anmälan till DO för att han får "skiten"?

Startat av en_dalmas, 28 februari 2012, 13:11:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

Jag hörde några på jobbet som sa att en 26-åring ska ha gjort en anmälan till DiskrimineringsOmbudsmannen för att han känner sig
diskriminerad.
Orsaken: för att när man på våren/hösten (så har vi iallafall i Örebro) ska välja vilken lista man vill ha för det närmaste halvåret så går
man efter hur lång erfarenhet man har.
D.v.s. den som har mest erfarenhet får välja först och den som har minst får välja sist.
Och som det låter så har den här 26-åringen precis tagit sitt D-kort och då får välja sist och då får det som blir kvar, "skiten" som vissa
säkert kallar det.
Och p.g.a. det ska han tydligen ha gjort en anmälan till DO.

Nån som vet nåt om detta?

Björn Ax

Om det stämmer så lär han inte ha mycket för den anmälan då det är så det ser ut på dom flesta arbetsplatser.

Söker många till samma lista så är det ju, enligt mig, klart att dem som jobbat längst ska få platserna.

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 28 februari 2012, 13:33:38 PM
Om det stämmer så lär han inte ha mycket för den anmälan då det är så det ser ut på dom flesta arbetsplatser.

Söker många till samma lista så är det ju, enligt mig, klart att dem som jobbat längst ska få platserna.

Varför ska man ens ha en lista?
Kör man buss får man ta arbetstiderna som buss betyder. Att de vithåriga ska få jobba 7-16 till bekostnad av att dom unga får jobba ihjäl sig tycker jag är trist. Att man inte orkar när man blir äldre är bara struntprat. På mitt förra jobb arbetade vi bara natt (17-06) och vi hade många äldre som älskade tiderna. På mitt nuvarande bussjobb är den äldsta som kör född 1938... Så nog orkar man. Men om alla drar sitt strå till stacken får vi en mer dräglig arbetssituation!

Det är väl Keolis som har ett annorlunda sätt för tidssökning, månad för månad, utan fasta listor? Jag är dåligt insatt men det jag fått berättat för mig låter mycket intressant.

Jag har tvingats till att gå på timanställning av min arbetsgivare då listan jag gick på kolliderade med mina fritidsintressen jämt och ständigt och att jag då aldrig fick ledigt när jag behövde. Till slut rann bägaren över och jag sade upp mig.
Nu jobbar jag när jag vill och så länge det finns jobb kör jag mer än heltid. Tyvärr är det ju svårt att ta semester då det helt plötsligt tar slut med jobb när man minst anar det. Så jag kör järnet så länge jag orkar, men på sikt får jag väl byta bransch kanske.

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 28 februari 2012, 16:45:04 PM
Varför ska man ens ha en lista?
Kör man buss får man ta arbetstiderna som buss betyder. Att de vithåriga ska få jobba 7-16 till bekostnad av att dom unga får jobba ihjäl sig tycker jag är trist. Att man inte orkar när man blir äldre är bara struntprat. På mitt förra jobb arbetade vi bara natt (17-06) och vi hade många äldre som älskade tiderna. På mitt nuvarande bussjobb är den äldsta som kör född 1938... Så nog orkar man. Men om alla drar sitt strå till stacken får vi en mer dräglig arbetssituation!

Det är väl Keolis som har ett annorlunda sätt för tidssökning, månad för månad, utan fasta listor? Jag är dåligt insatt men det jag fått berättat för mig låter mycket intressant.

Jag har tvingats till att gå på timanställning av min arbetsgivare då listan jag gick på kolliderade med mina fritidsintressen jämt och ständigt och att jag då aldrig fick ledigt när jag behövde. Till slut rann bägaren över och jag sade upp mig.
Nu jobbar jag när jag vill och så länge det finns jobb kör jag mer än heltid. Tyvärr är det ju svårt att ta semester då det helt plötsligt tar slut med jobb när man minst anar det. Så jag kör järnet så länge jag orkar, men på sikt får jag väl byta bransch kanske.

Jag vill ha en lista för att det är lättare att se hur man jobbar. Kör man dagkommenderad så vet man ju vilka dagar man jobbar men dock inte vilka tider.
Finns många äldre som vill köra natt och det är ganska påvisande på GUB. För att kunna komma in på natt-listorna måste man ha jobbat i ~10 år.

En annan förares skittider kan vara en förares bratider. Jag gillar köra kväll/natt så jag vill inte ha daglistor.

Stefan P

Hej

Vad har man annars fördelar att ha arbetat länge länge på samma ställe.
Jag svårt att jobba tidiga mornar och har valt en kvällsgupp i stället tar de bort den möligheten får jag väl säga upp mig.

mvh Stefan P

Robert T

Citat från: Stefan P skrivet 28 februari 2012, 16:54:23 PM
Hej

Vad har man annars fördelar att ha arbetat länge länge på samma ställe.
Jag svårt att jobba tidiga mornar och har valt en kvällsgupp i stället tar de bort den möligheten får jag väl säga upp mig.

mvh Stefan P

Vad har man på andra arbetsplatser? Jo det enda man har är att man "sitter säkert". På mitt förra jobb var vi alla jämlikar, oavsett om man var 18 eller 60 år.

en_dalmas

Citat från: Robert T skrivet 28 februari 2012, 17:17:26 PM
Vad har man på andra arbetsplatser? Jo det enda man har är att man "sitter säkert". På mitt förra jobb var vi alla jämlikar, oavsett om man var 18 eller 60 år.

hade alla dag, kväll och natt där då eller hur var det uppdelat?

Robert T

Citat från: en_dalmas skrivet 28 februari 2012, 21:27:49 PM
hade alla dag, kväll och natt där då eller hur var det uppdelat?

Alla som jobbade samma procent av heltid hade samma tider. Detta var ett nattlag som började som tidigast ca 15:00 och slutade som senast ca 06:00. Man hade tidigt och sent varannan vecka. De som jobbade deltid kunde jobba bara kväll eller kortnatt. Heltid jobbade 13 timmars arbetspass och var ledig varje lördag samt varannan vecka, fredagen var bara till 24:00.

Det fanns ett daglag också men ville man byta fick man gott vänta tills en ledig tjänst fanns tillgänglig. Spelade ingen roll hur många år man jobbat, man kunde inte peta bort någon heller!

Ersa

Dessa listor med bättre arbetstider ju fler tjänsteår är ju en rätt gammal tradition inom bussföretagen. Både kommunala och privata. Men som Robert skriver är detta förfarande rätt ovanligt i de flesta andra branscher.

Jonas

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 22:08:12 PM
Dessa listor med bättre arbetstider ju fler tjänsteår är ju en rätt gammal tradition inom bussföretagen. Både kommunala och privata. Men som Robert skriver är detta förfarande rätt ovanligt i de flesta andra branscher.

Frågan är vilket system man skulle ha istället?

Skulle man lotta ut tjänsterna eller ha "först till kvarn" vid listbyten?

Robert T

Citat från: Z skrivet 28 februari 2012, 22:17:34 PM
Frågan är vilket system man skulle ha istället?

Skulle man lotta ut tjänsterna eller ha "först till kvarn" vid listbyten?

Som jag sa tidigare. Keolis har ett finurligt system, men då jag inte jobbat där kan jag det inte så bra. Det jobbar ju däremot ett helt gäng "snackare" där så jag väntar på ett inlägg från dom.

MartinMartin

Citat från: Robert T skrivet 28 februari 2012, 22:22:22 PM
Som jag sa tidigare. Keolis har ett finurligt system, men då jag inte jobbat där kan jag det inte så bra. Det jobbar ju däremot ett helt gäng "snackare" där så jag väntar på ett inlägg från dom.

Jag har en fridagsgrupp så jag vet när jag ska jobba och när jag ska vara ledig. Sen söker man tjänstekategorier för 6 veckor i taget och eftersom jag bara söker tjänster mellan typ 12-02 så får jag mitt förstaval nästan jämt så jag älskar tidssökningen men jag vågar inte svara för hur dom som bara vill jobba kontorstider tycker att det fungerar.

När jag började på Keolis och var dagkommenderad så hade jag även då en lista där man kunde se inom vilken kategori tjänsten skulle ligga så på Keolis vet man faktiskt ganska bra hur man ska jobba även när man är dagkommenderad, det är inte som på GUB som nån sa att det kan bli hur som helst.

Jonas

Citat från: MartinMartin skrivet 28 februari 2012, 22:58:27 PM
Jag har en fridagsgrupp så jag vet när jag ska jobba och när jag ska vara ledig. Sen söker man tjänstekategorier för 6 veckor i taget och eftersom jag bara söker tjänster mellan typ 12-02 så får jag mitt förstaval nästan jämt så jag älskar tidssökningen men jag vågar inte svara för hur dom som bara vill jobba kontorstider tycker att det fungerar.

Hur gör ni om 80% av förarna söker samma tider?

MartinMartin

Citat från: Z skrivet 28 februari 2012, 23:22:59 PM
Hur gör ni om 80% av förarna söker samma tider?

Alltså alla tjänster ska ju tillsättas. Skulle alla söka samma tjänster så får man sin beskärda del så att säga,
sen får man sitt 2:a och 3:e val och till slut så får man ju en tjänst som man inte ens sökt för alla tjänster ska ju tillsättas,
men som sagt för mig som gillar att jobba sent så är det inget problem då merparten av förarna inte vill jobba till 02 på nätterna.

Jonas

Citat från: MartinMartin skrivet 29 februari 2012, 00:20:00 AM
Alltså alla tjänster ska ju tillsättas. Skulle alla söka samma tjänster så får man sin beskärda del så att säga,
sen får man sitt 2:a och 3:e val och till slut så får man ju en tjänst som man inte ens sökt för alla tjänster ska ju tillsättas,
men som sagt för mig som gillar att jobba sent så är det inget problem då merparten av förarna inte vill jobba till 02 på nätterna.

Precis som på GUB då, fast här slåss de om nattpassen  ;)