Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen

Startat av Janne Rickman, 10 maj 2012, 21:06:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 11:36:13 AM
Nja, fast du missar att man bara tänker bedriva trafiken mellan 9-15 - alltså behövs i princip inte fler vagnar än som ändå behövs för Norrtäljetrafiken under sommaren ändå. Några värdar kostar förstås - det missade jag - men det är knappast nödvändigt för att bedriva trafiken. Mycket av reklamen görs ju inom Swebus - givetvis kostar det om man ska interndebitera för kostnaderna, men det gör man säkert inte. Viss reklam är sagt att man skall ha - dock mest på webben och sådan är faktiskt rätt billig fortfarande.  Angöringsavgiften till CT förekommer förstås. Den vet jag faktiskt inte hur den ser ut - där har ju dock Swebus rätt mycket trafik i terminalen och jag har nog förstått det som att den ändå är rätt rimlig. Biljettsystem använder man väl samma som i Swebus expressbussar - så det är ju ingen extra kostnad att utveckla. Kräver förstås några extra terminaler, men det kanske man redan har tillgängligt i lagret, . Skyltuppsättning kostar nog inte många kronor - det är ju sådant man nästan kan beställa i närmaste butik.

Men jag menade inte att det inte fanns omkringliggande kostnader - dock att Nobina/Swebus ju har infrastruktur och sådant på plats. Skillnaden - och det var väl det jag ville framhäva - är ju därför rätt stor gentemot att starta en sådan här linje själv och försöka tjäna pengar på det. Då skulle det givetvis vara omöjligt utan betydligt större resandeunderlag mot vad som nog är möjligt.

Jag beräknar nog att det förstås behövs en projektbudget på några hundra tusen kronor, men knappast mer. Jag tror knappast man har mer än en värd - men med den kostnaden kanske man behöver  ha 6 resenärer per vagn i genomsnitt. Självklart måste man dock hålla på ett tag för att få igen kostnaderna. Men varje ytterligare resenär ger ju ökad vinst rakt av!

Ett varv, kostar kanske 50 kronor i drivmedel, föraren kostar ca 200 i timmen, värden 60 kronor (fördelat på tre bussar) och säg 20 kronor i CT-avgift per varv.

330 kronor fördelat på 12 resenärer (räknar med 1 omlopp per varv) - blir då fasta kostnader på ungefär 27,5 per passagerare. Kortavgiften kanske kostar 3,5. Det är de fasta kostnaderna. Det innebär att det blir ungefär 15-20  kronor i vinst per vuxen passagerare. Med detta tar det väl då ungefär 2 månader innan man fått igen investerade pengar.  En del av kostnaderna för förarna på vardagar har man ju här dock redan i att man får betala för att de inte arbetar (uppehållet i Stockholm).
   
Men en del av vinsten ligger förstås i att man redan har folk på HK - och allt man gör där behöver ju inte nödvändigtvis belasta projektet.

Nu är det möjigt att Nobina sastar mycket större än så och räknar med större underlag. Men de fasta kostnaderna har man ju då redan haft när projektet startar. Det gör ju likväl att man kan fortsätta att driva trafiken även om passagerarantalet hamnar på mellan 6-10 personer i genomnsitt. När väl trafiken är igång är ju det väsentliga att få igen de rörliga kostnaderna.

Angöringsavgiften till CT är minst 100:- (ex moms) enl. denna lista http://www.cityterminalen.com/Documents/Ang%C3%B6ringsavgifter.pdf samt att trafiken kommer bedrivas dagligen, dvs även lördag/söndag då OB-tillägg borde utgå för värdarna (att de kanske inte behövs är en sak, men det står ju faktiskt i pressmeddelandet att de ska ha värdar!) Biljettsystemet i Swebus övriga bussar tar inte kontanter, nåt som kommer behövas här då vi pratar om priser som antingen är 20:- eller 50:- dvs. nåt som framförallt turister inte kommer räkna med att använda kort till. Så du förenklar nog det hela än en gång, men den som lever får se - jag ger projektet den här sommaren och skulle vara ytterst förvånad om de återkommer till 2013!

Kvarne

Citat från: HB skrivet 10 maj 2012, 23:43:23 PM
Falsk marknadsföring?  Blåfärgad buss är inte på något sätt varumärkesskyddad. Självklart kommer det inte att stå SL på bussarna. /Henrik/

Problemet är ju att för vanliga människor så spelar det ingen roll om bussen har SL-logga eller ej. Den är SL-Blå och då är det i deras ögon en SL-buss. Mkt kanske beroende på att det dagligen rullar bussar i SL-lack men utan logga. Färgen räcker för att folk ska tro att det är en SL-Buss och därmed tro att det är en vanlig SL-linje.

Sen kommer ju frågan: Om det är de dubbeldäckare som står upställda vid Tekniska som ska användas....hur blir det med SL-loggan då? Skrapa bort den och klistra upp nya när den specifika Nobina-körningen är klar?
Finns det i avtalet att bussarna som används i Norrtäljetrafiken skall ha SL:s vita logga i nosen och Samarbete-loggan på sidan? Om ja, hur gör man då den stund bussarna ska användas för Nobinas egna körning?

Sen undrar jag om det är så bra att använda de blå bussarna till det här? Det är så himla hårt att de får absolut inte får gå på nån röd linje och vice versa, så hur blir det om man plötsligt tillåter detta?

Jag är positiv till idén, men ger tummen ner till bussarna som är tänkta att användas.
Det är så att även om man löser frågan med SL-loggorna så föreligger ändå stor förväxlingsrisk då bussarna ändå bär SL:s stomblå lack.


Risken är att i man förvirrar resenärerna. Är bussen lackad i SL-lack så skall den vara en ren SL-buss. Om någon av de privata aktörerna skall starta nått eget får de ha egen lack på dessa....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Lars-Håkan_E

SL dekalen i fronten är ju enkel att täcka över med en skylt med reklam för linjen ifråga och klisterlapparna SL i samarbete med är ju bara att skrapa bort och ersätta med klisterlappar på lösa plastskyltar.

Finns det fler dekaler?

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 12:45:49 PM
Angöringsavgiften till CT är minst 100:- (ex moms) enl. denna lista http://www.cityterminalen.com/Documents/Ang%C3%B6ringsavgifter.pdf samt att trafiken kommer bedrivas dagligen, dvs även lördag/söndag då OB-tillägg borde utgå för värdarna (att de kanske inte behövs är en sak, men det står ju faktiskt i pressmeddelandet att de ska ha värdar!) Biljettsystemet i Swebus övriga bussar tar inte kontanter, nåt som kommer behövas här då vi pratar om priser som antingen är 20:- eller 50:- dvs. nåt som framförallt turister inte kommer räkna med att använda kort till. Så du förenklar nog det hela än en gång, men den som lever får se - jag ger projektet den här sommaren och skulle vara ytterst förvånad om de återkommer till 2013!
Okej, då är v uppe i 8 personer per tur, med samma rätt stora marginal. Men jag har inte förstått det som att man skall ta kontanter här. Det är ju tveksamt om man får också. Det är ju förbud på det för linjetrafik i Stockholm, och regeln gäller nog även om man kör utanför SL:s linjenät - man riskerar iaf att man får en åthutning från arbetsmiljöverket rätt omgående annars.

Men allvarligt talat tror jag inte Nobina gör detta för att tjäna stora pengar i förstone (hur konstigt det än kan låta). Däremot har man två andra skäl; man vill dels testa idén och se bärkraftigheten i att bedriva den här typen av kommersiell trafik (utan att ta någon större risk - mot vad det skulle kosta att köpa in nya bussar), dels blir det lite goodwill gentemot förarna i Norrtälje, man visar att man försöker lösa problemet med delade tjänster i Stockholm.

Då kan man ta marknadsföringskostnaden på annat och bara se till att de rullande kostnaderna täcks.

Hursomhelst tror ju inte jag heller att man gör någon större vinst på det här projeket - men man får som sagt möjlighet att testa idén utan någon egentlig kostnadsrisk. Det enkla ob-tillägget är ju för den delen rätt marginellt. Och på helgerna tror jag nog ändå att om det går, så är det väl där som linjen kan bära sig (under de förutsättningar som nämts ovan).

Jo

Citat från: Kvarne skrivet 11 maj 2012, 13:27:28 PM
Problemet är ju att för vanliga människor så spelar det ingen roll om bussen har SL-logga eller ej. Den är SL-Blå och då är det i deras ögon en SL-buss. Mkt kanske beroende på att det dagligen rullar bussar i SL-lack men utan logga. Färgen räcker för att folk ska tro att det är en SL-Buss och därmed tro att det är en vanlig SL-linje.


Samtidigt är det väl så att de flesta som ska resa kollar destination och/eller linjenummer innan de hoppar på så förväxlingen är väl egentligen inget jättestort problem så länge man inte kör parallellt med SL:S egna trafik och med samma nummer. Om folk bara hoppade på random buss skulle de ju redan idag ha problem att hitta till sin slutdestination. Så länge man är tydlig att SL-taxa inte gäller så tror jag nog inte det blir något jätteproblem längs med linjen heller och av sträckningen att avgöra är den ju helt inriktad på turister.


Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 11 maj 2012, 13:27:28 PM
Problemet är ju att för vanliga människor så spelar det ingen roll om bussen har SL-logga eller ej. Den är SL-Blå och då är det i deras ögon en SL-buss. Mkt kanske beroende på att det dagligen rullar bussar i SL-lack men utan logga. Färgen räcker för att folk ska tro att det är en SL-Buss och därmed tro att det är en vanlig SL-linje.

Ju mer jag tänker på det hela, ju mindre ser jag färgen som ett hinder. Nu har vi en ny kollektivtrafiklag, vilket även invånarna i vår huvudstad får lov att lära sig. Ute "på landet" leder olika färger inte alls till dylika besvär. Där kan firmalackerade bussar än idag utan problem trafikera THM-landsbygdslinjer medan THM-lackerade bussar (UL, Värmlandstrafik etc) kan köras på Swebus Express linjer (även inom hemlänet), där länskort inte tillåts.

Jag har kört Uppsala-Linköping och vänt med UL-gula bussar, medan linje 888 Karlstad-Örebro-Stockholm ofta körts med Värmlandslackade fordon. Så visst kan THM-lackerade fordon användas på helt egna linjer, och det redan innan kollektivtrafiklagen ändrades. :)

Carl Eric

Tycker att satsningen är intressant, funderar på att ta sig en provtur för att kolla hur det går för dem senare i sommar.

En annan sak som jag tycker skall bli intressant är vad det skall stå på skyltarna. Skall Nobina få SL att lägga in texten "Djurgårdsbussen" (som det är skyltat i bilden i pressmeddelandet) i Buss-PCn, eller om man skyltar "Skansen" från de befintliga linjer som finns. Då måste Nobina dock få SL att ta bort "nollan", någonting som de inte tycks ha varit så pigga på hittils... Gissar på att det kommer att skyltas "Nobina" med en separat skylt i framrutan, dock vore det ju toppen om nollan skulle försvinna i samma vända! :D

En annan intressant sak är tidtabellen som jag hittade på Nobinas hemsida. Känslan jag får av att läsa den är att bussarna spetsvänder vid Skansen, vilket riskerar att få konsekvenser vid köer...


Men jag önskar Nobina lycka till, det är kul att privata aktörer "vågar" satsa på kommersiella linjer!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 11 maj 2012, 20:53:14 PM
En annan sak som jag tycker skall bli intressant är vad det skall stå på skyltarna. Skall Nobina få SL att lägga in texten "Djurgårdsbussen" (som det är skyltat i bilden i pressmeddelandet) i Buss-PCn, eller om man skyltar "Skansen" från de befintliga linjer som finns. Då måste Nobina dock få SL att ta bort "nollan", någonting som de inte tycks ha varit så pigga på hittils... Gissar på att det kommer att skyltas "Nobina" med en separat skylt i framrutan, dock vore det ju toppen om nollan skulle försvinna i samma vända! :D

Nollan kommer knappast att försvinna med att ny text läggs in. Centrerade texter utan nolla finns redan idag*
SL kan inte skylla på platsbrist i skyltsystemet denna gång, då de ju kan ta bort tre inaktuella Viking Line-texter om de vill göra plats för "Djurgårdsbussen".

* T.ex:
Ej i trafik
Abonnerad
Verkstadsvagn
Personalbuss
Badbuss
Kyrkbuss
Viking Line, Cityterminalen
Viking Line, Norrtälje
Viking Line, Kapellskär

virtual1

Citat från: Carl Eric skrivet 11 maj 2012, 20:53:14 PM
Tycker att satsningen är intressant, funderar på att ta sig en provtur för att kolla hur det går för dem senare i sommar.

En annan sak som jag tycker skall bli intressant är vad det skall stå på skyltarna. Skall Nobina få SL att lägga in texten "Djurgårdsbussen" (som det är skyltat i bilden i pressmeddelandet) i Buss-PCn

Med spännande nog matrisbokstäver då det är LED i verligheten ;-)

Björn Lövdahl

Och tidtabellen är till utformningen väldigt lätt att förväxla med SLs även om det självklart inte står SL på dessa..
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

BSB101

Själv ser jag en stor förväxlingsrisk. En SL-blå buss med texten "Djurgården" eller något liknande som stannar på hållplatser där SL-bussar mot Djurgården stannar och så gäller inte SL-taxan. Med tanke på att folk verkar ha allmänt svårt att ta sig till information i kollektivtrafiken så hjälper nog ingen liten lapp i fönstret som informerar om att SL-taxa inte gäller.

Inget fel på idén men jag tror förväxlingsrisken och störningsrisken är för stor. Att betala med kort brukar ta sitt tag och om det är flera vid en hållplats som ska betala finns risken att bakomvarande spårvagn blir försenad.

Jacob

Men kräver inte SL att det ska sitta SL-logga fram och på främre sidorutorna på båda sidor? Om man skrapar bort SL-loggorna och kör Djurgårdslinjen, hur ska man göra sen när man ska köra 676 igen? Man får hitta någon provisorisk övertäckning över dagen, och ta bort en så att SL-loggorna syns när man sedan ska köra 676 mot Norrtälje igen.

Låter i alla fall som en rolig idé! kommer bussarna starta från själva Cityterminalen eller utanför?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bjorn_k

Enligt säkra källor så är det magnetskyltar som avses användas.

Inne på CT är det inte fri höjd, rätta mig om jag har fel?


På ajFån

Jacob

Citat från: bjorn_k skrivet 23 maj 2012, 23:17:28 PM
Enligt säkra källor så är det magnetskyltar som avses användas.

Inne på CT är det inte fri höjd, rätta mig om jag har fel?


På ajFån

Okej! då löser det ju sig :) jo det går att köra dubbeldäckare inne på CT, dock inte på bussgatan genom själva byggnaden.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Lövdahl

Blir ju vändning på "plattan" som gäller då och avgång från hpl 6-8 då antar jag
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se