anmälan till DO för att han får "skiten"?

Startat av en_dalmas, 28 februari 2012, 13:11:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beppe

Det handlar nog mer om att alla som söker en grupp ska ha samma möjlighet och lika stor chans att få sitt första alternativ oavsett anställningstid. Inte att alla ska köra på samma grupp.


Lars-Håkan_E

Hur ska det fungera?

Om man inte går efter anställnings/placeringsdatum, ska man lotta då? eller vem som lämnat in ansökan först (via ett webbaserat system)

Om vi tar en populär nattgrupp med 8 platser och som har typ 25 sökande.

homer

Citat från: Beppe skrivet 01 mars 2012, 13:53:48 PM
Bra initiativ.

Hur ska annars bussföretagen kunna locka till sig yngre personer som vill och kommer att stanna kvar inom bussbranschen? Självklart ska det vara samma arbetsvillkor för samtliga anställda tycker jag!

vi har ju alla fått "tagit skiten" alla har varit nya någongång  dessutom är de här knappast de största problemet för att få yngre förare till branchen

Robert T

Kan någon förklara för mig varför någon ska ha "rätt" att slippa köra det obekväma i denna branschen?

Jag anser att har man gett sig in i den här branschen får man tåla arbetstiderna. Man kan inte komma och säga att man inte vill jobba si och så. Då kan man byta jobb!

Hur fungerar det när man har ett väldigt fysiskt ansträngade yrke och kroppen säger ifrån? Sätter man sig på en pall och tittar på då? Eller blir man sjukskriven trots att man är fullt arbetsför, dock inte med nuvarande yrke.

Beppe

Ett förlegat system i en bransch som är jätterädd för förändringar. Det är bra att någon ung med kurage vågar säga ifrån! Sedan kan säkert någon komma på ett system som är rättvist och det finns ju säkert många som använder sig av ett rättvist system redan idag.

Kanske blir världen så att de som badade flest gånger förra året får välja plats på stranden först nu till sommaren :)

Jonas

Citat från: Håkan_E skrivet 01 mars 2012, 14:50:01 PM
Ja.

Liknande system finns ju sedan urminnes tider i all turlistebedriven verksamhet, vare sig det är på räls, på väg eller i luften.

Att frångå senioritetsprincipen och införa rundgång på all verksamhet/tider blir ju knappast en förbättring för speciellt många, det innebär att alla ska köra nattpass, delat, kvällar o tidiga mornar.

Att inte alla sedan kan få fasta tjänster är lika svårlöst, det måste alltid finnas en viss mängd personal på dagkommendering, dagis, skubb etc för att täcka upp sjukfrånvaro och annan inte i förväg känd frånvaro, liksom extra tjänster som inte ingår i den fasta listan.

Alternativet är att låta timanställda, arvodister etc sköta detta till resultatet av betydligt färre tillsvidare anställda.

Problemet med dagkommendering ser jag som ytterst överdrivet idag, annat var det för 30 år sedan när man i bästa fall visste klockan 15:00 dagen innan hur man skulle arbeta i samband med att listorna kom ut.

Det finns ju även personal med låga "placeringsdatum" som vill jobba på dagkommendering.

På dagkommendering blir det ju en blandning av alla typer av tjänster i ungefär lika mängd och på de flesta platser har man ett schema med sina fridagar och dessutom vet man oftast om man har tidig eller sen tjänst.
På de orter där det är möjligt antar jag att man även idag kommenderar efter s.k "halv oslo" Börjar sent efter fridag och slutar tidigt innan fridag.

Håller med till 100%

Jag kan inte se att något annat system skulle vara bättre.
Och som sagt, att vara DK idag är inte lika som det kanske var tidigare, utan man kan styra ganska så bra vilka tider man vill ha, iaf hos oss.
Vi har ett ganska så stort antal som söker DK(speciellt mån-fre) fast de med lätthet skulle kunna komma in på nästan vilken lista som helst. Så det är nog inte så illa alla gånger  ;)

Sedan är det ju som någon sa att det som är "skittjänster" för någon, är någon annans "guldtjänster".
Skulle man tvinga alla anställda att gå på alla tider skulle troligen nästa alla vara missnöjda, vilket knappast skulle bidra till att få folk att stanna kvar.

Man måste ju också ta med i beräkningen att personalens livssituation kanske ändras med tiden. Om jag älskade tidiga tjänster när jag var nyanställd 21åring, kanske de inte alls passar 10år senare om man då skaffat familj och barn etc. Och då måste man ju kunna välja listor som passar med sitt privatliv.

Robert T

Citat från: Z skrivet 01 mars 2012, 17:36:35 PM

Man måste ju också ta med i beräkningen att personalens livssituation kanske ändras med tiden. Om jag älskade tidiga tjänster när jag var nyanställd 21åring, kanske de inte alls passar 10år senare om man då skaffat familj och barn etc. Och då måste man ju kunna välja listor som passar med sitt privatliv.

Varför ska jag som valt att inte skaffa barn (än i alla fall) behöva ta skiten för att vissa gör det aktiva valet att skaffa barn? Vad ger dom rätten att ta det som passar dom? Är det så att jobbet inte passar när man byter livssituation får man väl byta jobbet också. Det är ju enklare att byta jobb än att föda upp ungar...

homer

Citat från: Robert T skrivet 01 mars 2012, 17:59:58 PM
Varför ska jag som valt att inte skaffa barn (än i alla fall) behöva ta skiten för att vissa gör det aktiva valet att skaffa barn? Vad ger dom rätten att ta det som passar dom? Är det så att jobbet inte passar när man byter livssituation får man väl byta jobbet också. Det är ju enklare att byta jobb än att föda upp ungar...

så bara för att man är bussförare ska man inte kunna ha familj? de är väl perfekt att du som inte har familj kan "hjälpa" dem som behöver ha "bekvämare" tider kan få de medans deras barn växer upp, när de sedan blir din tur att skaffa barn så får du hjälp av en nyanställd yngling

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 01 mars 2012, 16:56:57 PM
Jag anser att har man gett sig in i den här branschen får man tåla arbetstiderna. Man kan inte komma och säga att man inte vill jobba si och så. Då kan man byta jobb!

Är inte den synen lite väl förenklad, rent generellt? Visst bör man tåla grundförutsättningarna för ett arbete, men att ha en fullständig tro på att "marknaden" ska fixa allt åt alla anställda, och att det bara är att "byta jobb så ordnar sig allt", tror jag inte fungerar fullt ut. Finns det verkligen så gott om andra arbeten, att alla missnöjda bussförare i landet kan byta jobb över en natt, samt att antalet nya bussförare minskar ner till noll? Vilka ska då köra bussarna? Ska vi ta in arbetskraftsinvandrare som inte ens kan språket, så vi slipper lägga ner pengar i bussbranschen? Så är det ju redan nu i vissa länder, t.ex så nära som i vissa orter i vårt västra grannland. Eller ska vi se till att de anställda trivs så att de kan ge resenärerna/kunderna bra service? Visst kan man ställa vilka krav man vill på bussförarna, men hur blir kvaliteten därefter? Vilka förare är det då man får bakom rattarna?

Det måste ju finnas några som driver personalfrågor. Som t.ex de krafter som fick ner den maximala ramtiden från 16 timmar till 13½. Som krävt luftfjädrade förarstolar i lågentrébussar på olika håll. Samt som ser till att få bort vägbulor som skadar förare och bussar. Att dessa krafter oftast inte kan jobba direkt mot trafikhuvudmännen, utan mestadels mot trafikutövarna är självklart tråkigt, och gör arbetet onödigt krångligt.

Robert T

Citat från: homer skrivet 01 mars 2012, 18:24:14 PM
så bara för att man är bussförare ska man inte kunna ha familj? de är väl perfekt att du som inte har familj kan "hjälpa" dem som behöver ha "bekvämare" tider kan få de medans deras barn växer upp, när de sedan blir din tur att skaffa barn så får du hjälp av en nyanställd yngling

Man kan t.ex lösa det så att ena föräldern är hemma. Så har man löst det i alla tider hittills så varför inte nu?
Kom inte med några ekonomiska girigheter för svenskarnas ekonomi är överlag extremt bra. Vi köper TV för 10 000kr, vi åker till Thailand en gång per år för 40 000kr, vi kör en nästan ny Volvo, vi har den senaste inredningsstilen hemma osv osv.

Vad har jag som ung kille utan planer på att bilda familj för något att se fram emot i branschen? Att jag får slippa köra fyllesvin när jag fyllt 55? Det är många år kvar...

homer

Citat från: Robert T skrivet 01 mars 2012, 18:39:46 PM
Man kan t.ex lösa det så att ena föräldern är hemma. Så har man löst det i alla tider hittills så varför inte nu?
Kom inte med några ekonomiska girigheter för svenskarnas ekonomi är överlag extremt bra. Vi köper TV för 10 000kr, vi åker till Thailand en gång per år för 40 000kr, vi kör en nästan ny Volvo, vi har den senaste inredningsstilen hemma osv osv.

Vad har jag som ung kille utan planer på att bilda familj för något att se fram emot i branschen? Att jag får slippa köra fyllesvin när jag fyllt 55? Det är många år kvar...


svenskarnas ekonomi är kanske generellt bra, men bussförarfamiljens lön är klart under vad du beskriver, visst många bussförare kanske har en dyr platt-.tv men åker knappast till thailand varje år samt har en ny volvo på villauppfarten samt byter kök var 3:e år...

själv fick jag köra fyllesvinen i 2 år sedan dess har jag bara fått dag/delat och inte behövt jobba kväll om jag inte velat så det behöver inte dröja så j***a länge innan man får sitt 1a eller 2a handsval.

Mittlinje

Jag förstår inte denna tråd? Är ni så missnöjda med ert arbete och tror att ni kan få precis enligt era privata  önskemål så skaffa en egen buss - då finns möjlighet att köra precis då man vill. Vi arbetar inom ett serviceyrke och det innebär att vi tillsammans med många andra som har "nackdelar" inom sitt yrke får samhället att fungera. Skaffar man barn så får man givetvis anpassa sitt liv efter de förutsättningar som finns och finns inte de förutsättningar som man kräver får man söka annan sysselsättning. För egen del har jag kämpat mig fram med familj, anpassade mig genom många fattiga år samtidigt som frun fick möjlighet att gå hemma med barnen en del år - och vi hade inte något vårdnadsbidrag. Kraven blir högre och jag bara väntar på den som snart kräver att få del av vinsten på triss även när man inte har köpt lott  ;)  Dessutom är nog missnöjet större på detta forum än det är generellt på arbetsplatserna - mina arbetskamrater i alla åldrar är fullt medvetna om vilka för- och nackdelar yrket ger.

kimpan

Citat från: Mittlinje skrivet 01 mars 2012, 20:14:51 PM
Jag förstår inte denna tråd? Är ni så missnöjda med ert arbete och tror att ni kan få precis enligt era privata  önskemål så skaffa en egen buss - då finns möjlighet att köra precis då man vill. Vi arbetar inom ett serviceyrke och det innebär att vi tillsammans med många andra som har "nackdelar" inom sitt yrke får samhället att fungera. Skaffar man barn så får man givetvis anpassa sitt liv efter de förutsättningar som finns och finns inte de förutsättningar som man kräver får man söka annan sysselsättning. För egen del har jag kämpat mig fram med familj, anpassade mig genom många fattiga år samtidigt som frun fick möjlighet att gå hemma med barnen en del år - och vi hade inte något vårdnadsbidrag. Kraven blir högre och jag bara väntar på den som snart kräver att få del av vinsten på triss även när man inte har köpt lott  ;)  Dessutom är nog missnöjet större på detta forum än det är generellt på arbetsplatserna - mina arbetskamrater i alla åldrar är fullt medvetna om vilka för- och nackdelar yrket ger.

;D ;D

JDS

Citat från: Mittlinje skrivet 01 mars 2012, 20:14:51 PM
Jag förstår inte denna tråd? Är ni så missnöjda med ert arbete och tror att ni kan få precis enligt era privata  önskemål så skaffa en egen buss - då finns möjlighet att köra precis då man vill. Vi arbetar inom ett serviceyrke och det innebär att vi tillsammans med många andra som har "nackdelar" inom sitt yrke får samhället att fungera. Skaffar man barn så får man givetvis anpassa sitt liv efter de förutsättningar som finns och finns inte de förutsättningar som man kräver får man söka annan sysselsättning. För egen del har jag kämpat mig fram med familj, anpassade mig genom många fattiga år samtidigt som frun fick möjlighet att gå hemma med barnen en del år - och vi hade inte något vårdnadsbidrag. Kraven blir högre och jag bara väntar på den som snart kräver att få del av vinsten på triss även när man inte har köpt lott  ;)  Dessutom är nog missnöjet större på detta forum än det är generellt på arbetsplatserna - mina arbetskamrater i alla åldrar är fullt medvetna om vilka för- och nackdelar yrket ger.

Javisst, och ett av dessa i förväg kända fakta om yrket är ju att det i kollektivavtalet kan finnas en och annan bestämmelse om hur turerna fördelas. Och då är det bara att acceptera den saken också.  :-*

Knut

Citat från: Stefan P skrivet 28 februari 2012, 16:54:23 PM
Hej

Vad har man annars fördelar att ha arbetat länge länge på samma ställe.
Jag svårt att jobba tidiga mornar och har valt en kvällsgupp i stället tar de bort den möligheten får jag väl säga upp mig.

mvh Stefan P
Og jeg älskar morgon arbete, hatar kväll
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge