Gjorde jag rätt???

Startat av Wetjo, 03 januari 2012, 19:52:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Citat från: lil-sis skrivet 09 januari 2012, 08:07:58 AM
Vad som ingår i YKBn beror väl på vem som utbildar (tyvärr).
*suck* ja det gör ju det... hur svårt kan det vara för TS att göra en läroplan?

Men lufta tankarna ingår ju i säkerhetskontrollen på uppkörningen, så vet man inte hur de ser ut måste det vara svårt att ta sig igenom den? Gör det inte, och under KK-utbildningen skulle det inte heller ingått om jag inte haft bra, kunnig och intresserad handledare i Kallhäll

Och hittar man inte startknappen bak i våra bussar så hittar man nog inte den i fram heller  :-X
Är det skitigt och jävligt och man aldrig sett ett motorrum förut så är det nog svårt... Samma här, det hade aldrig ingått om inte handledaren gjort det "på eget bevåg", lika med skruvmejseln och startmotor...

Hur man lossar bromsarna manuellt fick vi också lära oss men det är ingenting vi få pilla med på arbetstid.
Men alla har väl inte samma regler? Jag framhärdar med att en förare bör kunna göra enkla manövrer såsom denna, några håller säkert med, några inte. Det är ju också lite skillnad på trafik och trafik... Tänk att stå i Östersjö, på garageplan med en buss som låst på ena bakhjulet (gärna kl 22-nånting)... mer än en timmes körtid från Norrtäljedepån eller servicebil från Truck Center eller Scania. Lägg på väntetiden innan dom kommer iväg så gör du nog gärna det lilla halvtimme-40minuterjobbet för att komma iväg till verkstad? Men visst, man kan debattera försäkringar, skaderisker och annat...

Vi fick även (vid intresse) vika hytten på en lastbil och pilla där :D

lil-sis

VI = där jag jobbar.

Hade jag jobbat på ett ställe med lägre servicenivå gentemot förarna så hade jag krävt mer teknisk utbildning på bussarna.

Båda de säkerhetskontrollerna jag gjorde på uppkörning (missade funken första gången) så ingick det att lufta tankarna. Nu skulle jag väl aldrig komma åt de på de nyare bussarna men den vi kör upp har allt så man ser  ;D

bjorn_k

Det är väl som allt annat, är man intresserad så lär man sig oavsett :-P