmupp, 10 juni 2012, 20:43:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

Idag såg jag och flera andra en UL buss köra från hållplatsen vid centralstationen med bakdörren öppen(bild kommer snart). Jag trodde att detta var omöjligt p.g.a. en spärr någonstans i systemet. Har jag trott fel eller är det vissa bolag som inte har det?

Bussmupp

Här kommer den utlovade bilden:


Han körde visserligen inte särskilt långt, men att han överhuvudtaget lyckades köra med dörren öppen gjorde mig ganska förvånad.

Björn Forslund

Finns det någon som litar på modern elektronik och datorer? ::)

Ersa

Jaha... Ännu mera moralpanik över att dörrbroms saknas. Ibland blir man så trött.

Björn Ax

Citat från: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 20:43:50 PM
Idag såg jag och flera andra en UL buss köra från hållplatsen vid centralstationen med bakdörren öppen(bild kommer snart). Jag trodde att detta var omöjligt p.g.a. en spärr någonstans i systemet. Har jag trott fel eller är det vissa bolag som inte har det?

Dörrbromsar är tillval och beror helt på hur företaget har specat beställningen.

Dessa äldre bussar har jag för mig inte har dörrbromsar. Men jag kan minnas fel.

Björn Forslund

Det där är alltså en buss som inte har dörrbroms? T o m vår Capitol från -56 har denna facilitet....

Bussmupp

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juni 2012, 21:23:00 PM
Finns det någon som litar på modern elektronik och datorer? ::)

Sant.

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2012, 21:27:22 PM
Jaha... Ännu mera moralpanik över att dörrbroms saknas. Ibland blir man så trött.

Moralpanik? Näe, men förvånad blev jag. Men jag hörde och såg några i bussen som satt och roppade på föraren.

Citat från: Björn Ax skrivet 10 juni 2012, 21:28:55 PM
Dörrbromsar är tillval och beror helt på hur företaget har specat beställningen.

Dessa äldre bussar har jag för mig inte har dörrbromsar. Men jag kan minnas fel.

Huh. Jag trodde detta ingick i alla beställningar.

bjorn_k

Vi har inte dörrbroms på 4298, det gör att eleverna lär sig "reflexmässigt" att ilägga park.broms vid stopp.

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 10 juni 2012, 21:45:02 PM
Moralpanik? Näe, men förvånad blev jag. Men jag hörde och såg några i bussen som satt och roppade på föraren.

Huh. Jag trodde detta ingick i alla beställningar.

Jag blir förvånad varje gång jag märker att folk blir förvånade över detta!
Jag blir förvånad över att folk tror att dörrbroms är standardutrustning på landsbygdsbussar!

Och detta hör enligt mig ihop med den övriga "trygghetsnarkomain" vi har i Sverige. Samma trygghetspanik som gör att förskolor numera tvingar alla barn som leker utomhus att alltid ha på sig hjälm och reflexväst. När de leker på den inhägnade bakgården alltså. Sommartid.

Setra Tok

Ja herregud vilken panik! j***a dörrbromsar som enbart kommit till för att vissa förare inte kan hantera sitt yrke! Skulle aldrig ta på folk utan att ha foten på bromspedlen! Alternativt om det är ett längre stopp med många påstigande typ DAS/Roslagsnäsby då åker växeln ur o parkeringsbromsen i!!!! Borde ingå i körutbildningen!

Förstå så rart det va förut när man fick köra normalgolvs buss med manuell växellåda, ingen dörrbroms, ingen förargrind, inga automatiska skitdörrar med fotoceller o annat skit!!! Riktiga röda bussar med vit rand på sidan!


bjorn_k

Växel ur och park.broms i ingår i själva verket... Bara det att utbildar man med bussar som har grindsummer, dörrbroms, råstabroms osv osv... Då blir förarna lata och bekväma.

Björn Forslund

Citat från: Setra Tok skrivet 10 juni 2012, 22:40:23 PM
Ja herregud vilken panik! j***a dörrbromsar som enbart kommit till för att vissa förare inte kan hantera sitt yrke! Skulle aldrig ta på folk utan att ha foten på bromspedlen! Alternativt om det är ett längre stopp med många påstigande typ DAS/Roslagsnäsby då åker växeln ur o parkeringsbromsen i!!!! Borde ingå i körutbildningen!

Förstå så rart det va förut när man fick köra normalgolvs buss med manuell växellåda, ingen dörrbroms, ingen förargrind, inga automatiska skitdörrar med fotoceller o annat skit!!! Riktiga röda bussar med vit rand på sidan!

Röda bussar med vit rand på sidan?Inte SL väl? Alla i SL-trafik har haft dörrbroms sedan länge, utom möjligen någon enstaka entreprenör.
  Nä, gula eller beige med svart eller grön rand ska det vara. Långt före dörrbromsens tid.

Ersa

Ta bort automatvillkoret för D-behörigheten, och inför krav på att alla uppkörningar skall ske med en buss som har en riktig manuell låda med koppling och lång spak, samt saknar dörrbroms. Därefter skall uppkörningen ske både i tätort samt på smala grusvägar i skogen.
Undantag från den manuella lådan skulle man kunna få om man har läkarintyg. Men dörrbroms bör alltid vara förbjudet vid övningskörning och uppkörning.

Men då går väl hela branschen omkull i storstadsregionerna.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 juni 2012, 22:52:47 PM
Röda bussar med vit rand på sidan?Inte SL väl? Alla i SL-trafik har haft dörrbroms sedan länge, utom möjligen någon enstaka entreprenör.

Ja, förfallet började tidigt... :(

Bussmupp

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:10:04 PM
Jag blir förvånad varje gång jag märker att folk blir förvånade över detta!
Jag blir förvånad över att folk tror att dörrbroms är standardutrustning på landsbygdsbussar!

Varför då? Alla kanske inte vet om detta.