Nobina startar egen linje / Djurgårdsbussen

Startat av Janne Rickman, 10 maj 2012, 21:06:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Väldigt bra att kunna merutnyttja stillastående vagnar. Frågan är bara hur optimalt det är (rent tydlighetsmässigt) att inne i Stockholms stad köra SL-märkta bussar i på en linje i egen regi där SL-taxan inte gäller. Dvs hur kunden upplever privata linjer, trots att det står SL på bussen. Och även om man täcker över SL-loggorna är ju bussen i SL:s stombussfärger.

Karsten

Underbart! Då kommer åter bussar med långa hållplatsuppehåll hindra spårvagnarna på linje 7. Hur lång tid kommer det inte ta att förklara för kreti och pleti att SL-biljett inte gäller och att alla ska betala med kort vid påstigning?

Det är dock ett intressant prov av den nya lagen och det ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken. Vad tycker förresten SL att "deras" bussar används för att konkurrera ut deras egen trafik?

Omnilasse

#3
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2012, 21:24:40 PM
Väldigt bra att kunna merutnyttja stillastående vagnar. Frågan är bara hur optimalt det är (rent tydlighetsmässigt) att inne i Stockholms stad köra SL-märkta bussar i på en linje i egen regi där SL-taxan inte gäller. Dvs hur kunden upplever privata linjer, trots att det står SL på bussen. Och även om man täcker över SL-loggorna är ju bussen i SL:s stombussfärger.

Man har rätt att merutnyttja bussarna enligt avtalet - blåbussarna får man dock inte nyttja på andra linjer utom SL:s medgivande. Om det skall gälla här - då det inte är en SL linje, får väl de lärda diskutera - i den mån inte SL redan gett sitt godkännande förstås.

Tycker det är ett kul intitiativ. Tror dock att turtätheten är för låg och konkurrensen med hop-on-hop-off-bussarna som väl också kommer gå till Skansen i 20-minuterstrafik under sommmaren med dubbeldäckare, gör konkurrensen rätt svår. Samtidigt är det ju en brist just nu innan spårväg city förlängts att det är rätt lång sträcka att gå från CT - så visst intresse kan nog ändå finnas. Nobina har ju fördelen av sitt nät med Swebus också där ju många skolklasser och andra kommer till Stockholm för besök på Djurgården. Så helt tomma kanske de inte behöver gå.

Men kostnaden är ju marginell och situationen med förare som får delade pass i Stockholm inte så lyckad - vare sig ekonomiskt eller ur arbetsmiljösynpunkt. Så då kan man ju lika gärna köra några turer till Djurgården fram och tillbaka.




HB

Citat från: Karsten skrivet 10 maj 2012, 21:31:50 PM
Underbart! Då kommer åter bussar med långa hållplatsuppehåll hindra spårvagnarna på linje 7. Hur lång tid kommer det inte ta att förklara för kreti och pleti att SL-biljett inte gäller och att alla ska betala med kort vid påstigning?

Det är dock ett intressant prov av den nya lagen och det ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken. Vad tycker förresten SL att "deras" bussar används för att konkurrera ut deras egen trafik?

Jag är helt övertygad om att hållplatsuppehållen knappast blir längre än det blir för spårvagnen med vidhängande cafévagn (vilken jag för övrigt är mycket trevlig) utan snarare kortare. Där är det dessutom ett ännu svårare taxeproblem då det är olika taxa i motorvagn respektive släp. Skulle det dock bli någon form av problem för övrig trafik kommer linjedragningen självklart justeras. /Henrik/

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2012, 21:24:40 PMOch även om man täcker över SL-loggorna är ju bussen i SL:s stombussfärger.

Man kanske även måste täcka över biljettmaskinerna med någon skylt om att SL-taxan inte gäller? Annars lär väl rätt många hålla fram sina SL-kort och undra varför det inte händer något. :P
Bortsett från risken för förväxling med SL-trafik tycker jag dock idén är intressant!
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Karsten

Citat från: HB skrivet 10 maj 2012, 22:22:14 PM
Jag är helt övertygad om att hållplatsuppehållen knappast blir längre än det blir för spårvagnen med vidhängande cafévagn (vilken jag för övrigt är mycket trevlig) utan snarare kortare. Där är det dessutom ett ännu svårare taxeproblem då det är olika taxa i motorvagn respektive släp. Skulle det dock bli någon form av problem för övrig trafik kommer linjedragningen självklart justeras. /Henrik/

Nä cafevagnståget är inget under av smidighet alla gånger, men det går alldeles utmärkt att hålla undan om man vill (jag brukar vilja...). Jag tror inte heller det blir ett lika stort problem som ledbussar på linje 47 var, det handlar trots allt inte om trafik på de mest belastade tidpunkterna.

Intressant blir det i alla fall, och det är kul att någon vågar.

Kvarne

Ja, frågan är ju om det är OK att köra med SL-lackat+SL-logga(och dessutom blåbuss) på en linje som inte har NÅGOT med SL att göra..? Falsk marknadsföring?
Som kund skulle jag känna mig mycket förvirrad i det där läget...

Som att gå å köpa hamburgare på en restaurang och få det förpackat i McDonalds förpackning fast restaurangen inte alls har med dem att göra...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

HB

Citat från: Kvarne skrivet 10 maj 2012, 23:34:10 PM
Ja, frågan är ju om det är OK att köra med SL-lackat+SL-logga(och dessutom blåbuss) på en linje som inte har NÅGOT med SL att göra..? Falsk marknadsföring?
Som kund skulle jag känna mig mycket förvirrad i det där läget...

Som att gå å köpa hamburgare på en restaurang och få det förpackat i McDonalds förpackning fast restaurangen inte alls har med dem att göra...?

Falsk marknadsföring?  Blåfärgad buss är inte på något sätt varumärkesskyddad. Självklart kommer det inte att stå SL på bussarna. /Henrik/

Omnilasse

Citat från: HB skrivet 10 maj 2012, 23:43:23 PM
Falsk marknadsföring?  Blåfärgad buss är inte på något sätt varumärkesskyddad. Självklart kommer det inte att stå SL på bussarna. /Henrik/
Det måste givetvis ligga i Nobinas intresse här att inte bli ihopblandade med SL. Självklart vill man marknadsföra sitt eget koncept. SL har ju, i övrigt, som jag förstår det, rätt stor acceptans för att man ska kunna merutnyttja bussarna utanför SL-uppdraget, även om SL:s profil syns (såvida det inte är i negativa sammanhang). 

Däremot är frågorna om var gränsen går naturligtvis intressant på ett mer teoretiskt plan - och det är nog inte riktigt så enkelt som Henrik vill påskina; det sätt på vilket bussen är målad på kan förstås ha betydelse, inte bara färgen. Och där kan det finnas visst varumärkesintrång, om den därmed igenkänns som tillhörande ett visst företag. Givetvis skulle man - om ett sådant uppsåt fanns - kunna lura folk att man går in i en buss, med samma grafiska profil som SL, även om inte namnet SL står någonstans. Då skulle det också kunna vara problematiskt (jämför taxibilar som ser ut som Taxi Stockholm - även om de använder ett annat namn - genom att exempelvis använda deras symbol för biobränsle).

När det däremot som i detta fall gäller entreprenörer som vill merutnyttja sina SL-bussar för kommersiell trafik, finns det ju dock ingen vinst att folk tar fel. Tvärtom, måste ju målet vara att "trumma in" sitt eget varumärke, eller produktmärket så mycket som möjligt. Att ha folk som propsar på att SL-kortet skall gälla ombord kan ju inte heller vara någon hit. Det gäller då bara att hitta praktiska sätt att "utsmycka" bussarna på, utan att det innebär för stor tidsåtgång.

virtual1

Den här iden kommer aldrig fungera, bortsett problematiken med sammanblandning av övrig sl-trafik har jag enormt svårt att se att någon skulle vilja betala 50:- för en linje som har långsammare linjesträckning ut till djurgården än sls trafik. Om det ändå vore en sightseeinglinje så kunde ju pengarna ge ett mervärde för turisterna, men internet ombord tror jag inte lockar på en sån kort sträcka som nåt mervärde direkt t.ex... Jämför detta med de olika båtlinjer som försökt konkurrera,med djurgårdsfärjan då och då, inte en enda linje har hållt mer än en eller ett par säsonger då det visat sig mer eller mindre lönlöst att konkurerra med djurgårdsfärjan som tar sls periodbiljetter!

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 03:52:14 AM
Den här iden kommer aldrig fungera, bortsett problematiken med sammanblandning av övrig sl-trafik har jag enormt svårt att se att någon skulle vilja betala 50:- för en linje som har långsammare linjesträckning ut till djurgården än sls trafik. Om det ändå vore en sightseeinglinje så kunde ju pengarna ge ett mervärde för turisterna, men internet ombord tror jag inte lockar på en sån kort sträcka som nåt mervärde direkt t.ex... Jämför detta med de olika båtlinjer som försökt konkurrera,med djurgårdsfärjan då och då, inte en enda linje har hållt mer än en eller ett par säsonger då det visat sig mer eller mindre lönlöst att konkurerra med djurgårdsfärjan som tar sls periodbiljetter!

Skillnaden här är ju dock att lejonparten av trafiken bedrivs nästan helt utan kostnad. Det är ju bara rapsoljan och något ökad förartid som kostar. Helgtrafiken blir en merkostnad förstås - men är man riktigt ekonomisk skulle man ju under sommartidtabellen i princip kunna ha de tre dubbeldäckarna som behövs parkerade i Tyresö eller Bromma och därmed slippa de långa tomkörningarna till/från Norrtälje (och låta turerna utgå därifrån).

Eftersom bussarna kör så lång sträcka dagligen, gör ju cirkulationen till/från Djurgården varken från eller till ur slitagesynpunkt.

Min poäng är att man i princip inte behöver ha många passagerare per tur för att gå runt. Man behöver ju bara ha täckning för bränslekostnaderna och del av förarlönen för att nå breakeven (+ förstås en del kostnader för projektet som sådant).  Har man 4-5 betalande passagerare per tur i genomsnitt lär man ju därmed alltså gå runt. Men det är väl också mellan 5-10 passagerare som jag tror är möjligt att uppnå per tur. Med bättre turtäthet och genom att köra senare på dagen (så att man också når resenärerna till/från Gröna Lund), skulle väl möjligheterna att få fler resenärer öka betydligt - men då skulle det ju å andra sidan handla om helt andra kostnader för projektet.


virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 11 maj 2012, 09:35:15 AM
Skillnaden här är ju dock att lejonparten av trafiken bedrivs nästan helt utan kostnad. Det är ju bara rapsoljan och något ökad förartid som kostar. Helgtrafiken blir en merkostnad förstås - men är man riktigt ekonomisk skulle man ju under sommartidtabellen i princip kunna ha de tre dubbeldäckarna som behövs parkerade i Tyresö eller Bromma och därmed slippa de långa tomkörningarna till/från Norrtälje (och låta turerna utgå därifrån).


Jag är ledsen, men du tänker helt uppåt väggarna här, att bara driva en buss som redan finns kostar inte pengar, däremot allt runt omkring att starta en ny linje, och det har du inte tänkt på alls!

* Annonseringskostnader för att få folk att förstå att linjen finns och att få folk att vilja ta den.
* Skyltuppsättning för hållplatser.
* Personalomkostnader för de värdar som ska ta hand om resenärerna, inkl. OB för dem om de ska jobba kväll/helger.
* Angöringsavgifter till Cityterminalen
* Kostnader för hantering av ett annorlunda biljettsystem än SL:s som också kommer innebära kontanthantering!
* Kostnader för att ha bussen påställd under sommaren istället för möjligheten att ställa av den då den inte behöver användas under en period.

Finns säkert fler andra kostnader som tillkommer, men att få detta att gå ihop ekonomiskt tror jag är lättare sagt än gjort,
samt att de flesta bolag vill ju gå med vinst - inte bara break even, ngt som Nobina nog verkligen behöver mer än. 

Ersa

Jag ställer mig positiv till själva idén, samt till att merutnyttja bussar som annars står stilla flera timmar om dagen. Det här med att SL-blåa bussar används på "icke-SL" linjer är inte helt optimalt, men här väljer jag att klandra huvudmannen hellre än operatören. Det är SL som krävt den blå färgen på linje 676, och därmed får SL stå som ytterst ansvariga för att en massa blå bussar inte får användas på annan SL-trafik, då de ju är "låsta" pga sin avvikande färg. Bussar är inga billiga grejer, och det här med låsning och stillastående är en kapitalförstöring bara i sig. En buss ska helst rulla minst 12 timmar/dygn i olika varierande typer av trafik. Och mycket därför är jag en motståndare av den SL-blå lacken på landsbygden, då den hindrar merutnyttjning och därmed fördyrar för alla skattebetalare.

Vad gäller personalomkostnader är det inga större bekymmer. Man kan förutom bussarna använda förare och trafikvärdar som idag har delade pass och därmed har ledigt medan deras blåbussar står parkerade på Tekniska samt i Danderyd.

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 10:03:59 AM
Jag är ledsen, men du tänker helt uppåt väggarna här, att bara driva en buss som redan finns kostar inte pengar, däremot allt runt omkring att starta en ny linje, och det har du inte tänkt på alls!

* Annonseringskostnader för att få folk att förstå att linjen finns och att få folk att vilja ta den.
* Skyltuppsättning för hållplatser.
* Personalomkostnader för de värdar som ska ta hand om resenärerna, inkl. OB för dem om de ska jobba kväll/helger.
* Angöringsavgifter till Cityterminalen
* Kostnader för hantering av ett annorlunda biljettsystem än SL:s som också kommer innebära kontanthantering!
* Kostnader för att ha bussen påställd under sommaren istället för möjligheten att ställa av den då den inte behöver användas under en period.

Finns säkert fler andra kostnader som tillkommer, men att få detta att gå ihop ekonomiskt tror jag är lättare sagt än gjort,
samt att de flesta bolag vill ju gå med vinst - inte bara break even, ngt som Nobina nog verkligen behöver mer än.

Nja, fast du missar att man bara tänker bedriva trafiken mellan 9-15 - alltså behövs i princip inte fler vagnar än som ändå behövs för Norrtäljetrafiken under sommaren ändå. Några värdar kostar förstås - det missade jag - men det är knappast nödvändigt för att bedriva trafiken. Mycket av reklamen görs ju inom Swebus - givetvis kostar det om man ska interndebitera för kostnaderna, men det gör man säkert inte. Viss reklam är sagt att man skall ha - dock mest på webben och sådan är faktiskt rätt billig fortfarande.  Angöringsavgiften till CT förekommer förstås. Den vet jag faktiskt inte hur den ser ut - där har ju dock Swebus rätt mycket trafik i terminalen och jag har nog förstått det som att den ändå är rätt rimlig. Biljettsystem använder man väl samma som i Swebus expressbussar - så det är ju ingen extra kostnad att utveckla. Kräver förstås några extra terminaler, men det kanske man redan har tillgängligt i lagret, . Skyltuppsättning kostar nog inte många kronor - det är ju sådant man nästan kan beställa i närmaste butik.

Men jag menade inte att det inte fanns omkringliggande kostnader - dock att Nobina/Swebus ju har infrastruktur och sådant på plats. Skillnaden - och det var väl det jag ville framhäva - är ju därför rätt stor gentemot att starta en sådan här linje själv och försöka tjäna pengar på det. Då skulle det givetvis vara omöjligt utan betydligt större resandeunderlag mot vad som nog är möjligt.

Jag beräknar nog att det förstås behövs en projektbudget på några hundra tusen kronor, men knappast mer. Jag tror knappast man har mer än en värd - men med den kostnaden kanske man behöver  ha 6 resenärer per vagn i genomsnitt. Självklart måste man dock hålla på ett tag för att få igen kostnaderna. Men varje ytterligare resenär ger ju ökad vinst rakt av!

Ett varv, kostar kanske 50 kronor i drivmedel, föraren kostar ca 200 i timmen, värden 60 kronor (fördelat på tre bussar) och säg 20 kronor i CT-avgift per varv.

330 kronor fördelat på 12 resenärer (räknar med 1 omlopp per varv) - blir då fasta kostnader på ungefär 27,5 per passagerare. Kortavgiften kanske kostar 3,5. Det är de fasta kostnaderna. Det innebär att det blir ungefär 15-20  kronor i vinst per vuxen passagerare. Med detta tar det väl då ungefär 2 månader innan man fått igen investerade pengar.  En del av kostnaderna för förarna på vardagar har man ju här dock redan i att man får betala för att de inte arbetar (uppehållet i Stockholm).
   
Men en del av vinsten ligger förstås i att man redan har folk på HK - och allt man gör där behöver ju inte nödvändigtvis belasta projektet.

Nu är det möjigt att Nobina sastar mycket större än så och räknar med större underlag. Men de fasta kostnaderna har man ju då redan haft när projektet startar. Det gör ju likväl att man kan fortsätta att driva trafiken även om passagerarantalet hamnar på mellan 6-10 personer i genomnsitt. När väl trafiken är igång är ju det väsentliga att få igen de rörliga kostnaderna.