Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen

Startat av Janne Rickman, 10 maj 2012, 21:06:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

På Djurgårdsbussen sköter inte föraren betalning från kund utan den hanteras ombord av kundvärd/konduktör. Detta för att inte hållplatsuppehållen ska ta för lång tid. /Henrik/

Carl Eric

Citat från: HB skrivet 01 juni 2012, 14:36:31 PM
På Djurgårdsbussen sköter inte föraren betalning från kund utan den hanteras ombord av kundvärd/konduktör. Detta för att inte hållplatsuppehållen ska ta för lång tid. /Henrik/

Smart!

Jag hoppas att det blir en lyckad sommar för er! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Dörrbroms

Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 00:18:04 AM
Kom in i ftg i oktober

Om du började i oktober hann vi aldrig ses och du kommer att få vara med om en upplevelse om du jobbar om tre veckor, eller vad sägs om att köra 676 via Vallentuna? :-)

(litet OT jag vet, men lite abstinens har jag nog)

Jo

Citat från: bjorn_k skrivet 29 maj 2012, 19:34:32 PM
Påhoppet "hoppar" vi över.

Angående val av förare/värdar:
Det är en helt ny tjänstegrupp konstruerad, 9 rader med sökning som till vilka andra tjänster som helst. Det kommer förmodligen fungera alldeles utmärkt. :-O


På ajFån



Problemet är väl dock inte det därrbroms skrev utan att Nobina använde just den meningen i pressrealeasen. Det kan ju helt klart tolkas som att det finns förare i Norrtälje som arbetsgivaren tycker inte har ett trevligt kundbemötande.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 02 juni 2012, 10:01:43 AM


Problemet är väl dock inte det därrbroms skrev utan att Nobina använde just den meningen i pressrealeasen. Det kan ju helt klart tolkas som att det finns förare i Norrtälje som arbetsgivaren tycker inte har ett trevligt kundbemötande.

Det är ju ett helt normalt förfarande som är helt nödvändigt på många håll i landet däribland i Sthlm:s området, det gick ju till på liknande sätt redan på -80 talet då SL startade speciallinjen i stan med H2:or och sightseeing.

Mr:bussis

Halloj: Nån som kan svara på vilken depå  som kör linjen Djurgårdsbussen?

Från vilken hållplats har djurgårdsbussen sin första hållplats&Vart har den slutdestination?


Mvh Bussis//....

Jonas1968

Citat från: HB skrivet 01 juni 2012, 14:36:31 PM
På Djurgårdsbussen sköter inte föraren betalning från kund utan den hanteras ombord av kundvärd/konduktör. Detta för att inte hållplatsuppehållen ska ta för lång tid. /Henrik/
Förutsätteer väl dock högre beläggning för att bli lönsamt då konduktören kostar i lön jämfört med att föraren sköter biljettkontrollen.

Olle

#52
Citat från: Mr:bussis skrivet 04 juni 2012, 02:15:59 AM
Halloj: Nån som kan svara på vilken depå  som kör linjen Djurgårdsbussen?



Mvh Bussis//....
Nobina Norrtälje kör med sina dubbeldäckare egentligen ämnade för SL 676

virtual1

Citat från: Mr:bussis skrivet 04 juni 2012, 02:15:59 AM
Halloj: Nån som kan svara på vilken depå  som kör linjen Djurgårdsbussen?

Från vilken hållplats har djurgårdsbussen sin första hållplats&Vart har den slutdestination?


Mvh Bussis//....

Www.djurgardslinjen.se

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 04 juni 2012, 19:30:09 PM
Www.djurgardslinjen.se

Jag tror inte den adressen ger så mycket info om trafik med moderna bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Karsten skrivet 04 juni 2012, 20:43:53 PM
Jag tror inte den adressen ger så mycket info om trafik med moderna bussar.

Ha ha nej...

www.djurgardsbussen.se

Blir bättre

virtual1

Citat från: Karsten skrivet 04 juni 2012, 20:43:53 PM
Jag tror inte den adressen ger så mycket info om trafik med moderna bussar.

;D sorry!

WilsonLeffe

Vet någon på Forumet hur det gått med beläggningen, resultat, mm. Kommer Nobina att upprepa denna trafik under nästa sommar?
/Leif

Ersa

Citat från: WilsonLeffe skrivet 14 september 2012, 22:09:11 PM
Vet någon på Forumet hur det gått med beläggningen, resultat, mm. Kommer Nobina att upprepa denna trafik under nästa sommar?
/Leif

Jag tror att sommaren har varit en nyttig övning av att bedriva trafik i egen regi med redan finansierade fordon. Men att man inte nödvändigtvis behöver öva ännu en sommar på samma sträcka.

Omnilasse

Kan ju dock påpekas att man fortfarande kör bussen - har man satt något slutdatum för säsongen?

Ett stort problem är väl annars med linjen att även om man lyckats få några resenärer att åka ut till Djurgården, så har jag nog aldrig (jo, en gång förresten) sett passagerare på tillbakavägen. Man skulle nog behöva ha ett paketpris på tur och retur (alltså tur/retur 75 kronor eller något sådant).

Tror nog som tidigare att det blir svårt att göra någon vinst på linjen. Det krävs ju dock väldigt lång uthållighet för att etablera en ny linje. Kanske kan man få upp resandet på sikt, men jag är ytterst tveksam till att det någonsin kommer att generera någon direkt vinst. Och inte minst är ju problemet att det finns väldigt lite resenärsnytta i att vänta på Djurgårdsbussen om man är ute på Djurgården, särskilt som man ju kan köpa kontantbiljetter på Spårvagnen. Det är lite för lång väntan om man nyss har missat en buss, att stå och vänta vid WTC också när spårvägen går var 6:e minut- om man nu inte älskar att åka dubbeldäckare...

Sedan är det väl också så att många turister gör som man själv gör när man är turist, köper dygnsbiljett på den vanliga kollektivtrafiken. Därmed blir ju resan "gratis" kontra Nobinas variant. En annan möjlighet för Nobina är väl då att hitta samarbetspartners - att ingå i något kort (eller i alla fall med rabatt), eller att samarbeta med någon av Hop on- hop off-linjerna på något sätt.