Öppet brev från Nobina med hård upphandlingskritik - Kronoberg

Startat av Knallhatt, 19 mars 2012, 15:14:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Citat från: JDS skrivet 30 mars 2012, 11:09:17 AM
Varför envisas folk med att säga gaffatejp, det svenska namnet är silvertejp, gaffatejp (gaffer tape) låter lite töntigt med svenskt uttal...

Trafikhuvudmannen kan naturligtvis ställa krav men vad är en rimlig formulering av ett sådant krav? Man kan ju knappast skriva att alla bussar ska tas ur trafik så snart man upptäcker något som ser fult ut, skulle man mot förmodan lyckas definiera det tillräckligt tydligt så lär det väl bli alldeles för dyrt!
Det är nog så att vi vill vara lite internationella och använda så många engelska ord som möjligt.

Här är skillnaden på Silvertejp och Gaffatejp, limmet är olika på de två versionerna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4vtejp

bjorn_k

Gaffer tape och Duct tape är väl inte heller samma...  ::)

Lars

Nej Duct tape är ett varumärke av silvertejp.

Kolla in denna sida med tejp finns i alla kulörer, UL-gul (och andra länstrafikkulörer) borde kunna beställas av Nobina för framtida behov :D

School Bus gul finns att beställa!


KG

Citat från: Lars skrivet 30 mars 2012, 15:09:36 PM
UL-gul (och andra länstrafikkulörer) borde kunna beställas av Nobina för framtida behov :D

Används redan...

Nico


Liksom även röd och blå motsvarande tejp användes redan för flera år sedan på olika håll i SL-land.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sundås

Citat från: Håkan_E skrivet 25 mars 2012, 20:22:38 PM
10 års eller 8+2 års kontraktstid brukar normalt betyda detsamma när man räknar på finansieringen.

Med denna kontaktstid hinner man skriva av fordonen i rimlig takt.

Vad gäller möjliga intressenter så är det säkert befintliga smååkare och BiV, dessa har ju visat i flera upphandlingar b.la i Jönköping senast att man är villiga att pressa priset och köra med extremt små marginaler.
Bergkvarabuss kan ju knappast beskyllas för att syssla med underbud och frågan är om Arriva är intresserade av sådan verksamhet när det gäller förhållandevis små volymer.

Ett tips är därför befintliga smååkare + Dacke/Flexbuss och Nilsbuss samt BiV i första hand

Bergkvarabuss o Arriva på vissa delar av trafiken med affärsmässiga priser vilket lär utesluta en hel del av kontrakten, sedan kan ju Keolis dyka upp som gubben i lådan, man behöver ju ta igen lite volym efter det kommande tapptet i Stockholm så varför inte tätortstrafiken i Växjö.

Räknar ni in Sven Carlsson / Karlssonbuss i befintliga smååkare? Genom Grimslövsbuss och Moheda Buss är de ju ändå en av de "större smååkarna" i länet.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jan

Citat från: Håkan_E skrivet 29 mars 2012, 21:38:07 PM
Det är ju välbekant att varken Nobina eller Veolia satsar på kosmetiska, kan bussen rulla så får den göra det, punkt!

Till skillnad mot Bergkvarabuss o delvis även Keolis.

Bussarna i Blekinge på Swebus tid såg ju förfärliga ut, på slutet lagade med gaffatejp och masonit, idag ser man ytterst sällan en oreparerad buss.
Bergkvaras bussar i Skåne är ingen fröjd för ögat!
I branschen 37 år

Erling.L

tror skicket e mer beroende på lokala områdets chefer än nån övergripande del i olika bolag
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Lars-Håkan_E

Visst är det delvis så, sedan finns det helt klart övergripande företagspolicyer vad man ska satsa på eller inte.

Detta är ju det första man drar ner på när det ska sparas.

Andy

Citat från: Håkan_E skrivet 31 mars 2012, 19:59:27 PM
Visst är det delvis så, sedan finns det helt klart övergripande företagspolicyer vad man ska satsa på eller inte.

Detta är ju det första man drar ner på när det ska sparas.
Företag finns ju till för att tjäna pengar, och man vill ju bara betala för precis så mycket underhåll så att nettovinsten blir så hög som möjligt. Det svåra är att veta på vilken nivå man ska lägga sig. Att alltid hålla bussen i tipptoppskick är dyrt och (i motsats till vad en del busschaufförer tycks tro) betalar sig sällan tillbaka för upphandlad trafik. Vissa saker är billigare att underhålla förebyggande än att reparera akut, och de sakerna bör man sköta noggrant för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

När det gäller de kosmetiska bitarna, bör man ju undersöka hur det påverkar kundnöjdheten och arbetsmiljön, och hur detta sedan påverkar ekonomin i företaget. Det finns nog en betydande tolerans för småfel hos resenärer och anställda, trots att de gnäller lite. Där hämtar företagen pengar. Det är mycket komplicerade samband som är svåra att räkna på. Men det är säkert gjort. Andra brancher har säkert andra toleransnivåer hos användarna, och sålunda andra toleransnivåer på underhållet.

Otto

Jag har inte läst anbudsunderlaget. Därför följande frågeställning. Det kommenterades om stadsbussarna och biogas.
Finns det en depå för biogas som "vinnaren" måste hyra in sig i?
Finns det biogas att tillgå?Det blir väl konkurens på den varan också. Karlstad ska ha biogas till 55 bussar 2013.

Otto


Jan

Citat från: Erling.L skrivet 31 mars 2012, 19:48:50 PM
tror skicket e mer beroende på lokala områdets chefer än nån övergripande del i olika bolag

Håller med till 100%
I branschen 37 år

Penta

Ramkvillabuss lägger inget bud på stadstrafiken i Växjö!

Cugel

Som sagt tidigare, Veolia har startat sin egen utfasning som bolag, dom få trafikområden som visar positivt resultat (och det är inte många) kommer att säljas, dom som ger förluster fasas ut genom att inte några nya anbud läggs.
Tågtrafiken är väl enda området där konkreta planer på tillväxt finns.