Nu börjar det närma sig... [SL Access]

Startat av Carl Eric, 20 januari 2012, 14:03:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Jag tycker det är märkligt att dom som ska utbilda oss andra tydligen inte heller vet hur det fungerar,
för när jag frågade så fick jag ett tydligt svar att knappen för 1 kupong inte gick att använda.
Jag har heller inte hört nåt om att zonen ska registreras i standardresan.

Men vad händer om nån med standardresa i zon B vill åka med mig i zon A då, kan dom inte köpa sin biljett
själva då alltså, utan föraren måste knappa då?

En annan sak som jag tycker var väldigt dåligt är att när jag som förare knappar in resan så lägger kunden på sitt
kort och får ett "OK" i sin display, men dom ser inte ett skit vad jag har knappat in, så jag kan sälja en 6 kupongers resa
för fullt pris till nån som vill åka för 2 kuponger reducerat och det märker dom inte för dom får bara "OK" och kvitto skulle vi
inte skriva ut, för pappret vill tydligen inte SL betala.



Rojje

Citat från: MartinMartin skrivet 28 april 2012, 12:08:17 PM
Men vad händer om nån med standardresa i zon B vill åka med mig i zon A då, kan dom inte köpa sin biljett
själva då alltså, utan föraren måste knappa då?

Det går bra. Resenären väljer två kuponger och sedan kortet. Access känner av att det inte är i zon B och drar bara två kuponger för zon A. Hade resenären gjort samma sak i zon B, hade det blivit sammanlagt fyra kuponger för zon B+A, dvs en utökad resa.

Citat från: MartinMartin skrivet 28 april 2012, 12:08:17 PMEn annan sak som jag tycker var väldigt dåligt är att när jag som förare knappar in resan så lägger kunden på sitt
kort och får ett "OK" i sin display, men dom ser inte ett skit vad jag har knappat in, så jag kan sälja en 6 kupongers resa
för fullt pris till nån som vill åka för 2 kuponger reducerat och det märker dom inte för dom får bara "OK" och kvitto skulle vi
inte skriva ut, för pappret vill tydligen inte SL betala.

Pengar pengar. SL vill inte betala för det, entreprenörerna vill inte göra det gratis.

MartinMartin

Tack Rojje, märkligt att man får rakare och bättre svar här än hos dom som ska utbilda mig.
Ring Keolis och be att få hålla i utbildningarna  :D

Rojje

Citat från: MartinMartin skrivet 28 april 2012, 15:15:51 PM
Tack Rojje, märkligt att man får rakare och bättre svar här än hos dom som ska utbilda mig.
Ring Keolis och be att få hålla i utbildningarna  :D

Nja, jag bara vidarebefordrar det vår instruktör sade och det vi såg i övningarna, inget mer.   :)

bjorn_k

#49
Så om jag har förstått er andra rätt så har knapparna 1-2-3 olika funktion beroende på var man är och vilken standardzon man har??

Kort köpt i zon C med två kuponger standard, trycka knappen 1 i Norrtälje=en extra kupong för resa i C+B?

Kort köpt i zon A med fyra kuponger standard, trycka knappen 1 i Norrtälje=resa i endast zon C?

Kort köpt i zon A fyra kuponger standard, trycka knappen 2 på Cst=resa över länsgränsen (6kuponger?)

Gör den förresten skillnad på zon C norra (C1) och södra (C2)?

Stämmer det att Reskassan inte ska gälla för resa till Uppsala, trots att den gäller för samma sorts länsgränspassage till Bålsta?

Ja, jag erkänner gärna min okunnighet...


På ajFån

bjorn_k

Dessutom stämmer det inte med endast en resenär per kort... Man kan sälja en gruppresa för X antal personer (tror det var max 6) på samma kort.

Pendlaren kan ha ett periodkort, visera den biljetten. Sen be chauffören om en gruppresa, chauffören knappar in antal resenärer, kuponger samt helt eller red. pris. Resenären viserar sitt kort igen, pengar dras från reskassan. Voilá!

På ett Accesskort med både period och reskassa ska alltid periodkortet viseras först (med automatik)


På ajFån

the0fiskis

låter onekligen lite förvirrande  :-X

skulle det inte funka bättre att man trycker hur många zooner man ska åka igonom än hålla på med standrard resor ect...


Rojje

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:53:55 AM
Dessutom stämmer det inte med endast en resenär per kort... Man kan sälja en gruppresa för X antal personer (tror det var max 6) på samma kort.
På ajFån

Den funktionen skall komma senare, enligt det jag fick lära mig. I början, ett kort - en resenär.

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Stämmer det att Reskassan inte ska gälla för resa till Uppsala, trots att den gäller för samma sorts länsgränspassage till Bålsta?

Vad som händer på västra sidan "muren", dvs bortanför Långhundra, har det ju alltid varit halvdålig information om från SL. Kostar det något extra just för "längränspassage", och ska man utöver eventuell längränspassagetull även betala för zon UL1 (Knivsta) och UL2 (Uppsala)? Enligt UL:s taxehandbok räknas ju en resa från zon 1 (Uppsala kommun) till zon 2 (Knivsta kommun) som en enda zon pga Knivstaundantagsregeln.

Det kan nog bli som vanligt, att de länsöverskridande taxefrågorna på 677 glöms bort även denna gång, och får lite speciallösningar först några månader senare. Men idag går det ju att åka på remsa Uppsala-Norrtälje samt tvärtom. Så nog borde det vara tänkt att remskortet ska klara samma jobb?

bjorn_k

Citat från: Rojje skrivet 29 april 2012, 09:41:45 AM
Den funktionen skall komma senare, enligt det jag fick lära mig. I början, ett kort - en resenär.
Fast i den version av programvaran som vi testade gick det alldeles utmärkt att sälja gruppresor :)

---

Jag kommer förmodligen "klippa" 6-kuponger av den resenär som säger till och vill åka Nobs-Ua...

På ajFån

Rojje

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Så om jag har förstått er andra rätt så har knapparna 1-2-3 olika funktion beroende på var man är och vilken standardzon man har??

Kort köpt i zon C med två kuponger standard, trycka knappen 1 i Norrtälje=en extra kupong för resa i C+B?

Korrekt. Kort med standardresa i C plus en kupong, sedan visering (kortet läggs på maskinen), gäller även i intilliggande zon

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Kort köpt i zon A med fyra kuponger standard, trycka knappen 1 i Norrtälje=resa i endast zon C?

Ett har ingen funktion om det som standard är en resa i ABC, det går inte att köpa en grundresa med en kupong. För en resa i en zon C skall resenären nu be föraren köpa resan. I och med att kortet är "godkänt" i alla zoner blir alla kupongköp innan visering utökade resor. Föraren gör ett köp av en ny resa för två kuponger.

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Kort köpt i zon A fyra kuponger standard, trycka knappen 2 på Cst=resa över länsgränsen (6kuponger?)

Korrekt

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
På utb här i Norrtälje sades det att tillägg var TVUNGEN att skötas av chauffören (alltså inte som ovan), men att resa kortare (färre klipp) sköts av resenären ELLER chauffören...

Inte enligt den information vi fick eller enligt foldern, men nu stämde inte alltid foldern med vad som sades. Däremot stämde det som sades med dom praktiska övningarna. Om man sedan uteslutit information i foldern eller om den är av ett tryckdatum före senaste programversionen för Access, det är en bra fråga.

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Gör den förresten skillnad på zon C norra (C1) och södra (C2)?

Bra fråga, inte en aning.

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Stämmer det att Reskassan inte ska gälla för resa till Uppsala, trots att den gäller för samma sorts länsgränspassage till Bålsta?

Ja, det är också en bra fråga. Det som nämndes var att till Gnesta och Bålsta gick det utmärkt i alla fall.

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 07:49:26 AM
Ja, jag erkänner gärna min okunnighet...

På ajFån

Samma här. Det jag skrivit bygger på den information vi fick och dom praktiska övningar vi gjorde. Så ta inte allt jag säger som en sanning utan som ett underlag för diskussion. Har vi ingen instruktör på forumet som förhoppningsvis gått deras kurs? Men det kanske inte hjälper? Som vi redan märkt har vi inte fått lära oss samma saker....    ???

Rojje

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 10:17:50 AM
Fast i den version av programvaran som vi testade gick det alldeles utmärkt att sälja gruppresor :)

På ajFån

He he, som vi ser är informationen samstämmig. Undrar om det är instruktörerna som vet olika mycket eller om det är informationen från SL som skiftar beroende på vem som håller i instruktörernas kurs? Det blir väl som vanligt då det gäller SL, först när allt är sjösatt får vi veta vad som stämde eller ej och vad som i praktiken fungerar. Sen kommer det väl en uppdateringsfil till Access-maskinerna som är korrupt och så ligger det nere ett dygn...  ;)

buskörare

Citat från: Rojje skrivet 29 april 2012, 10:29:37 AM
He he, som vi ser är informationen samstämmig. Undrar om det är instruktörerna som vet olika mycket eller om det är informationen från SL som skiftar beroende på vem som håller i instruktörernas kurs? Det blir väl som vanligt då det gäller SL, först när allt är sjösatt får vi veta vad som stämde eller ej och vad som i praktiken fungerar. Sen kommer det väl en uppdateringsfil till Access-maskinerna som är korrupt och så ligger det nere ett dygn...  ;)

Vi kan sälja gruppresor på våra testmaskiner. Men dom har inte samma programvara som ska finnas på de vanliga maskinerna vad jag har hört. Vi har en extra "gubbe" i menyn på testmaskinerna och enligt SL ska den inte finnas med när programvaran kommer ute i bussarna sen.
Att man ska kunna åka på sitt periodkort OCH bjuda nån på resa låter perfekt! SL sa när jag vad där på kurs att det inte skulle gå för att maskinen inte kan hålla reda på olika biljetter. Värt att tänka på kan ju vara vad som syns på kortet vid byte eller kontroll, inte bara vad som funkar att sälja.

bjorn_k

På nätutbildningen sas det väl att om det finns ett giltigt periodkort på accesskortet så kommer resan att "viseras" mha perioden om inget handgrepp utförts innan kortet läggs på?? Eller minns jag fel?


På ajFån

Rojje

Citat från: bjorn_k skrivet 29 april 2012, 11:35:14 AM
På nätutbildningen sas det väl att om det finns ett giltigt periodkort på accesskortet så kommer resan att "viseras" mha perioden om inget handgrepp utförts innan kortet läggs på?? Eller minns jag fel?


På ajFån

Prioriteringen var väl i fallande ordning, biljett med längst giltighetstid används/aktiveras först:

* Årsbiljett
* Säsongsbiljett
* 90-dagarsbiljett
* osv
* sist Reskassan

Vill man av någon anledning använda Reskassan först fick man göra som du sade, be föraren om hjälp.