Öppet brev från Nobina med hård upphandlingskritik - Kronoberg

Startat av Knallhatt, 19 mars 2012, 15:14:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Det här kommer ju att fungera med små entreprenörer och även de större som har ett utvecklat underhållsprogram men knappast med dem som bara reparerar "stoppande" skador, merkostnaden kan nog jämföras med Kalmar:s gamla Rasken lack.

Det blir ju också väldigt dyrt att flytta in bussar under avtalstiden vilket förmodligen också legat b.la Nobina i fatet.

virtual1

Citat från: handläggaren skrivet 20 mars 2012, 13:48:05 PM
Veolia avstår från att lägga bud. I stora drag av samma anledningar som Nobina uppger.

Nu är det ju av förståeliga anledningar, men börjar kännas mer o mer att Veolia precis som Arriva i stora delar känns som de är på väg att montera ned sig själv som storaktörer här i landet till att bli nåt helt annat... lite trist kan tyckas. Bortsett från ngra nya paket i skåne och GBG (där man mer eller mindre bara flyttats inom länen), vad har man vunnit de senaste fem åren? Nu gör man sig medvetet omöjlig i Kronoberg, man är snart helt borta i Norrbotten, Sthlm är borta, anslutningstrafiken till Birkakryssningarna är borta, landsortstrafiken i Östergötland är till stora delar borta, Kalmar län är borta... Eskilstuna har man bara försvarat...

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 24 mars 2012, 09:13:18 AM
Det här kommer ju att fungera med små entreprenörer och även de större som har ett utvecklat underhållsprogram men knappast med dem som bara reparerar "stoppande" skador, merkostnaden kan nog jämföras med Kalmar:s gamla Rasken lack.

Det blir ju också väldigt dyrt att flytta in bussar under avtalstiden vilket förmodligen också legat b.la Nobina i fatet.

Kan man påstå att Kronoberg här gjort motsatsen till SL och UL? Dvs aktivt arbetat för att få in just smååkare istället för de stora? Många har ju sedan en tid påstått att SL och UL gör motsatsen, dvs bara vill ha in de största bolagen.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 24 mars 2012, 09:53:39 AM
Nu är det ju av förståeliga anledningar, men börjar kännas mer o mer att Veolia precis som Arriva i stora delar känns som de är på väg att montera ned sig själv som storaktörer här i landet till att bli nåt helt annat... lite trist kan tyckas. Bortsett från ngra nya paket i skåne och GBG (där man mer eller mindre bara flyttats inom länen), vad har man vunnit de senaste fem åren? Nu gör man sig medvetet omöjlig i Kronoberg, man är snart helt borta i Norrbotten, Sthlm är borta, anslutningstrafiken till Birkakryssningarna är borta, landsortstrafiken i Östergötland är till stora delar borta, Kalmar län är borta... Eskilstuna har man bara försvarat...

Veolia sägs ju inte lägga några "skambud" eller underbud längre. De vill helt enkelt inte köra med förlust. Men visst är det lite trist, det håller jag med om. Det är alltid mest intressant när de stora är någotsånär jämnt fördelade över landet i kombination med de mindre.
Arriva däremot har ju sin gigantvinst i SL-trafiken att se fram mot. Norrort, Råsta, Bromma, Roslagsbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan mm. De kommer göra dem rätt stora.

Lars-Håkan_E

Ja i a f SL har ju gått åt det hållet att även många av landets 5-6 största bussföretag i princip är uteslutna

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2012, 11:21:43 AM
Veolia sägs ju inte lägga några "skambud" eller underbud längre. De vill helt enkelt inte köra med förlust. Men visst är det lite trist, det håller jag med om. Det är alltid mest intressant när de stora är någotsånär jämnt fördelade över landet i kombination med de mindre.
Arriva däremot har ju sin gigantvinst i SL-trafiken att se fram mot. Norrort, Råsta, Bromma, Roslagsbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan mm. De kommer göra dem rätt stora.

Det är ju ett friskhetstecken att inte planera för att köra med förlust, i dagsläget är det ju ett fåtal bolag som lagt klara underbud, eller bud som man borde ha insett var sådana.

BiV ledningen har ju legat bra till i den topplistan b.la

Micke A

När man började med SL90 inom SL dvs upphandlings hysterin, så var ju tankedomen att mindre företag skulle få komma in och lägga anbud på trafik eller underhåll, men det kan man rent ut sagt fet glömma nu för tiden.
Bara jättepaket som stora kan slås om, inte dom små
Micke

Ersa

Citat från: Micke A skrivet 24 mars 2012, 11:37:36 AM
När man började med SL90 inom SL dvs upphandlings hysterin, så var ju tankedomen att mindre företag skulle få komma in och lägga anbud på trafik eller underhåll, men det kan man rent ut sagt fet glömma nu för tiden.
Bara jättepaket som stora kan slås om, inte dom små
Micke

Rekordet togs väl av SL vid den senaste två upphandlingarna som Arriva vann. Dessa var väl så stora att inte ens Nobina, som Sveriges största bussbolag, var med och la bud.
Men med tanke på detta tycker jag att det ändå blir en viss "jämvikt" i helheten av att huvudmännen i t.ex Kronoberg och Norrbotten upphandlar på ett sätt som främjar de mindre åkarna.

Å andra sidan vore det ju smidigt om alla huvudmän upphandlar trafiken på samma sätt, nånstans i ett medelvärde mot dagens två vitt skilda banor som vi diskuterar ovan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2012, 12:03:36 PM
Rekordet togs väl av SL vid den senaste två upphandlingarna som Arriva vann. Dessa var väl så stora att inte ens Nobina, som Sveriges största bussbolag, var med och la bud.
Men med tanke på detta tycker jag att det ändå blir en viss "jämvikt" i helheten av att huvudmännen i t.ex Kronoberg och Norrbotten upphandlar på ett sätt som främjar de mindre åkarna.

Å andra sidan vore det ju smidigt om alla huvudmän upphandlar trafiken på samma sätt, nånstans i ett medelvärde mot dagens två vitt skilda banor som vi diskuterar ovan.

Att inte b.la Nobina var med i detta har ju inte med storleken att göra utan med faktum att det finns ett ytterst begränsat antal spårtrafikoperatörer att fria till, alla dessa var ju redan i partnerförhållanden med olika bussoperatörer eller hade både buss o spårtrafik inom huset.

Med en sådan kombinationsupphandling minskar man med automatik ned antalet möjliga bud till typ 4 stycken.

Beppe

Och anledningen till att de inte var med i Kronoberg var inte att det var små områden utan Länstrafiken kunde inte lämna ut en fullständig årsproduktion. De lämnade bara ut produktion för vintertidtabellen och ej sommartidtabellen. Dessutom redovisade de inte när linjelagda skolturer gick utan att det "kunde" finnas i omloppen från kl 07-17. Detta i kombination med att du bara fick lämna ett km pris som gällde för samtliga omlopp oavsett produktivitet. 


Lars-Håkan_E

Nu räknar ju en duktig planerare ut årsproduktionen ändå m h a vinterditon + sommartidtabellen men visst kan man tycka att LHM kunde ha bifogat det i underlaget.

Däremot är lotteriet med skolturerna o förstärkningarna märkligt.

Cugel

Citat från: virtual1 skrivet 24 mars 2012, 09:53:39 AM
Nu är det ju av förståeliga anledningar, men börjar kännas mer o mer att Veolia precis som Arriva i stora delar känns som de är på väg att montera ned sig själv som storaktörer här i landet till att bli nåt helt annat... lite trist kan tyckas. Bortsett från ngra nya paket i skåne och GBG (där man mer eller mindre bara flyttats inom länen), vad har man vunnit de senaste fem åren? Nu gör man sig medvetet omöjlig i Kronoberg, man är snart helt borta i Norrbotten, Sthlm är borta, anslutningstrafiken till Birkakryssningarna är borta, landsortstrafiken i Östergötland är till stora delar borta, Kalmar län är borta... Eskilstuna har man bara försvarat...
Veolia har stora problem med lönsamheten, underhållskostnader som skenar och hög personalomsättning, detta ses inte med blida ögon av franska moderbolaget som gärna vill dra proppen ur på den förlustdrabbade svenska delen, transportdelen är som känt till salu.
Därför så är det inte aktuellt med nya upphandlingar eller avtal, bolaget kommer att tappa mer och mer.
Jag tror att en medveten strategi är att gå mot järnväg, bussar är ett förlorat område, det var bättre på Linjebusstiden.



Jan

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2012, 23:54:15 PM
Är 10 år verkligen en "rekordlång avtalstid"?
Positivt för de anställda samt att man kan satsa på kvaliteé istället för billigt skit.
I branschen 37 år